Mac gebruikers: Welke programmeertaal gebruik je?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Als Mac/Apple gebruiker: Welke programmeertaal gebruik je? Waarom? Wat doe je er mee?

Ik vraag het bewust in dit subforum en niet in het programmeer forum omdat ik vooral nieuwsgierig ben naar de taal in relatie met het hebben van Apple producten. Als je Apple gebruikt liggen bijvoorbeeld bepaalde talen meer voor de hand dan wanneer je een Windows gebruiker bent. Tenzij je werk niks met je privé situatie te maken heeft natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Nu online
Om zelf af te trappen, ik beschouw mezelf geen professioneel ICT-er, ik denk hoogstens een beetje na over wat functionele software dingen en programmeren doe ik voor mijn werk al helemaal niet. Wel heb ik programmeren interessant gevonden omdat je dan pas echt een computer leert te begrijpen en er invloed op kan hebben, althans dat vind ik. Zeker bij die talen die weinig vergevingsgezind zijn.

Ik heb mezelf een heel klein beetje verdiept in Python en in Swift, maar heb niet een keuze kunnen maken, dus goed ben ik in geen van de twee geworden. Python vind ik mooi omdat het een universele taal is die niet vast zit aan een bepaald OS, vrij eenvoudig (vergeleken met bepaalde andere talen), heel breed inzet baar is en je er dingen mee kunt waar ik nieuwsgierig naar ben, van Automation tot machine learning.
Het nadeel is dat voor Apple software en apps (en al helemaal bij de Mobile IOS devices in het algemeen) je er niet zoveel aan hebt.
Swift daarentegen is dé Apple taal als je IOS en andere mobiele apps wilt maken. En als je wilt kun je er ook voor de Mac mee terecht. Ik vraag me af of iemand het ooit doet, maar de taal is ook buiten Apple producten en apps wel in te zetten. Ik vind de taal zelf wel prettig werken. Het heeft wel gebruikersgemakken, maar je kunt ook wat meer geheugen efficient er mee omgaan dan met Python, althans dat is mijn indruk als leek.
Ik vind SwiftUI ook een mooie ontwikkeling waar ik best positief over ben. Maar het is nog niet af en (daardoor misschien) ook niet heel gebruikersvriendelijk.
Het nadeel in het algemeen is dat die taal vooral binnen Apple ecosysteem leeft, voor hun apps. Je bent ook heel afhankelijk van de grillen die Apple heeft. Willen ze iets anders, dan gebeurt het ook en moet je je als programmeur daar maar aan schikken. Verder vind ik Xcode relatief zware software. En dit geldt misschien ook voor andere talen: Swift is open source, maar Apples library is dat niet. Dat maakt dat ik bepaalde methods probeer aan te roepen waarvan ik geen idee heb wat het nou aan het doen is.
Momenteel doe ik met zowel Python als Swift niks, maar soms kriebelt het wel en dan begin ik weer opnieuw te twijfelen wat ik wil en wil mezelf ook weer niet de tijd gunnen het alle twee te leren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• thomasmoors
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-07 12:34
Je OS zou niet moeten bepalen welke stack je gebruikt, maar de toepassing van je code. Ik zou je vraag graag willen vergelijken met: "mensen met een appartement: welk gereedschap gebruik je?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Nu online
thomasmoors schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:52:
Je OS zou niet moeten bepalen welke stack je gebruikt, maar de toepassing van je code. Ik zou je vraag graag willen vergelijken met: "mensen met een appartement: welk gereedschap gebruik je?"
In zoverre interessant als je ook van doe het zelfers en mensen die iets hebben met een geconcentreerde woningbouw ecosysteem. Het kan natuurlijk dat iemand met een appartement een kap bijl heeft, maar het ligt meer voor de hand dat ze gereedschap thuis hebben wat bij hun appartement aansluit. Zonder uit te sluiten dat er houtkappers zijn met een appartement, zeker als natuur onderhoud je baan is.
Tuurlijk hoef je niet een blikjes automaat te hebben thuis als je het tof vind om voor die machines te programmeren. Maar ik verwacht dat bijvoorbeeld Object C en Swift relatief populairder zijn bij mensen met Apple spulletjes dan bij mensen zonder dat. En dat die script taal die je in Windows gebruikt populairder zal zijn bij Windows gebruikers. En bij Ruby maakt het wellicht niks uit.
Maar misschien zit ook er wel helemaal naast, maar dat vind ik ook interessant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomasmoors
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-07 12:34
Sommige talen zijn de de facto taal voor een bepaald platform of probleem.
bijv. Swift voor apple producten.

Of zijn juist enkel bedoeld voor 1 probleem.
bijv. PHP voor webapplicaties of Cobol voor mainframes van de bankenwereld.

Dit kan later alsnog veranderen.
Bijv. JavaScript was in het begin vooral bedoeld om webpagina's interactief te maken, de code moest draaien in de browser. Tegenwoorden kun je met NodeJS ook prima backend code ermee schrijven (even mijn persoonlijke aversie daar gelaten).

Andere talen zijn weer meer general purpose zoals bijv. Python of Java.

Veel makkelijk te catagoriseren problemen hebben een (paar) favoriete talen al dan niet i.c.m. frameworks om het op te lossen. Kiezen voor de populaire keuze heeft als voordeel dat er meer info beschikbaar is, de communitie groter is en er meer personeel in te vinden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ik zou in eerste instantie de taal kiezen aan de hand van het doel dat je ermee hebt. Als je iOS apps wilt ontwikkelen en de native-feel is belangrijk, dan zit je vast aan Swift. Moet het ook op web draaien, dan kun je kijken naar React. Zit je in de data en ML-kant, dan zit je in de Python hoek goed. Ontwikkel je een applicatie die moet koppelen met bijv. Sharepoint of Office, dan zou ik voor .NET kiezen.
Pas daarna kies je je OS erop uit. Met Swift zit je aan macOS vast. Bij React of Python maakt het weinig uit. Met .NET is het Windows-ecosystem weer beter (al is het sinds .NET Core ook multiplatform).

Zelf zit ik in web-hoek met HTML/CSS, Vue, Python en soms .NET.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Mac en pc-gebruiker hier, zowel voor werk als privé.
Momenteel werk ik voornamelijk met Flutter/Dart en ik zit ook weleens aan de backend in .NET/C#.
Daarvóór was het Swift met een PHP-backend en ik heb ook met serverside Swift (Vapor) geëxperimenteerd.

Ik vind het leuk om met veel verschillende talen en platforms te werken, om de verschillende benaderingen en sterke en minder sterke eigenschappen te kunnen vergelijken.

Ik ben niet echt een 100% developer, mijn ervaring zit vooral in functionele rollen en ik zie programmeren als het middel om functionaliteit voor gebruikers in uit te drukken. Desalniettemin vind ik dat middel wel heel interessant en probeer ik de code zo efficiënt en elegant mogelijk te maken en de best-practices te volgen van het platform waarmee ik op dat moment werk.

De macOS-versie van Android Studio vraagt trouwens bizar veel resources, daarbij vergeleken is Xcode een lichte applicatie.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-05 09:29
Voornamelijk Java, daarnaast ook TypeScript en JavaScript. Daarnaast ook Kotlin, Scala en Rust.

Wat voor merk computer en operating system je gebruikt voor programmeren maakt voor de meeste toepassingen niet veel uit, tenzij je heel specifiek iets voor een bepaald platform wilt programmeren. Wil je bijvoorbeeld iOS, iPadOS of macOS applicaties maken dan ligt het voor de hand dat je een Apple computer gebruikt.

Maar voor bijvoorbeeld webapplicaties (mijn werk) maakt het niks uit of je nu een Windows, macOS of Linux gebruikt. De afgelopen jaren heb ik op een Ubuntu-machine gewerkt, en nu switch ik naar een MacBook Pro.

Op Java-conferenties zie je veel mensen met MacBook Pro's, maar ook met allerlei andere laptops.

Het lijkt me wel leuk om eens naar Apple's programmeertaal Swift te gaan kijken als ik daar ooit tijd voor heb, op het eerste gezicht ziet het eruit als een goede, nieuwe programmeertaal.

[ Voor 11% gewijzigd door jj71 op 23-11-2021 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik programmeer wel eens wat in R, Python of Julia (voor zover je wat ik doe programmeren kan noemen). Rust lijkt me op zich ook nog interessant om een beetje te kunnen gebruiken.

Ik kies voor dat soort zaken meestal Linux of macOS, waarbij macOS een voordeel heeft m.b.t het beschikbaar zijn van bepaalde closed source software.

[ Voor 19% gewijzigd door begintmeta op 23-11-2021 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Downloads
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-05-2023
Hier zelfde als post hierboven. Voornamelijk python (ML/DL). Ben groot van MacOS en de brouwkwaliteit van die laptops. Mis alleen zo nu en dan wel de CUDA ondersteuning van MacOS. Maar gelukkig is het lokaal vaak ontwikkelen en het echte werk gaat gewoon remote.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
R, Python, Java, Java- en Typescript, Haskell, Scala en C

Maar het maakt me echt niets uit of ik op Windows, Linux of Mac werk, eigenlijk.
Komt ook omdat mijn IDE (VSCode) op al die platforms beschikbaar is.

[ Voor 19% gewijzigd door anandus op 24-11-2021 08:14 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:06

BCC

Elixir Phoenix & Ruby on Rails maar met vscode en dingen als remote spaces wordt het os voor webdevelopment steeds minder belangrijk.

[ Voor 62% gewijzigd door BCC op 24-11-2021 08:15 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mahmudov
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 25-05 10:22
Objective-C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:14
Ik ben geen professionele programmeur. Maar ik programmeer meestal in React Native (maak wel eens wat apps). Ik beheers Java niet en vind het vervelend om alles dubbel te moeten doen. Ben ook niet de enige. Zag iemand op Twitch die ook al zei dat hij daarom React Native gebruikt.

Daarnaast programmeer ik al sinds mijn zestiende in PHP. Ben nu 28. En ben vorige week begonnen met NodeJS. Heb mijn Visual Radio systeem (clips synchroon met externe audio) van PHP naar NodeJS omgezet. Dat was een heel goede keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:53
Hier heeft, denk ik, 99% van de mensen nog nooit van gehoord.
Ik programmeer in Xojo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Nu online
Ik ben afgelopen dagen (weer opnieuw) aan het spelen met Python. Momenteel vooral oppervlakkig aan het klooien met de os en shutil module. Op dit moment een scriptje gemaakt voor op de raspberry pi, maar wat ik leuk vind is dat je het ook 'in het echt' onder macOS kunt testen. Wel een rare taal, dat Python. Vergeleken met andere talen waar ik wel eens mee gepruts heb (Swift, Java) vind ik Python simpeler en eenvoudiger. Maar ik heb het gevoel dat dit het ook moeilijk kan maken. Bijvoorbeeld, als je niks van data types weet kom je denk ik best een eindje, maar is het denk ik ook lastiger om te achterhalen waarom iets niet werkt.
Hoe dan ook, het bevalt me als niet-programmeur wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04:49

Exirion

Gadgetfetisjist

Wat is nou het doel van dit topic? Wat mij betreft staat het gebruik van een programmeertaal los van het main OS dat je thuis gebruikt. Tenzij je alleen maar software voor dat platform ontwikkelt, maar dan nog... Op vrijwel alle mainstream platformen kun je in elke taal ontwikkelen die je maar wil. Ik zie niet echt wat voor zinvolle discussie dit moet opleveren.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Nu online
Exirion schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:11:
Wat is nou het doel van dit topic?
Staat in de eerste zin van de openingspost. In de topictitel trouwens ook.
Wat mij betreft staat het gebruik van een programmeertaal los van het main OS dat je thuis gebruikt. Tenzij je alleen maar software voor dat platform ontwikkelt, maar dan nog... Op vrijwel alle mainstream platformen kun je in elke taal ontwikkelen die je maar wil. Ik zie niet echt wat voor zinvolle discussie dit moet opleveren.
Niet elk topic is er om een discussie te zijn. Topics kunnen ook voor het delen van ervaring en feedback zijn, om dit forum vrij te citeren. In dit geval valt dit topic onder 'ervaring'. Wel is je post off-topic, dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04:49

Exirion

Gadgetfetisjist

PrimusIP schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:27:
Staat in de eerste zin van de openingspost. In de topictitel trouwens ook.
Ja, lezen kan ik prima. Ik vraag me af wat voor verband je denkt te vinden en waarom.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Nu online
Exirion schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:41:
[...]

Ja, lezen kan ik prima. Ik vraag me af wat voor verband je denkt te vinden en waarom.
Ik verwacht dat in het totaal van iedereen die programmeert (dat zijn ook mensen die het niet professioneel doen, maar als hobby, of om het uit te proberen), je relatief een verschil ziet tussen Mac gebruikers tov. het totaal van alle computergebruikers. Ik verwacht niet een verschil van dag en nacht, maar ik verwacht een verschil. Zo denk ik bijvoorbeeld dat gebruik van Objective C en Swift anders zal liggen. En wie weet andere talen ook wel. En als dat niet klopt en blijkt dat er geen enkel verschil is, vind ik dat ook interessant. Ik stel mijn vraag om verschillende redenen, eentje is ook om mijn aanname te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-09 15:29
PHP, GoLang, NodeJS, Typescript, Rust, C++

beetje afhaneklijk van wat ik nodig heb voor het project in kwestie natuurlijk, juist iets wat ik prettig vind aan het developen op een mac is dat het stiekem gewoon een soort linux op de desktop is, en je dus best veel grip op de situatie houd.

maar voor mij zit de verdere meerwaarde vooral in de tooling er omheen. een goede shell, Sequel Ace, Fork, dat soort utilities :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:06

BCC

Mac is Idd Linux ftw, maar je kan ook Microsoft Office draaien - best of both worlds :)

En .. sneltoetsen zijn cross applicatie op Mac 🥳

[ Voor 44% gewijzigd door BCC op 10-02-2022 20:47 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Pagina: 1