Welke monitor is goed geschikt voor MacBook Pro?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hoi,

Ik heb een nieuwe MacBook Pro 16" in bestelling. Momenteel gebruik ik m'n iMac 2011 27" als externe monitor; bevalt prima, maar helaas werkt dat niet met de M1 Macs.

Ik wil een monitor die goed samenwerkt met Mac. Concreet:

1) Display scaling
Ik wil Display Scaling kunnen gebruiken, ipv een resolutie te kiezen. Zie onderstaand. Bij sommige monitoren werkt dit, soms ook niet. Het is mij niet helemaal helder waarom wel en waarom niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UEQB8lZCtKeSSKjyfaXp_iG7tpw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/MgpFXjR6JoTpALf1eqYtJh1u.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4pmNM-5a_C8i6p6RoveX5UWJxZo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Oi0pMzllSHGPD8eSw0Xmmqhy.png?f=fotoalbum_medium

2) Opladen en aansluiten via één kabel
Ik wil graag opladen en het aansluiten via één kabel. Het is hierbij niet erg als hij geen fast-charging doet, dus de volledig 140W hoeft niet te worden geleverd.

3) Webcam
Graag een geïntegreerde webcam die gewoon goed werkt.

4) Speakers
Graag build-in speakers waardoor het prima mogelijk is een film te kijken :).

5) Uiterlijk (Nice to have)
Veel monitoren zien er lelijk en goedkoop uit, met lelijk plastic. Mooie materialen is een pre.

6) Brightness en volume controls via Mac (nice to have)
Brightness en volume instellen via m'n Mac werkt goed, dat getrut met knopjes heb ik liever niet.

6) Windows compatible
Als ik ooit een windows laptop heb wil ik die ook graag kunnen gebruiken. Dus MacOS only monitoren heb ik liever niet.

7) Kwaliteit van de monitor & budget
Ik gebruik m'n monitor primair voor werk, softwareontwikkeling, e-mail, Teams en ook voor het kijken van films. Ik heb geen hele bijzondere eisen. Ik speel geen spelletjes. Een mooi HDR 5K monitor zou mooi zijn, maar dat is gelijk erg duur. 4K of 5K is wmb voor de hand liggend.

Wat heb ik gevonden?
LG UltraFine 5K USB-C monitor 27 inch
Het grootste nadeel is dat dit niet fatsoenlijk werkt met windows. Ook is hij voor de gegeven kwaliteit vrij duur, aldus de reviews. Daarbuiten is de monitor onderhand al een aantal jaren op de markt, is het nu niet verouderd?

Verder zijn er 1000en monitoren en zie ik de bomen door het bos niet.

Oftewel, m'n vraag: Wat is wat jullie betreft een fijne monitor die goed met MacOS werkt?

[ Voor 4% gewijzigd door kamerplant op 22-11-2021 12:19 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:21

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Aardig wat eisen. Helemaal prima natuurlijk ;) Maar hoeveel tellen alle punten mee?
Speakers in computerscherm zijn volgens nooit echt van hoge kwaliteit. Veel mensen gaan voor losse soundbars of speakers, zeker voor kijken van films. Ik zou daar zelf misschien niet te veel op zoeken. Maar misschien weet iemand wel een goed scherm met degelijke speakers. Met welke audiokwaliteit ben je tevreden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
kaassouffle schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:06:
Aardig wat eisen. Helemaal prima natuurlijk ;) Maar hoeveel tellen alle punten mee?
Speakers in computerscherm zijn volgens nooit echt van hoge kwaliteit. Veel mensen gaan voor losse soundbars of speakers, zeker voor kijken van films. Ik zou daar zelf misschien niet te veel op zoeken. Maar misschien weet iemand wel een goed scherm met degelijke speakers. Met welke audiokwaliteit ben je tevreden?
Ja het is best een lijstje geworden ja, maar k vind dit best voor de hand liggende wensen eigenlijk O-)

1) Display scaling -> nice to have (en dan maar hopen dat de default weergave OK is)
2) Opladen en aansluiten via één kabel -> nice to have
3) Webcam -> must
4) Speakers -> must, tenzij dit echt heel lastig is, hoeft geen super kwaliteit te zijn
5) Uiterlijk -> laagste prio
6) Brightness en volume controls via Mac -> laagste prio
6) Windows compatible -> nice to have

🌞🍃

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-05 16:25

Chiron

Moderator Discord
Als je voor een 4K scherm gaat, neem dan een 32 inch en geen 27 inch. 4K op 27 inch geeft een ppi die zonder scalen onwerkbaar klein is.

Als je wel voor 27 inch gaat, neem dan gewoon een 1440p, dan hoef je niet te scalen.
Dat Apple 5k scherm is stiekem "quad" 1440p namelijk, en dat is de reden dat dat goed werkt.

Als je non-fractional wil gaan scalen met 4K kom je op 1080p uit, en dan mis je weer screen real estate (naast dat dat er redelijk lomp uit ziet, op 27 inch (of nog groter).

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Chiron schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:15:
Als je voor een 4K scherm gaat, neem dan een 32 inch en geen 27 inch. 4K op 27 inch geeft een ppi die zonder scalen onwerkbaar klein is.

Als je wel voor 27 inch gaat, neem dan gewoon een 1440p, dan hoef je niet te scalen.
Dat Apple 5k scherm is stiekem "quad" 1440p namelijk, en dat is de reden dat dat goed werkt.

Als je non-fractional wil gaan scalen met 4K kom je op 1080p uit, en dan mis je weer screen real estate (naast dat dat er redelijk lomp uit ziet, op 27 inch (of nog groter).
Ik ben dit aan het nalezen, en je hebt hierin idd gelijk.

Ik vind 27" een perfect formaat, en effectief moet ik kiezen tussen 1440p (pixels tellen), 4K (leesbril kopen) of 5K (slechts één monitor beschikbaar). Dat maakt de keuze wel erg eenvoudig, maar ook wel bizar? Als dit zo werkt, waarom is er dan maar één 27" 5K monitor te koop? Dat is toch gek? :D

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343919

Ik denk dat de speakers van de 16 inch MacBook zo goed zullen zijn dat er geen enkel scherm is die beter geluid kan geven. Mark my words.

Ik denk dat het belangrijkste aan een monitor is icm met een laptop

-Opladen, data en beeld over 1 kabel
-Goed paneel (4/5K)

Ik heb zelf een LG 27UK850. Daarmee kan ik met 1 kabel mijn MacBook opladen, beeld zien en data overzetten. Dan zou je in principe ook in de USB poort van je beeldscherm een webcam opzetten, die is flexibeler en sowieso beter van kwaliteit dan een beeldscherm die dat ingebouwd heeft.

https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=webcam

[ Voor 63% gewijzigd door Anoniem: 343919 op 22-11-2021 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Anoniem: 343919 schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:51:
Ik denk dat de speakers van de 16 inch MacBook zo goed zullen zijn dat er geen enkel scherm is die beter geluid kan geven. Mark my words.

Ik denk dat het belangrijkste aan een monitor is icm met een laptop

-Opladen, data en beeld over 1 kabel
-Goed paneel (4/5K)

Ik heb zelf een LG 27UK850. Daarmee kan ik met 1 kabel mijn MacBook opladen, beeld zien en data overzetten. Dan zou je in principe ook in de USB poort van je beeldscherm een webcam opzetten, die is flexibeler en sowieso beter van kwaliteit dan een beeldscherm die dat ingebouwd heeft.

https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=webcam
Thanks voor je reactie. Qua audio zul je gelijk hebben ja, ik had er helemaal niet aan gedacht.

Heb jij hiermee ook niet het probleem dat 4K OF heel klein is, OF dat je moet scalen op dusdanige manier dat je beeld alsnog wat blurry is?

[ Voor 3% gewijzigd door kamerplant op 22-11-2021 15:01 ]

🌞🍃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Mijn beeldscherm is ingesteld op scaled. Dus met de (werk)resolutie 2560 x1440p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ou5KzxhOOlG9FR1NulDA-KRUxJ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pvrNrtCKLsNKnYdbclS2NJNk.png?f=fotoalbum_large

Nee ik heb zelf geen probleem dat het blurry is. :) Ik gebruik ook een Thunderbolt 4 kabel ervoor omdat ik zeker wist dat je ermee ook kunt opladen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Anoniem: 343919 schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:13:
Mijn beeldscherm is ingesteld op scaled. Dus met de (werk)resolutie 2560 x1440p

[Afbeelding]

Nee ik heb zelf geen probleem dat het blurry is. :) Ik gebruik ook een Thunderbolt 4 kabel ervoor omdat ik zeker wist dat je ermee ook kunt opladen. :)
Dat is nice :)
Ik snap er alleen nu weinig van. Waarom hebben sommige wel blurry beeld omdat scaling niet beschikbaar is, en anderen niet.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Als je 'option' ingedrukt houdt en dan op 'scaled' klinkt krijg je waarschijnlijk veel meer resoluties te zien.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX--1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-05 22:06
Hi, ik heb het getest op met eigen scherm (Eizo EV3237) , 3 jaar geleden toen ik dit scherm kocht was scaled resolution wel blurry op een aantal instellingen.
Ik denk dat ze dit opgelost hebben de laatste OSX.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb op het werk soms een LG UltraFine 5K en soms een Dell U3421WE.
Die UltraFine is *zo* veel fijner om mee te werken dagelijks, en die Dells zijn echt ruk.
Die Dell is USB (geen thunderbolt) en heeft niet genoeg bandbreedte om ethernet + beeld (op volledige resolutie) te doen. Daardoor gaat het netwerk haperen bij hogere "belasting".

Onder bootcamp werkt de UltraFine trouwens prima.

[ Voor 30% gewijzigd door Juup op 22-11-2021 18:02 ]

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SolidD
  • Laatst online: 23:18

SolidD

Bijzonder interessant topic dit, ik zit met precies dezelfde vraag. Eerder heb ik dit ook al proberen aan te kaarten in het nieuwe Macbook Pro topic, met eigenlijk gemixte respons: koop 32 inch en anderen die weer prima tevreden lijken te zijn met een 4K Dell scherm (die hem gewoon op native 4K resolutie draait, met 'looks like 1920x1080) .

Maar PRECIES DIT dus en inderdaad BIZAR (als het klopt):
kamerplant schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:41:
[...]
...en effectief moet ik kiezen tussen 1440p (pixels tellen), 4K (leesbril kopen) of 5K (slechts één monitor beschikbaar). Dat maakt de keuze wel erg eenvoudig, maar ook wel bizar?
Of we missen iets, en werken die 4K schermen helemaal zo slecht nog niet met scaling tegenwoordig?

Dit veel geciteerde stuk van Bjango lijkt duidelijk uit te leggen wat het probleem is met scaling en waarom je niet 4K op een 27 inch moet willen (maar 5K wel).

Behalve dat het halve internet meer dan content lijkt met 4K schermen op hun dure macbooks. Zie o.a.: YouTube: Is This The BEST 4K USB-C Monitor? (Mac & PC Compatible) - Dell U272...

Met mijn oude macbook pro (2012) merkte ik wel dat QHD op en 24" scherm een onwerkbare combinatie is (alles werd veel te klein), maar volgens mij ook omdat ik nog op een oude versie van OSX draaide die scaling niet goed ondersteunde.

In Apple winkels heb ik er ook weleens naar gevraagd en daar raden ze ook gewoon 4K 27" schermen van LG als 'prima opties'. Als je dan met dat scaling verhaal aan komt zetten dan word je meestal raar aan gekeken.

Ik heb het (verder totaal ongefundeerde) vermoeden, dat vroeger 'scaled' echt betekende dat het scherm werd aangestuurd op een resolutie waar hij niet voor gemaakt was. En dat ze dit tegenwoordig opgelost hebben door gewoon de juiste native resolutie naar het scherm door te sturen (dus 4K), maar de 'scaling' in OSX zelf doen door de elementen van het OS groter of kleiner te tonen (maar dus niet effectief in een andere resolutie het beeldscherm aan te sturen). Dit zou betekenen dat je tegenwoordig prima uit de voeten kan met scaling. Wellicht dat iemand dit hier kan bevestigen of ontkrachten.

Zelf was ik bijna zo ver om 'gewoon' een 4K 27" te kopen. Maar dit topic doet me nu weer twijfelen....

[ Voor 11% gewijzigd door SolidD op 22-11-2021 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Het probleem met scaling is dat op machines met zwakkere gpu's je tegen dingen aan loopt als lag in de gui, zeker als er video in het spel is (filmpjes afspelen, maar ook videoconferencen).
Wat de mac doet is 60 keer per seconde een 5K plaatje naar 4K downscalen. Op een iets oudere Macbook Air wordt de boel merkbaar trager en op een Macbook met actieve ventilatie aan boord gaat ie klinken alsof ie opstijgt :+

De mensen met de laatste dure macbook pro's die grafisch wel genoeg power aan boord hebben zullen er inderdaad weinig van merken, alleen iets meer stroomverbruik.

Ander puntje waar je met scaling tegenaan loopt is als je foto's bewerkt en je sharpening wil controleren, dat gaat niet met fractional scaling, omdat 1 "gui" pixel geen 1 "echte" pixel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom wil je een webcam in je monitor, dit beperkt je keuze gigantisch en in vergelijking met die in je laptop zo is het allemaal ruk. Ik gebruik zelf een 32" Samsung via USB-C en die bevalt heel erg goed wissel tussen windows laptop (werk) en Macbook Pro. Wil niet anders. Voor teams etc zet ik gewoon de laptop open.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:47
Hier een iMac 5K met LG 4K 27" er naast, heb de LG ingesteld op "looks like 2560x1440" om een gelijke resolutie te houden met de iMac. Je ziet het verschil uiteraard wel, de LG is minder scherp maar ik vind het prima werkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidD

SolidD

Ascension schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:09:
Hier een iMac 5K met LG 4K 27" er naast, heb de LG ingesteld op "looks like 2560x1440" om een gelijke resolutie te houden met de iMac.
Ja dat lijkt me ook een logischere resolutie dan looks like 1920x1080 (2x), daarmee oogt alles waarschijnlijk te groot.

Kun je wellicht iets zeggen hoe dat 4K zich zo verhoudt tot een QHD scherm met native 2560x1440?
Ik ben dus erg benieuwd of dit een 'upgrade' is in scherpte, vooral voor het rustig lezen van teksten, of dat dit verwaarloosbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:47
@SolidD ik vind het een stuk scherper dan een 1440p scherm, maar niet zo mooi als het scherm van m'n iMac 5K uiteraard.

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-05 19:03
kamerplant schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:09:
Hoi,

Ik heb een nieuwe MacBook Pro 16" in bestelling. Momenteel gebruik ik m'n iMac 2011 27" als externe monitor; bevalt prima, maar helaas werkt dat niet met de M1 Macs.
Ik moet even nakijken welke iMac 27” ik heb, maar mijn M1 mini werkt daar gewoon mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:57
Qua brightness is de AOC U32U1 een leuke keuze. 450 nits is niet verkeerd, hoger dan de doorsnee monitor die maar 250-300 doet. De ppi ligt op 138. Voor mij is dat prima, maar hier op Tweakers zijn mensen minder blij met mijn aankoopadvies. Want ja, de iMac heeft 200+ ppi! Ja, leuk, maar behalve de UltraFine 5K en de Pro Display XDR ga je zo’n scherm los nog niet vinden.

In ieder geval ziet de AOC U32U1 er super uit in het Apple RGB profiel. Dat is natuurlijk wel persoonlijk. Heb wel de resolutie aangepast, want native 4K is best klein. En ik heb een flink sterke bril. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ymP0EA_YkXRKKL7CYsuLTdALm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MFMxCKeQwBdyYlZlw1FhOuAY.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zag laatst ook een foto van de Huawei MateView 28 inch. Bijzonder ding met zijn 3:2 verhouding. Wordt onder Mac fanaten wel vaker gebruikt (waarschijnlijk omdat hij op een Pro Display XDR lijkt qua vormgeving). Niet mijn foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPpflbtCDAAXdga_xBP9q-W9ekE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O9oeTWPlfE8fPa4QOyhuoYuS.jpg?f=fotoalbum_large

• kamerplant
  • Niet online
Dancing_Animal schreef op donderdag 25 november 2021 @ 01:23:
[...]

Ik moet even nakijken welke iMac 27” ik heb, maar mijn M1 mini werkt daar gewoon mee.
Ik heb een iMac 27” uit 2011. Ik begrijp dat target display mode niet meer werkt op m1. Als dat bij jou wel is hoor ik het graag 🙂

🌞🍃

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-05 19:03
kamerplant schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:31:
[...]

Ik heb een iMac 27” uit 2011. Ik begrijp dat target display mode niet meer werkt op m1. Als dat bij jou wel is hoor ik het graag 🙂
iMac 27" Mid 2010
10.13.6 High Sierra

+

deze USB-C naar mini DP-kabel

=

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdmg-MBmWJSruwOltNkIFVtuqjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Aruv6QCCiC1pT9CMPviwWun.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Kwam door de post van @Rivanov deze tegen in een ander topic.

[ Voor 23% gewijzigd door Greatsword op 25-11-2021 18:37 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

kamerplant schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:31:
[...]

Heeft volgens mij te maken met de Thunderbolt 3/4 poort:

https://support.apple.com/en-us/HT204592

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:22
Het voldoet niet aan al je wensen. Maar je zou is kunnen kijken of de Gigabyte AORUS M32U wat voor jou is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Chiron schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:15:
De Apple desktop ziet er niet uit op een 2560x1440 27" Dell 2713.

Subpixel rendering doet het niet als bij een macbook air m1 met macOS Monterey en
een usb-c/hdmi adapter.
Als je normaal Windows of LInux bekijkt op dat scherm is het de eerste keer schrikken.
Terwijl de 2011 Mac mini er nooit problemen mee had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:22
bouwfraude schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 20:54:
[...]

De Apple desktop ziet er niet uit op een 2560x1440 27" Dell 2713.

Subpixel rendering doet het niet als bij een macbook air m1 met macOS Monterey en
een usb-c/hdmi adapter.
Als je normaal Windows of LInux bekijkt op dat scherm is het de eerste keer schrikken.
Terwijl de 2011 Mac mini er nooit problemen mee had.
Mee eens, MacOS desktop is gewoon niet fijn meer op 2560x1440 als je Retina gewend bent met enorm hoge resoluties. Ik vind trouwens geen enkel OS meer fijn op 2560x1440, net als 300nits op de meeste schermen gewoon onvoldoende zijn imo. Op 27" minimaal 4K en 500nits :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Tux3.14 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:00:
[...]
Mee eens, MacOS desktop is gewoon niet fijn meer op 2560x1440 als je Retina gewend bent met enorm hoge resoluties. Ik vind trouwens geen enkel OS meer fijn op 2560x1440, net als 300nits op de meeste schermen gewoon onvoldoende zijn imo. Op 27" minimaal 4K en 500nits :Y
Linux en windows doen nog aan subpixelrendering en smoothing op 2560x1440 maar na gebruiken van betterdummy lijkt de subpixelrenderingsmoothing weer aan te staan.

De maximale helderheid van schermen vind ik nooit zo'n issue de Dell U2713H staat al jaren op de minimum stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
500 nits? Wow :D andere doeleinden dan denk ik. Ik heb mijn schermen gecalibreerd op 120 cd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Ik heb de LG 27UP850 - 4K IPS USB-C Monitor - 96w - 27 inch besteld, en net aangesloten op m'n MacBook Pro 15" 2015 via HDMI (m'n nieuwe krijg ik morgen denk ik)

Eerste reactie:
* Scaling werkt prima.
* Out of the box kan ik de brightness en audio level niet instellen via m'n keyboard, dat is niet handig. Maar met de app MonitorControl werkt dat prima. https://github.com/MonitorControl/MonitorControl
* Ik zie geen pixels meer zoals bij m'n vorige iMac, maar het is ook niet zó scherp als m'n MacBook Pro. Eigenlijk is dat wel wat je zou verwachten, 4K op 27" zit qua pixeldichtheid er tussen in.

Het probleem wat genoemd wordt in het artikel betreffende "shimmering" (zie bjango.com), zie ik zo 123 niet.

🌞🍃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
.

[ Voor 99% gewijzigd door m_a_rnix op 29-11-2021 11:59 . Reden: Laat maar, verkeerd gelezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidD

SolidD

@kamerplant Goede feedback en ook fijn wat meer helderheid te hebben over dat artikel! Gek dat daar niet meer duidelijk over is/was.

Hier is het uiteindelijk toch maar de LG UltraFine 5K geworden >:). Gelukkig heb ik hem nog ergens kunnen vinden, heerlijk net zo scherp als m'n MacBook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
SolidD schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:55:
@kamerplant Goede feedback en ook fijn wat meer helderheid te hebben over dat artikel! Gek dat daar niet meer duidelijk over is/was.

Hier is het uiteindelijk toch maar de LG UltraFine 5K geworden >:). Gelukkig heb ik hem nog ergens kunnen vinden, heerlijk net zo scherp als m'n MacBook!
Waar heb je hem kunnen vinden dan? :P

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidD

SolidD

Heel snel reageren op marktplaats :). Toevallig werd hij net aangeboden op de dag dat ik verzendbevestiging van de MacBook kreeg, dus dat leek me voorbestemd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Een week later met deze monitor: LG 27UP850 - 4K IPS USB-C Monitor - 96w - 27 inch.
Terugkijkende naar m'n oorspronkelijke wensen:

1) Display scaling
Idealiter was er een 5K monitor, de monitor van m'n Macbook is mooier en scherper dan 4K. Het werkt wel, display scaling werkt prima zonder merkbare vertraging. M'n Macbook 2015 kan dit duidelijk niet goed aan.

2) Opladen en aansluiten via één kabel
Dit is super fijn. USB-C met 90W power delivery werkt goed.

3) Webcam
Ik heb die wens maar laten gaan, dat is prima.

4) Speakers
De speakers van de LG UltraFine zijn volgens de reviews best prima. Ik vind ze erg matig crap.

5) Uiterlijk (Nice to have)
Tsja ik vind al die dingen lelijk. Een Mac heeft een mooi scherm van glas, voelt degelijk, heeft geen lelijk plastic. Hierin is nog wel "room for improvement". Pastic is populair.

6) Brightness en volume controls via Mac (nice to have)
Met de app MonitorControl werkt dit prima.

7) Kwaliteit van de monitor & budget
Dit ding wiebelt op m'n bureau, dat deed m'n iMac nooit.
Het apparaat heeft last van vignetting, oftewel een ongelijke backlight. Dit blijkt normaal te zijn. Toch heeft m'n Macbook dat niet.
De HDR feature van de monitor snap ik niet. Als ik dat aanzet worden de kleuren juist superslecht :?

Conclusie: Het wordt tijd dat er een betaalbare Apple Display weer op de markt komt, met mooie materialen zonder plastic, met MiniLED, wat niet wiebelt. Deze keuze is wel OK maar het blinkt allemaal niet uit. :P Conclusie 2: ik ben een verwend mens :P

[ Voor 7% gewijzigd door kamerplant op 11-04-2022 14:57 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mloes002
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-02 17:21
SolidD schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:55:

op welke resolutie gebruik je deze en hoe zit het met de leesbaarheid? Ik worstel met hetzelfde probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidD

SolidD

Ik ben dus voor de 'echte' 5K gegaan en niet zoals kamerplant voor een 4K.
Bij de 5K hoef je niks in te stellen kwa resolutie en is de leesbaarheid net zo goed als op het scherm van je MB Pro, dus ik kan me niet voorstellen dat je daarmee met een probleem zou worstelen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mloes002
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-02 17:21
SolidD schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 17:11:
Ik ben dus voor de 'echte' 5K gegaan en niet zoals kamerplant voor een 4K.
Bij de 5K hoef je niks in te stellen kwa resolutie en is de leesbaarheid net zo goed als op het scherm van je MB Pro, dus ik kan me niet voorstellen dat je daarmee met een probleem zou worstelen :).
En dan de 27 inch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:46
Ugh, ik heb een Asus PB277 Q (2560x1440) en ook blurry text. Al andere kabel geprobeerd, hubje er tussen uit, verschillende font smoothing instellingen, maar het wordt niet beter. Ik heb ook nog een HP 1920x1200 monitor als secondary, is ook niet eht scherp. :'( Met windows nooit last van gehad.

Nou is die PB277 ook geen top monitor que kleur-consistentie e.d., maar ik had niet helemaal begroot dat ik ook meteen een nieuwe monitor ertegenaan moet gooien. Ik begrijp ook dat het dan maar het beste een 5k model kan zijn, en da's prijzig. Andere opties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SolidD

SolidD

Klopt ja, de 27" LG Ultrafine 5K. Met die schermdiagonaal / resolutie combinatie heb je die 'retina' scherpheid.

Grotere schermen met retina zijn er voor zover ik weet nog niet, verder heeft LG ook de 24" Ultrafine 4K monitor (gehad) voor een iets kleiner retina scherm.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Ik heb dus nu een jaar de LG 27UP850 - 4K IPS USB-C Monitor - 96w - 27 inch. Bevinden na een jaar:
  • 4K op 27" is echt prima. In theorie is het niet perfect, maar in de praktijk echt prima.
  • Ik heb een losse VESA mount gekocht. Deze is van solide materiaal waardoor de hele goedkope uitstraling gewoon is opgelost. Dit lost ook het wiebelen op.
  • Met de app MonitorControl kun je de display gewoon bedienen zoals je met je laptop doet.
  • Build-in speakers zijn echt treurig, dus die van de Macbook gewoon gebruiken.
Mount: uitvoering: Neomounts by Newstar FPMA-D865BLACK

Als de Apple Display wat normaler was geprijsd had ik die wel gewild, maar dat ding is idioot.

[ Voor 19% gewijzigd door kamerplant op 31-03-2023 12:11 ]

🌞🍃

Pagina: 1