• Vonkenboertje
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 26-11 14:31
Hallo,

Ik ben voornemens om volgend schooljaar te gaan starten met de HBO-opleiding Technische bedrijfskunde (deeltijd @ inholland). Dat zal via mijn werkgever gaan, ik krijg dan de kans naar een hogere functie te groeien. Dat betekent dat ik tijdens deze opleiding voltijd zal blijven werken in de 5-ploegendienst, 33 uur per week. Ik ben op zoek naar ervaringen met de opleiding TBK, zowel voltijd als deeltijd, om beter te kunnen inschatten wat het niveau is en vooral ook wat ik kan verwachten ten aanzien van studiebelasting. De opleiding geeft aan dat de studiebelasting tussen de 20 en 30 uur per week zal zijn, echter heb ik op een eerdere HBO-opleiding (niet afgemaakt omdat de opleiding niet aansloot bij mijn verwachtingen van het werk, vond het niet leuk en wilde het werk niet doen) een heel andere ervaring opgedaan; namelijk dat het voorgeschreven aantal studiebelastingsuren nogal een grove overschatting was van de werkelijkheid. Ik vraag me dus af of ik de SBU bij TBK met een korreltje zout moet nemen en ben daarom op zoek naar ervaringsdeskundigen.

tl;dr: Studeer je HBO Technische bedrijfskunde? Hoeveel uur spendeer jij gemiddeld aan je studie per week? En hoe ervaar je het niveau?

Alvast bedankt!

• Arie de Knak
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 26-11 15:05
Hoihoi, ik heb vorig jaar mijn diploma TBK (Voltijd) gehaald en dit is hoe ik het ervaren heb. Ik merkte zelf dat het heel erg golfde, je had piekmomenten in de projectweken/tentamenweek waarna er weer een wat rustiger werd. Zelf had ik het idee dat het 4 weken druk, 4 weken rustig was. De rustige weken waren dan 10-20 uur en de drukkere weken waren wel 30-40 uur of meer als de deadlines op de loer lagen.

Het eerste jaar viel het heel erg mee en kon ik zelf goed teren op kennis die ik al had, hierdoor heb ik dat jaar nooit echt als druk ervaren. Het tweede en derde jaar waren wat pittiger, hier zaten ook de moeilijkere vakken en grotere projecten in samenwerking met andere opleidingen bij.

Ik denk dat het goed te doen is maar het verschilde voor de meeste bij ons heel erg per vak of het je lag of niet hoeveel tijd je ervoor nodig had. Vooral de financiële/boekhoudkundige vakken waren voor vele een struikelblok waar ik zelf dan weer fluitend doorheen liep.

Ik zou zelf denken dat je bij deeltijd minder "Projectgezeik" hebt met studiegenoten die geen reet doen en dat het daardoor wel goed te managen is.

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik studeer het in deeltijd. Ze gaan er dan wel vanuit dat je al wat werkervaring hebt en ze gaan wat sneller door de stof. Minder gezeik in projecten inderdaad. Qua studiebelasting is het te doen maar je moet er wel consequent iedere dag ff mee bezig gaan.
Rond de toetsen is het wel druk, ik heb met mijn werk geregeld dat ik dan wat extra tijd krijg ter voorbereiding.

Het verschilt ook wel per vak ja, het finance gedeelte is voor mij als ambtenaar aardig pittig omdat ik er in de praktijk nooit wat mee doe, logistiek enzo is dan wel weer een relatief eitje voor mij.

Bijkomend voordeel is ook wel dat wat je leert je ook vaak direct kan toepassen op je werk.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Phyrozi
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 21:47
Ik heb hbo TBK op de Hanzehogeschool voltijd gevolgd van 2015-219. Hiervoor heb ik 5 jaar gewerkt (nog vrij jong).

Het verschilt natuurlijk enorm per persoon, maar ik vond het niveau teleurstellend. De vakken zijn zeker leuk om mee te beginnen. Van alles wat, maar nergens echt diep in. Dat is ook prima, daarvoor kun je nog doorstuderen, wat ik dan ook doe/gedaan heb.

De grootste stressfactor vond ik projecten waarbij projectgenoten een extreem laag niveau of geen inzet toonden. Dan komt het echt op 2 van 6 mensen aan om de boel netjes te houden, maar soms is dat gewoon de kortste klap. Alles zelf doen, 3 dagen volle bak en klaar.

Voor de tentamens niet echt veel geleerd. Avondje ervoor wat uren, soms twee dagen. Ook colleges niet echt bijgewoond. Vooral PPT doornemen.

Hierna Pre-MSc en nu 2 MSc (schrijf momenteel mijn thesis). Hier was het wel andere koek en kom je met een paar dagen leren niet meer weg.

Al met al denk ik dat een hbo TBK volgen je leuke inzichten gaat geven op veel gebieden en ik ben blij dat ik het gedaan heb.

• Vonkenboertje
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 26-11 14:31
Bedankt voor de reacties. @Erasmo en @Phyrozi , hoeveel uur zijn jullie per week kwijt met de opleiding? En is dat inclusief of exclusief schooldag?

@Arie de Knak oke, dat is nog best veel vind ik. Is dat inclusief colleges?

• Arie de Knak
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 26-11 15:05
Yes, is allemaal inclusief colleges. De meeste uren ben je echter toch gewoon kwijt aan je groepsopdrachten en het schrijven van diverse verslagen. Naast het hoofdproject wat wij elk blok hadden waren er per vak ook "miniprojecten". De verslagen hiervoor schrijven en afstemmen met je partner/projectgroep kost gewoon heel veel tijd. Dit kan je natuurlijk ook een beetje doen tijdens de wat makkelijkere colleges om wat tijd te besparen.

Het niveau verschilde overigens echt heel erg per vak/docent. Sommige theoretische vakken kwam je prima weg met thuis de PP volgen en een samenvatting van Stuvia. Andere vakken moet je wel oefeningen gemaakt hebben. Wel denk ik dat je op TBK ver komt met een gezond boerenverstand, een goed stuk inzicht en een brede algemene intresse.

Nogmaals, ik denk dat dit bij deeltijd heel veel scheelt dus neem dit met een korrel zout.

[Voor 24% gewijzigd door Arie de Knak op 26-11-2021 08:54]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee