Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vonkenboertje
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-09-2023
Hallo,

Ik ben voornemens om volgend schooljaar te gaan starten met de HBO-opleiding Technische bedrijfskunde (deeltijd @ inholland). Dat zal via mijn werkgever gaan, ik krijg dan de kans naar een hogere functie te groeien. Dat betekent dat ik tijdens deze opleiding voltijd zal blijven werken in de 5-ploegendienst, 33 uur per week. Ik ben op zoek naar ervaringen met de opleiding TBK, zowel voltijd als deeltijd, om beter te kunnen inschatten wat het niveau is en vooral ook wat ik kan verwachten ten aanzien van studiebelasting. De opleiding geeft aan dat de studiebelasting tussen de 20 en 30 uur per week zal zijn, echter heb ik op een eerdere HBO-opleiding (niet afgemaakt omdat de opleiding niet aansloot bij mijn verwachtingen van het werk, vond het niet leuk en wilde het werk niet doen) een heel andere ervaring opgedaan; namelijk dat het voorgeschreven aantal studiebelastingsuren nogal een grove overschatting was van de werkelijkheid. Ik vraag me dus af of ik de SBU bij TBK met een korreltje zout moet nemen en ben daarom op zoek naar ervaringsdeskundigen.

tl;dr: Studeer je HBO Technische bedrijfskunde? Hoeveel uur spendeer jij gemiddeld aan je studie per week? En hoe ervaar je het niveau?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie de Knak
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-04 11:40
Hoihoi, ik heb vorig jaar mijn diploma TBK (Voltijd) gehaald en dit is hoe ik het ervaren heb. Ik merkte zelf dat het heel erg golfde, je had piekmomenten in de projectweken/tentamenweek waarna er weer een wat rustiger werd. Zelf had ik het idee dat het 4 weken druk, 4 weken rustig was. De rustige weken waren dan 10-20 uur en de drukkere weken waren wel 30-40 uur of meer als de deadlines op de loer lagen.

Het eerste jaar viel het heel erg mee en kon ik zelf goed teren op kennis die ik al had, hierdoor heb ik dat jaar nooit echt als druk ervaren. Het tweede en derde jaar waren wat pittiger, hier zaten ook de moeilijkere vakken en grotere projecten in samenwerking met andere opleidingen bij.

Ik denk dat het goed te doen is maar het verschilde voor de meeste bij ons heel erg per vak of het je lag of niet hoeveel tijd je ervoor nodig had. Vooral de financiële/boekhoudkundige vakken waren voor vele een struikelblok waar ik zelf dan weer fluitend doorheen liep.

Ik zou zelf denken dat je bij deeltijd minder "Projectgezeik" hebt met studiegenoten die geen reet doen en dat het daardoor wel goed te managen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik studeer het in deeltijd. Ze gaan er dan wel vanuit dat je al wat werkervaring hebt en ze gaan wat sneller door de stof. Minder gezeik in projecten inderdaad. Qua studiebelasting is het te doen maar je moet er wel consequent iedere dag ff mee bezig gaan.
Rond de toetsen is het wel druk, ik heb met mijn werk geregeld dat ik dan wat extra tijd krijg ter voorbereiding.

Het verschilt ook wel per vak ja, het finance gedeelte is voor mij als ambtenaar aardig pittig omdat ik er in de praktijk nooit wat mee doe, logistiek enzo is dan wel weer een relatief eitje voor mij.

Bijkomend voordeel is ook wel dat wat je leert je ook vaak direct kan toepassen op je werk.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 00:22
Ik heb hbo TBK op de Hanzehogeschool voltijd gevolgd van 2015-219. Hiervoor heb ik 5 jaar gewerkt (nog vrij jong).

Het verschilt natuurlijk enorm per persoon, maar ik vond het niveau teleurstellend. De vakken zijn zeker leuk om mee te beginnen. Van alles wat, maar nergens echt diep in. Dat is ook prima, daarvoor kun je nog doorstuderen, wat ik dan ook doe/gedaan heb.

De grootste stressfactor vond ik projecten waarbij projectgenoten een extreem laag niveau of geen inzet toonden. Dan komt het echt op 2 van 6 mensen aan om de boel netjes te houden, maar soms is dat gewoon de kortste klap. Alles zelf doen, 3 dagen volle bak en klaar.

Voor de tentamens niet echt veel geleerd. Avondje ervoor wat uren, soms twee dagen. Ook colleges niet echt bijgewoond. Vooral PPT doornemen.

Hierna Pre-MSc en nu 2 MSc (schrijf momenteel mijn thesis). Hier was het wel andere koek en kom je met een paar dagen leren niet meer weg.

Al met al denk ik dat een hbo TBK volgen je leuke inzichten gaat geven op veel gebieden en ik ben blij dat ik het gedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vonkenboertje
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-09-2023
Bedankt voor de reacties. @Erasmo en @Phyrozi , hoeveel uur zijn jullie per week kwijt met de opleiding? En is dat inclusief of exclusief schooldag?

@Arie de Knak oke, dat is nog best veel vind ik. Is dat inclusief colleges?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie de Knak
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-04 11:40
Yes, is allemaal inclusief colleges. De meeste uren ben je echter toch gewoon kwijt aan je groepsopdrachten en het schrijven van diverse verslagen. Naast het hoofdproject wat wij elk blok hadden waren er per vak ook "miniprojecten". De verslagen hiervoor schrijven en afstemmen met je partner/projectgroep kost gewoon heel veel tijd. Dit kan je natuurlijk ook een beetje doen tijdens de wat makkelijkere colleges om wat tijd te besparen.

Het niveau verschilde overigens echt heel erg per vak/docent. Sommige theoretische vakken kwam je prima weg met thuis de PP volgen en een samenvatting van Stuvia. Andere vakken moet je wel oefeningen gemaakt hebben. Wel denk ik dat je op TBK ver komt met een gezond boerenverstand, een goed stuk inzicht en een brede algemene intresse.

Nogmaals, ik denk dat dit bij deeltijd heel veel scheelt dus neem dit met een korrel zout.

[ Voor 24% gewijzigd door Arie de Knak op 26-11-2021 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Een uur of 15 gemiddeld, het verschilt per semester en per onderwerp. Ik heb zelf 4 uur per week college in de avond+iedere maand een extra bijeenkomst. Het lezen van alle stof kan ook wel wat tijd kosten, soms is het 150 pagina's per week en als het droge stof is schiet dat niet op.
Finance is niet mijn ding, dus daar stop ik wat extra tijd in en ik maak alle oefeningen dubbel bijvoorbeeld.

Voor deeltijd, kom naar de les, dat is absoluut belangrijk. Je hebt maar 4 uur per week en dan is het meestal ook knallen door de stof. En ook niet onbelangrijk, je leert je medestudenten beter kennen en bouwt langzaam een netwerk op.

Maar inderdaad deeltijd vs. voltijd is een ander type student ook. Bij ons heb je na de eerste slachting amper uitval en vrijwel iedereen is erg gemotiveerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Erasmo op 27-11-2021 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13:13
Dat is nou juist de kracht van een TBer. Alles halve bak;). Je weet over alles wat, je kan de eilandjes cultuur binnen bedrijven doorbreken en bekijkt alles vanaf het grote plaatje.

Daarnaast ga je wel wat dieper in op processen en kwantificeren van arbeid om de modellen en berekeningen te kunnen maken. Het niveau is niet zoals wtb heel pittig. Het is vooral logisch inzicht en een andere manier van denken. Ik heb tot nu toe op elk bedrijf waar ik kwam te werken, de meeste mensen die nog heel erg traditioneel denken andere inzichten gegeven waardoor het bedrijf (tonnen) meer winst heeft kunnen behalen zonder grote investeringen. Daarnaast ben ik ook in zeer korte termijn doorgegroeid naar een management functie mede ook omdat ik echt gek op het vakgebied ben en een kick krijg van het verbeteren. Ik las ook veel boeken zoals onder andere "The Goal" (in het Nederlands "Het Doel") waardoor je continu nieuwe inzichten krijgt en traditie doorbreekt!

Ik heb zelf deeltijd TB gedaan. De kracht van iets leren en direct op je werk uit kunnen voeren is ongeëvenaard! Wat was ik qua tijd kwijt? pfoee soms 0 soms 20 uur. Ik spaarde alles op tot het einde (slechte eigenschap die ik gelukkig afgeleerd ben 8)7 ).

Mijn tip:
Lees The goal, vind je het gaaf wat daarin gebeurd. Dan ben je geschikt voor de opleiding!

[ Voor 19% gewijzigd door Luuk013 op 01-12-2021 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:55
Naar mijn idee is een TB deeltijd prima te volgen, mits de prive situatie in die studie jaren rustig is.

b.v.
Heb je kinderen of verwacht je die, of heb je een klushuis gekocht of gaat kopen.
Dan is dat icm een deeltijdbaan niet echt optimaal.

Om deze redenen heb ik de deeltijd studie TB stopgezet. Ik had gewoon geen privetijd voor de studie meer over. Kwestie van prioriteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Luuk013 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:51:
Mijn tip:
Lees The goal, vind je het gaaf wat daarin gebeurd. Dan ben je geschikt voor de opleiding!
Tevens, speel je graag games als Rimworld, Factorio of andere colony management games dan heb je dikke kans dat het wat voor je is :P
barry86 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:57:
Naar mijn idee is een TB deeltijd prima te volgen, mits de prive situatie in die studie jaren rustig is.

b.v.
Heb je kinderen of verwacht je die, of heb je een klushuis gekocht of gaat kopen.
Dan is dat icm een deeltijdbaan niet echt optimaal.

Om deze redenen heb ik de deeltijd studie TB stopgezet. Ik had gewoon geen privetijd voor de studie meer over. Kwestie van prioriteiten.
Ik heb een kleine, het is zwaar, maar te doen. Maar je hebt wel gelijk de meeste hobby's zijn nu aan de kant geschoven. Een van de redenen dat ik even de tanden op elkaar zet voor een jaartje is omdat ik een hele fijne klas heb nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Ik heb deeltijd bedrijfskundige informatica gedaan van 2015-2019, ik weet niet of dat echt veel scheelt met TB? Volgens mij zit er in TB meer wiskunde dacht ik?

Hoe makkelijk of hoe moeilijk het is hangt van een paar factoren af. Als eerste: hoe gedisciplineerd en gestructureerd ben je? Je hebt een hoop werk (school, werk, sport, familie etc) en weinig tijd, dus je moet efficient kunnen plannen. Ik was destijds misschien 12-15 uur per week aan school kwijt, maar had daarnaast ook een 40 urige werkweek + reistijd.

Ten tweede, samenwerken en communiceren. Grote kans dat je iets van leerteams hebt in de eerste jaren, dat je samen projecten moet doen. Hoe ga met dat team om? Ben je in staat om samen aan deadlines te werken? Want je hebt er eikels tussen zitten, maar je komt uiteindelijk voor kennis + diploma (neem ik aan).

Daarnaast hangt het ook af van hoeveel tijd je beschikbaar hebt. Ik denk dat je met 15 uur per week een heel eind komt, maar als je daarnaast ook moet werken, kinderen, sport, vrienden etc, dan wordt het wel druk. Wat dat betreft goed dat je 33u per week werkt, dan is deeltijd daarnaast nog wel te doen. Bedenk wel dat je dingen zal moeten opofferen voor school, maar dat je ook af en toe een keer je rust pakt.

En als laatste, het is handig als je al wat werkervaring hebt van de dingen die je op school gaat leren. We hadden bijvoorbeeld enterprise architectuur, en dan krijg je allerlei modelleertalen waarin je je architectuur gaat uitwerken. Maar als je al bekend bent met een server, met een database, een tabel in een database, klantinformatie in die tabel, en dat die klantinformatie in een proces gebruikt wordt, dan is het modelleren nieuw, maar de componenten ken je al. En dat is best een groot voordeel tov mensen die bijvoorbeeld docent biologie waren maar nu in de IT willen gaan werken :)

[ Voor 20% gewijzigd door Widow op 07-12-2021 15:02 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Pagina: 1