HD in de problemen

Pagina: 1
Acties:

• TweakBoy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-04 03:31
Hoi, ik heb problemen met mijn HD. Het zit als volgt: mijn partities zijn verkeerd ingesteld (volgens het FAT tabel overlappen ze elkaar), dit is gebeurd naar een Linux installatie. Mijn vraag is: Kan ik ergens een programma halen om de FAT waardes te veranderen of geheel te vernietigen? Ik bedoel daarbij niet de programma's Partition Magic 6.01 of FDISK. Want die heb ik al geprobeerd.

Alvast bedankt 8)

---

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:45

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Oplossing: ga naar de website van je HD-fabrikant en zoek een zero-fill utilitietje op.

Zelf had mijn vriendin hetzelfde probleem, en op de site van IBM stond een utility genaamd 'zap', die de eerste 128 sectors van je HD overschrijft (dat is dus je MBR en partitie-informatie).

Hierna lijkt het net alsof je HD helemaal nieuw is (geheel leeg), en kun je weer aan de slag met FDISK en/of Partition Magic om te partitioneren!

Let wel: je HD is dus na die actie geheel LEEG, dus alle data gaat verloren.

Succes!

... en oranje! :P

• TweakBoy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-04 03:31
Hartelijk bedankt! Ik ga weer aan de slag, want ik mis echt mijn 40 giga's. You'll get a notice when i'm up again with my 40GB HD

Thnx! :)

---

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:50

Damian

Insane Obtrusion

hmmz, fdisk /mbr werkt niet???

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• iNSaNe-oNe

iNSaNe-oNe

hmmz, fdisk /mbr werkt niet???
Dat dacht ik toen bij mijn vriendin ook. Niet dus. :'(

Ik was echt bang dat die HD f***ed-up was, maar gelukkig betrok die bui snel toen bleek dat die utility (van wel 1500 bytes!) de HD weer als nieuw deed werken... ;)

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Gebruik gewoon ff de fdisk van je linux distro.
Die krijgt altijd alles weg.
Daarna gebruik ik altijd de gewone dos fdisk om weer partities te maken.

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gebruik Partition Magic, desnoods de 'rescue'-disks. Die zijn heel relaxed, maar PQPM kan weleens vaag doen op bepaalde HD's (moet wel een beetje nieuw zijn).

Expanding the inexpandable

• iNSaNe-oNe

iNSaNe-oNe

Ik bedoel daarbij niet de programma's Partition Magic 6.01 of FDISK. Want die heb ik al geprobeerd.
Gebruik Partition Magic, desnoods de 'rescue'-disks. Die zijn heel relaxed, maar PQPM kan weleens vaag doen op bepaalde HD's (moet wel een beetje nieuw zijn).
<Gaap!>
Partition Magic is waarschijnlijk met een vage errormessage gekomen, want zelfs dat programma kon er geen soep meer van maken. 'Invalid partiton information' kan geen enkel programma wat mee. ZAP-pen die boel (utility van IBM) :)

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04 16:37

magneet

Magnetic enhanced

of low-level format heeft ik ook moeten doen, kon niet zo'n zap progje voor maxtor vinden maar wel low-level. Had hij het daarna niet meer gedaan was hij per ongeluk gevall en en geruild onder garantie >:)

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

Verwijderd

Op woensdag 22 augustus 2001 10:02 schreef Magneet het volgende:
of low-level format heeft ik ook moeten doen, kon niet zo'n zap progje voor maxtor vinden maar wel low-level. Had hij het daarna niet meer gedaan was hij per ongeluk gevall en en geruild onder garantie >:)
Stomme vraag waarschijnlijk maar hoe doe je een low-level format? Kan misschien handig zijn om te weten als ik ooit nog 'ns last krijg met m'n disken (wil binnenkort de partities 'es even helemaal gaan omgooien).

• k-oz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-12-2021

k-oz

do not feed the trolls

low level formateren moet je niet doen, dan vervalt je hd garantie direct. dit wordt 1 keer gedaan in de fabriek

en als je je partities wilt 'omgooien' dan zou ik dit gewoon doen met fdisk of een linux fdisk

...Microsoft KB article Q172653: "Sometimes Barney Starts Playing Peeka boo on His Own""

Verwijderd

Op woensdag 22 augustus 2001 10:13 schreef k-oz het volgende:
low level formateren moet je niet doen, dan vervalt je hd garantie direct. dit wordt 1 keer gedaan in de fabriek
Ja oke, dat moet ik niet doen, maar stel nou dat ik het toch wil doen, hoe doe ik dat dan?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

met een utility van de website van de fabrikant van je schijf :+

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Op woensdag 22 augustus 2001 10:20 schreef limoentje het volgende:
met een utility van de website van de fabrikant van je schijf :+
Als k-oz gelijk heeft en de garantie vervalt als je dat doet, zullen ze zo'n utility niet op hun website zetten, lijkt me. |:(

• k-oz

k-oz

do not feed the trolls

die utility die hierboven is genoemd heeft niets met lowlevel formateren te maken...
hij reset je partitie tabel (vult hem met nullen)
dus dit kun je gewoon uitvoeren

(fdisk /mbr doet dit niet overigens hoor :D )

...Microsoft KB article Q172653: "Sometimes Barney Starts Playing Peeka boo on His Own""

Verwijderd

Op woensdag 22 augustus 2001 10:26 schreef k-oz het volgende:
die utility die hierboven is genoemd heeft niets met lowlevel formateren te maken...
hij reset je partitie tabel (vult hem met nullen)
dus dit kun je gewoon uitvoeren

(fdisk /mbr doet dit niet overigens hoor :D )
Ja hallo, maar hoe moet het nou????

• k-oz

k-oz

do not feed the trolls

je wilt je partities leegmaken? -> fdisk (linux fdisk)
je wilt je partities vergroten/verkleinen(defrag first) -> partion magic(DOS)
je wilt je mbr resetten (leegmaken)-> zero-utility blah blah (afhankelijk van fabrikant)=in principe gelijk aan fdisk, alleen definieer je geen nieuwe partities
je wilt je garantie omzeep helpen? -> low level format (utility afhankelijk van fabrikant)

m.a.w. gewoon fdisken... :)

duizeld het al? ;)

PS, overigens kun je met fdisk ook de partities verwijderen zonder nieuwe aan te maken, die zero-utility wordt eigenlijk alleen gebruikt wanneer je partities niet goed (overlappend) zijn gedefinieerd

edit:
PS

Verwijderd

Op woensdag 22 augustus 2001 10:55 schreef k-oz het volgende:
je wilt je partities leegmaken? -> fdisk (linux fdisk)
je wilt je partities vergroten/verkleinen(defrag first) -> partion magic(DOS)
je wilt je mbr resetten (leegmaken)-> zero-utility blah blah (afhankelijk van fabrikant)=in principe gelijk aan fdisk, alleen definieer je geen nieuwe partities
je wilt je garantie omzeep helpen? -> low level format (utility afhankelijk van fabrikant)

[...]
Dank u, dat wou'k weten... 8-)

• k-oz

k-oz

do not feed the trolls

racoon, waarom zou je overigens je partities willen veranderen?

Verwijderd

Op woensdag 22 augustus 2001 11:04 schreef k-oz het volgende:
racoon, waarom zou je overigens je partities willen veranderen?
Ik heb een HD van 30GB, die is onder Win98 ook maar als 1 partitie bekend. Ik wil er eigenlijk 2 van maken, eentje (een kleine) waar windhoos en nog wat systeem utilities enzo op staan, en eentje (een veel grotere) waar alle andere progs en data op staat. Lijkt me veiliger als ik windhoos nog'ns wil herinstalleren. Op m'n oude comp heeft een herinstallatie van windhoos (95, dat wel) ooit 'es mijn hele HD vern**kt :( Softwarematig gelukkig, geen hardware problemen, maar ik moest dus wel al mijn programma's opnieuw installeren. Dat wil 'k niet nog eens...

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

100 nullen naar de 1e sector van de 1e schijf schrijven onder linux???
dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=100 count=1
klaar!
Niks geen speciaal tooltje :)

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

• k-oz

k-oz

do not feed the trolls

verstandig inderdaad

heb zelf altijd meerdere partities, en zo u ook in mijn werkstation:
c: -> OS
d: -> Software
e: -> MP3
f: -> Movies
g: -> Movies
h: -> spare (800 mb (voor temp. cd's)
i: -> spare (800 mb (voor temp. cd's)

:)

suc6

• k-oz

k-oz

do not feed the trolls

100 nullen naar de 1e sector van de 1e schijf schrijven onder linux???
dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=100 count=1
klaar!
Niks geen speciaal tooltje :)
niet iedereen heeft linux :)

(Niks geen?) wel dus? :)

Verwijderd

Als ik problemen heb met dat soort dingen zet ik altijd een ghost image terug zodat die weer helemaal fat 32 is en daarna gewoon ff met opstart flop opstarten en opnieuwe beginnen met installeren....

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:07

Arno

PF5A

--> [forum=21] <--

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Pagina: 1