Speakers inbouwen in plafond

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04-2023
Afgelopen dagen bezig geweest met bepalen hoeveel loze leidingen etc ik nodig heb, waar ik wcd's en schakelaars etc wil hebben. Op zich geen probleem.

Maar ik zit wel met 2 dingen. Zo wil ik in de huiskamer een aantal plafondspeakers inbouwen, en daar loze leidingen naartoe hebben voor de speakerkabels. Normaal loopt een loze leiding naar een inbouwdoos, maar dat gaat in dit geval niet, want dan past de speaker niet... de doos zit dan in de weg. Hoe los je zoiets op? Het wordt overigens een plafond van houten balken met isolatiemateriaal, rachels en daarop gipsplaat. Ligt er dan alleen een leiding naar een leeg gat in het plafond?

Zelfde voor bijv. inbouwspots, vaak zitten die aan een trafo, en daar zit een stekker aan, en die zou je dan ook ergens IN het plafond kwijt moeten? Komt er dan een stopcontact achter de gipsplaten? En ook als het 240V inbouwspots zijn, hoe bekabel je zoiets als er geen doos zit?

Hoe zit dit?

[ Voor 4% gewijzigd door jowi op 20-11-2021 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:56
jowi schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:02:
*oeps* hier gaat iets mis met dubbelposten :( kan het ook niet fiksen...

Afgelopen dagen bezig geweest met bepalen hoeveel loze leidingen etc ik nodig heb, waar ik wcd's en schakelaars etc wil hebben. Op zich geen probleem.

Maar ik zit wel met 2 dingen. Zo wil ik in de huiskamer een aantal plafondspeakers inbouwen, en daar loze leidingen naartoe hebben voor de speakerkabels. Normaal loopt een loze leiding naar een inbouwdoos, maar dat gaat in dit geval niet, want dan past de speaker niet... de doos zit dan in de weg. Hoe los je zoiets op? Het wordt overigens een plafond van houten balken met isolatiemateriaal, rachels en daarop gipsplaat. Ligt er dan alleen een leiding naar een leeg gat in het plafond?

Zelfde voor bijv. inbouwspots, vaak zitten die aan een trafo, en daar zit een stekker aan, en die zou je dan ook ergens IN het plafond kwijt moeten? Komt er dan een stopcontact achter de gipsplaten? En ook als het 240V inbouwspots zijn, hoe bekabel je zoiets als er geen doos zit?

Hoe zit dit?
Dubbelpost kun je (grotendeels) fixen door in ieder geval eentje helemaal leeg te maken, op bijvoorbeeld één karakter na. Voor de rest van je vragen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Bijna 800 pagina's om door te lezen... ok... dank je wel voor deze tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:06

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

jowi schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:57:
Bijna 800 pagina's om door te lezen... ok... dank je wel voor deze tip.
Tip om de zoekfunctie met de juiste steekwoorden te gebruiken :)

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Ja als ik naar plafond en doos zoek krijg ik dus precies waar ik niet naar op zoek ben... ik weet niet eens hoe ik hier naar moet zoeken, als ik niet weet hoe dit normaal gesproken gedaan wordt.

Ik kwam wel dit tegen bij het googelen. Is dan wel een verlaagd plafond, maar het idee lijkt me hetzelfde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxCspRE4T1S7qbkcthGLVqTz4Lo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vgVTS5pEyEk53chplNVNSJkJ.png?f=fotoalbum_large

Blijkbaar mag een (centraal)doos dus ook gewoon ergens onzichtbaar en niet direct toegankelijk in het plafond eindigen, dus hoeft niet perse ingebouwd te zijn? En dan mag je er toch een stopcontact aanhangen en dat stopcontact weer gebruiken voor bijv. een trafo... maar er staat me iets bij dat je geen verborgen stopcontacten mag hebben in plafonds?

igv een inbouwspeaker kan de kabel dan gewoon naar de (verborgen) doos. Dat snap ik dan wel.

[ Voor 71% gewijzigd door jowi op 20-11-2021 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:06

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Probeer: " luidspreker in plafond "

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-06 08:51

Hoe zit dit?
Yes, Loze leiding van je receiver naar het luidspreker gaat. Je kan in theorie meerdere kabels door een leiding doen maar ik weet niet of je daar speciaal afgeschermde kabels voor moet gebruiken.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
battler schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 13:30:
[...]

Yes, Loze leiding van je receiver naar het luidspreker gaat. Je kan in theorie meerdere kabels door een leiding doen maar ik weet niet of je daar speciaal afgeschermde kabels voor moet gebruiken.
Ja ok, ik zal het wel helemaal onduidelijk uitleggen, maar WAAR en HOE eindigt die loze leiding? dus NIET in een plafond/centraal doos want op die plek wordt de speaker ingebouwd. Waar dan wel? Eindigt die leiding gewoon ergens los daar waar 'ongeveer' de luidspreker komt? Nee toch zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-06 08:51
jowi schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 14:06:
[...]

Ja ok, ik zal het wel helemaal onduidelijk uitleggen, maar WAAR en HOE eindigt die loze leiding? dus NIET in een plafond/centraal doos want op die plek wordt de speaker ingebouwd. Waar dan wel? Eindigt die leiding gewoon ergens los daar waar 'ongeveer' de luidspreker komt? Nee toch zeker?
Rustaagh ;) Ik snap het probleem inderdaad nog niet. Je gaat als het goed is gebruik maken van backboxen? De leiding loopt van receiver tot backbox. Ik snap nog niet wat de centraaldoos daar te maken mee heeft.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
Normaal loopt een (loze) leiding vanaf bijv. meterkast naar een inbouwdoos, dan wel in de muur, of in het plafond. Met een speaker gaat dat dus niet, want... op de plek van die doos komt de speaker. Waar eindigt de loze leiding dan, als er geen doos is? of steekt de loze leiding zelf uit het plafond, door een gat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:56

ChUcKiE

Dus........

jowi schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 14:16:
Normaal loopt een (loze) leiding vanaf bijv. meterkast naar een inbouwdoos, dan wel in de muur, of in het plafond. Met een speaker gaat dat dus niet, want... op de plek van die doos komt de speaker. Waar eindigt de loze leiding dan, als er geen doos is? of steekt de loze leiding zelf uit het plafond, door een gat?
In de buurt van je reciever dus 😊
Dus van speaker locatie naar reciever . Van/over plafond naar muur via sleuven in de muur naar plaats waar de reciever komt te staan.
Ok als ik de reactie hieronder lees, dan kan het zijn dat je specifiek dat vroeg 😳. Overigens goed inhoudelijk geantwoord!!

[ Voor 21% gewijzigd door ChUcKiE op 20-11-2021 14:24 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

jowi schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 14:16:
Je hebt speciale inbouwdozen met speakeraansluitingen. Dan kan je je loze leiding gewoon uit laten komen op een inbouwdoos en die werk je dan af met zo'n speakeraansluitingen. Je speakers monteer je dan over/net boven/net onder die aansluiting.

In mijn vorige woning had ik ook een loze leiding van receiver naar speaker. Die kwamen ook uit in een standaard inbouwdoos en die waren afgedekt met zo'n plat rond plaatje. Die had ik uiteindelijk in dezelfde kleur/afwerking als de wand waardoor ze niet zo opvielen.

[ Voor 16% gewijzigd door PaT op 20-11-2021 14:24 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
ok... De ene heeft het ineens over de receiver (?) en de ander begrijpt niet dat je voor de plafond (!!!) speaker een groot gat in het plafond moet maken wat dus groter is dan de centraaldoos, dus, je kunt geen doos gebruiken. Voor de 4e keer... hoe eindigt de loze leiding op de plek van de plafondspeaker, als deze loze leiding NIET in een doos eindigt?

Ik geef het maar op geloof ik.

[ Voor 9% gewijzigd door jowi op 20-11-2021 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:00
jowi schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 14:36:
ok... De ene heeft het ineens over de receiver (?) en de ander begrijpt niet dat je voor de plafond (!!!) speaker een groot gat in het plafond moet maken wat dus groter is dan de centraaldoos, dus, je kunt geen doos gebruiken. Voor de 4e keer... hoe eindigt de loze leiding op de plek van de plafondspeaker, als deze loze leiding NIET in een doos eindigt?

In plaats van gefrustreerd op ons reageren, kan je ook gewoon even bij je speaker leverancier vragen hoe hij het wil hebben. En aangezien het zelfbouw is, kan je dit gewoon doorgeven aan je elektricien en dan komt het allemaal goed.

[ Voor 7% gewijzigd door Deleon78 op 20-11-2021 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Maar waar is dit forum dan voor, als ik geen vragen mag stellen...? oeps,dat was wéér een vraag,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:56

ChUcKiE

Dus........

Ik zei al, ik had je verkeerd begrepen, maar jouw vraag is ondertussen als best prima beantwoord door @PaT

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:56
jowi schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 14:36:

Het is beter om niet gefrustreerd te reageren, als mensen je niet goed begrijpen heb je je vraag zelf blijkbaar niet duidelijk (of kort) genoeg omschreven.
Maar ik begrijp je hele probleem niet. Je kunt toch gewoon een gat volgens de gespecificeerde afmeting van je speakersupplier in je plafond maken en daarin een loze leiding (19mm buis) laten uitkomen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Daar is niks lastig aan, de vraag is of dat de manier is om dat te doen... dat is alles wat ik vraag. Omdat normaal gesproken alles op een doos uitkomt, en nu dus niet. DAT is de vraag, Kan dat,mag dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
ChUcKiE schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 14:47:
Ik zei al, ik had je verkeerd begrepen, maar jouw vraag is ondertussen als best prima beantwoord door @PaT
Nee, absoluut niet. hij mist compleet het punt dat het hier om plafondspeakers gaat. Hij heeft het over wand dozen met speakeraansluitingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
jowi schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 15:04:
[...]

Nee, absoluut niet. hij mist compleet het punt dat het hier om plafondspeakers gaat. Hij heeft het over wand dozen met speakeraansluitingen.
Ik denk dat door gebrek aan kennis (wat niet vreemd is en iedereen wel heeft) je de antwoorden niet op waarde kan schatten en de vraag niet helder kan formuleren. Je raakt vervolgens gefrustreerd, terwijl mensen hun best doen om je te helpen.
Je aanname dat alles in een centraaldoos moet uitkomen is onjuist. Je kan buizen gewoon leggen hoe je wilt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIfUAflduWro9Di49kaxRTH7cCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8jG4HnxDaeI3DH4MMjLzXxU7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Deleon78 op 20-11-2021 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:53
@jowi wil je de speakers in het plafond ook inbouwen? Of komen ze onder het plafond te hangen?

Als je de speakers in gamma bouwen zou ik eerst de specifieke maat van de speaker even opzoeken en wat daarbij de inbouw instructies zijn.

Ander kan je ook eindigen met alleen een pijp vlak af met het plafond. Er is geen officieel voorschrift voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
En hoe zit het met bijv. trafo's of adapters voor inbouwspots, mag je daarvoor een stopcontact in het plafond plaatsen? En met in bedoel ik dus achter het gips, en onder de balken, dus letterlijk binnen of tussen het plafond/vloer?

[ Voor 3% gewijzigd door jowi op 20-11-2021 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
jowi schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 15:41:
En hoe zit het met bijv. trafo's of adapters voor inbouwspots, mag je daarvoor een stopcontact in het plafond plaatsen? En met in bedoel ik dus achter het gips, en onder de balken, dus letterlijk binnen of tussen het plafond/vloer?
Je bedoelt dat je een verlaagd plafond heb? Ik weet anders niet wat je bedoelt met “achter het gips”.
Maar voor inbouwspots maak je ook uitsparingen in je betonplafond. Deze zijn ter grootte van de spots, incl trafo etc. Die sluit je rechtstreeks aan, zonder stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Mijn vloer/plafond bestaat uit een balkenlaag met daaronder rachels, en gipsplaat. Dus als ik op mijn stoel zit en ik kijk naar mijn plafond, zie ik gipsplaten. Haal ik die gipsplaten weg, zie ik rachelwerk met isolatie. Haal ik dat weg, zie ik balken. Op die balken ligt weer iets als osb, en daarop uiteindelijk weer een 50mm cementdekvloer. Dus geen kanaalplaten oid. houtskeletbouw.

Maar die sluit je dan dus aan op een doos die in/tussen/binnen het plafond/vloer zit (en die dus niet zichtbaar is als je in de kamer op de grond staat en omhoog kijkt)?

Maar nogmaals, wat als je dus verlichting hebt waar een stopcontact voor nodig is, bijv. een lichtstrip die ik in een aluminium goot tegen het plafond wil hebben? Waar laat ik in dat geval de voedingsadapter en controller?

[ Voor 53% gewijzigd door jowi op 20-11-2021 16:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob-T6
Trafo’s liggen meestal op de gips platen. Voor de praktische uitvoering zou ik een opbouw wcd op een balk monteren bij een spot in de buurt, en zorgen dat de isolatie er niet voor komt, bijvoorbeeld door een dun plaatje hout tussen de balken te schroeven. Ook opletten dat er voldoende ruimte is bij de spotjes voor ventilatie/ afkoelen bij gebruik.

Als er wel iets is met de trafo kan je via een sparing van een spotje bij de stekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@jowi,we zijn hier om elkaar te helpen, dus nog maar een poging.

Als je het over inbouw plafond speakers hebt (had je nergens geschreven, waardoor ik uit ging van speakers aan de wand, bijna bij je plafond) (blijkbaar toch wel) dan heb je vrijwel altijd te maken met een verlaagd plafond. Dat schrijf je nu ook zelf dat je dat hebt. Dan nog kan je boven je verlaagd plafond een doos hebben waar je loze leiding op uit komt. Aangezien die niet in het zicht zit en vaak enkel bereikbaar door het gat waar je speaker/spot whatever in komt te zitten hoef je die niet verder af te monteren. Alle trafo's enz die je apparatuur ondersteunen liggen dan gewoon op je plafondplaten. Heb je meerdere trafo's, dan kan je die zelfs met een gewone tafel verdeeldoos aansluiten en ook die op je plafondplaten leggen.

En je kan zo'n loze leiding zoals hierboven te zien is ook zonder doos uit je muur laten komen. Dat is alleen veel lastiger netjes af te werken, mocht het wel in het zicht komen.

[ Voor 5% gewijzigd door PaT op 20-11-2021 18:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
*snip* hou het eens beschaafd

[ Voor 82% gewijzigd door Señor Sjon op 22-11-2021 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
@PaT

Bij de eerste vraag van @jowi was het voor mij wel duidelijk wat de vraag was, het ligt daarbij aan interpretaties van de vraag. Het gaat verkeerd bij het punt dat de reciever erbij komt. Hierna gaat men opeens uit van die kant van de leiding

Jouw eerste opmerking hierbij is ook totaal niet netjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Dan had je mij dat ook op een normale manier kunnen zeggen. Dat is de pest van een forum, je kan soms niet ver genoeg terug lezen. Dat heb ik niet voldoende gedaan blijkbaar en dat is dus mijn fout.

Dat jij vervolgens zo gepikeerd reageert is dan weer niet mijn fout.

[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 22-11-2021 09:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-06 07:42
@jowi

In ruimtes met een houten balkenlaag heb ik het gedaan met standaard backbox van B&W BB6C. Voorbeeld van de badkamer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tlkd5Tm5RrjDWg2fjJvw_q5f9mE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/72g6ADLL65LWZQPQQYoZYfHx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFfRS-h1MhWzdQ8W5URvqJXbjSc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LAR7j3RSgppMTWQYdvfUaZKj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ph6DUbkuVgjiCRm0UvbBdQYmKc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IlcgC8Aae42oGFVcCndcM59U.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XzUTagmWYoibwvlf3ocNGp3smuE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bE1sMj6mCvrrSpM1ncOglOGi.jpg?f=fotoalbum_tile

Deze plaats je voordat het gips er teganan gaat. (documenteer de posities goed) en hierin laat je de buis met trekdraad uitkomen. Zodra je het er aan toe hebt om de speakers te plaatsen dan zaag je een opening in het gips en plaats je je speaker. De ronding die je zaagt wordt bepaald door de speaker en de speaker klemt dus aan het gips vast. De BB6C is dan alleen de klankkast en de 'inbousdoos' waar je kabel uitkomt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/in1cuwBdG5pd2XryPx9VDbTwPyw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjASNwFMOJNKxwmD0f0pdwd1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCjuwfLTUIk5Zj8nCpXLZbotVok=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xqugfk8e3JT7ko1Vb5YoAg0W.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_Mg9e902YGkuaaBj6rZLp4rTU4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87wg2H2bQXKaZ8soyEWwrJJM.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNUnAjp6-vvROPdcRBPU9OoW2zc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N74gbxmzQWoAhXmxOz4qXAhh.jpg?f=fotoalbum_tile

De backbox wordt geleverd met dempend materiaal. Dit heb ik er uit gehaald en pas weer in gestopt nadat ik het gad heb gezaagd. Vervolgens kabel trekken, aansluiten en klaar.

Wel zorgen dat alles goed is gekit/gelijmd om de kans op trillingen te verkleinen. Dus de buis aan de backbox, de backbox aan het houtwerk en bij voorkeur ook tussen de regels en het gips rondom de backbox.

[ Voor 5% gewijzigd door Fabian op 20-11-2021 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
jowi schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 15:41:
Dat mag en wordt veel gedaan bij winkels etc boven een systeemplafond. Maar meestal zijn het gewoon GU10 spotjes (230v) met de draadjes direct in een lasdoosje. Trafo's boven het plafond kan wel, maar is echt een zeldzaamheid aan het worden (beetje jaren 90 halogeen oplossing) nu is het meestal of 230 (ingebouwde trafo) of de trafo (leddriver) hangt in een schakelkast/meterkast en het hele lampen verhaal werkt op laagspanning.

Er zijn hele kleine lasdoosjes die door een spot gaatje passen en eigenlijk is dat de makkelijkste manier om te voldoen aan alle regelgeving (dubbele isolatie) het wordt ook heel erg veel gedaan met gewoon wago's boven het plafond, en hoewel makkelijk is dat niet de bedoeling.

Er is dus niet echt een manier van werken, je zal je eigen afwegingen moeten maken (net zoals bij je speakers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
twain4me schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 18:42:
[...]

Dat mag en wordt veel gedaan bij winkels etc boven een systeemplafond. Maar meestal zijn het gewoon GU10 spotjes (230v) met de draadjes direct in een lasdoosje. Trafo's boven het plafond kan wel, maar is echt een zeldzaamheid aan het worden (beetje jaren 90 halogeen oplossing) nu is het meestal of 230 of de trafo (leddriver) hangt in een schakelkast/meterkast en het hele lampen verhaal werkt op laagspanning.

Er zijn hele kleine lasdoosjes die door een spot gaatje passen en eigenlijk is dat de makkelijkste manier om te voldoen aan alle regelgeving (dubbele isolatie) het wordt ook heel erg veel gedaan met gewoon wago's boven het plafond, en hoewel makkelijk is dat niet de bedoeling.

Er is dus niet echt een manier van werken, je zal je eigen afwegingen moeten maken (net zoals bij je speakers)
LED en laagspanning is inmiddels ook geen synoniem meer met de komst van (grotere) COBs. Heb hier op meerdere plekken strings van ~100VDC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPruissen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2024
Allen,

We staan op het punt te beginnen met het bouwen van een huis, en een van mijn grootste wensen is een goede audio-installatie door het hele huis, maar zoals bij velen, enorme speakers krijg ik niet door de ballotagecommissie. Ik denk dat ik al een keuze heb gemaakt in de buitenspeakers, namelijk de outdoor B&W AM-1 modellen, aangestuurd door een Bluesound.

Voor binnen heb ik nog geen definitieve keuze. Ik overweeg de B&W CWM7.4 S2 en dan maar een geen subwoofer (gezien het budget) of de CWM7.5 S2 met een subwoofer. Ik heb daarover 3 vragen
1, Welke van de twee sets raden jullie aan
2. Kunnen de genoemde speakers het gemis van een center compenseren mocht ik film kijken
3. Wat is jullie ervatringen met een backbox. Is dit raadzaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
@JPruissen Backbox zeker doen. In de badkamer heb ik een houten balkenlaag en daar de BB6C gebruikt zoals hierboven ergens is afgebeeld. Dezelfde speakers (CCM662) heb ik ook in de keuken, maar daar hangt een betonnen plafond boven. Op mijn verzoek heeft de aannemer een opening in het beton gemaakt en een houten backbox gemaakt. Hierbij heb ik de buitenmaten opgegeven, maar doordat hout dikker is dan het plaatstaal van de BB6C hebben die speakers iets minder volume en het verschil is te horen.

Backbox kan zeker bepalend zijn voor het geluid Dus ook zeker doen. Als je niet de mogelijkheid hebt om een backbox vooraf in te bouwen dan zijn er ook flexibele kunststof backboxen die je door de opening van het plafond kunt vouwen voordat je de speaker er in klemt.

Verschil tussen de CWM7.4 S2 of CWM7.5 S2 zou je echt moeten gaan beluisteren. Hifi Klubben in Amsterdam heeft luisterruimte(s) voor inbouwluidspekers.

Als het geluid vergelijkbaar is met de CCM7.2 S2 (zelfde serie) dan zou ik er zeker mee kunnen leven :) maar smaken verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPruissen
[quote]Fabian schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:32:
@JPruissen Backbox zeker doen. In de badkamer heb ik een houten balkenlaag en daar de BB6C gebruikt zoals hierboven ergens is afgebeeld. Dezelfde speakers (CCM662) heb ik ook in de keuken, maar daar hangt een betonnen plafond boven. Op mijn verzoek heeft de aannemer een opening in het beton gemaakt en een houten backbox gemaakt. Hierbij heb ik de buitenmaten opgegeven, maar doordat hout dikker is dan het plaatstaal van de BB6C hebben die speakers iets minder volume en het verschil is te horen.

Backbox kan zeker bepalend zijn voor het geluid Dus ook zeker doen. Als je niet de mogelijkheid hebt om een backbox vooraf in te bouwen dan zijn er ook flexibele kunststof backboxen die je door de opening van het plafond kunt vouwen voordat je de speaker er in klemt.

Verschil tussen de CWM7.4 S2 of CWM7.5 S2 zou je echt moeten gaan beluisteren. Hifi Klubben in Amsterdam heeft luisterruimte(s) voor inbouwluidspekers.

Als het geluid vergelijkbaar is met de CCM7.2 S2 (zelfde serie) dan zou ik er zeker mee kunnen leven :) maar smaken verschillen.

Dank je wel voor het uitgebreide antwoord en mijn vraag is helemaal beantwoord. Ik ga voor backboxen :-) Komende zaterdag naar Hifi Klubben in Eindhoven, maar voordat ik overga tot een aankoop ga ik ook zeker naar Amsterdam om te gaan luisteren. Afgelopen zaterdag ook de winkel even binnen gelopen om een afspraak te maken en heel kort de verkoper gesproken. Hij gaf nog een suggestie voor de DALI PHANTOM H-120. We gaan het zaterdag meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
@JPruissen in Amsterdam heb ik DALI in ceilings vergeleken met B&W. Vond het verschil groot in het voordeel van B&W nog los van "smaak"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPruissen
Fabian schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:27:
@JPruissen in Amsterdam heb ik DALI in ceilings vergeleken met B&W. Vond het verschil groot in het voordeel van B&W nog los van "smaak"
Nu maak je me nieuwsgiering. Wat bedoel je anders dan met smaak. Waar zaten bij jouw de verschillen en met wat voor versterker heb je ze aangestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Welke versteker hifi klubben gebruikt heeft om de verschillende spekaers te laten horen durf ik niet te zeggen. De DALI speaker kwamen op mij over als de standaard papieren speakers in een basic uitvoering van een middenklasse auto.

Daarvan durf ik te stellen dat dat niet aan mijn smaak ligt. Of een speaker fijn is om naar te luisteren is immers erg persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Als je een loze leiding wilt voor iets anders dan 230V dan krijg je gewoon een PVC pijp die ergens begint en eindigt. Geen inbouw, opbouw of naastbouwdozen.

Hoe zit dit?
Voor inbouwspots kan je bij elke spot een stopcontact laten afmonteren, maar dan moet je ook bij elke spot een trafo plaatsen. Of je vraagt loze leidingen van elke spot naar een centraal punt in de ruimte waar je makkelijk bij kan. Dan plaats je bijvoorbeeld de trafo boven een keukenkastje en vanaf daar ga je met 6 losse 12V draden naar de lampjes.

Alles wat je wilt kan, je moet het alleen even aangeven en er voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
JPruissen schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:56:
Allen,

We staan op het punt te beginnen met het bouwen van een huis, en een van mijn grootste wensen is een goede audio-installatie door het hele huis, maar zoals bij velen, enorme speakers krijg ik niet door de ballotagecommissie. Ik denk dat ik al een keuze heb gemaakt in de buitenspeakers, namelijk de outdoor B&W AM-1 modellen, aangestuurd door een Bluesound.

Voor binnen heb ik nog geen definitieve keuze. Ik overweeg de B&W CWM7.4 S2 en dan maar een geen subwoofer (gezien het budget) of de CWM7.5 S2 met een subwoofer. Ik heb daarover 3 vragen
1, Welke van de twee sets raden jullie aan
2. Kunnen de genoemde speakers het gemis van een center compenseren mocht ik film kijken
3. Wat is jullie ervatringen met een backbox. Is dit raadzaam?
Die 7.4 is wat meer richtingsgevoelig vanwege zijn afmetingen, je 'sweetspot' wordt kleiner. Voor zover dat een issue is bij inbouwspeakers...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nl03228
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-02 12:29
Ik was/ben bezig met een zolderverbouwing - er zijn 2 dakkapellen bij gekomen.
Deze zijn casco geplaatst, dus moest er ook een rachelwerk komen / verlaagd plafond.

Er is maar 7cm ruimte om e.e.a. in te bouwen.
De spotjes (230V) van 23mm diep (ik weet niet of ik de link naar de spotjes mag plaatsen).

Maar ik wilde dus ook geluid van boven ontvangen, aangezien mn vriendin het heerlijk vindt om met regengeluiden in slaap te vallen.

Los van de prijzen van speakers (+200€ per stuk) en de receiver (wil per se kunnen streamen), was het grote probleem de inbouwdiepte.

Mijn oplossing is uiteindelijk....2x een Google Nest mini (GNM) omgekeerd ophangen en die via de Home Assistant samenvoegen tot een speaker groep. De Nest mini heeft beter geluid dan de Home mini. Totale kosten 75€ + 20€ voor het ingenieuze ophang en 20€ voor de gatenboor van 114mm.

Alles is vervangbaar, dus mocht de GNM kapot gaan of er komt een upgrade uit, dan is alles makkelijk te vervangen - binnen 1 minuut.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1faR_J2LR6Ak9q1HDVrQ7OqX0KE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IxoTFYM4KFZ11H0VYAHJgky8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsfeenema
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-05 02:22

sjorsfeenema

de mijne is mooier

nl03228 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:54:
Ik was/ben bezig met een zolderverbouwing - er zijn 2 dakkapellen bij gekomen.
Deze zijn casco geplaatst, dus moest er ook een rachelwerk komen / verlaagd plafond.

Er is maar 7cm ruimte om e.e.a. in te bouwen.
De spotjes (230V) van 23mm diep (ik weet niet of ik de link naar de spotjes mag plaatsen).

Maar ik wilde dus ook geluid van boven ontvangen, aangezien mn vriendin het heerlijk vindt om met regengeluiden in slaap te vallen.

Los van de prijzen van speakers (+200€ per stuk) en de receiver (wil per se kunnen streamen), was het grote probleem de inbouwdiepte.

Mijn oplossing is uiteindelijk....2x een Google Nest mini (GNM) omgekeerd ophangen en die via de Home Assistant samenvoegen tot een speaker groep. De Nest mini heeft beter geluid dan de Home mini. Totale kosten 75€ + 20€ voor het ingenieuze ophang en 20€ voor de gatenboor van 114mm.

Alles is vervangbaar, dus mocht de GNM kapot gaan of er komt een upgrade uit, dan is alles makkelijk te vervangen - binnen 1 minuut.

[Afbeelding]
Waar heb je die ringen vandaan als ik vragen mag? Je hebt me nu op een idee gebracht en het ziet er heel netjes uit!
Ik wil dat ook graag gaan doen.

die van hen is mooi....

Pagina: 1