Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 18:53

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Topicstarter
Ik heb 2 kleine flitsers van Canon, model 270 EX II, die ik off-camera wil aansturen op armpjes aan weerszijden van mijn macrolens. Tot voor kort deed ik dat met de pop-up flitser van mijn 90D (als master, 270 EX II in slave mode) maar kort geleden heb ik een 5D mk IV overgenomen en die heeft die mogelijkheid niet.

Wat heb ik als opties gevonden? En wat voor bezwaren kleven er aan die opties?
  • Ik zou mijn 580 EX II kunnen gebruiken als master maar ik wil de hele setup zo compact mogelijk houden.
  • Ik kan een tweedehands Canon ST-E2 speedlite transmitter proberen te bemachtigen. Bezwaar: het type accu dat daarin gebruikt wordt (2CR5) bevalt me niet. AA en AAA heb ik altijd in mijn fototas en ik wil niet nóg een lader meenemen op vakanties en meerdaagse trips, of wegwerpaccu's gebruiken.
  • Yongnuo heeft een alternatieve transmitter gemaakt, eveneens model ST-E2 genoemd. Daar gaan AA in. Bezwaar: ik lees op een internetforum dat die niet zou werken met de 5D mk IV. Ik kan dat niet controleren zonder er 1 te kopen en ze zijn erg lastig te vinden.
  • Radio triggers kopen? Ik heb geen bezwaar tegen een extra apparaat op de flitsschoen van mijn camera maar ik wil geen extra gewicht op de armpjes met de flitsers, die kunnen de flitsers nu net dragen zonder omlaag te zakken. Bovendien wil ik e.e.a. zo snel mogelijk kunnen assembleren.
Relevante apparatuur:
Canon 5D mk IV
2x 270 EX II

Heeft er iemand nog een lumineus idee? Liefst een compacte IR-transmitter die op de flitsschoen van de body gaat en compatible is met het Canon flitssysteem.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Beste antwoord (via SnoeiKoei op 29-11-2021 09:22)

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:42

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Die ST-E2 was ook meteen wat mij te binnen schoot maar die valt dus af. Is die Yongnuo wel in staat om nog met TTL te werken en dergelijke techniek?

Een radio trigger werkt alleen als je flitsers ook RT zijn, volgens mij is die 270 EX II dat niet en kan dus alleen optisch slave zijn.

Je kunt ook een modernere broekzakflitser overwegen zoals de 90EX, die kan ook master spelen en is niet zo immens als de 580.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:42

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Die ST-E2 was ook meteen wat mij te binnen schoot maar die valt dus af. Is die Yongnuo wel in staat om nog met TTL te werken en dergelijke techniek?

Een radio trigger werkt alleen als je flitsers ook RT zijn, volgens mij is die 270 EX II dat niet en kan dus alleen optisch slave zijn.

Je kunt ook een modernere broekzakflitser overwegen zoals de 90EX, die kan ook master spelen en is niet zo immens als de 580.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@SnoeiKoei Moet het per se een flitser zijn?
Want ik lees over het gebruik i.c.m. een macro objectief.

Waarom niet kijken naar b.v. een LED ringlicht o.i.d? M.a.w. continu licht dus.

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 27-11-2021 10:59 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

ehtweak schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:58:

Als we het over macro hebben (ik lees het nergens?) dan is continu licht vaak lang niet fel genoeg. De flits helpt ook om beweging te bevriezen.

Edit: nevermind ik las er overheen!

Zelf zou ik lekker voor de ST-E2 gaan. Batterij gaat best even mee ga ik van uit. Ook zijn die batterijen goed aan te komen.

[ Voor 15% gewijzigd door Ventieldopje op 27-11-2021 13:53 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Topicstarter
Gonadan schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:55:

Die Yongnuo zou wel met TTL moeten werken ja. Maar blijkbaar werkt hij niet goed met de 5D4.

De 90EX kende ik niet, is blijkbaar ook al niet meer nieuw te koop maar wel een goede tip. Als ik de foto's zo zie is hij niet veel groter dan een 270EXII. d:)b

Ik weet dat de 270 EX II niet direct werkt met radio triggers ja, tenzij je er weer een ontvangertje met hotshoe onder zet. Zit ik dus niet op te wachten...
ehtweak schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:58:

Continulicht is geen optie nee, bij macrofotografie blijft je onderwerp vaak niet zitten als je met een lamp in de buurt komt.
Ventieldopje schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:32:
[...]

Als we het over macro hebben (ik lees het nergens?) dan is continu licht vaak lang niet fel genoeg. De flits helpt ook om beweging te bevriezen.

Edit: nevermind ik las er overheen!

Zelf zou ik lekker voor de ST-E2 gaan. Batterij gaat best even mee ga ik van uit. Ook zijn die batterijen goed aan te komen.
Ik ga eerst naar die 90EX kijken, als dat niet goed werkt of bevalt dan wordt het toch een ST-E2 denk ik. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

SnoeiKoei schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:05:
Continulicht is geen optie nee, bij macrofotografie blijft je onderwerp vaak niet zitten als je met een lamp in de buurt komt.
Oké. Maar je zei ook niet dat het per se over bewegende/levende objecten ging. ;)
Ik doe macrofotografie vrijwel alleen met stationaire objecten.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Topicstarter
ehtweak schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:08:
[...]

Oké. Maar je zei ook niet dat het per se over bewegende/levende objecten ging. ;)
Ik doe macrofotografie vrijwel alleen met stationaire objecten.
Heb je helemaal gelijk in. Dit is mijn hobbyprojectje: https://dragonflies.online/ :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Topicstarter
Update; ik ben voor de 90EX gegaan, tweedehands voor 60 euro. Klein dingetje (veel kleiner dan de 270EX II) en doet wat ik wil, met de accu's die ik toch al heb. @Gonadan bedankt voor de tip! d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3rdu7yjxV0Vydm-9f85Mk4l_D8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHxtxOdqAJaiwJoxYbSEvGNm.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1