Ik heb 2 kleine flitsers van Canon, model 270 EX II, die ik off-camera wil aansturen op armpjes aan weerszijden van mijn macrolens. Tot voor kort deed ik dat met de pop-up flitser van mijn 90D (als master, 270 EX II in slave mode) maar kort geleden heb ik een 5D mk IV overgenomen en die heeft die mogelijkheid niet.
Wat heb ik als opties gevonden? En wat voor bezwaren kleven er aan die opties?
Canon 5D mk IV
2x 270 EX II
Heeft er iemand nog een lumineus idee? Liefst een compacte IR-transmitter die op de flitsschoen van de body gaat en compatible is met het Canon flitssysteem.
Wat heb ik als opties gevonden? En wat voor bezwaren kleven er aan die opties?
- Ik zou mijn 580 EX II kunnen gebruiken als master maar ik wil de hele setup zo compact mogelijk houden.
- Ik kan een tweedehands Canon ST-E2 speedlite transmitter proberen te bemachtigen. Bezwaar: het type accu dat daarin gebruikt wordt (2CR5) bevalt me niet. AA en AAA heb ik altijd in mijn fototas en ik wil niet nóg een lader meenemen op vakanties en meerdaagse trips, of wegwerpaccu's gebruiken.
- Yongnuo heeft een alternatieve transmitter gemaakt, eveneens model ST-E2 genoemd. Daar gaan AA in. Bezwaar: ik lees op een internetforum dat die niet zou werken met de 5D mk IV. Ik kan dat niet controleren zonder er 1 te kopen en ze zijn erg lastig te vinden.
- Radio triggers kopen? Ik heb geen bezwaar tegen een extra apparaat op de flitsschoen van mijn camera maar ik wil geen extra gewicht op de armpjes met de flitsers, die kunnen de flitsers nu net dragen zonder omlaag te zakken. Bovendien wil ik e.e.a. zo snel mogelijk kunnen assembleren.
Canon 5D mk IV
2x 270 EX II
Heeft er iemand nog een lumineus idee? Liefst een compacte IR-transmitter die op de flitsschoen van de body gaat en compatible is met het Canon flitssysteem.
SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"