Extra SSD bijkopen: beperkingen op het moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Giltix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01 16:00
Hoi!

Ik zoek een?
SSD, maar ik heb mijn oog laten vallen op de Samsung 980 1TB óf de Samsung 970 EVO Plus. Welke lijkt jullie beter qua prijs/performance?

Ik heb momenteel een oudere PC (2014) die ik graag met nog een SSD wil voorzien. Aangezien het systeem nog redelijk mee kan vandaag de dag, leek me dit een leuke performance upgrade voor games (momenteel draaien die nog op een HDD namelijk).

Mijn moederbord is een Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 met daarin een met SATA3 verbonden Crucial MX100 128GB en een WD Blue 1TB HDD.

Aangezien de SSD's die ik op het oog heb beide M.2 SSD's zijn, ben ik even op gaan zoeken of dat met mijn moederbord kon, ik was namelijk niet zeker. Tijdens de zoektocht kwam ik er achter dat het mogelijk was, echter stond een disclaimer bij de productpagina:

''M.2, SATA Express, and SATA3 4/5 connectors can only be used one at a time. The SATA3 4/5 connectors will become unavailable when an M.2 SSD is installed.''

Hoe moet ik dit precies lezen? Ik begrijp dat als er een M.2 SSD wordt geïnstalleerd, er géén gebruik meer kan worden gemaakt van SATA Express én SATA3 4/5. Maar wat wordt er precies bedoeld met SATA3 4/5? Zijn dit poorten 4 en 5 of zit dit anders in elkaar? Het is namelijk wel zo dat ik het liefste mijn Crucial SSD en eventueel HDD wil blijven gebruiken voor andere doeleinden.

Zou ik als ik een M.2 SSD aansluit gebruik kunnen blijven maken van SATA3 poort 0 en 1?
Alvast bedankt voor jullie tips en hulp!

Beste antwoord (via Giltix op 22-11-2021 13:24)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:08
Giltix schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:50:
Hoi!

Ik zoek een?
SSD, maar ik heb mijn oog laten vallen op de Samsung 980 1TB óf de Samsung 970 EVO Plus. Welke lijkt jullie beter qua prijs/performance?
Die ga je gebruiken in het M2 slot op het moederbord neem ik aan? Aangezien dat slot op 2x2 draait ga je er niet meer dan 800MB/s uit halen. Het maakt dus helemaal niet uit welke je neemt want beiden zullen beperkt worden tot die snelheid.
Ik heb momenteel een oudere PC (2014) die ik graag met nog een SSD wil voorzien. Aangezien het systeem nog redelijk mee kan vandaag de dag, leek me dit een leuke performance upgrade voor games (momenteel draaien die nog op een HDD namelijk).
In laadtijden zal je veel verschil gaan merken, in framerate niet.
Mijn moederbord is een Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 met daarin een met SATA3 verbonden Crucial MX100 128GB en een WD Blue 1TB HDD.

Aangezien de SSD's die ik op het oog heb beide M.2 SSD's zijn, ben ik even op gaan zoeken of dat met mijn moederbord kon, ik was namelijk niet zeker. Tijdens de zoektocht kwam ik er achter dat het mogelijk was, echter stond een disclaimer bij de productpagina:

''M.2, SATA Express, and SATA3 4/5 connectors can only be used one at a time. The SATA3 4/5 connectors will become unavailable when an M.2 SSD is installed.''

Hoe moet ik dit precies lezen? Ik begrijp dat als er een M.2 SSD wordt geïnstalleerd, er géén gebruik meer kan worden gemaakt van SATA Express én SATA3 4/5. Maar wat wordt er precies bedoeld met SATA3 4/5? Zijn dit poorten 4 en 5 of zit dit anders in elkaar? Het is namelijk wel zo dat ik het liefste mijn Crucial SSD en eventueel HDD wil blijven gebruiken voor andere doeleinden.

Zou ik als ik een M.2 SSD aansluit gebruik kunnen blijven maken van SATA3 poort 0 en 1?
Sata 0 t/m 3 blijven bruikbaar als een M2 ssd is geïnstalleerd. Je huidige opslag moet dus aangesloten zijn op een van deze sata connectors op het moederbord.

Alle reacties

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:38

Tazzios

..

Plaats even een linkje naar de productpagina en handleiding dan hoeft niet iedereen te zoeken.

Een voordeel gezien je van HDD naar SSD gaat zal zelfs een SSD op de SATA-aansluiting een flinke winst geven, maar via de m2 is inderdaad wel beter.

edit:
handleiding link naar betreffende pagina
https://manuals.directuto...ing3_e/index.html?page=25

@MAX3400
maakt inderdaad niet uit gezien ook via de M2 het SATA protocol gebruikt wordt als ik het goed begrepen heb.

[ Voor 35% gewijzigd door Tazzios op 22-11-2021 09:04 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-01 11:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ja, dat zijn poorten 4 en 5. Let op, de telling begint vaak bij 0 dus als je in totaal 8 SATA-aansluitingen zou hebben, is dat 0 t/m 7 dus.

Overigens, waarom niet een SSD op PCI-E slot prikken? De adapter-kaartjes kosten amper nog wat en dan ben je niet gebonden aan de SATA-chipset op je moederbord.
Tazzios schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:53:
...SSD op de SATA-aansluiting een flinke winst geven, maar via de m2 is inderdaad wel beter.
Leg uit?

[ Voor 27% gewijzigd door MAX3400 op 22-11-2021 08:54 . Reden: Typefoutjes. ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • Beste antwoord

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:08
Giltix schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:50:
Hoi!

Ik zoek een?
Die ga je gebruiken in het M2 slot op het moederbord neem ik aan? Aangezien dat slot op 2x2 draait ga je er niet meer dan 800MB/s uit halen. Het maakt dus helemaal niet uit welke je neemt want beiden zullen beperkt worden tot die snelheid.
In laadtijden zal je veel verschil gaan merken, in framerate niet.

Sata 0 t/m 3 blijven bruikbaar als een M2 ssd is geïnstalleerd. Je huidige opslag moet dus aangesloten zijn op een van deze sata connectors op het moederbord.

• Giltix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01 16:00
Dank allen! Inmiddels de 980 1TB besteld!