Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:36
Hallo,

Ik zag pir+ gipsplaat panelen en
resol+pirplaat panelen.

Nu vroeg ik mij af, hoe zorg je met deze platen voor een goed dampscherm? Zou je het dampscherm achter de isolatieplaat moeten aanbrengen?

Vooral met resol ben ik hier benieuwd naar, aangezien die platen meestal dampopen zijn.

Om zo dun mogelijk te isoleren zijn deze platen namelijk ideaal, scheelt weer rachelwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:53
In welke situatie wil je het toepassen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
No Hands schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:28:
In welke situatie wil je het toepassen?
Ik ga het gebruiken op een dak uit 1983 opbouw van buiten naar binnen:
Dakpannen-ventilatieruimte- pur plaat 30mm
- spaanplaat 20mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Resol tegen je dakbeschot duwen/lijmen, klimaatfolie ertegenaan duwen/plakken, rachelwerk aan je dakbeschot schroeven door folie en resol heen. Op je rachels gips vastzetten.
Lijkt me dan een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:06

_Arthur

blub

De PIR+Gips platen hebben 9 vd 10x een aluminium cachering aan beide zijden. Dat is je dampdichte laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
_Arthur schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:21:
[...]

De PIR+Gips platen hebben 9 vd 10x een aluminium cachering aan beide zijden. Dat is je dampdichte laag.
Dat snap ik, maar dit kan toch niet dampdicht zijn vanwege de mogelijke naden die je altijd houdt bij deze methode lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

gearardihno schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:35:
[...]

Dat snap ik, maar dit kan toch niet dampdicht zijn vanwege de mogelijke naden die je altijd houdt bij deze methode lijkt mij.
Dat is ook precies wat mij een beetje tegenhoudt. Ik wilde eigenlijk gaan isoleren met PIR+fermacel. Die platen lijm je met een PU lijm aan elkaar. Maar echt 100% dampdicht gaat het volgens mij ook nooit worden. Aan de zijkanten moet je ook 1 cm vrije ruimte houden, die je dan als laatste vult met PUR. Lijkt mij ook niet helemaal dampdicht.

Daarom denk ik dat ik toch maar uitwijk naar platen zonder verlijmd fermacel of gips. Wel met cachering, zodat je met tape het hele spul wel dicht krijgt op de naden. Dan lijm ik er later wel fermancel of gips tegenaan.

De leverancier waar ik aan het kijken ben, raadt overigens een luchtspouw van 2 cm (ventilatielatten met uitsparingen erin) aan. Hun advies is om die eerst te monteren en dan de platen daarop te lijmen of schroeven.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 22-11-2021 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
No Hands schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:09:
Resol tegen je dakbeschot duwen/lijmen, klimaatfolie ertegenaan duwen/plakken, rachelwerk aan je dakbeschot schroeven door folie en resol heen. Op je rachels gips vastzetten.
Lijkt me dan een mogelijkheid.
Deze optie begrijp ik maar
Anoniem: 39993 schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:42:
[...]

Dat is ook precies wat mij een beetje tegenhoudt. Ik wilde eigenlijk gaan isoleren met PIR+fermacel. Die platen lijm je met een PU lijm aan elkaar. Maar echt 100% dampdicht gaat het volgens mij ook nooit worden. Aan de zijkanten moet je ook 1 cm vrije ruimte houden, die je dan als laatste vult met PUR. Lijkt mij ook niet helemaal dampdicht.

Daarom denk ik dat ik toch maar uitwijk naar platen zonder verlijmd fermacel of gips. Wel met cachering, zodat je met tape het hele spul wel dicht krijgt op de naden. Dan lijm ik er later wel fermancel of gips tegenaan.

De leverancier waar ik aan het kijken ben, raadt overigens een luchtspouw van 2 cm (ventilatielatten met uitsparingen erin) aan. Hun advies is om die eerst te monteren en dan de platen daarop te lijmen of schroeven.
Bedankt voor je reactie.
Jammer is het wel, het kost mij weer wat ruimte omdat ik toch extra dikte aan de wand toevoeg.
Het liefst had ik resol-folie-fermacel gedaan.
Zou dit ook mogelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

gearardihno schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:58:
[...]

Deze optie begrijp ik maar
[...]

Bedankt voor je reactie.
Jammer is het wel, het kost mij weer wat ruimte omdat ik toch extra dikte aan de wand toevoeg.
Het liefst had ik resol-folie-fermacel gedaan.
Zou dit ook mogelijk zijn?
Het wordt - als je het advies van de luchtspouw opvolgt - dan:
- ventilatielatten
- resol-platen (die zijn er ook met cachering, dan heb je alleen nog alu-tape nodig voor de naden)
- fermacel of gips.

Ik zit te denken aan 12cm Kooltherm (hard resol) platen. Met luchtspouw en bijv. fermacel als afwerking kom ik dan op 15 centimeter ongeveer. De gordingen hier zijn 16 centimeter, dus die blijven nog nét zichtbaar, net als de spanten. Vrouw ook weer tevreden.

Maar wij hebben een oud huis met een gigantische zolder. Ruimte is absoluut geen issue. De wens om zoveel mogelijk van de houten dakconstructie te blijven zien is bij ons dan weer de beperkende factor.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 22-11-2021 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Anoniem: 39993 schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:42:
[...]

Met uitzondering van metaal en glas is helemaal niets 100% dampdicht. tape niet, en de lijm onder tape ook niet. de vraag is dan ook of de constructie dampwerend genoeg is en niet of het 100% dampdicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Anoniem: 39993 schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:17:
[...]

Het wordt - als je het advies van de luchtspouw opvolgt - dan:
- ventilatielatten
- resol-platen (die zijn er ook met cachering, dan heb je alleen nog alu-tape nodig voor de naden)
- fermacel of gips.

Ik zit te denken aan 12cm Kooltherm (hard resol) platen. Met luchtspouw en bijv. fermacel als afwerking kom ik dan op 15 centimeter ongeveer. De gordingen hier zijn 16 centimeter, dus die blijven nog nét zichtbaar, net als de spanten. Vrouw ook weer tevreden.

Maar wij hebben een oud huis met een gigantische zolder. Ruimte is absoluut geen issue. De wens om zoveel mogelijk van de houten dakconstructie te blijven zien is bij ons dan weer de beperkende factor.
Gordingen zichtbaar houden maakt het altij nodeloos lastig. Isoleer dan gewoon bij de gordingen af, werk alles af en lijm er een paar latten op zodat het weer op gordingen lijkt. Vrouw ook blij maar als je isolatie en afwerk werk is makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
twain4me schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:41:
[...]

Met uitzondering van metaal en glas is helemaal niets 100% dampdicht. tape niet, en de lijm onder tape ook niet. de vraag is dan ook of de constructie dampwerend genoeg is en niet of het 100% dampdicht is.
Ik ben nu van plan om Resol 4cm te pakken, hierop een rachelwerk met panlatten van 2cm dik te maken.
Hiertussen doe ik dan 2cm resolplaten en op het rachelwerk komt dan de klimaatfolie en dan de fermacell.

Nu zit ik met 1 vraag: als ik schroef door de fermacell platen raak ik natuurlijk ook de klimaatfolie.
Is dit erg?
Pagina: 1