Advies tips gevraagd zonnepanelen offertes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mouset
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-12-2022
Hi all, graag jullie hulp/advies bij de juiste keuze voor zonnepanelen voor onze woning. Ik heb inmiddels verschillende offertes opgevraagd en me behoorlijk ingelezen maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik ben op zoek (zoals zovelen) naar de optimale prijs-kwaliteit verhouding voor zonnepanelen. Ik hecht geen waarde aan uiterlijk (ie. all black) van de zonnepaneel. Hopelijk kunnen jullie mij de juiste richting in sturen. Hieronder de info. Alvast ontzettend bedankt!
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7jsrURS1uQ1ocfwvXojv41iRp0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aDrl0XRhaYTCyho557Vc02yk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnCFIG79hjmhQK9k7A13kTj8Xek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1T5zfyK22CdjVCZPg1M807ao.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o62KT_5S-Mgd2SicYMeknu-UKRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J24WHqXlbltavNxEGnoxTiIm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpFRF5N_9RSG2HyIb_VercFCxck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YDZnq1sVG4C5lNrblyT1u7gl.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Dakhelling: 45,5gr
Beschikbare ruimte volgens google maps:
Dakvlak boven dakkapel: h*b = 4,18m * 4,16m
Dakvlak onder dakkapel: 1,17m*4,16m
Dakvlak inspringend: 6,50m * 1,50m

Omdat dit met maps gemeten is (en flink is ingezoomed) durf ik niet te zeggen of dit heel accuraat is. Onderstaand heb ik wel een tweetal offertes gekregen van partijen die zijn langs gekomen en bepaald hebben wat past op mijn dak.
Schaduw
Het dakvlak waar ik de zonnepanelen wil instaleren heb ik boven blauw gearceerd. Dak ligt op zuid westen. Beide schoorstenen zijn inmiddels verwijderd. Enkel het pijpje (van CV ketel) is nog aanwezig op het inspringende dak deel halverwege te zien. Er is geen lat van schaduw door bomen of omringende gebouwen.
Jaarverbruik
We wonen er nog niet zo lang maar inschatting ligt nu rond de 4500 kwh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase aansluiting
Budget en doel
Bij voorkeur het dak vol leggen gezien ik verwacht niet minder maar eerder meer stroom te gaan verbruiken. Daarnaast op zoek naar optimale prijs kwaliteit verhouding.
Reeds verkregen offertes
Reeds een aantal offertes opgevraagd en ontvangen. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Hierbij wat snapshots

Offerte 1 (zijn langs gekomen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNE_1OzhLkWWjliEbErxNGgFpqI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GimdZvYIuxsBmWk7z772MYu5.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RkjyckqcAHTxr1FstaqRRa-8kj8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DUcGB2k7zxEgOhP9YdoCT7mM.png?f=fotoalbum_large

Offerte 2 (ook langs gekomen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gQtH5sX_tOhuGxGyeDK264z0Jo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CuNL3vd3RGLWac3waaLGTKHY.png?f=fotoalbum_large

Offerte 3 (niet langs geweest en kwam met een aantal opties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPQDcYXKrlVx9LAHLeQxY3wVQ8M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5yEWMtiJJcn8TSRX0jaFRqce.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bW2i4fHz_Ose8jPtn47Li3ZpDM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1kNT9Rq7S600KROc0PxaDDRZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcgd19RVEypLxGLwUQjwFyT1sys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n1jhymEEP7tX4Lxwh3O6kuF9.png?f=fotoalbum_large

Offerte 4 (niet langs gekomen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_sgA_E75cF7RpRuwI060_aNIzk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MHIAe9Lmn3SzUq01csqOoytU.png?f=fotoalbum_large
Overig
Het betreft een woning uit 1937. Volgens mij is er aan het dak nooit echt wat aan gedaan. De oude dakpannen zitten er dus nog op. Uit het bouwkundig rapport kwam (los van een paar kapotte dakpannen) niks ‘spannends’ naar voren. Toch twijfel ik ergens of het niet zinvol is om eerst het dak aan te pakken, alvorens zonnepanelen te plaatsen gezien de zonnepanleen er voor minimaal 25jaar op zullen liggen. Echter is dat een flink budget waar ik nu niet het geld voor heb. Mijn vraag is dan ook of het zinvol is om nu toch te gaan leggen met het risico dat het dak misschien in de nabije toekomst vervangen moet worden?
Regio
Zuid-Holland

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Offerte 1) Ik zou graag Sunpower hebben... Veel beter zijn panelen gewoon niet te koop... Maar geld groeit bij mij niet op de rug, dus vanuit financieel oogpunt... nee.. dit is duur... Beter ja, genoeg beter voor het extra geld.. helaas niet.

Offerte 2) Redelijk nette prijs voor wat geboden wordt. Maar micro omvormers zijn onnodig duur voor deze situatie.

Offerte 3) Staat niet bij wat de omvormer keuzes zijn, niets over te zeggen.

Offerte 4) Solar Outlet. Enphase is nog altijd overbodig. Maar ze gaan het op prijs bijna altijd van meer lokale aanbieders winnen.
De gekozen panelen zijn niet optimaal voor jouw dak, Phono 400 (of Longi 415), 3x2 landscape boven (heeeel misschien 4x2) en 1x2 landscape onder dakkapel. 2 portrait op versprongen dakdeel.

4kW Goodwe (voordelig) of SMA (A-kwaliteit) omvormer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouset
Thanks!
Hierbij nog verduidelijking van offerte 3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p04-r2zJi2PUuasS4_oxM3eRCKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HoQfSPYQ6bjuvn5AYm0Rii6d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Ko6P6eoZ77N86_bz5dpt1em_iY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0FdWiT7Y3luPZNObh3xP8V9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nG40Z76IYY3IP5AVLf8mNd4uiBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eb7VywDBkffesXVUJZrGZgSH.jpg?f=fotoalbum_large

Eventueel nog andere tips/ betere opties om naar te kijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Zou je een lijstje kunnen maken met offerteprijzen in ex-BTW €/Wp?
Dat is een belangrijk deel waarmee het forum vergelijkt (En jij ook zou moeten doen, eventuele opbrengstberekeningen zijn niet te vergelijken).

3a) De Tigo's zijn ongetwijfeld bedoeld voor het versprongen dak... Ze kosten 50 tientjes per stuk. Weg ermee, heeft geen zin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1BmKpqnHM3Zs5DYI3iV9is79rw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X3ozQhxcB2jts7DME4ctyERS.png?f=fotoalbum_large
Dit is een vermogen grafiek van 2 panelen voorzien van optimizer: 1 ongehinderd (blauwe lijn), andere (groene lijn) naast een schoorsteenconstructie van 80x70.
De rode lijn is wat het paneel zonder optimizer zou doen als gevolg van schaduwmanagement van de omvormer. We praten hier over een opbrengstverlies van ... 100-200Wh - Ofwel: 2-4ct. En dat verschil is er amper op een niet zonnige dag... €50 = 5000ct dus 1250-2500 zonnige (zomerse) dagen voor je break even draait op de optimizer.... En hij kan stuk. Bij jouw zou het paneel pas later in de schaduw komen (Bij mij ligt het pal zuid).. dus nog minder verlies.

Het Hyundai paneel is een beetje een onbekende hier in; dat is een heel mooi paneel, maar we hebben (het forum) nog niet gevonden hoe dit paneel samenwerkt met een stringomvormer (Goodwe, SMA etc) met betrekking tot schaduwbeheer... Het is anders opgebouwd dan 99% van de markt.

Tikje hoog in de prijs

3b) Tenzij je idiote netspanning hebt (zoals ik) is 3 fase geen slimme keuze. Minder efficiënt, duurder.

3c) Technisch prima (Enphase en Hyundai maak ik me geen zorgen om) maar het zal weinig meer opbrengst geven en is duurder.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 22-11-2021 08:19 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-05 20:35
Ik zou voor offerte 4 eens vragen of ze de panelen in kunnen wisselen voor de iets grotere panelen zoals @Ronald zegt. En dan vragen of ze in plaats van Enphase er een GoodWe omvormer bij kunnen zetten. Volgens mij gaat er dan nog zo'n 500 euro af en kom makkelijk onder de 3k ex. BTW.

Je zou ook Solar-Bouwmarkt en/of Winkelman nog even kunnen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-05 20:06
Die optimizers doen vrijwel niets, vraag de installateur waar je het meeste vertrouwen in hebt naar een string omvormer en goede panelen, laat je niet al die optimizers aanpraten. De aanschaf van 12 panelen mag je tussen de 4000 en 4500 euro ex btw kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:17
Beter even een lijstje (tekst) maken in Excel van: aantal + merk panelen, type omvormer en totaalprijs (ex. BTW) en dan ook € per Wattpiek uitrekenen. Is wat overzichtelijker dan de grote screenshots die je nu hebt geplaatst van de offertes.

Misschien de andere kant van het dak ook nog gebruiken? Dat is noord-oost zo te zien, je kunt eens spelen met bijv. SunnyDesign. Kan nog best wat kWh opleveren denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 22-11-2021 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouset
Dank allemaal voor jullie reacties! en sorry dat het even duurde voordat ik reageerde (door corona geveld :-( )

Op advies, heb ik degene van de 1ste offerte gevraagd (had ik het beste gevoel bij en was langsgekomen) of hij niet een goedkoper alternatief had voor Sunpower. Toen kwam hij met Qcells, zie offerte onder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWfrpUi-obY9DS2c-4FGId6kzmA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ALkBURpojcDCNbb2zCDcvjWp.png?f=fotoalbum_large

Ze hebben allerlei certificaten en werken met hun eigen installatie teams.
Wanneer ik op advies van jullie deze offerte bijvoorbeeld bij een grote online speler in mijn mandje gooi, kom ik beduidend goedkoper uit.
Uiteraard gaf de persoon van offerte 1 aan dat ze dan met goedkopere materialen werkten en het (te) snel en slordig op je dak gooide.. Mijn vraag: kan daar zoveel onderscheid in zitten?
En is SMA omvormer de extra kosten waard tov GoodWe?

hierbij nog het excel lijstje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0T-LyxfyDo7ByJGTofkHtdZyvwg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fG0v3izdsy4lKVY7Kq8zwM5P.png?f=fotoalbum_large

Andere kant van het dak is een extra dakkapel geplaatst dus daar is geen plek meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 11-05 19:15
mouset schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:03:
Dank allemaal voor jullie reacties! en sorry dat het even duurde voordat ik reageerde (door corona geveld :-( )

Op advies, heb ik degene van de 1ste offerte gevraagd (had ik het beste gevoel bij en was langsgekomen) of hij niet een goedkoper alternatief had voor Sunpower. Toen kwam hij met Qcells, zie offerte onder.

[Afbeelding]

Ze hebben allerlei certificaten en werken met hun eigen installatie teams.
Wanneer ik op advies van jullie deze offerte bijvoorbeeld bij een grote online speler in mijn mandje gooi, kom ik beduidend goedkoper uit.
Uiteraard gaf de persoon van offerte 1 aan dat ze dan met goedkopere materialen werkten en het (te) snel en slordig op je dak gooide.. Mijn vraag: kan daar zoveel onderscheid in zitten?
En is SMA omvormer de extra kosten waard tov GoodWe?

hierbij nog het excel lijstje:
[Afbeelding]

Andere kant van het dak is een extra dakkapel geplaatst dus daar is geen plek meer
Ik heb hier door een lokale partij ook met eigen teams etc, toch echt Qcells en SMA voor 1,00€/Wp, via de grotere partijen zou het nog goedkoper kunnen.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Alles is redelijk bij die offerte, maar hij vraagt 1250 euro ex BTW teveel voor die panelen...
https://www.solar-outlet....l-black.html?id=218423842

Die kosten bij de groothandel minder dan dat ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouset
Ok thanks!
Dus combinatie Q-cells + SMA is een goede keuze?
Solar-outlet had ik indd ook gezien, is daar nog een risico mee mbt installatie (bijv onzorgvuldig)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Er zijn eigenlijk geen slechte panelen. Maar qua dakbedekking had ik al aangegeven dat ik het gevoel heb dat je meer kan met de grotere, hoger vermogen panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@mouset stuurde deze via PM, niet helemaal de bedoeling zoals zhij al weet ;-)
Er staat niets in wat niet op forum kan dus we doen het gewoon zo.
mouset schreef op dinsdag 14 december 2021 07:54:
Allereerst nog heel veel dank voor je adviezen mbt de offertes.
Ik vind het nog steeds lastig of ik moet kiezen voor een string omvormer of voor micro-omvormers. De meeste zonnepaneelverkopers geven aan dat het inspringende dakdeel te veel schaduw pakt en je daarmee te veel verliest op de andere panelen en daarom micro-omvormers in deze een betere keuze zijn.

Op onderstaande foto die ik had gemaakt zie je natuurlijk ook al wel wat schaduw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnCFIG79hjmhQK9k7A13kTj8Xek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1T5zfyK22CdjVCZPg1M807ao.jpg?f=fotoalbum_large

in de post geeft iedereen eigenlijk dat dit onzin is, maar ik begrijp nog steeds niet zo goed denk ik waarom.
Het antwoord hierop heb ik eigenlijk al gegeven: Ronald in "Advies tips gevraagd zonnepanelen offertes"

Een paneel wat in de schaduw ligt kan niet meedraaien op het zelfde vermogen als panelen in de zon indien aangesloten op string omvormer zonder optimizers.
Om geen blokkade te zijn worden deze schaduw panelen dan ge-bypassed: ze leveren in de schaduw niets op. Dat is zeker jammer, maar de vraag is hoe veel het is. Met 2 panelen op een zonnige zomerse dag misschien 5-10ct aan stroom. Op een bewolkte dag maakt het niet uit: alles doet weinig en alles doet mee.

Plaats je wel (tigo) optimizer, dan blijven de beschaduwde panelen op laag vermogen meedoen. Dat is vaak minder dan op een bewolkte dag - in de stralende zon is er meestal nog minder diffuus licht dan op een bewolkte dag.
Je moet dus erg veel zonnige zomerse dagen hebben om de 2x50 euro voor Tigo, of meer in het geval van SolarEdge goed te maken.

Met dat verhaal: als je niet gerust gesteld bent: plaats dan gewoon de optimizers. Een zonnesysteem op je dak levert meer op als in het magazijn van een installateur. Dan duurt het terugverdienen maar 2 maanden langer. Terugverdienen gaat zo snel dat het allemaal optimaliseren in de kantlijn is.

Offerte 3a of 3b is de beste die je hebt. Gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouset
haha oeps excuus!! ik dacht niet iedereen weer tot last te zijn en even snel het zo aan jou te vragen.
weer wat geleerd thnks en ook bedankt voor snelle response

van de optimizers is het mij helder inderdaad. Misschien was mijn vraag dan niet helemaal goed gesteld: ik begreep dat wanneer je een string omvormer hebt en je bijv op 1 paneel schaduw hebt en die voor zeg 50% meetelt dat dan gelijk alle panelen slechts 50% doorgeven. En dat wil je voorkomen toch?
Of geldt voor micro-omvormers hetzelfde als het antwoord wat je eerder gaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Nee, omdat het schaduw paneel uit en bypass gaat vormt het geen blokkade. Dat is een onzin die al decennia niet correct is aan knappe omvormers, en maar terug blijft komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-05 21:21
Hier ben ik weer met mijn nieuwe levensmotto.

Ik zie nog een flink aantal dakpannen op de noordoost kant onbenut? Gezien de toekomst en je nu al redelijk hoog ingeschatte verbruik waarom ook niet daar een paar panelen.

Tuurlijk leveren deze minder op dan de panelen aan de zuidwest kant, maar de marginale kosten van deze panelen zijn ook veel minder! Mocht je duizend euro over hebben, leg dan maar 5 panelen aan die kant neer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mouset
mathijshooi schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:13:
Hier ben ik weer met mijn nieuwe levensmotto.

Ik zie nog een flink aantal dakpannen op de noordoost kant onbenut? Gezien de toekomst en je nu al redelijk hoog ingeschatte verbruik waar ook niet daar een paar panelen.

Tuurlijk leveren deze minder op dan de panelen aan de zuidwest kant, maar de marginale kosten van deze panelen zijn ook veel minder! Mocht je duizend euro over hebben, leg dan maar 5 panelen aan die kant neer.
Thanks! Aan de achterzijde is nog een tweede (hogere) dakkapel geplaatst en nog een veluxraam aan de buitenkant. Het oppervlak is daardoor sterk verminderd, maar ondanks dat nuttig om na te denken of daar ook niet 2-3 panelen nog kunnen (al zal de terugverdientijd daarmee wel een stuk langer zijn lijkt me).
Ronald schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 08:46:
Nee, omdat het schaduw paneel uit en bypass gaat vormt het geen blokkade. Dat is een onzin die al decennia niet correct is aan knappe omvormers, en maar terug blijft komen.
ok duidelijk. In het 'Electriciteit opwekken met zonnepanleen (PV) Deel 10' topic las ik bij de intropost dat MPPT in de omvormer zorgt voor het schaduw management en de bypass diodes het beschaduwde paneel "uitschakelen" en de rest van de string op vol vermogen doorlaten. Een evenuteel 2de beschaduwd paneel is zo theoretisch ook nog gedeeltelijk op te vangen een derde niet:
Betekent dit dat een stringomvormer met schaduw management op 2 panelen werkt en zodra het er 3 zijn dan wel beter voor optimisers/micro omvormers kunt gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Pfft... dat verhaal over paneelaantallen is te kort door de bocht. Als ik zin heb ga ik daar even over zeuren.

Het is afhankelijk van paneelspanning, aantal panelen en minimum Vmpp van de omvormer (En een klein beetje hoe diep de schaduw is*). Dat bepaald het minimum aantal zonpanelen.

Een GoodWe NS (3-5kW) kan terug naar 80V: meestal leveren 3 panelen dat. De rest kan de omvormer in bypass trimmen.
Een GoodWe XS (0,7-3kW) kan 40V en (duuuur!) SunPower Maxeon kan dat met 1 paneel.

Een SMA Tripower 7kW heeft zo uit het hoofd 240V nodig... dat werkt dus alleen goed met lange strings in een groot systeem.

* Het kan voorkomen dat de string als geheel meer oplevert in schaduwtrim dan bypass trim. Maar dat is op jouw dak niet relevant.

[ Voor 28% gewijzigd door Ronald op 14-12-2021 10:32 ]

• mouset
Gisteren nog 1 (de laatste) offerte gekregen van een lokale speler. Werkt met eigen installateurs, en enkel met JA Solar panelen. Hij onderschreef wat Ronald ook al een aantal keer noemde: 1 omvormer serie is voor deze situatie prima!. Gaf dus wel vertrouwen

Hierbij de offerte en vergelijk tov de rest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHYC-DCj7GYWIye3No7fdYdgebE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N0yZALkWk4z3RFcllDx7JQQD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHmNwu3qcrQ7M3NP76TIkjK-Nco=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VtekXrBa7IfT6c4Y6MuFq5uZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5A99fAEvwZHKwMj7aGO1PVz1f_I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eQ7pWooJaokjpFEpIy02zIqU.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij is dit (gearceerde) dan uiteindelijk degene waarvoor ik moet gaan.. De laatste vragen die ik nog even met jullie wil checken:

1. Nog opmerkingen op de offerte qua type omvormer of andere dingen die opvallen?
2. Moet ik nog rekening houden met bepaalde afstanden van randen dak (nok, zijpannen) en uitstekende pijpjes of is dat ook achterhaald? Hij gaf aan dat dat niks uitmaakte en dat je het beste maximaal vol kan leggen
3. Is een servicecontract met jaarlijks onderhoud, schoonmaak etc nog aan te raden?

Once again, many thanks!! :) _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door mouset op 16-12-2021 09:55 ]

• mathijshooi
Liggen al deze 14 panelen aan 1 kant of toch nog paar op andere kant gezet?

Ik zou niet voor servicecontract doen, dat is mijns inziens echt geldklopperij.

• Ronald
  • Nu online
Als je het geld hebt, zou ik 5b doen. Meer is op lange duur echt beter. Ja duurt paar maanden langer om het op basis van nu terug te verdienen, maar dat die investering komt snel terug bij komst EV of WP.

Geen service, en ik heb BTW ook zelf gedaan.

• mouset
mathijshooi schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:04:
Liggen al deze 14 panelen aan 1 kant of toch nog paar op andere kant gezet?

Ik zou niet voor servicecontract doen, dat is mijns inziens echt geldklopperij.
deze liggen allemaal aan 1 kant. ivm kostenplaatje andere kant even gelaten voor wat het is..
Ronald schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:32:
Als je het geld hebt, zou ik 5b doen. Meer is op lange duur echt beter. Ja duurt paar maanden langer om het op basis van nu terug te verdienen, maar dat die investering komt snel terug bij komst EV of WP.

Geen service, en ik heb BTW ook zelf gedaan.
en de aangeboden GoodWe omvormer is een goede keuze?

[ Voor 36% gewijzigd door mouset op 16-12-2021 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
mouset schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:57:
[...]

deze liggen allemaal aan 1 kant. ivm kostenplaatje andere kant even gelaten voor wat het is..
Ah ok. Zie dat in de offerte met 16 panelen ook een andere duurdere omvormer gekozen is. Wanneer je panelen op noord-oost legt hoeft dit niet het geval te zijn. Zijn kunnen dus de extra kosten voor deze panelen zeer laag zijn en wel financieel gunstig worden.

• Ronald
  • Nu online
@mathijshooi Ik denk in dit geval - de omvormer zit met 6kW aan de ruime kant - dat het zo goed is. Andere dak kan er dan later bij op deze omvormer.
(Wel hard zoeken naar een installateur die dat wil uitvoeren, de meesten willen alleen een standaard riedeltje afdraaien en geen stekkers in bestaande spullen steken)

@mouset GoodWe is een prima omvormer. SMA kost een klein handje-100 meer, met slechts beperkte voordelen.

• mathijshooi
Ronald schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:05:
@mathijshooi Ik denk in dit geval - de omvormer zit met 6kW aan de ruime kant - dat het zo goed is. Andere dak kan er dan later bij op deze omvormer.
(Wel hard zoeken naar een installateur die dat wil uitvoeren, de meesten willen alleen een standaard riedeltje afdraaien en geen stekkers in bestaande spullen steken)

@mouset GoodWe is een prima omvormer. SMA kost een klein handje-100 meer, met slechts beperkte voordelen.
Zat meer te denken aan de 5kW omvormer met 14 panelen. Als hier nog 2-3 panelen aan de andere kant bij kunnen heb je vrij lage euro/wp kosten.

• Ronald
  • Nu online
Dan zit je met Vmpp/tracking/opstart. 5kW omvormers hebben wat meer string lengte nodig.

Pagina: 1