Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuanG
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-09 08:58
Ik zoek een?
5.1 surroundset

Wat is je budget?
€1000 - €2000

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Op dit moment in het bezit van Denon HEOS Home Cinema HS2 en over een half jaar kunnen we ons nieuwbouw woning in. We zullen ongeveer 4,5 / 5 meter bij de tv vandaan zitten.
Na veel twijfel toch maar eens gaan kijken naar ander setup om het kijken van tv/film/muziek luisteren wat aangenamer te maken.
De HS2 is namelijk 2.1 en ik ben op zoek naar een 5.1 setup.
De setup wil ik gaan gebruiken icm de LG G1 65 inch. (Nog aan te schaffen)
Een setup met een ‘receiver’ zie ik zelf niet zitten.

Wat heb je zelf al gevonden?
Zelf heb ik al een setup gevonden:
- Sonos ARC + Sub + One Gen2 of SL
- LG DSP9 + LG SPK8
- Samsung Cinematic Q-series HW-Q950A

Het design van de Sonos setup spreekt mij wel het meeste aan.

Welke vragen heb je hier nog over?
Zijn er nog andere interessante alternatieven? De Sonos setup vind ik namelijk erg prijzig. Volgens mij is er op dit moment ook niet heel veel aanbod, waardoor de setup iets duurder is dan normaal.
Ik heb onvoldoende kennis over deze producten en ben onbekend met de kwaliteit, dus ik zou ook niet echt weten wat een juiste keuze is om aan te schaffen.

[ Voor 3% gewijzigd door LuanG op 21-11-2021 21:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:35
Bluesound kan ook:

https://www.bluesound.com/nl/home-theater/

Blijft vergeleken met een setup met een receiver een vrij dure opzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:05

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Laten we even terug gaan naar je verwachtingen. Je wil wel een 5.1 setup, maar geen receiver. Eigenlijk gaan die 2 wensen niet samen.

Soundbars zijn heel geschikt voor het verbeteren van het geluid van je televisie. Als je de spraak beter wilt verstaan, mooier stereogeluid wilt tov wat je tv nu laat horen, enz. Ze zijn echter niet zo geschikt voor 5.1 Dat is omdat het geluid allemaal van voren komt uit een klein rijtje speakers. Het blijft daarmee doe alsof surround dat via weerkaatsing werkt. Nog steeds veel beter dan tv-geluid, maar geen echte surround. Daarom zie je ook vaak soundbars gecombineerd worden met losse satellietspeakers. Ik zie dat jij dat in je afweging ook al doet. Waarom dan toch geen receiver? Vanwege de 3 losse speakers aan de voorkant? Een ander nadeel van soundbars is het beperkte aantal aansluitingen. Vaak is dat 1 hdmi-aansluiting (soms max 2) en mogelijk ook een s/pdif. Dat betekent dat alles via je tv moet lopen. Als je tv geen passthrough ondersteunt wanneer hij uitstaat, moet je als je bijv. radio wilt luisteren via je provider-tuner ook de tv aan doen.

Met jouw budget kan je echt iets leuks neerzetten wat je met een soundbar nooit voor elkaar kunt krijgen. Als je toch heel graag een soundbar wilt voor jouw doeleinden, realiseer je dan dat het wel begrensd is in wat je bereiken kunt.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuanG
Ik heb mij ook nog niet helemaal in de receivers verdiept, maar volgens mij moeten alle speakers bedraad aangesloten worden op de receiver? Daar maak ik mij dan vooral zorgen over. Ik heb namelijk een hekel aan kabels in het zicht. Of heb ik dit verkeerd?

Daarnaast zal ik dan ook loze leidingen moeten laten trekken vanaf de receiver naar de achter speakers? De nieuwe woning heeft een kruipruimte + vloerwarming. Maar om met een warmtemeter te gaan kijken + door vloer boren is denk te veel gedoe. Ook alles moet weer dicht gestukt worden.

Zo wordt het dan wel een duurdere oplossing.

Verder heeft een receiver ook een aparte afstandsbediening die gebruikt dient te worden?

Fijne aan zo'n Sonos setup is, dat alles draadloos is op de voeding na en HDMI kabel van de ARC. Dit kan ik wel weg laten werken in de muur.

Ik ben van plan om een tv abonnement bij KPN af te nemen. Daar hebben ze TV-ontvangers met bluetooth afstandsbediening, zodat ik dit in een dichte tv meubel kan plaatsen.

[ Voor 12% gewijzigd door LuanG op 21-11-2021 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purplevendetta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-09 11:34
Daar zijn op zich wel weer oplossingen voor, zoals dit soort dingen. Ik heb hier geen persoonlijke ervaring mee, verder. Misschien een optie om door de elektriciteitsleidingen te gaan, als er toch stopcontacten in de buurt van de surrounds zitten?

Ik heb zelf de Beam setup gehad met Ikea Symfonisk als surrounds. Zoals je zegt is het natuurlijk niet echt draadloos. In plaats van een audiokabel, heb je een stroomkabel. Ik vond zelf de geluidskwaliteit tegenvallen, tegenover de prijs. Vandaar dat ik liever een receiver met speakers aanraadt, ook al is dat misschien niet direct goedkoper.

Wat betreft de afstandsbediening. Moderne receivers hebben ook ARC, net als de Sonos. Dit betekent dat je alles aan je TV aan kan sluiten met een kabel tussen de receiver en de ARC-poort van de TV en vervolgens kan je gewoon de afstandsbediening van de TV gebruiken voor volume en switchen tussen bronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-10 16:26
LuanG schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:59:

Fijne aan zo'n Sonos setup is, dat alles draadloos is op de voeding na en HDMI kabel van de ARC. Dit kan ik wel weg laten werken in de muur.
Mja, elke sonos speaker heeft zijn eigen voeding, dus kabel. Een speaker heeft een kabel naar een receiver, dus ook een kabel. Speakerkabel is veel dunner dan een netsnoer, dus makkelijker weg te werken met eventueel een kabelgoot. Als je een kabelgoot netjes langs de muur (pas wellicht zelfs op een hoge- of plakplint), dan is het helemaal niet storend.

Als je een netsnoer en HDMI kabel weg kunt werken in de muur dan kun je speakerkabel ook in de muur wegwerken. Je hoeft niet door de vloer, maar het kan ook via de muur. Ik heb loze leidingen in de muur bij de receiver en speakers achter.

[ Voor 18% gewijzigd door Hulleman op 22-11-2021 11:46 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuanG
Ik zie toch te veel beren op de weg om de rear speakers aan te sluiten op de receiver.
Kabelgoot is helaas een no-go en mijn vriendin ziet 3 losse front speakers niet zitten.

Het was allemaal wel veel makkelijker geweest als ik mij hier eerder in had verdiept. Via de bouw was er de optie om voor €140,- een loze leiding van de tv naar de overkant van de woonkamer. Dan had ik mijn vriendin misschien ook wat makkelijker kunnen overtuigen.

In ieder geval bedankt voor de informatie zover.

Ik zal dus moeten inleveren op geluidskwaliteit, omdat we voor een 'neppe' 5.1 setup gaan.

De kabels van de soundbar wegwerken is voor mij geen probleem.
De voedingskabels van de rear speakers zullen waarschijnlijk via een standaard naast de bank staan.
Deze kabels zullen dan achter/onder de bank liggen, dus mooi uit het zicht.

Is er iemand die mij advies kan geven over dit soort setups?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ago
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-01 18:58

ago

Je kunt kabels achter de plinten leggen. Of je boort een gaatje je kruipruimte in en laat de kabels ondergronds naar je tv-meubel lopen. Je vriendin vindt 3 speakers voor lelijk maar 2 van die melkpakjes naast haar hoofd (de rearspeakers) geen probleem?! Dat staat ook druk in een woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuanG
ago schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:26:
Je kunt kabels achter de plinten leggen. Of je boort een gaatje je kruipruimte in en laat de kabels ondergronds naar je tv-meubel lopen. Je vriendin vindt 3 speakers voor lelijk maar 2 van die melkpakjes naast haar hoofd (de rearspeakers) geen probleem?! Dat staat ook druk in een woonkamer.
Dat is nog een goede optie, maar ik zit denk met de openslaande deuren, waar geen plinten kunnen komen.

Wat kan ik er verder over zeggen, vrouwen....... :? 8)7
Pagina: 1