55 inch OLED, welke? LG of SONY of toch een ander?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Braveheart
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-11-2023
Hallo allemaal,

Ik heb niet veel verstand van TV's, probeer zoveel mogelijk op internet te vinden en heb het idee dat als ik het forum doorworstel er veel mensen met verstand van zaken hier zitten. Hopelijk kunnen jullie mij een beetje op weg helpen in de aanloop naar de hopelijk mooie black-friday kortingen..

Ik zoek een?
55 inch OLED tv

Wat is je budget?
Ongeveer €1000

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
TV te kijken natuurlijk, mijn zoon speelt af en toe op de PS4 en hij komt plat aan de muur te hangen

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb zelf na wat rondjes door de Mediamarkt en info op het internet de keuze redelijk kunnen toewerken naar een LG of Sony (respectievelijk de LG C1 of de SONY XR-55A80J). Ik begreep dat deze vergelijkbaar zijn, maar het geluid van de SONY veel beter zou zijn.

Welke vragen heb je hier nog over?
Welke is naar jullie mening de beste (koop) en waarom? Of zie ik een model/merk over het hoofd?

[ Voor 3% gewijzigd door Braveheart op 21-11-2021 21:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:39
De Sony A80J heeft geen VRR en ALLM ondersteuning. Of dat moet er al ingepatched zijn. De C1 heeft meer HDMI 2.1 poorten dan de A80. Dat zou voor mij al doorslaggevend zijn om voor de C1 te gaan.

Wat is veel beter geluid? Het zijn hele platte tv's met hele kleine speakers. Kun je niet veel van verwachten en daar moet je deze tv's niet op beoordelen. Volgens mij ontlopen deze tv's elkaar verder niet veel. Nagenoeg dezelfde beeldkwaliteit en HDR prestaties. Sony zou betere motionhandling hebben dan LG, maar ook dat lijkt me in de marge.

[ Voor 12% gewijzigd door Hulleman op 22-11-2021 11:53 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Waar heb je precies behoefte aan? Je wil OLED, maar waarom? 55 inch, bewuste keuze? Waar hecht je nog meer waarde aan? 120Hz? VRR? HDR?

Als je "gewoon" TV wil kijken kun je aardig wat geld besparen lijkt mij zo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Braveheart
Ah ok, sorry, misschien niet helemaal volledig geweest..

De huidige TV is een 37 inch full-HD Panasonic oud beestje. Jaartje of 10 oud nu.

We zoeken nu een nieuwe TV waar we wellicht weer een fikse tijd mee vooruit kunnen.

Ik kies voor de 55 inch ivm de afstand tot de TV (ong. 3 mtr).

Ik begreep dat OLED TV's de beste kwaliteit schermen hebben en deze simpelweg het mooist/scherpste beeld geven. Met in het achterhoofd dat we de TV wat langer willen gebruiken leek mij het beste om nu dan de beste technologie te kiezen.

Ik bedoel met 'gewoon' tv kijken, Netflix, Youtube en de reguliere TV zenders via KPN. Ik zoek dus een TV met een supermooi beeld, een scherpe weergave, goed contrast en diepe (zwart)kleuren. Ik hecht dus vooral waarde aan een zo mooi mogelijk beeld.

Mijn zoontje speelt nu nog relatief simpele games via PS4, maar zal in de toekomst vast fanatieker gamen dus een TV die ook op dat gebied op de toekomst voorbereid is zou mooi zijn..

Ik vind het nogal lastig tussen alle bomen het bos nog te zien ;) dus hopelijk is het nu wat duidelijker en hebben jullie iets meer info..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
@Braveheart Duidelijk! Ik heb alleen ervaring met de C1 en die is heel goed. Het geluid vind ik zelf oké, niet super. Maar het blijft een TV. Ik heb er ook externe speakers aan gehangen. Je kan de twee toestellen het beste in een winkel eens vergelijken. Of het onderscheid maken obv de features zoals VRR, ALLM en de HDMI 2.1 poorten zoals @Hulleman aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hulleman schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:51:
Wat is veel beter geluid? Het zijn hele platte tv's met hele kleine speakers. Kun je niet veel van verwachten en daar moet je deze tv's niet op beoordelen
Volgens mij heeft Sony toch echt Surface Audio+ in een aantal modellen geprikt; hiermee is het hele paneel (bij gebrek aan beter woordkeuze) ook nog eens een "front-speaker" omdat het hele scherm dus vibreert.

Vanzelfsprekend zie je dat niet; het is niet alsof het hele beeld dus staat te stuiteren maar verschillende modellen en reviews hebben daarin absoluut een paar extra puntjes gescoord.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifra
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 02:08
Waarom oled? Heb je al eens naar de mini led tv's gekeken zoals de Samsung Neo QLED QE55QN95A die kan je voor scherpe prijzen vinden en zelfs extra korting krijgen als je ze een mailtje stuur voor korting..

Ik heb zelf de C1 in de slaapkamer en Samsung Neo QLED QE65QN95A in de woonkamer terwijl de C1 eerst in de woonkamer stond heb toch een nieuwe voor de woonkamer aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Shifra schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:54:
Waarom oled? Heb je al eens naar de mini led tv's gekeken zoals de Samsung Neo QLED QE55QN95A die kan je voor scherpe prijzen vinden en zelfs extra korting krijgen als je ze een mailtje stuur voor korting..

Ik heb zelf de C1 in de slaapkamer en Samsung Neo QLED QE65QN95A in de woonkamer terwijl de C1 eerst in de woonkamer stond heb toch een nieuwe voor de woonkamer aangeschaft.
Interessant. Op welke vlakken vind jij de QN95 beter dan de C1?

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ago
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-01 18:58

ago

Kijk anders in de volgende topic voordat we in herhaling vallen:
OLED C1 of Samsung QN95A in relatief lichte kamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Hulleman schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:00:
[...]

Interessant. Op welke vlakken vind jij de QN95 beter dan de C1?
Image retentie (aka burn in), hogere lichtopbrengst, geen schade door direct zonlicht.

Met name die laatste is wel echt iets om rekening mee te houden.

Voor de rest is oled in alles beter. Zelfs HDR (ondanks lagere lichtopbrengst) dankzij het eindeloze contrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Braveheart
Bedankt voor alle reacties al!

@Hulleman ik zie bij vergelijk van tweakers trouwens bij beiden 4x HDMI poorten staan.

En inderdaad @MAX3400 de Sony heeft de speakers als het ware in het scherm, wat het geluid beter zou maken. Bij een evt. aanschaf van de Sony hoef ik niet direct al een soundbar aan te schaffen bijvoorbeeld. Ik verwacht dat bij de LG wel.

@eL_Jay De TV zal alleen direct zonlicht pakken in de zomer/namiddag en dan via een zijraam. Verwacht je daar grote problemen mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ik heb zelf een LG 65E7 (dus enkele jaren oud) en daar is het geluid "voldoende". Ja, ik zou er graag een soundbar bij willen maar ik zit er niet om te springen.

Voor TV kijken vind ik persoonlijk de ingebouwde speakers voldoende; en als je dan kijkt naar sommige verbeteringen sinds die tijd, dan kan ik nog steeds wel zonder "extra speakers".

Overigens, en kijk daar even heeeuul goed naar: met VRR etc e-ARC / passthrough; je zal met een soundbar / receiver of andere zaken in de gaten moeten houden dat ze HDMI2.1 ondersteunen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:23

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Braveheart schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:00:
@eL_Jay De TV zal alleen direct zonlicht pakken in de zomer/namiddag en dan via een zijraam. Verwacht je daar grote problemen mee?
Ze kunnen gewoon niet tegen direct zonlicht. Ze zijn echt niet stuk als ze een keertje in de zon staan, maar de herhaling is waar de schoen hem wringt. Kortom als in de zomer iedere dag dat de zon schijnt het apparaat via het zijraam direct zonlicht krijgt, dan heb je een probleem. Neem tegenmaatregelen, ze leveren het beste beeld, dus even onderzoeken hoe je dit pareert is wel het beste. Pas als tegenmaatregelen niet mogelijk zijn zou ik verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:13
Verbazend hoe vaak deze vraag al voorbij is gekomen de afgelopen weken.

En dat even zo vaak er weer braaf geantwoord wordt terwijl zoeken of even een paar topics verderop lezen hetzelfde resultaat voor de vraagsteller geeft.

Ook verbazend dus hoe weinig moeite er gedaan wordt om even die paar oudere topics door te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Braveheart schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:00:
Bedankt voor alle reacties al!

@Hulleman ik zie bij vergelijk van tweakers trouwens bij beiden 4x HDMI poorten staan.
De info van tweakers is soms wat summier. 4 HDMI poorten zegt niks over welke versie de poorten zijn. Ik heb mijn info van rtings.com gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
RobbieT schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:02:
Verbazend hoe vaak deze vraag al voorbij is gekomen de afgelopen weken.

En dat even zo vaak er weer braaf geantwoord wordt terwijl zoeken of even een paar topics verderop lezen hetzelfde resultaat voor de vraagsteller geeft.

Ook verbazend dus hoe weinig moeite er gedaan wordt om even die paar oudere topics door te lezen.
Ik snap je punt, al is het wel prettig dat iedereen hier goed geholpen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Hulleman schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:36:
[...]

De info van tweakers is soms wat summier. 4 HDMI poorten zegt niks over welke versie de poorten zijn. Ik heb mijn info van rtings.com gehaald.
Stond ook op [LCD/OLED] Sony 2021 Line-up ;)

Overigens op pricewatch: Sony Bravia XR-55A80J Zwart staat toch vrij duidelijk dat alleen HDMI3 en 4 VRR ondersteunen (op moment van schrijven) en dus idd maar 2 HDMI2.1-compatible.

Mocht je willen bijdragen: https://tweakers.net/pricewatch/improve/1695650/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Braveheart
Bedankt allemaal voor alle hulp. Mocht je het nog interesseren, heb uiteindelijk voor de LGC1 gekozen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04-07 10:58
MAX3400 schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:28:
Ik heb zelf een LG 65E7 (dus enkele jaren oud) en daar is het geluid "voldoende". Ja, ik zou er graag een soundbar bij willen maar ik zit er niet om te springen.

Voor TV kijken vind ik persoonlijk de ingebouwde speakers voldoende; en als je dan kijkt naar sommige verbeteringen sinds die tijd, dan kan ik nog steeds wel zonder "extra speakers".

Overigens, en kijk daar even heeeuul goed naar: met VRR etc e-ARC / passthrough; je zal met een soundbar / receiver of andere zaken in de gaten moeten houden dat ze HDMI2.1 ondersteunen ;)
Wacht even, moet een versterker rekening houden met HDMI 2.1? Begrijp ik dat goed?
Zo'n versterker sluit je toch via een digitale optische kabel aan? Wat heeft die HDMI er dan mee te maken?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:23

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Als je doorlust, dus van je computer naar je versterker en dan pas naar de televisie, dan moet de versterker HDMI 2.1 ondersteunen om te zorgen dat je HDMI 2.1 kunt gebruiken. (Spel)computers zijn de enige apparaten die HDMI 2.1-signalen kunnen versturen.

Als je een optische kabel gebruikt, of HDMI ARC/EARC, hoeft de versterker geen HDMI 2.1 te ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

whahas schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 23:21:
[...]

Zo'n versterker sluit je toch via een digitale optische kabel aan?
Vergeet je ook even niet dat optische kabels bepaalde signalen niet kunnen / mogen transporteren en dat het resultaat is dat je misschien nooit optimaal geluid krijgt uit een versterker / soundbar / whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:32
Philips (806) al in de overweging genomen?

Zat met exact het zelfde vraagstuk. Het is eigenlijk exact de LG (zelfde scherm) Maar dan met Android TV (Vond ik wel handig ivm streaming van PC games via Steam en bijvoorbeeld de F1 app.) en ambilight.

Ietsjes duurder, maar erg blij mee.

Edit: lees net dat je al gekozen had haha. Have fun met je aankoop!

[ Voor 10% gewijzigd door Inverted_World op 01-12-2021 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
MAX3400 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 08:07:
[...]

Vergeet je ook even niet dat optische kabels bepaalde signalen niet kunnen / mogen transporteren en dat het resultaat is dat je misschien nooit optimaal geluid krijgt uit een versterker / soundbar / whatever.
Je hebt gelijkt, maar knappe jongen die het verschil hoort tussen DD/DTS en de lossless varianten bij een 5.1 setup. Met alle respect, maar voor een soundbar maakt het niet veel uit wat je em voert, dat klinkt nooit zoals het is bedoelt. Het wordt anders als je een fysieke 7.1 of 9.1 (al dan niet met plafond speakers) opstelling hebt en films gaat kijken met lossless audio. Dan moet je wel naar HDMI om alle speakers ook echt aan het werk te zetten zoals is bedoelt.

[ Voor 8% gewijzigd door Hulleman op 01-12-2021 09:25 ]

Pagina: 1