Openmediavault installeren op raspberry pi 4

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thibaut1234
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 01-09 18:26
Zou graag openmediavault draaien op de pi.

Momenteel heb ik al pihole draaien via raspberry os op mijn pi4.

Hoe kan ik 2 toepassingen draaien op de pi?

Graag gedetailleerde informatie en proberen eenvoudig uit te leggen.

Ken niet veel van de raspberry pi namelijk en van netwerken in t algemeen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat je niet kent, kan je leren. Waar je geen ervaring in hebt, kan je verkrijgen door er mee te werken. Je excuses zijn geen vrijbrief om dan maar geen eigen inzet te tonen en alles voorgekauwd op een presenteerblaadje te krijgen. Dit is nog steeds Tweakers waar je verwachten dat je wat moeite doet.

Laat dus eens zien wat je zelf zoal hebt gevonden aan informatie. Wat heb je daarmee gedaan? Bepaalde foutmelding waar je tegenaan loopt? Iets anders?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thibaut1234
Hero of Time schreef op zondag 21 november 2021 @ 22:21:
Wat je niet kent, kan je leren. Waar je geen ervaring in hebt, kan je verkrijgen door er mee te werken. Je excuses zijn geen vrijbrief om dan maar geen eigen inzet te tonen en alles voorgekauwd op een presenteerblaadje te krijgen. Dit is nog steeds Tweakers waar je verwachten dat je wat moeite doet.

Laat dus eens zien wat je zelf zoal hebt gevonden aan informatie. Wat heb je daarmee gedaan? Bepaalde foutmelding waar je tegenaan loopt? Iets anders?
Even gezocht : klopt het dat als je meerdere toepassingen wilt runnen op de pi, dat je dan met. Docker moet werken?

Zodat de toepassingen niet met elkaar in conflict komen.

Zo versta ik t met de info die ik gevonden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:02

Cyphax

Moderator LNX
Thibaut1234 schreef op zondag 21 november 2021 @ 23:16:
[...]

Even gezocht : klopt het dat als je meerdere toepassingen wilt runnen op de pi, dat je dan met. Docker moet werken?

Zodat de toepassingen niet met elkaar in conflict komen.

Zo versta ik t met de info die ik gevonden heb.
"Moet" is een groot woord; docker is een manier om dit soort systemen te draaien zonder dat ze elkaar in de weg zitten, omdat ze (omv en pihole in dit geval) o.a. aparte ip-adressen krijgen. Pihole en OMV hebben een web interface die standaardpoorten gebruiken dus als je beide paketten installeert moet je daar iets mee doen maar dat is misschien niet triviaal. Maarja, dat is Docker ook niet vermoed ik.

Er is iig wel het een en ander te vinden aan guides die uitleggen hoe je dit kan regelen:
https://www.google.com/se...ole%20on%20raspberry%20pi

De eerste hits zijn als het goed is al relevant.
Je moet hier wel even tijd voor gaan vrijmaken; dit heb je niet in 5 minuten tussendoor even geregeld, zeker niet als je wilt begrijpen hoe het nou allemaal werkt. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thibaut1234
Cyphax schreef op maandag 22 november 2021 @ 07:52:
[...]

"Moet" is een groot woord; docker is een manier om dit soort systemen te draaien zonder dat ze elkaar in de weg zitten, omdat ze (omv en pihole in dit geval) o.a. aparte ip-adressen krijgen. Pihole en OMV hebben een web interface die standaardpoorten gebruiken dus als je beide paketten installeert moet je daar iets mee doen maar dat is misschien niet triviaal. Maarja, dat is Docker ook niet vermoed ik.

Er is iig wel het een en ander te vinden aan guides die uitleggen hoe je dit kan regelen:
https://www.google.com/se...ole%20on%20raspberry%20pi

De eerste hits zijn als het goed is al relevant.
Je moet hier wel even tijd voor gaan vrijmaken; dit heb je niet in 5 minuten tussendoor even geregeld, zeker niet als je wilt begrijpen hoe het nou allemaal werkt. :)
Heb even die video bekeken, maar had nog een vraag.

Op mijn pi staat nu pihole rechtstreeks geïnstalleerd via raspberry os.

Als ik nu docker zou installeren dan overwrite ik toch mijn pihole? Of kan ik docker erbij installeren en dan pihole direct in een container plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Thibaut1234 schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:53:
[...]

Heb even die video bekeken, maar had nog een vraag.

Op mijn pi staat nu pihole rechtstreeks geïnstalleerd via raspberry os.

Als ik nu docker zou installeren dan overwrite ik toch mijn pihole? Of kan ik docker erbij installeren en dan pihole direct in een container plaatsen.
De bestaande Pihole zal wel overschreven worden, maar je kunt wel in de interface van je huidige Pihole je settings eerst downloaden en die dan in een eventuele nieuwe Pihole (in een Docker container) weer importeren. En een ander SD-kaartje pakken zodat je die oude Pihole niet overschrijft, mocht je daar toch nog iets uit nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thibaut1234
Cyphax schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:09:
[...]

De bestaande Pihole zal wel overschreven worden, maar je kunt wel in de interface van je huidige Pihole je settings eerst downloaden en die dan in een eventuele nieuwe Pihole (in een Docker container) weer importeren. En een ander SD-kaartje pakken zodat je die oude Pihole niet overschrijft, mocht je daar toch nog iets uit nodig hebben.
Bedankt voor de tip. Off topic : ben op zoek naar een guide die de basis behandeld van netwerken. Maar kan deze bijna nergens vinden.

Zou er hier toevallig op tweakers geen guide te vinden zijn die recent is. Had iets gevonden van 20 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Thibaut1234 schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:15:
[...]

Bedankt voor de tip. Off topic : ben op zoek naar een guide die de basis behandeld van netwerken. Maar kan deze bijna nergens vinden.

Zou er hier toevallig op tweakers geen guide te vinden zijn die recent is. Had iets gevonden van 20 jaar geleden.
In dit soort gevallen zijn uiteindelijk een zoekmachine en treffende steekwoorden je beste vriend. Vaak zijn handleidingen van software die je gebruikt ook een goed uitgangspunt. Denk aan de documentatie van Debian (netwerkconfiguratie) of die van Arch (netwerkconfiguratie). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thibaut1234
Ben erin geslaagd om omv te installeren, alleen kan ik de usb-stick die ik voor te testen gebruik niet mounten. Hij staat wel tussen de schijven.

Heb al gezocht,maar kan het niet vinden de oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AsunjuA2ucJ7Lpuli2ia3it1jzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BtnWm8xQvnxdPOg5YUjGYpo7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBnl
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 19:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thibaut1234
Bedankt, had ik al gezien. Echter kan ik geen bestandssysteem maken.

De drive toont hij, alleen kan ik geen drive targetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VmcT2TFO0veIKwj6j5Ra4eaUGgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bVhFCNaQhLFQsnuZ4A9NViBU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlWA5knsssAy4cFnfFxKbows4K8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5VspSQ0xCVapuey5cF7GdLhb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patviev
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-09 22:29
Kan je in het veld Device niet /dev/sda invullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thibaut1234
patviev schreef op maandag 29 november 2021 @ 21:56:
Kan je in het veld Device niet /dev/sda invullen?
Nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
Cyphax schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:09:
[...]
De bestaande Pihole zal wel overschreven worden, ...
[...]
Als Pi-hole al bare metal is geinstalleerd, kun je daarnaast gewoon Docker installeren met een Pi-hole image/container.
De Docker container is toch gescheiden van wat buiten de containers draait (op poort conflicten na alsje geen "macvlan" gebruikt).
Daarom is het een container ;)

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
@Thibaut1234 , is die stick niet gepartitioneerd?
code:
1
lsblk -p

Anders zul je namelijk de partitie moeten mounten ipv de "disk" bv: /dev/sda1.

Staat er wel een filesystem op?
code:
1
sudo parted -l /dev/sda

Mogelijk een rechten probleem?
code:
1
stat /dev/sda

code:
1
stat /dev/sda1

EDIT: Istie toevallig niet al ergens anders ge-mount?
code:
1
findmnt

[ Voor 10% gewijzigd door deHakkelaar op 30-11-2021 04:02 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thibaut1234
deHakkelaar schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 03:46:
@Thibaut1234 , is die stick niet gepartitioneerd?
code:
1
lsblk -p

Anders zul je namelijk de partitie moeten mounten ipv de "disk" bv: /dev/sda1.

Staat er wel een filesystem op?
code:
1
sudo parted -l /dev/sda

Mogelijk een rechten probleem?
code:
1
stat /dev/sda

code:
1
stat /dev/sda1

EDIT: Istie toevallig niet al ergens anders ge-mount?
code:
1
findmnt
Waar zou je dat kunnen zien? Die codes dat je net schreef?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
@Thibaut1234 Je zult daarvoor de Pi even moeten aansluiten op een monitor, of een SSH-verbinding er naartoe maken. Dat laatste moet je wellicht nog aanzetten. Het zijn allemaal commando's die je uitvoert als je bent ingelogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thibaut1234
deHakkelaar schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 03:44:
[...]

Als Pi-hole al bare metal is geinstalleerd, kun je daarnaast gewoon Docker installeren met een Pi-hole image/container.
De Docker container is toch gescheiden van wat buiten de containers draait (op poort conflicten na alsje geen "macvlan" gebruikt).
Daarom is het een container ;)
eindelijk gelukt; had de drive niet gewiped
Pagina: 1