radiator ventilator voelt alsof koude lucht blaast

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:17
Hallo,

Afgelopen weekend heb ik 2 radiotor ventilator gekocht en geinstalleerd. Ze springen netjes aan op het moment dat de verwarming warm genoeg is, en ook weer uit als deze afkoelt.

Echter, op het moment dat de verwaming gewoon warm is, en de ventilatoren blazen, voelt het alsof er op die plek koudere lucht naar boven opstijgt, dan als ik een stuk verder op bij de verwarming voelt waar deze niet blaast.
Is dit normaal?

Het betreft een type 22 radiator, CV aanvoer staat op 51 graden.

Groet
Danny

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:33

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Een t22 radiator heeft eigenlijk veel te weinig contact vlakken om lucht die er langs geblazen wordt warm te laten worden (zeker met 'maar' 51 graden). Over het algemeen werkt LT het beste bij convector radiatoren.

[ Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 21-11-2021 20:26 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:11
Op de plek waar de radiatorventilatoren lucht verplaatsen zal de radiator afkoelen omdat hij daar "beter werkt", als in, meer warmte verliezen.

Voor jouw hand lijkt dit precies het tegenovergesteld omdat jouw hand ook meer wamrte aan de lucht kan afgeven als er luchtverplaatsing is.

Op de plekken zonder ventilator zal de oppervlaktetemperatuur van de radiator veel hoger moeten worden om natuurlijke convectie (verplaatsing van lucht) te genereren. Dus dan heb je heel weinig luchtverplaatsing met een hogere temperatuur. Dat voelt warmer. Je krijgt dan ook meer stralingswarmte, die kan je ook voelen met de achterkant van je hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hier heb ik een Typ 33 maar goed de fans hangen toch maar tussen 2 platen dus wat dat betreft is het gewoon een Type 22 CV water zit hier op 55 graden,
en ja als ze net aanslaan (33 graden geloof ik?) voelt t nog niet echt of het helpt..

maar als de boel echt lekker op temperatuur komt wel...

ook eens getest met en zonder, zit wel verschil in de opwarm tijd van de kamer

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-05 11:27
Dat kan. Als je ventilatoren draaien dan blazen deze de lucht uit maar om deze lucht uit te kunnen blazen moet er ergens anders lucht aangezogen worden. Dat is dus al het goed is onderuit de radiator. Deze lucht reist sneller door de radiator heeft dus minder tijd om warmte op te nemen uit de radiator. En bewegende lucht voelt altijd kouder aan dan stilstaande lucht.

Het idee van ventilatoren is om de lucht die langs de de radiator loopt kouder te laten zijn waardoor de warmte overdracht beter is. Dat maakt wel dat de uitstroom temp van de ventilator lager is maar omdat het volume groter is warmt de kamer wel sneller.

In fictieve getallen: Zonder fan stroomt er 4 liter lucht langs de radiator die wordt opgewarmd van 20 naar 40 graden. Met fan stroomt er 10 liter lucht langs die wordt opgewarmd van 20 naar 30 graden. Dat is een netto winst ondanks dat de lucht kouder aanvoelt.

Note: Dit is heel kort door de bocht en houdt geen rekening met betere energie overdracht door hogere delta T en betere vermenging met de rest van de lucht in de kamer door hogere luchtsnelheden in de kamer.

[ Voor 27% gewijzigd door Seriph op 21-11-2021 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:17
Een t22 radiator heeft eigenlijk veel te weinig contact vlakken om lucht die er langs geblazen wordt warm te laten worden (zeker met 'maar' 51 graden).
De kamer wordt nog steeds prima warm, dus daar zit het probleem niet.

Voor de rest, bedankt voor de toelichting, het principe is met helder nu :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:58
Je gevoel is niet heel betrouwbaar; stromende lucht voelt koeler aan. Wat zegt de thermometer :)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyraB
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01-2022
Mijn situatie: klein kamertje van 2x3,5m. Géén radiator. Wel een dikke verwarmingsbuis van vloer to plafond, die dus warmte afgeeft. Heeft het nut om hier radiatorventilatoren tegenaan te monteren? (om de kamer beter te verwarmen).
Ik heb het net gedaan en inderdaad, het lijkt alsof er koele lucht de kamer in wordt geblazen. Of moet ik gewoon wat geduld hebben? En een thermometer kopen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJ6x6ZO0r1PTdYOvWQ5B-aHtV1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rQpvACfbBlr09DM9g3F3xnrs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:33

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

zo'n buis heeft veel te weinig oppervlakte om ~17kuub op te warmen met zo'n fan gaat dat niet veel uitmaken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1