Twijfel over nieuw werk/game systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:33

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Topicstarter
Hoi Tweakerts,

Het is langzaam tijd voor het vervangen van mijn PC. Ook wil ik dit keer overstappen van ATX naar ITX en in mijn hoofd heb ik een all-black systeem. De kast die daarbij aansluit, en die ik erg mooi vind is de NR200p van coolermaster. De rest van de componenten die ik bij elkaar heb geklikt zijn de volgende:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 293,73€ 293,73
1MoederbordenGigabyte B550I AORUS PRO AX€ 164,95€ 164,95
1BehuizingenCooler Master MasterBox NR200P Zwart€ 74,90€ 74,90
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 30,-€ 30,-
1VentilatorenArctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm€ 36,95€ 36,95
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 52,99€ 52,99
1VoedingenCorsair SF600 (2018)€ 119,90€ 119,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 69,-€ 69,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 842,42

Ondertussen heb ik de SSD en het Ram geheugen in bezit door mooie black friday prijsjes. En ook de fans heb ik pas geleden ook gekocht. De behuizing, processor en het moederbord staan in principe al vast.
De videokaart die ik heb is een Asus strix GTX1060, waar ik het nog eventjes mee wil doen gezien de GPU prijzen.

Blijven nog 2 zaken over waar ik erg over twijfel:
- CPU koeler
- Voeding

Vanwege de ITX behuizing is de hoogte erg van belang. De Hyper 212 black edition is het maximum wat kan qua hoogte. Maar ik twijfel of die voldoende koelprestaties heeft ofwel dat hij onder load ook een beetje stil blijft. Qua uiterlijk kan die me juist erg bekoren. Ik twijfel daardoor. Een scythe Mugen 5 zou ook net passen, maar die is zo groot / lomp in die behuizing, dat je helemaal niks meer van het moederbord ziet.
In eerste instantie ben ik dan ook op zoek naar meer info over de Hyper 212 onder load.

Qua voeding is het aanbod ook erg magertjes, en al helemaal rond de 600 / 650 watt in het sfx formaat.
De coolermaster v650 had ik als favoriet, maar nu zie ik dat die niet passief is onder lage belasting. Maar een continue fan heeft draaien. Daarnaast twijfel ik nog over de corsair SF600 en de SGX650 van Seasonic. Maar de prijzen staan me momenteel wat tegen.. Wie hier iets over kan zeggen uit ervaring, stel ik erg op prijs!

Uiteindelijk moet de videokaart naar een 3000 serie geupgrade worden, en wil ik ook overschakelen naar een ultrawide 1440p scherm. Dat 1440p scherm komt er misschien indien de juiste black friday acties op touw gezet wordne. De videokaart zal wat langer moeten wachten ben ik bang.

Ben benieuwd of jullie me verder kunnen helpen met mijn dilemma's!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:06
Je kunt altijd nog een ATX bracket uit de Cooler Master store kopen als je een goede SFX / SFX-L voeding te duur vindt. Dan past er een compacte ATX in. De vraag is dan wel welke? Bovendien heeft het invloed op de rest van de setup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2.DIE.4
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-05 23:26
Ik heb dezelfde kast en montage van een ATX vooraan in combinatie met een lange (3-fans) GPU gaf me problemen qua bekabeling (ruimte tussen videokaart en onderzijde voeding is beperkt).

Ik heb zelf de SF450 in combinatie met een RTX3060, maar als je een upgrade naar een RTX3070 o.i.d. op het oog hebt, is de 600W-variant een vereiste. De SF600 is een erg goede optie en zou ook mijn voorkeur genieten.

Qua koeling heb ik een Cryorig C1 met daarop een Noctua NF-A15 gemonteerd. Deze draait slechts op zo'n 600 toeren en is bijgevolg fluisterstil. Mijn i3-10100F wordt daarbij tijdens langdurige gamingsessies zo'n 60°C. Als je wat meer koelcapaciteit wenst, zou ik voor de pricewatch: Scythe Fuma 2 gaan. Deze past net en volstaat ruimschoots voor een 5600X.

• Chrosser

Chrosser

Topicstarter
Bedankt voor jullie advies!

@Djarune Je hebt me ook al van advies voorzien in het voedingen topic, dank daarvoor!

Ondertussen moet ik bovenstaande even aanpassen.
Vanwege de gunstige prijs van de ryzen 7 5800x (scheelde 5 euro) heb ik die gisteren aan kunnen schaffen.
Qua processorkoeler wordt het zoals het er nu uitziet een arctic freezer 240 /280 AIO.
Ik denk de 240 overigens i.v.m. wat inpasbaarheid in de case, al is dat ook al passen en meten.

Ik denk na alle opmerkingen dat ik, ook in het voedingentopic, voor de Corsair SF600 ga. Die raadt eigenlijk iedereen aan.
2.DIE.4 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:58:
Ik heb dezelfde kast en montage van een ATX vooraan in combinatie met een lange (3-fans) GPU gaf me problemen qua bekabeling (ruimte tussen videokaart en onderzijde voeding is beperkt).

Ik heb zelf de SF450 in combinatie met een RTX3060, maar als je een upgrade naar een RTX3070 o.i.d. op het oog hebt, is de 600W-variant een vereiste. De SF600 is een erg goede optie en zou ook mijn voorkeur genieten.

Qua koeling heb ik een Cryorig C1 met daarop een Noctua NF-A15 gemonteerd. Deze draait slechts op zo'n 600 toeren en is bijgevolg fluisterstil. Mijn i3-10100F wordt daarbij tijdens langdurige gamingsessies zo'n 60°C. Als je wat meer koelcapaciteit wenst, zou ik voor de pricewatch: Scythe Fuma 2 gaan. Deze past net en volstaat ruimschoots voor een 5600X.
Ben je tevreden over de kast?

[ Voor 45% gewijzigd door Chrosser op 25-11-2021 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:06
Ik heb de kast hier ook staan met een SF450. Heel erg fijne kast om in te bouwen. Alle panelen gaan er zo van af. Qua builds is er genoeg mogelijk. Zie r/NR200 op Reddit voor foto’s.

• 2.DIE.4
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-05 23:26
Chrosser schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:03:
Bedankt voor jullie advies!

@Djarune Je hebt me ook al van advies voorzien in het voedingen topic, dank daarvoor!

Ondertussen moet ik bovenstaande even aanpassen.
Vanwege de gunstige prijs van de ryzen 7 5800x (scheelde 5 euro) heb ik die gisteren aan kunnen schaffen.
Qua processorkoeler wordt het zoals het er nu uitziet een arctic freezer 240 /280 AIO.
Ik denk de 240 overigens i.v.m. wat inpasbaarheid in de case, al is dat ook al passen en meten.

Ik denk na alle opmerkingen dat ik, ook in het voedingentopic, voor de Corsair SF600 ga. Die raadt eigenlijk iedereen aan.

[...]

Ben je tevreden over de kast?
Ik ben er heel tevreden over. Compact, toegankelijk, voldoende koeling, ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stpain
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-04 18:22
Heb zelf ook een nr200 met een 3600 + 3090 zeer fijne kast zeker om in te bouwen alles zit er zo in. Heb zelf de x570 van gigabyte en net zoals bij de b550 zitten je memory slots helemaal tegen het randje aan dit maakt het moeilijker om fans te monteren boven. Deze van asus:
pricewatch: ASUS ROG Strix B550-I Gaming
Heeft het geheugen iets lager waardoor je net wat meer ruimte heb voor je fans. Ook zal je bij een wat grotere videokaart geen ruimte hebben voor 25mm fans onderin.

Ook voor toekomstige upgrades zou je evt kunnen kijken naar de 750w versie van corsair die kost op moment maar ong 20eu meer. En geef je net wat meer speelruimte.

Houd er ook rekening mee dat bovenin een soort push in systeem word gebruikt voor de fans wat het plaatsen van een aio daar een stuk moeilijker maakt. Evt zou je de videokaart verticaal kunnen zetten met de meegeleverde riser kabel en de koeler onderin monteren. Of het mesh zijpaneel gebruiken inclusief de fan bracket en hem daar hangen, maar je heb dan weinig ruimte tussen je aoi en je voeding.

Al zou je voor nu met je 1060 wel meer ruimte over hebben onderin voor 25mm fans en mss zelfs je aoi

[ Voor 25% gewijzigd door stpain op 25-11-2021 20:33 ]

• Chrosser

Chrosser

Topicstarter
stpain schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:16:
Heb zelf ook een nr200 met een 3600 + 3090 zeer fijne kast zeker om in te bouwen alles zit er zo in. Heb zelf de x570 van gigabyte en net zoals bij de b550 zitten je memory slots helemaal tegen het randje aan dit maakt het moeilijker om fans te monteren boven. Deze van asus:
pricewatch: ASUS ROG Strix B550-I Gaming
Heeft het geheugen iets lager waardoor je net wat meer ruimte heb voor je fans. Ook zal je bij een wat grotere videokaart geen ruimte hebben voor 25mm fans onderin.

Ook voor toekomstige upgrades zou je evt kunnen kijken naar de 750w versie van corsair die kost op moment maar ong 20eu meer. En geef je net wat meer speelruimte.

Houd er ook rekening mee dat bovenin een soort push in systeem word gebruikt voor de fans wat het plaatsen van een aio daar een stuk moeilijker maakt. Evt zou je de videokaart verticaal kunnen zetten met de meegeleverde riser kabel en de koeler onderin monteren. Of het mesh zijpaneel gebruiken inclusief de fan bracket en hem daar hangen, maar je heb dan weinig ruimte tussen je aoi en je voeding.

Al zou je voor nu met je 1060 wel meer ruimte over hebben onderin voor 25mm fans en mss zelfs je aoi
Ik heb even onderzoek gedaan naar AIO's maar deze onderin monteren is geen goede plaatsing. Op die manier krijg je luchtbellen in de pomp. Vandaar dat ik die inderdaad aan de zijkant wil monteren. Nu heb ik wel de Asus ROG Strix 1060 die is vrij dik en lang (3 fans). Dus ik hoop dat ik weg kom met de 2 120mm onderin, zelfde geldt dan voor bovenin.

Ik kan niet vinden of die Asus Rog B550 een actieve fan heeft op het mobo. Daarom had ik die gigabyte op het oog, omdat dat een van de weinige is waarvan ik zeker weet dat die het niet heeft.

• stpain
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-04 18:22
Chrosser schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:01:
[...]

Ik heb even onderzoek gedaan naar AIO's maar deze onderin monteren is geen goede plaatsing. Op die manier krijg je luchtbellen in de pomp. Vandaar dat ik die inderdaad aan de zijkant wil monteren. Nu heb ik wel de Asus ROG Strix 1060 die is vrij dik en lang (3 fans). Dus ik hoop dat ik weg kom met de 2 120mm onderin, zelfde geldt dan voor bovenin.

Ik kan niet vinden of die Asus Rog B550 een actieve fan heeft op het mobo. Daarom had ik die gigabyte op het oog, omdat dat een van de weinige is waarvan ik zeker weet dat die het niet heeft.
deze heeft inderdaad een fan bij de vrm heatsink. Deze is zowiezo uit te zetten in het bios, en met voldoende airflow in je kast is dat ook geen probleem. op mijn x570 mobo zit ook een actieve chipset koeling, maar zelfs die is met wat afstellen van de fancurves in het bios, vrijwel niet aan en alleen bij lang durige zware load gaat tie pas draaien, maar dan is me gpu zowiezo de grootste herrie maker.

de
pricewatch: ASRock B550 Phantom Gaming-ITX/ax

heeft ook het geheugen wat lager, en is ook passief gekoelt zoals de gigabyte, en heeft net als de ROG een intel netwerk chip. Die staan over het algemeen een stuk beter aangeschreven dan de realteks.
Pagina: 1