Leek in het uitbreiden van Wifi

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MildredDJ
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19-05-2023
Hallo

Wij hebben momenteel internet Scarlet.
Beneden wekt signaal goed doch boven en op zolder werkt dit heel wat minder. We probeerden reeds met een wifi versterker doch dit werkte nog niet zoals gewenst.
ik heb mogelijkheid om een netwerk kabel te trekken naar de 1e verdieping maar moet dan wel via omweg, via garage naar living, dus als het zonder kan ideaal.

Hoe verbeter ik nu best dit wifi signaal ?

Ik dacht aan TP LINK M9.
Dien ik dan 1 unit beneden aan router in te pluggen en gewoon op 1e verdiep en zolder zo'n unit te plaatsen ?
Trek ik toch beter de netwerkkabel, en plaats dan een M5 op 1e verdiep en M9 op zolder ?

Iemand die me daar correct advies in kan geven ?

Alvast bedankt voor het advies

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:07
Als je de mogelijkheid hebt tot het trekken van een kabel altijd doen. De Mesh opties waarbij je een tweede accesspoint draadloos met elkaar koppelt levert altijd snelheidsverlies op.

Zelf zou ik de M5 of M9 laten liggen en voor een accesspoint van TP-link gaan als de TP-Link EAP225 bijvoorbeeld. 1x beneden en 1x boven en juist afstellen :)

Eventueel kan je ook nog naar Ubiquiti kijken voor accesspoints maar die ontlopen elkaar niet veel met TP-Link.

[ Voor 52% gewijzigd door HKLM_ op 21-11-2021 18:54 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Als je een leek bent zou ik de eap225 en ubiquiti lekker laten liggen en iets gebruiksvriendelijk halen als een deco.

Ik zou een kabel trekken icm een deco m4 of m5. Als je geen mega snelheid nodig hebt kun je een 3e node op zolder zetten (maar verwacht daar niet meer dan 100mbit). Als je overal een m9 neerzet kan dat op zolder nog 200mbit worden. Als je iemand kent met ziggo kun je de m4 voor 100 euro kopen

Disclaimer: allemaal afhankelikk van je woning en de praktijksituatie :)

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 21-11-2021 19:14 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MildredDJ
HKLM_ schreef op zondag 21 november 2021 @ 18:49:
Als je de mogelijkheid hebt tot het trekken van een kabel altijd doen. De Mesh opties waarbij je een tweede accesspoint draadloos met elkaar koppelt levert altijd snelheidsverlies op.

Zelf zou ik de M5 of M9 laten liggen en voor een accesspoint van TP-link gaan als de TP-Link EAP225 bijvoorbeeld. 1x beneden en 1x boven en juist afstellen :)

Eventueel kan je ook nog naar Ubiquiti kijken voor accesspoints maar die ontlopen elkaar niet veel met TP-Link.
Als ik voor deze optie ga (dan moet ik deze via netwerkkabel op eerste verdiep verbinden) en heb ik op zolder sowieso ook betere verbinding of moet daar ook nog iets geplaatst worden ?

is die installatie heel moeilijk of kan het via youtube filmpjes voor leek ook ?
Merk aan reactie van Laurens dat deco eenvoudiger is, maar eap wel beter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:14

jurroen

Security en privacy geek

MildredDJ schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:51:
[...]
Als ik voor deze optie ga (dan moet ik deze via netwerkkabel op eerste verdiep verbinden) en heb ik op zolder sowieso ook betere verbinding of moet daar ook nog iets geplaatst worden ?
Dat kan niemand je met zekerheid zeggen. We hebben geen informatie over factoren die een flinke rol (kunnen) spelen (wat is de afstand, is het gewapend beton, is de beglazing HR, etc). Als je een beperkt budget heb zou ik proberen om het eerst met de minimale hoeveelheid AP's te doen en later er bijvoorbeeld een toe te voegen op zolder.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MildredDJ
HKLM_ schreef op zondag 21 november 2021 @ 18:49:

ik heb de eap225 aangekocht en aangesloten. We kunnen via dit AP op internet, maar hoe moet ik deze nu precies installeren zodat we niet telkens van wachtwoord moeten veranderen als we beneden en daarna boven wifi willen, dat hij automatisch beneden op router gaat en boven op accespoint ?

Moet ik hier gewoon de SSID en paswoord van het routernetwerk in de AP wijzigen.

[ Voor 4% gewijzigd door MildredDJ op 26-11-2021 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

MildredDJ schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:04:
Moet ik hier gewoon de SSID en paswoord van het routernetwerk in de AP wijzigen.
Dat én je moet de beveiliging identiek instellen (bvij voorkeur WPA2-AEAS). Verder handig om niet overlappende kanalen te kiezen om interferentie te voorkomen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
MildredDJ schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:04:
[...]

ik heb de eap225 aangekocht en aangesloten. We kunnen via dit AP op internet, maar hoe moet ik deze nu precies installeren zodat we niet telkens van wachtwoord moeten veranderen als we beneden en daarna boven wifi willen, dat hij automatisch beneden op router gaat en boven op accespoint ?

Als je er maar 1 hebt dan inderdaad zorgen dat je wachtwoord + naam + encryptie level hetzelfde zijn.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MildredDJ
Wat bedoel je precies met.encryptielevel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MildredDJ
lier schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 01:34:
[...]

Dat én je moet de beveiliging identiek instellen (bvij voorkeur WPA2-AEAS). Verder handig om niet overlappende kanalen te kiezen om interferentie te voorkomen.
Hoe pas.ik kanaal eap dan aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Inloggen op de web interface van je devices

Cloud ☁️

Pagina: 1