Beoordeling offerte zonnepanelen nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basti84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-03 12:57
Hi, ons nieuwbouwhuis moet nog gebouwd worden (projectbouw). Nu moeten wij al gaan beslissen over de optie zonnepanelen. Ik ben mij er in aan het verdiepen, maar kom er nog niet gericht uit.

Hieronder de beschrijving.
Foto's
Foto's zijn er nog niet specifiek. Betreft een eindwoning met garage. Panelen komen op het dak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ea_ZY8YmXL4Rfq7wlOuCFoRmiN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7UDbtw02NgA8t64dI29Gjv2.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
afmetingen van de woning zijn 11,8 x 5. Ruimte voor panelen zal iets kleiner zijn.
Schaduw
Geen sprake van
Jaarverbruik
Ons huidige jaarverbruik betreft 2137 KwH voor een tussenwoning. Wij krijgen één woonlaag minder maar hebben straks wel een eindwoning. Verwachting is dat er op termijn een elektrische auto komt.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Is mij niet bekend.
Budget en doel
Budget hadden we 7.000 euro gesteld. Doel is om de rekening zover mogelijk te drukken qua elektriciteit en in de toekomst dus elektrisch te gaan rijden.
Wie gaat het project uitvoeren
Dat is nu de vraag. De aannemer van het project heeft een offerte uitgebracht voor het plaatsen van extra panelen.
Bijhouden van data
Geen wensen, de standaard is prima
Reeds verkregen offertes
We hebben nu een offerte van de projectaannemer liggen:

Onze kavel heeft vanuit de energieprestatieberekening 1730 Wattpiek benodigd. In basis zitten er 6 panelen op de woning van 325 WP. Omdat onze woning geen 2e verdieping hebben kunnen hier maximaal 13 panelen (7 extra) worden geplaatst. Hellingshoek 15, RF-PV = 0,85

We hebben als offerte voor de extra panelen het volgende:

Standaard op de woning: 1750 Wattpiek, dit resulteer in 6 panelen van 325 Wattpiek totaal: 1950 Wattpiek (ca. 1657 kWh jaaropbrengst).
6 Extra panelen bieden een totaal maximaal vermogen van 3900Wp.
Verwachtte jaaropbrengst met 12 panelen is ca. 3315 kWh.
Incl. verzwaring van de omvormer: Solis 4K-4G
Incl. verzwaring 3-fase aansluiting

Prijs: 3465,- + app á 395. Per paneel komt er 470,- bovenop. Wij kunnen max. opschalen naar 7 extra panelen.
Regio
Zeeland

Graag hoor ik hoe ik deze offerte moet aan beoordelen, rekening mee moet houden, extra vragen etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Kun je ook alles laten vervallen en in eigen beheer doen?

Tekening woning?

En wat is de “verzwaring 3-fase”?
Heb je standaard 3x25A?

Betalen voor een app? Haha.
Prijs incl of exclusief?

TLDR: je word genaaid zoals altijd bij projectbouw.
Aangezien je wss niet veel terugkrijgt bij laten vervallen, of hij met smoesjes kom dat hij niet zonder mág opleveren: laat de aannemer de standaardset opleveren, zet die op marktplaats en iom dit topic kun je dan een mooie set samenstellen en (laten) plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basti84
Thanks.

Dat had ik als optie al gevraagd maar de aannemer zegt het huis aan bepaalde voorwaarden te moeten opleveren dus de standaard panelen worden sowieso gelegd.

Prijzen zijn incl. Verzwaring 3e fase is mij ook nog niet duidelijk, vraag ik na. Wat bedoel je met 3*25A?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7uSz9eNM8Bucn-GJSXSBbVlukU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lvktNSCgJhnT7dHErNK2kIZJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uv8g-3gJcAiYLv03XWQjptBwIZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pkWoVxxiBn6W5fXJdQQKiqsd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door Basti84 op 21-11-2021 20:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Ja dat is dus onzin, je mag dit zelf binnen x jaar na oplevering alsnog doen.
Je tekent dan dat je deze verantwoordelijkheid op je neemt en vrijwaart je aannemer hiervan.
Dat is altijd de beste optie, maar kan wat hoofdpijn kosten en als je een paar grijpstuivers terug krijgt als minderwerk kun je beter alles zelf eraf trekken, verkopen (of op een schuurtje leggen) en vervangen.

Tenminste, neem aan dat je nog een EPC berekening hebt, en niet al onder BENG? Weet niet of dit verhaal dan ook nog opgaat.

Welke hoofdaansluiting krijg je? 1x40 of 3x25?

3x25A zou standaard moeten zijn, maar projectaannemers zouden geen projectaannemers zijn als ze niet een paar euro op je meterkast kunnen besparen.
Waardoor jij later een paar honderd euro kan ophoesten om het te laten verzwaren mocht dat later nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:30
Een extra paneel kan voor minder dan 1 euro / Wp. Dus een 325 Wp paneel voor 325 euro.

Voor EPC geldt het volgende. Ik weet ook niet hoe het zit met BENG, dat is nog vrij recent.
https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:23
Toen ik 3 jaar geleden mijn nieuwbouwhuis toegewezen kreeg wist ik helaas ook niet dat de optie bestond om er vanaf te zien. Ik betaalde toen ~€600 per paneel (kwam ik later achter toen ik de BTW factuur kreeg).

Als ik de tijd kon terugdraaien was ik die discussie zeker aangegaan en had mijn dak nu vol gelegen ipv die 4 lullige panneeltjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
Er zijn nog zat plekken voor vier lullige paneeltjes. Demonteren is niet heel duur als je ze op Noord kunt leggen bijvoorbeeld.
Vol met die daken.
427 euro extra voor een paneel is misschien voor het gevoel heel duur, maar je kunt het meefinancieren in de hypotheek voor bijna drol per maand. Ik zou maximaal vol laten leggen, ben je van het gezeur af.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basti84
Thanks voor de reacties. EPC is idd niet van toepassing bij ons, BENG is de nieuwe standaard

Het gaat mij eigenlijk om de volgende zaken:

-Is het aantal KwH dat we straks opwekken gezien onze huidige jaarverbruik wel voldoende, ook met het zicht dat we 1). elektrisch willen gaan rijden 2). een verdieping minder hebben dan huidig en 3).
-Zijn de prijzen wel marktconform? En wat zijn de voor- en nadelen om dit direct te doen bij nieuwbouw?
-Kunnen we nog iets met subsidies wat betreft nieuwbouw en zonnepanelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFD_WD
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-05 23:03
Hoe wordt je nieuwe woning verwarmd?

Een verbruik van 2137 KwH is duidelijk zonder warmtepomp, mocht die erbij komen dan zou ik het advies van Lardman volgen en vol die daken.

Ik heb net een nieuwe woning en ik heb de panelen (6000wp) door de aannemer laten leggen. De prijs is hoger dan via een installateur maar ik hier bewust voor gekozen om in 1 keer klaar te zijn bij de oplevering. Er zijn nog genoeg andere zaken waar je je druk om mag maken nadat je de sleutel hebt gekregen, maar dat is mijn eigen afweging geweest.

Je kan ook bij een nieuwbouwwoning BTW terugvragen van de zonnepanelen. Zorg er wel voor dat de aannemer hiervoor een BTW factuur opstelt. Bij mij kreeg ik deze pas nadat alle facturen waren betaald incl de laatste 5% van de restpunten.

En als laatste even een klein beetje vergelijkingsmateriaal: Ik heb een 2-onder-1-kap woning met een Lucht/water-warmtepomp. De eerste jaarrekening is afgelopen week binnen gekomen en mijn jaarkosten zijn 60 euro met dank aan de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:25
3x25A is je hoofdaansluiting. Dit is zeker een punt om na te vragen bij je aannemer. Dring er op aan dat je een 3x25A aansluiting krijgt en geen 3x35A bijvoorbeeld. Soms gebeurt het dat er een eenfase warmtepomp wordt geleverd en dan is een 3x35A benodigd. Dat scheelt de aannemer misschien honderd euro, maar het vastrecht voor die aansluiting kost jou ruim €800 meer per jaar. Die betaalt de aannemer niet en komt anders voor jou als nare verrassing. Het is dus belangrijk dat er een driefasen warmtepomp geleverd wordt, dat scheelt je op termijn heel veel geld.

Betalen voor een app voor het uitlezen van de opberngst van je zonnepanelen slaat nergens op overigens, die zit er altijd gratis bij. Verder valt het me op dat er zonnepanelen van 325wp worden gelegd terwijl het tegenwoordig volgens mij gangbaar is om 375wp tot 400wp panelen te plaatsen. Als je dan je hele dak vol laat leggen, zorg dan in elk geval voor die hogere wattpiek versie. Stuk beter voor je energierekening terwijl het eigenlijk niks extra zou mogen kosten. De extra kosten voor zonnepanelen via een aannemer zijn vaak al erg fors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Insert12 schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:40:
3x25A is je hoofdaansluiting. Dit is zeker een punt om eena te vragen bij je aannemer. Dring er op aan dat je een 3x25A aansluiting krijgt en geen 3x35A bijvoorbeeld. Soms gebeurt het dat er een eenfase warmtepomp wordt geleverd en dan is een 3x35A benodigd. Dat scheelt de aannemer misschien honderd euro, maar het vastrecht voor die aansluiting kost jou ruim €800 meer per jaar. Die betaalt de aannemer niet en komt anders voor jou als nare verrassing. Het is dus belangrijk dat er een driefasen warmtepomp geleverd wordt, dat scheelt je op termijn heel veel geld.

Betalen voor een app voor het uitlezen van de opberngst van je zonnepanelen slaat nergens op overigens, die zit er altijd gratis bij. Verder valt het me op dat er zonnepanelen van 325wp worden gelegd terwijl het tegenwoordig volgens mij gangbaar is om 375wp tot 400wp panelen te plaatsen. Als je dan je hele dak vol laat leggen, zorg dan in elk geval voor die hogere wattpiek versie. Stuk beter voor je energierekening terwijl het eigenlijk niks extra zou mogen kosten. De extra kosten voor zonnepanelen via een aannemer zijn vaak al erg fors.
Ik zou niet gaan inzetten op een 3f WP.
Dan praat je al snel over 10kW thermisch, mag hopen dat dat niet nodig is.
Gewoon 3x25A eisen, de rest is zijn probleem.

[ Voor 79% gewijzigd door bbbrumbrum op 22-11-2021 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Insert12
Goef pund idd, absoluut geen 3 x 35A aansluiting op laten dringen.

3 fase modellen beginnen bij 9 kW en zal niet nodig zijn voor deze woning.

Sommige enkelfase warmtepompen hebben een hoog hulpvermogen. (gewoon een elektrische weerstand)
Bij mijn enkelfase Panasonic bijvoorbeeld 3 kW maar bij sommige merken is dat hoger en dan is dat volgens de vuistregel niet selectief achter een 25A zekering. In de praktijk kan er veel meer vermogen op een lege fase worden aangesloten dan mag van de selectiviteit vuistregel. Dat is geen 700 euro per jaar extra waard.
Mocht het icm laden van de auto krap worden, kies dan een laadpaal met load balancing.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basti84
Thanks voor jullie reactie.

Die aansluiting ga ik nog even na, is mij ook niet helemaal duidelijk.

Daarnaast heb ik mijn twijfels over het aantal KwH dat opgewekt gaat worden als ik mijn dak inderdaad met 13 panelen (in totaal) ga volleggen. Is het geschetste aantal ruim voldoende. Ook met de wetenschap dat er op termijn een elektrische auto komt?
Maakt het nog verschil dat de betreffende panelen relatief minder KwH opwekken dan de nieuwere panelen?
En wat betreft de omvormer, is deze geschikt om evt. nog verder uit te breiden?

Verder ben ik nog even benieuwd of er een mogelijkheid is voor subsidieaanvraag en op welk moment ik dit kan doen. Men is nu nog aan het bouwen, oplevering Q3 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Als je warmtepomp goed is afgesteld en je het huis niet heel warm stookt verwacht ik daar een jaarverbruik van ongeveer 2000 kWh van.
Plus je resterende verbruik zit je samen op 4200 kWh.

Dat is al meer dan de +/- 3800 kWh die je jaarlijks van je 13 x 325 Wp panelen mag verwachten.

Hoeveel km wil je jaarlijks rijden met je elektrische auto?

Als je de PV zelf los aanschaft, passen er dan meer dan 13 panelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 15:29
Hier in hetzelfde schuitje, ik krijg bij mijn nieuwbouwwoning (projectbouw bijna 0-op-de-meter....) 2x een 325 WP paneel inclusief micro-omvormer bij de woning. Deze kan ik uitbreiden naar totaal 11 panelen voor 4800 inclusief BTW oftewel ik betaal voor 9 panelen extra 3966 euro ex btw= 440 per paneel = 1.35 euro per WP.... Dit terwijl het dak volledig schaduwloos op het zuiden ligt en er (wat mij betreft) weinig reden is om voor Micro-omvormers te gaan.

De 2 (gratis) geleverde panelen gaan eraf (inclusief micro-omvormers) en deze gaan op het dak van de overkapping. Ik probeer de 2 panelen van de buren ook over te nemen ;) De woning leg ik zelf vol met andere panelen van 375WP+ en waarschijnlijk in String vorm.

Voor hetzelfde geld verwacht ik meer panelen met een hoger rendament te kunnen plaatsen. Wel heb ik hiervoor een loze leiding laten leggen naar de meterkast zodat er eventueel een nieuwe kabel kan worden getrokken indien nodig.

Oftewel kijk goed wat voor jou de mogelijkheden zijn. Kun je ook tegen een "minder-prijs" alle panelen achterwege laten? Vervolgens heb je zelf de vrije hand om het dak maximaal te benutten. Je hebt een prima budget voor een mooi aantal panelen.

[ Voor 5% gewijzigd door NL_Scratch op 23-11-2021 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basti84
Iedereen bedankt voor de reacties tot zover.

Het wordt mij steeds meer duidelijk. We zitten gebonden aan de eerste 5 zonnepanelen helaas. Aannemer stelt deze 'verplicht'. Tevens had ik graag meer Wp per paneel maar ook hierbij niets mogelijk. Ik ga toch eens offertes opvragen bij installateurs in der regio wat zij kunnen als de 5 standaard panelen wel worden gelegd en verdere plaatsing door een andere installateur.

Nog één vraag. Aannemer heeft een post van 345,- voor monitoring PV panelen via website of app (PV-M) draadloos.

Kunnen we op een Solide omvormer dit niet zelf inregelen achteraf? Of is dit een speciale optie op de omvormer? Het klinkt voor mij niet uit te leggen dat hiervoor überhaupt betaald moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
In geval van 5 panelen wordt het ook een Solis omvormer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Basti84 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 21:42:
Iedereen bedankt voor de reacties tot zover.

Het wordt mij steeds meer duidelijk. We zitten gebonden aan de eerste 5 zonnepanelen helaas. Aannemer stelt deze 'verplicht'. Tevens had ik graag meer Wp per paneel maar ook hierbij niets mogelijk. Ik ga toch eens offertes opvragen bij installateurs in der regio wat zij kunnen als de 5 standaard panelen wel worden gelegd en verdere plaatsing door een andere installateur.

Nog één vraag. Aannemer heeft een post van 345,- voor monitoring PV panelen via website of app (PV-M) draadloos.

Kunnen we op een Solide omvormer dit niet zelf inregelen achteraf? Of is dit een speciale optie op de omvormer? Het klinkt voor mij niet uit te leggen dat hiervoor überhaupt betaald moet worden.
Er moet vaak een dongle aangekocht worden, kost een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basti84
In het geval van de basispanelen wordt er een solis mini 2000 geplaatst.

Ik zie hier https://www.samangroep.nl...en/omvormers/solis-4k-4g/ de omvormer en dat het 85,- extra kost voor Wi-Fi (monitoring). Hoe kan een aannemer dan 345,- ervoor vragen? Is het makkelijk om dit later zelf achteraf te fixen (en heeft iemand hier ervaring mee?) en/of wordt dit mede bepaald door wat de aannemer straks aanschaft bij installatie. Bv. wordt, als ik de optie niet neem, een andere solis 4k-4g geplaatst zonder monitoring functionaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik heb geen ervaring met Solis. Andere vergelijkbare merken vereisen dat je een wifi of lan stick koopt van een paar tientjes.

Ik zou die 345 euro in mijn zak houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
busscherski schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:20:
Ik heb geen ervaring met Solis. Andere vergelijkbare merken vereisen dat je een wifi of lan stick koopt van een paar tientjes.

Ik zou die 345 euro in mijn zak houden.
Ik wel, is bij Solis ook gewoon een stick. Wifi of LAN naar keus.EUR35 destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:00
Het meest belachelijke is dat je dus nu al akkoord moet gaan op 325 wp panelen terwijl het huis er nog niet eens is. Die ontwikkeling van panelen gaat zo snel en dan zetten ze nu al in op 325 wp, dat zijn gewoon de laagste van de huidige markt. En dat de aannemer dit verplicht stelt is dus ook onzin aangegeven door @bbbrumbrum.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basti84
Ja eens met de opmerking van adjego. Ik hoor de aannemer nog even uit over de beweegredenen.

Wat betreft die app voor de monitoring via Wi-Fi.

Ik zie nu bijvoorbeeld https://www.pricebusters....KhL7j3XkvnR0aAsd7EALw_wcB

Deze dingen kosten 3 tientjes en via http://www.almetra.nl/wp-...olis-WIFI-handleiding.pdf is dit zo te doen lijkt me.

Hoe kan een aannemer hier dan 345,- voor vragen? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-05 16:36

JW1

Ik vind het intriest dat zo'n aannemer over de rug van het milieu zo'n achterlijke meerprijs rekent. Dat je er dan niet met één telefoontje aangevuld met overdracht verantwoording tot nakomen van plaatsen panelen vanaf kan zien toont maar hoe belangrijk de portemonnee vs het milieu is.
Fijn dat er een duurzaamheidsplicht is voor nieuwbouw (ben ik voor), maar ze moeten verbieden dat de aannemer onredelijke winsten hierop maakt, de aannemer het onmogelijk maakt om niet een eigen oplossing + verantwoordelijkheid doorschuiven doet en daarvoor ook nog eens ondermaats/verouderd materiaal voor levert, standaard zeer laag in opbrengst en uitbreiding zonder voldoende keuze.
De link van @busscherski: https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/ is wel een aanrader.
Pagina: 1