Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:50
Hoe kan ik mijn Windows 10 Pro Retail licentie overzetten naar een nieuwe PC waar ik een clean install van Windows 11 zal doen?

Geschiedenis
In 2011 heb ik een zelf bouw pc gemaakt en destijds een Windows 7 Home OEM licentie gekocht.

In mijn mail zie ik dat ik in 2012 een Windows 8 Pro licentie heb gekocht, denk omdat ik Hyper-V nodig had. Dat is een mail van microsoft.com als verkoper staat in de mail Arvato uit duitsland. Er staat niet of het een upgrade of retail of OEM is. Heb er toen 30 EUR voor betaald. Maar ik denk dat dit de retail versie is van 8 in de mail staat ook nog de product key.

Later heb ik een upgrade gedaan van Windows 8 Pro naar Windows 10 Pro wat volgens mij destijds gratis was.

Als ik in een cmd prompt slmgr -dli uitvoert krijg ik te zien RETAIL channel. Ook zie je dan een Partial Product Key maar die komt niet overeen met de Windows 8 Product Key uit m'n mail.

Nieuwe PC
Binnenkort ga ik een nieuwe PC zelf bouwen en ik wil daar via de media creation tool een clean install van Windows 11 doen. M'n oude PC ga ik niet meer gebruiken dus ik wil graag de licentie overzetten als dat kan.

Nu begrijp ik dat dat in principe kan als ik de licentie op de oude pc deactiveer / vrijgeef met wat commando's?

Maar hoe gaat het daarna op de nieuwe PC.
  1. Kan ik gelijk Windows 11 installeren of moet ik eerst Windows 10 doen en dan een upgrade naar 11?
  2. Moet ik de product key tijdens de installatie al in typen en is dat dan die van de Windows 8 mail die ik heb?
  3. Of niks invullen tijdens installatie en later inloggen met m'n MS account en dan vind hij de key automatisch?
Bewaarde Windows nu tegenwoordig de licentie in het UEFI bios of in je MS account? Als ik bij MS inlog met mijn account zie ik wel m'n PC maar niet de licentie product key.

Update: Ik heb uit de MS Store ShowKeyPlus gedownload en die laat dit zien:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LgNAT3J.jpg
De key is wel anders dan de Windows 8 key die ik in de mail heb, zo te googlen is wat ik daar zie een standard product key en geen pesoonlijk / unieke.

Ben benieuwd hoe dit allemaal werkt :)

[ Voor 7% gewijzigd door Skidmarks op 21-11-2021 14:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 18:03

r44

Weet je zeker dat je een Windows 10 Pro Retail licentie heb?
Gebruik de tool Showkey en doe Check Product Key

1. Een Retail key kan je zondermeer mee nemen naar je nieuwe PC.
2. Op je nieuwe PC kan je direct Windows 11 Pro installeren.
3. Je kan bij installatie direct de licentie code invoeren maar kan ook later na de installatie.
dan kan je ook zie of Windows de digitale licentie gekoppeld aan je MS account ook ophaalt.

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
@r44 als ik mijn Windows 8 product key invul zegt die tool:

Win 8 RTM Professional Retail
EULA: Retail

Als ik de Windows 10 product key invul die de tool zelf laat zien:

Win 10 RTM Professional Retail
EULA: Retail

Maar die Windows 10 product key is een generieke, als ik er op google krijg ik 300.000 hits zie o.a. https://answers.microsoft...39-43a1-b40b-e08a217f083a

Vraag me dus nog steeds af welke key ik nu moet invullen bij de install van Windows 11, die persoonlijke van 8 of de generieke van 10? En of geen key invullen inderdaad werkt. Ik kan nergens zien of de retail key die ik nu heb ook echt aan mijn MS account is gekoppeld.

Update: Hier wordt het wat beter uitgelegd: Activate Windows
Activate using a digital license
Digital licenses are associated with your hardware and linked to your Microsoft account, so there's nothing you need to find on your PC. You're all set once your PC is connected to the internet and you log in to your Microsoft account.

First time installation and activation on a new device or motherboard
If you are using a digital license linked to a Microsoft account, you can run setup and skip the product key option by selecting I don’t have a product key. When you sign in with your Microsoft account and connect to the internet, you will be activated.
Dit zie ik op mijn huidige Windows 10 PC met de licentie in Settings:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LDJRmmz.jpg

Dus in de setup geen product key invullen en dan inloggen met m'n MS account. Enige wat niet duidelijk is of dit ook werkt als je nooit een upgrade van 10 naar 11 hebt gedaan en dus gelijk 11 installeert. Ik verwacht van wel.

[ Voor 44% gewijzigd door Skidmarks op 21-11-2021 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 18:03

r44

Klop.
In de setup geen key invullen.
Maar op dat scherm waar je de key moet invullen rechts onder klikken op in heb geen .....

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-05 19:27
Je Windows 10 licentie is een gratis upgrade van je 8 licentie. Om op een nieuwe PC van deze upgrade gebruik te kunnen maken moet je denk ik eerst 8 installeren en activeren. Of het vervolgens lukt om direct te upraden naar 11 zonder 10 te installeren/activeren is de grote vraag. Probeer het en meldt het resultaat zou ik zeggen. Ik geef er zelf overigens de voorkeur aan om zo min mogelijk te doen met Microsoft- (en zeker geen Apple- of Google-) accounts in het algemeen en er dus als het even kan ook geen product keys aan te koppelen. Iets wat met 11 Home onmogelijk schijnt te zijn, maar met de Pro van jou gelukkig nog wel mogelijk moet zijn.

Je Windows 7 Home zal overigens ook nog steeds te "converteren" zijn naar 10 en zelfs 11 Home.
Je zal dan wel met een nieuwe install/activatie van 7 Home moeten beginnen. Dat is nog best een klus in deze tijd (denk aan TLS 1.2 problemen die je dan moet oplossen en/of activering via de telefoon), maar ikzelf doe dat wel.

[ Voor 53% gewijzigd door soedesh op 26-11-2021 17:47 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skidmarks
Vandaag PC in elkaar gezet. Tijdens de setup van Windows 11 geen product key ingevuld. De Windows setup herkende helaas mijn netwerk kaart niet en had ook geen mogelijkheid om op dat moment een driver te installeren. Dan moet je een lokaal account aanmaken.

Toen setup klaar was heb ik de netwerk drivers geïnstalleerd en mijn MS account ingesteld. Windows was nog steeds niet geactiveerd en als ik op activate now klikte gaf hij aan geen product key te kunnen vinden.

Uiteindelijk dus "change product key" gebruikt en daar mijn Windows 8 key ingetypt. Die pakte hij en nu is windows geactiveerd. Er staat nu Windows is activated with a digital license linked to your Microsoft Account.

Geen idee of het anders zou zijn gegaan als je tijdens de Windows 11 setup al wel gelijk internet en dus je MS Account had gehad.

Heb overigens mijn oude pc gewoon uitgezet, heb daar niet de key vrij gegeven of iets dergelijks.

Hoe dan ook het is dus gelukt zonder een upgrade van 10 naar 11 te hoeven doen. Maar de originele retail key was dus wel nodig. Bedankt voor de adviezen @r44 @soedesh.

[ Voor 4% gewijzigd door Skidmarks op 28-11-2021 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:01
Ik zit nu met een soortgelijk issue. Op mijn oude PC heb ik een Win 10 Pro Retail welke ik nu wil gaan gebruiken op mijn nieuw geassembleerde PC met daarop vers Windows 11 Pro geinstalleerd.

Helaas geeft het activatieproces aan dat ze de Product Key niet herkennen. Ook niet als ik "I changed my hardware" of iets dergelijks selecteer via het Troubleshooting menu.

Kan ik de licentie op een of andere manier ontkoppelen van mijn oude PC (die niet meer in gebruik is) en daarna toepassen op deze PC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-05 00:00
Skidmarks schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:10:
Vandaag PC in elkaar gezet. Tijdens de setup van Windows 11 geen product key ingevuld. De Windows setup herkende helaas mijn netwerk kaart niet en had ook geen mogelijkheid om op dat moment een driver te installeren. Dan moet je een lokaal account aanmaken.

Toen setup klaar was heb ik de netwerk drivers geïnstalleerd en mijn MS account ingesteld. Windows was nog steeds niet geactiveerd en als ik op activate now klikte gaf hij aan geen product key te kunnen vinden.

Uiteindelijk dus "change product key" gebruikt en daar mijn Windows 8 key ingetypt. Die pakte hij en nu is windows geactiveerd. Er staat nu Windows is activated with a digital license linked to your Microsoft Account.

Geen idee of het anders zou zijn gegaan als je tijdens de Windows 11 setup al wel gelijk internet en dus je MS Account had gehad.

Heb overigens mijn oude pc gewoon uitgezet, heb daar niet de key vrij gegeven of iets dergelijks.

Hoe dan ook het is dus gelukt zonder een upgrade van 10 naar 11 te hoeven doen. Maar de originele retail key was dus wel nodig. Bedankt voor de adviezen @r44 @soedesh.
Niet dat je er nu nog wat aan hebt, maar op dat scherm waar je in kan loggen met je Microsoft account kan je op shift+f10 drukken, dan kan je uit die command prompt devmgmt.msc starten en dan de drivers voor je NIC installeren.
Pagina: 1