Draadje afgebroken, hoe krijg ik deze klem open?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijkvanwel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-11-2023
Hello tweakers,

Bij het prutsen aan ons Domotica systeem is er een koperen draadje afgebroken in de klem. Ik heb het draadje opnieuw gestript en geprobeerd er terug in te duwen, maar het lukt niet, hoe hard ik ook duw. Het afgebroken stukje zit ook vast in de klem, ik krijg dit er met geen mogelijkheid uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zc7TKXMlOJIL4hBh-7rqXw-hq1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WdkuWh85kjn3e86ssZotlxxg.jpg?f=fotoalbum_large

Heb het er nu zo'n beetje bij gestoken maar zit niet echt goed. Weet iemand hoe ik die klem kan laten lossen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:19

SambalBij

We're all MAD here

Er zit naast (op de foto rechts) de 4 gaten voor draden, een rechthoekige opening?
Als je daar een passende platkop-schroevendraaier in steekt, komen waarschijnlijk de draden los.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijkvanwel
Het is een heel kleine opening, ik heb er een mini schroevendraaier naast gehouden voor schaal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqwvuDuJXujsNncm4A8mZcnJ8YY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iuQhW8hPAs6FNtfqVOgITHL0.jpg?f=fotoalbum_large

Daarin duwen doet eigenlijk niks, het afgebroken stukje blijft vast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:21

CyBeRSPiN

sinds 2001

Met een fijne punttang zou je het restje eruit kunnen trekken wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:10

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik denk dat je toch iets van een tangetje moet zien te vinden om de oude eruit proberen te pulken

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:08

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Alle zwarten komen op de zelfde lijn uit? (meten is weten) zo ja doorlussen bij de buurman zwarte kabel.

Wel zorgen dat het niet los van elkaar zit als 230V is moeten ze niet slap ''verbonden'' zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door 42dpi op 21-11-2021 14:28 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waar is dat rechthoekje rechts van de draadjes goed voor? Zit daar misschien een mechanisch systeempje in dat het de klemmetjes opent? In dat geval zou je daar iets in moeten steken en je apparaatje/print op de kop moeten houden om het stukje draad er uit te krijgen. (of met een hele fijne telefoontang)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ziet er uit als een lasdop achtige constructie.. succes om daar het stukje uit te pulken...

zelf zou ik denk ik kijken of er vanaf de onderkant ook nog iets aangesloten is.. of het echt een veredelde lasdop is..

in het geval van een veredelde lasdop.. lasdop pakken, daar de 4 zwarte draden in en klaar!

anders 1 van de zwarten doorhalen en daar een 3 voudige lasdop op duwen?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
sypie schreef op zondag 21 november 2021 @ 14:29:
Waar is dat rechthoekje rechts van de draadjes goed voor? Zit daar misschien een mechanisch systeempje in dat het de klemmetjes opent? In dat geval zou je daar iets in moeten steken en je apparaatje/print op de kop moeten houden om het stukje draad er uit te krijgen. (of met een hele fijne telefoontang)
Dit en voel even of er niet tovallig openingen achter het plakkertje met de kleuren zit, (met nagel of schroevendraaier over dat plakkertje gaan dan voel je wel of daar misschien een unlock schroefje zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rijkvanwel
Krijg het restje er met geen mogelijkheid uit, veel geprobeerd met een pincet maar zit heel vast.

Er zit niets achter de plakker. Nog eens van een andere hoek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4K50AH14RfK7jOdUNu7_WMnJDqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tz0suVVvZy0t0pMCOzVXkyHK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat misschien ook nog zou kunnen: Een iets dikker draadje er in duwen zodat er ruimte op de mechanische veer komt. Daarna je print op z'n kop houden zodat het afgebroken stukje er uit valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Maken de aders in die klem wel een elektrische verbinding met de PCB? De klemmen zien er uit als standaard 'micro wago's'. Die klemmen kan je gewoon kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

Tens

let me drink about it

een kleine schroevendraaier in dat vierkant gaatje, dan haal je de spanning van de veerklem af

edit: was al eerder gezegd >:)

[ Voor 15% gewijzigd door Tens op 21-11-2021 16:35 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 16:14
Tens schreef op zondag 21 november 2021 @ 16:12:
een kleine schroevendraaier in dat vierkant gaatje, dan haal je de spanning van de veerklem af
dit dus, dan gaat de spanning van de veerklem af en kun je de rest eruit halen . Mocht dit niet kunnen(omdat te krt om te pakken ) , dan een andere eruit halen. Dan met een wago 221 voor flex draad van 1 naar twee drden en je kan weer verder :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijkvanwel
_Jeffrey_ schreef op zondag 21 november 2021 @ 16:04:
Maken de aders in die klem wel een elektrische verbinding met de PCB? De klemmen zien er uit als standaard 'micro wago's'. Die klemmen kan je gewoon kopen.
Ja, precies deze!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Voordat je ze koopt, controleer eerst of de toegepaste klemmen niet toevallig een variant zijn met aansluitingen voor de printplaat. Kan ook zijn dat ze gewoon vastgeplakt zitten.

Overigens denk ik dat de sparing in de klem, in tegenstelling tot wat andere suggereren, niet bedoeld is om de veerspanning er af te halen. Bij de grotere variant van deze klem is deze sparing iig bedoeld voor metingen (multimeter probe). In het 3D model op de pagina die ik je linkte zie je ook duidelijk "test" staan bij de sparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Als je met een schroevendraaier probeert om de veerkracht te manipuleren om dat ding eruit te krijgen, dan riskeer je dat die veer verbuigt, dus dan klopt de veerkracht van dat contact niet meer, dan riskeer je een slecht contact en daarmee kan die connector doorbranden als je hem daarna nog in gebruik neemt. Dit soort connecties en massieve kabel kan aardig wat vermogen door lopen, dus mijn advies zou zijn om dat niet te doen.

By design kan die kabel eruit door de kabel te roteren en te trekken, dat is je enige optie. Als dat nu niet meer lukt dan ga je die kabel er niet uit krijgen, maar wellicht is hier nog wat bruikbaars van te maken door een nieuwe splice te zetten op die andere zwarte kabels, mits je daarmee niks overbelast.
Pagina: 1