Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertjuhh86
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-10 11:32
Ik heb de receiver Sony STR-DH520 en deze werkt nog helemaal naar behoren. Echter moet de tv vervangen worden. Hiervoor dacht ik aan de Sony Bravia XR-55X90J.

Op dit moment als ik de tv aanzet (ook Sony) gaat de receiver vanzelf aan en ook beide op standby.
De tv is "dom" en alle apparaten zoals Chromecast en PS zitten op de receiver aangesloten.

De tv is verbonden met ARC en het geluid werkt altijd goed.

Als ik nu de nieuwe tv koop, zal dit dan ook zo blijven werken? Want deze heeft eARC en ik kan niet zo snel terugvinden of eARC ook werkt met een ARC receiver.

Deze tv heeft ook 120fps HDMI aansluitingen, welke de receiver niet heeft. Moet ik dan alle randapparatuur aansluiten op de tv en dat puur het geluid doorgestuurd wordt naar de receiver?

Graag hoor ik jullie mening over hoe en wat nu kan en wat niet. Misschien is de receiver ook aan vervanging toe?

[ Voor 9% gewijzigd door Bertjuhh86 op 21-11-2021 12:40 ]

Beste antwoord (via Bertjuhh86 op 21-11-2021 20:31)

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:46
ARC en eARC zijn backward compatible.
Dus dat gaat gewoon werken.
Samen uit en samen thuis. Aan/standby gaat ook werken doormiddel van de Bravia Sync in de nieuwe tv. Maar dat zal je in moeten stellen op je nieuwe Sony tv.
Sluit je Playstation 5 aan op je Tv middels Hdmi het geluid gaat via ARC/eARC terug naar je Sony receiver.

[ Voor 9% gewijzigd door kevinmastah2005 op 21-11-2021 19:24 ]

Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:46
ARC en eARC zijn backward compatible.
Dus dat gaat gewoon werken.
Samen uit en samen thuis. Aan/standby gaat ook werken doormiddel van de Bravia Sync in de nieuwe tv. Maar dat zal je in moeten stellen op je nieuwe Sony tv.
Sluit je Playstation 5 aan op je Tv middels Hdmi het geluid gaat via ARC/eARC terug naar je Sony receiver.

[ Voor 9% gewijzigd door kevinmastah2005 op 21-11-2021 19:24 ]

Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertjuhh86
@kevinmastah2005 Hartelijk dank!! Hier kan ik wat mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkiedroid1970
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-07 18:36
Ik heb een XR-65X94J en een Marantz NR5008.

Heb hdmi van arc op receiver naar e-arc aansluiting op de TV. Heb KNP arris via hdmi op een poort van de receiver en een Nuc ook

Geluid gaat niet via boxen en dat was bij de oude TV wel (samsung 6100 serie) wel zo.

Waar moet ik dit zoeken, in receiver of in TV. Iets met bomen en bos. Als tv uit is gaat geluid wel via boxen ipv speakertjes van de TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertjuhh86
En als je de tv ontvanger op je tv aansluit? Zo heb ik het nu. De receiver is dom en krijgt alleen geluid door. Alle randapparatuur zit rechtstreeks op de tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkiedroid1970
Bertjuhh86 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:04:
En als je de tv ontvanger op je tv aansluit? Zo heb ik het nu. De receiver is dom en krijgt alleen geluid door. Alle randapparatuur zit rechtstreeks op de tv.
Dank voor je reaktie, wil m juist op receiver vanwege ARC en zodat ik alles met een druk op de knop aan en uit kan doen. Maar dan met geluid via de boxen van de receiver waar gewoon veel moiier geluid in zit dan in de TV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:14

FeaR

In GoT we trust

Takkiedroid1970 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:14:
[...]
Dank voor je reaktie, wil m juist op receiver vanwege ARC en zodat ik alles met een druk op de knop aan en uit kan doen. Maar dan met geluid via de boxen van de receiver waar gewoon veel moiier geluid in zit dan in de TV.
Volgens mij gaat er wat fout in dit denkproces.

HDMI (e)ARC is geluid terug vanaf de TV naar een receiver of sound bar. Geluid van interne apps op de TV of bronnen op de TV aangesloten. Als je je bronnen op de receiver aansluit gebruik je daar geen HDMI (e)ARC voor.

Alles in één keer aan of uit en/of bediening met één remote is HDMI CEC. In dat laatste zou ik hem zoeken in dit geval.

Aanvullend:
Geluid over de speakers met bronnen op de receiver aangesloten is dan ook de bron op de receiver kiezen. In de keten zoals nu aangesloten gebruik je geen HDMI (e)ARC.

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 24-12-2021 16:31 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertjuhh86
Takkiedroid1970 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:14:
[...]

Snap ik. Maar dat is ook precies wat ik heb.
Zodra de tv aangaat, zet hij de receiver aan (CEC doet dat).
Je tv ontvanger gaat op je tv. Heeft je tv ontvanger cec? Dan kan hij de tv aanzetten, of andersom.

Je tv stel je in dat de ontvanger altijd het geluid regelt, dat is ARC of eARC.

Ik heb de ps5, tv ontvanger, HD op de tv aangesloten, al het geluid gaat via de speakers op de receiver.

• Takkiedroid1970
FeaR schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:30:
[...]

Volgens mij gaat er wat fout in dit denkproces.

HDMI (e)ARC is geluid terug vanaf de TV naar een receiver of sound bar. Geluid van interne apps op de TV of bronnen op de TV aangesloten. Als je je bronnen op de receiver aansluit gebruik je daar geen HDMI (e)ARC voor.

Alles in één keer aan of uit en/of bediening met één remote is HDMI CEC. In dat laatste zou ik hem zoeken in dit geval.

Aanvullend:
Geluid over de speakers met bronnen op de receiver aangesloten is dan ook de bron op de receiver kiezen. In de keten zoals nu aangesloten gebruik je geen HDMI (e)ARC.
Dus wat ik zou willen, kan niet?

Ik heb KPN arris box op TV sat hdmi ingang van mijn receiver. Een NUC op een andere ingang die ik HTPC heb genoemd.

Kabel vanuit receiver arc uitgang gaat naar ingang op TV met e-arc.

Dat gaat niet werken?

Dus ik moet Arris rechtstreeks op een van de 3 HDMI ingangen plaatsen en de nuc ook en dan via de E-ARC terug naar de receiver?
Werkt het dan wel?

• Bertjuhh86
Klopt

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:14

FeaR

In GoT we trust

In jouw methode gebruik je geen HDMI (e)ARC maar voor de wens om alles met één remote te bedienen is dat ook niet nodig, dat is HDMI CEC. Als je dat laatste op alle devices aan zet werkt jouw wens mogelijk wel. Of het werkt juist averechts, HDMI CEC is niet altijd zaligmakend.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1