Oplossing gezocht voor laptop als mediaspeler voor tv

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker2020
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13-10 09:49
Beste tweakers,

Even een vraag van een luierik :9 Momenteel gebruiken we thuis een oudere Windows laptop om "tv" mee te kijken (torrents, Netflix en via webbrowser), aangesloten op onze 1080p TV via HDMI. Hoewel dit hartstikke goed werkt, is het wat onpraktisch. Immers moet ik steeds het scherm openen, de laptop aanzetten, de laptop dicht doen en terug in de kast zetten om te kunnen starten.

Eigenlijk zoek ik dus een oplossing om de laptop te kunnen booten vanaf m'n luie stoel :P
  • De laptop is te oud om te kunnen booten op keypress van het (bluetooth / extern / intern) toetsenbord. Idem voor boot on power.
  • Ik zou de laptop permanent in slaapstand kunnen laten staan en vervolgens wekken met het bluetooth toetsenbord, maar dat lijkt me niet zo energiezuinig (zeker met de hogere stroomkosten in het achterhoofd...).
  • De laptop te laten starten via het netwerk lukt niet, helaas.
  • Een chromecast of android tv gebruiken is te beperkt (wil per se kunnen torrenten / vlc gebruiken voor ondertiteling).
  • Ik zou het scherm van de laptop kunnen verwijderen, maar dat is nogal een lelijke oplossing. Bovendien is er dan geen bescherming voor stof / kunnen we de laptop niet meer op schoot gebruiken.
  • Eventueel zou ik ook een klein pc'tje kunnen kopen; dat zou intensief gebruikt worden, dus zou op zich de investering waard zijn. Ik heb echter geen idee wat ik daar allemaal in moet steken, bestaan er relevante prebuilds?
Is er een andere manier waarop ik de laptop zou kunnen aanzetten, zonder het scherm open te doen? Een soort externe power-on knop? Dat lijkt me qua kosten/baten nog steeds de beste mocht ik hier een oplossing voor kunnen vinden :P

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:37

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Wake up on lan aanzetten en pingen vanaf he smartphone?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker2020
memphis schreef op zondag 21 november 2021 @ 13:07:
Wake up on lan aanzetten en pingen vanaf he smartphone?
Ik heb hier een tijdje mee zitten klooien via teamviewer, maar helaas lukt het me niet om dit werkend te krijgen. Vermoedelijk ligt dit aan de router van Orange, die zeer beperkt is qua interface/opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:28
https://nl.aliexpress.com/item/1005003170271058.html

Bluetooth button presser misschien? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker2020
Geniaal!
Ik zou 'm bestellen, ware het niet dat de laptop het scherm gesloten moet hebben (en dus de powerknop niet bereikbaar is) om in het TV-meubel te passen.
Misschien wel handig voor andere dingen, haha.

[ Voor 5% gewijzigd door Tweaker2020 op 21-11-2021 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-10 19:37
Een laptop in de slaapstand verbruikt toch praktisch niets? Wat zijn de specificaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker2020
WEBGAMING schreef op zondag 21 november 2021 @ 14:09:
Een laptop in de slaapstand verbruikt toch praktisch niets? Wat zijn de specificaties?
Ja? Misschien toch de beste optie dan om hem permanent in standby te laten staan.

Het is ongeveer dit model: pricewatch: Sony Vaio SVE1512E6E

[ Voor 5% gewijzigd door Tweaker2020 op 21-11-2021 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Een laptop is van zichzelf natuurlijk al behoorlijk zuinig. Deze is wel wat ouder, maar met het scherm uit etc, zal hij nog wel behoorlijk zuinig zijn.

De voeding is van wat ik kan zien 90W, en dat is natuurlijk maximaal. Dan kan je hem gebruiken, en dan word de accu nog geladen. Ik denk dat hij in slaapstand iets van 20W zal verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:15
Wake on lan ondersteund hij misschien wel. Moet hij wel via een netwerkkabel in je netwerk hangen.
Ik zet op die manier via een app op m'n smartphone m'n NAS aan.

Heb je al geprobeerd lees ik nu.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 21-11-2021 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-10 19:05

SA007

Moderator Tweaking
Move naar MSH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:24
Ik weet niet wat je budget is, maar als een gewone Chromecast te beperkt is kun je ook kijken naar een Chromecast with Google TV, Nvidia Shield, of Mi Box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

hcQd schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:14:
Ik weet niet wat je budget is, maar als een gewone Chromecast te beperkt is kun je ook kijken naar een Chromecast with Google TV, Nvidia Shield, of Mi Box.
- Een chromecast of android tv gebruiken is te beperkt (wil per se kunnen torrenten / vlc gebruiken voor ondertiteling).

Dat heeft ie al aangehaald als zijnde geen optie. Gezien de opslagruimte van die apparaten lijkt mij dat ook wel verstandig.

VLC hoeft daarmee natuurlijk geen probleem te zijn.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Al die dingen kunnen ook gewoon op Android. Externe harde schijf aansluiten is ook geen probleem.

Ik zou het niet aanraden, op Windows gaan dat soort dingen veel makkelijker. Maar het is gewoon mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaker2020
hcQd schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:14:
hardware-lover schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:28:
[...]

- Een chromecast of android tv gebruiken is te beperkt (wil per se kunnen torrenten / vlc gebruiken voor ondertiteling).

Dat heeft ie al aangehaald als zijnde geen optie. Gezien de opslagruimte van die apparaten lijkt mij dat ook wel verstandig.

VLC hoeft daarmee natuurlijk geen probleem te zijn.
WEBGAMING schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:33:
Al die dingen kunnen ook gewoon op Android. Externe harde schijf aansluiten is ook geen probleem.

Ik zou het niet aanraden, op Windows gaan dat soort dingen veel makkelijker. Maar het is gewoon mogelijk.
Mijn ervaringen met Android op dit gebied zijn inderdaad niet goed. VLC en torrent-clients werken gewoon zoveel beter op Windows, anders was ik idd snel klaar geweest.

Het lijkt er dan toch op dat de standby-mode hier de beste oplossing is. Zodra de laptop de geest heeft gegeven ga ik ofwel voor een nieuwe laptop die wake-on-lan/wake-on-power ondersteund of koop ik een mini-pc'tje. Dank voor het meedenken allen!

[ Voor 21% gewijzigd door Tweaker2020 op 22-11-2021 16:23 ]

Pagina: 1