Mensen, een vraag waar ik op het moment echt niet uit kom.
Eerst even mijn setup (CPU, moederbord, RAM)
Ik heb een AMD 5900x op een Gigabyte X570 Aorus Master moederboord waar nou 32Gb RAM opzit van van G.Skill (Ripjaws V 3600Mhz C16)
Mijn desktop gebruik ik voornamelijk voor flightsims (X-Plane 11, DCS en MSFS) in VR : de desktop krijgt het dus behoorlijk voor zijn kiezen.
(GPU hoef je niet bang voor te zijn, die's meer als sterk genoeg)
Nu kwam ik begin van de avond een artikel tegen over MSFS VR en RAM, nu blijkt dus dat meer RAM daadwerkelijk helpt tegen het "stotteren" van het beeld.
Zitten zoeken of dit ook het geval was bij DCS en ook hier komen argumenten naar voren die erop wijzen dat meer RAM inderdaad helpt met een vloeiender beeld
(GEEN FPS winst, alleen minder gestotter en een stabieler minimale framerate)
De opgegeven reden waarom meer RAM schijnbaar werkt is omdat zowel DCS als MSFS inplaats van gegevens naar pagefile het direct in het geheugen kunnen gooien.
Okay, logisch, is te begrijpen.
Dit was de inleiding, nu komt het :
Vervolgens ben ik dus gaan zoeken welke 64Gb set je dus best kan gebruiken.
Je raad het al :
Binnen 2 tellen eindig je dus bij de single of dual stack discussie en de 2 of 4 sticks RAM discussie.
Heel leuk, heel interessant maar na dik 5 uur zoeken weet ik nog niks.
Volgens Gamers Nexus zit er met de Zen 3 idd winst in om 4 sticks aan RAM geheugen te gebruiken in plaats van 2 stick.
Een ander zegt alleen 2 sticks want de memory controller krijgt anders problemen.
Mijn vraag :
Wat kan ik nou het best pakken voor een AMD 5900x
2*32Gb of 4*16Gb ?
Mijn enigste harde lijnen zijn : geen overklokken van het geheugen, 3600Mhz C16 en het moet stabiel zijn.
Ik zit te twijfelen tussen deze 2 sets :
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3600C16Q-64GVKC
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-64GVK
PS :
Degene die willen antwoorden met het bekende "64Gb RAM heb je niet nodig, is onzin/overkill etc etc etc": bespaar je eigen de moeite en reageer niet aub
Eerst even mijn setup (CPU, moederbord, RAM)
Ik heb een AMD 5900x op een Gigabyte X570 Aorus Master moederboord waar nou 32Gb RAM opzit van van G.Skill (Ripjaws V 3600Mhz C16)
Mijn desktop gebruik ik voornamelijk voor flightsims (X-Plane 11, DCS en MSFS) in VR : de desktop krijgt het dus behoorlijk voor zijn kiezen.
(GPU hoef je niet bang voor te zijn, die's meer als sterk genoeg)
Nu kwam ik begin van de avond een artikel tegen over MSFS VR en RAM, nu blijkt dus dat meer RAM daadwerkelijk helpt tegen het "stotteren" van het beeld.
Zitten zoeken of dit ook het geval was bij DCS en ook hier komen argumenten naar voren die erop wijzen dat meer RAM inderdaad helpt met een vloeiender beeld
(GEEN FPS winst, alleen minder gestotter en een stabieler minimale framerate)
De opgegeven reden waarom meer RAM schijnbaar werkt is omdat zowel DCS als MSFS inplaats van gegevens naar pagefile het direct in het geheugen kunnen gooien.
Okay, logisch, is te begrijpen.
Dit was de inleiding, nu komt het :
Vervolgens ben ik dus gaan zoeken welke 64Gb set je dus best kan gebruiken.
Je raad het al :
Binnen 2 tellen eindig je dus bij de single of dual stack discussie en de 2 of 4 sticks RAM discussie.
Heel leuk, heel interessant maar na dik 5 uur zoeken weet ik nog niks.
Volgens Gamers Nexus zit er met de Zen 3 idd winst in om 4 sticks aan RAM geheugen te gebruiken in plaats van 2 stick.
Een ander zegt alleen 2 sticks want de memory controller krijgt anders problemen.
Mijn vraag :
Wat kan ik nou het best pakken voor een AMD 5900x
2*32Gb of 4*16Gb ?
Mijn enigste harde lijnen zijn : geen overklokken van het geheugen, 3600Mhz C16 en het moet stabiel zijn.
Ik zit te twijfelen tussen deze 2 sets :
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3600C16Q-64GVKC
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-64GVK
PS :
Degene die willen antwoorden met het bekende "64Gb RAM heb je niet nodig, is onzin/overkill etc etc etc": bespaar je eigen de moeite en reageer niet aub
edit:
Het Zen3 OC topic had het antwoord :
2 of 4 sticks maakt weinig uit met 64Gb gezien ze allebei al dual stack zijn : 1,45v RAM ontwijken en 1,35v RAM gebruiken gezien deze een lager voltage heeft en beter timings, dus 1 set waar ik oog op had valt al af.
Het Zen3 OC topic had het antwoord :
2 of 4 sticks maakt weinig uit met 64Gb gezien ze allebei al dual stack zijn : 1,45v RAM ontwijken en 1,35v RAM gebruiken gezien deze een lager voltage heeft en beter timings, dus 1 set waar ik oog op had valt al af.
[ Voor 7% gewijzigd door dierkx36 op 21-11-2021 03:56 ]
Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.