Ik sta op het punt om een overstap te gaan maken naar een EV na pak hem beet 8 jaar in verschillende hybrides te hebben gereden.
Ik heb in allerlei verschillende EVs proef gereden en ik vind het ontzettend leuk rijden; het is toch een andere ervaring. Na de verschillende proefritten, zijn er twee auto's over gebleven waar ik mijzelf wel in zie rijden:
Ik heb moeite met de knoop doorhakken (zie ook overwegingen). De eNiro is 85 euro per maand duurder (op basis van 48 maanden). Daar krijg ik dan tov de Ioniq het volgende voor:
Mijn situatie
Ik heb in allerlei verschillende EVs proef gereden en ik vind het ontzettend leuk rijden; het is toch een andere ervaring. Na de verschillende proefritten, zijn er twee auto's over gebleven waar ik mijzelf wel in zie rijden:
- De 38kWh Hyundai Ioniq (realistische actieradius: Zomer: 280km, Winter: 205km)
- De 64kWh Kia eNiro (realistische actieradius: Zomer: 425km, Winter: 310km)
Ik heb moeite met de knoop doorhakken (zie ook overwegingen). De eNiro is 85 euro per maand duurder (op basis van 48 maanden). Daar krijg ik dan tov de Ioniq het volgende voor:
- 140km+ (zomer) en 100km+ (winter) grotere actieradius
- Drie fase laden
- De eNiro rijdt, naar mijn mening, wat leuker mede door de extra PKs
Mijn situatie
- Momenteel rijd ik een Hyundai Ioniq Hybrid met volledige opties.
- Ik rijd tussen de 15k en 17k KMs per jaar (dit is inclusief de nieuwe situatie met meer thuiswerken
- 75% van de kilometers zijn zakelijk. Grotendeels van huis naar kantoor. Die rit is 55km enkele reis.
- Ik heb een eigen oprit en ga dus een laadpaal plaatsen. Ik heb reeds 3x25A.
- Mijn vriendin heeft sowieso een ICE de komende jaren met een tankpas dus voor de langere afstanden en/of vakantie pakken we vaak deze auto.
- Dit is mijn allereerste EV en ik heb toch een beetje actieradius stress. De eNiro maakt de overstap naar EV wellicht wat soepeler?
- 3fase laden is een betere ervaring?