Advies keuze eerste EV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FormallyUnknown
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-02 21:44
Ik sta op het punt om een overstap te gaan maken naar een EV na pak hem beet 8 jaar in verschillende hybrides te hebben gereden.

Ik heb in allerlei verschillende EVs proef gereden en ik vind het ontzettend leuk rijden; het is toch een andere ervaring. Na de verschillende proefritten, zijn er twee auto's over gebleven waar ik mijzelf wel in zie rijden:
  1. De 38kWh Hyundai Ioniq (realistische actieradius: Zomer: 280km, Winter: 205km)
  2. De 64kWh Kia eNiro (realistische actieradius: Zomer: 425km, Winter: 310km)
Waar ik hulp bij kan gebruiken
Ik heb moeite met de knoop doorhakken (zie ook overwegingen). De eNiro is 85 euro per maand duurder (op basis van 48 maanden). Daar krijg ik dan tov de Ioniq het volgende voor:
  • 140km+ (zomer) en 100km+ (winter) grotere actieradius
  • Drie fase laden
  • De eNiro rijdt, naar mijn mening, wat leuker mede door de extra PKs
Waar ik nog niet uitkom: zijn de bovenstaande punten 85 euro / maand waard of maak ik mij als 'first-time' EV rijder simpelweg teveel zorgen over actieradius? Moeilijk!

Mijn situatie
  • Momenteel rijd ik een Hyundai Ioniq Hybrid met volledige opties.
  • Ik rijd tussen de 15k en 17k KMs per jaar (dit is inclusief de nieuwe situatie met meer thuiswerken ;)
  • 75% van de kilometers zijn zakelijk. Grotendeels van huis naar kantoor. Die rit is 55km enkele reis.
  • Ik heb een eigen oprit en ga dus een laadpaal plaatsen. Ik heb reeds 3x25A.
  • Mijn vriendin heeft sowieso een ICE de komende jaren met een tankpas dus voor de langere afstanden en/of vakantie pakken we vaak deze auto.
Mijn overwegingen
  • Dit is mijn allereerste EV en ik heb toch een beetje actieradius stress. De eNiro maakt de overstap naar EV wellicht wat soepeler?
  • 3fase laden is een betere ervaring?
Bedankt voor het meedenken en de feedback! Als ik iets over het hoofd gezien, dan hoor ik het heel graag!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Met een back-up auto én thuisladen zou je met de Ioniq prima uit moeten komen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:30
Beide opties zijn goed uitgezocht. Tenzij er bij een auto mankementen zijn, waar ik niks van weet, dan is het verder puur een keuze op basis van voorkeur. Iets duurder, iets beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Playa del C. op 20-11-2021 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Als jullie de ICE er naast hebben voor langere afstanden, zie ik geen reden waarom je niet met de Ioniq toe zou kunnen.

De Niro zou ik alleen adviseren als je deze als primaire auto gaat gebruiken (en dat kan ook met een Niro).

Want wat je wilt op een EV die je als primaire auto gebruikt is inderdaad een wat ruimere accu waarmee je ook spontane langere stukken mee kunt rijden naar de andere kant van het land, en 3-fase laden, want dan kan je op bestemming weer vlot laden zodat je een volle batterij hebt voor de terugweg en eigenlijk nooit hoeft te snelladen.

Als je 2x55km retour gaat op een dag naar kantoor zal je echt nooit laad of range stress hebben met je Ioniq. Wij hebben een Zoe met 23kWh gehad en dat ging prima. Je leert je auto ook vrij snel kennen en krijgt gevoel wat wel en niet haalbaar is, en je merkt vrij snel hoeveel invloed een zware rechtervoet heeft op je range (en dus hoeveel extra range je er bij krijgt door rustig te rijden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-07 18:19
Die extra pk's is (voor de meesten) leuk van korte duur.
Daarnaast, 3 fase laden biedt voor jou niet veel meerwaarde met de dagelijkse te rijden afstand. Daarnaast heb ik met 40.000 per jaar ook het eerste jaar 1 fase geladen, ging prima :Y