Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Tado - Verwarming slim maken, vloerverwarming en radiatoren.

Pagina: 1
Acties:

• daniel360gt
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:47
Hallo Tweakers, hopelijk kunnen jullie mij helpen met het onderstaande. Ik ben een absolute leek op dit gebied, dus alle hulp is welkom 😊

Situatie
Wij hebben een woning met vloerverwarming op de begane grond en een 4 tal radiatoren op de 1e verdieping (elke slaapkamer 1 stuk en badkamer 1 stuk). Zowel op de begane grond als op de 1e verdieping hangt een domme thermostaat. We gebruiken eigenlijk alleen de thermostaat op de begane grond, die op de 1e staat bijna altijd op 18gr ingesteld. Op de 1e verdieping hangt de thermostaat op de overloop.

Er is bij oplevering van het huis verteld dat het maar één circuit is en dat de thermostaat boven alleen dient als we daar een boost willen hebben. Dus de radiatoren worden ook warm als beneden de thermostaat op 20gr staat en die een warmte vraag doet.

Gezien wij het zonde van de energie vinden om het boven te verwarmen als we beneden zijn hebben we dus de thermostaat boven op 18gr staan en alle radiatoren dicht. En hier ligt onze wens.

De tempratuur van het water voor de vloerverwarming kan ik regelen bij de verdeler, die staat op 35gr. Volgens mij staat het verwarmingswater op de CV ingesteld op 70gr, maar helemaal zeker weet ik dit niet.

Gewenste situatie
Ten eerste willen wij beneden een slimme thermostaat die ik op Home Assistant kan aansluiten en vanuit daar kan regelen met regels (aanwezigheid etc.).

Ten tweede wil ik boven sowieso de badkamer en één van de slaapkamers kunnen verwarmen op momenten dat we daadwerkelijk in die ruimtes zijn. Ook weer met regeltjes vanuit Home Assistant.

Om dit te bereiken zit ik nu naar een systeem van Tado te kijken, maar ik kom er niet helemaal uit met wat ik exact nodig heb.

Beneden moet de thermostaat vervangen worden voor een slimme, dat is mij al duidelijk. Boven moeten er op de radiatoren slimme knoppen komen, om het toekomst proef te maken maar meteen op alle radiatoren.

Vragen
Moet ik de thermostaat op de 1e verdieping ook vervangen door een slimme? Of is de domme behouden i.c.m. de knoppen voldoende? Indien het tweede stel ik de domme dan standaard op 20gr in en gaat die dan niet voor een continue warmte vraag zorgen ook als de radiatoren dicht staan?

Moet er nog een aparte slimme knop op de vloerverwarming komen?

*AMD Ryzen 7 5800X * Asus ROG Strix X570-E * MSI RTX 3080Ti * 32GB G.Skill Trident Z Neo * Corsair Hydro H115i * Corsair RM750x * Samsung 980 1TB * Phanteks Evolv X * Samsung 49" *