Vraag

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-09 21:28

TetsuoShima

low energy output

Topicstarter
Heeft iemand inzicht in hoe Google Play System Updates uitgestuurd worden?

Reden van de vraag. Ik begreep dat Google deze methode van updates heeft ingevoerd voor bepaalde onderdelen van het OS om ervoor te zorgen dat Google zelf ervoor kan zorgen dat toestellen up to date zijn in plaats van afhankelijk te zijn van bedrijven zoals Samsung om de Android updates te verdelen. Langzaamaan voegt Google meer onderdelen toe aan deze manier van patches uit te sturen, in plaats van via de fabrikant. In Android 10 is het begonnen en in 11 en 12 is er telkens weer wat bij gekomen.

Het valt mij echter op dat op de drie toestellen die ik goed in de gaten houd, de Google Play System Updates altijd achter lopen op de updates die ik van de fabrikant zelf krijg. Zo heb ik een POCO toestel met de november security patch, maar de Google System Play Updates zitten nog in augustus, hoewel er sindsdien 2 nieuwere updates verschenen zijn: 1 in september en 1 in november. Op een ander POCO toestel zit de security patch in september, maar de Google Play System Update ook in augustus. Op een Samsung toestel zit ik op de oktober security patch en in september met de patch die rechtstreeks van Google zelf moet komen.

Sterker nog, ik heb nog nooit een Google Play System Update gehad vóór ik de patch van die maand van de fabrikant zelf gehad heb. Als Google altijd later uitkomt met hun System Play updates dan de fabrikant zelf, dan lijkt me dat met deze aanpassing de beveiliging er niet op vooruit gaat, maar ermee achteruit gaat.

Vandaar dus mijn vraag, heeft iemand meer inzicht hoe het uitsturen van deze Google Play System Updates tot stand komt? Worden er ooit updates uitgestuurd voordat de fabrikant zelf zijn updates heeft uitgestuurd (vb. Google Play System zit al in november, maar security patch zit nog in augustus)? Is het uiteindelijk toch de fabrikant die toestemming moet geven om een Google Play System Update vrij te geven? Houdt Google een bepaalde volgorde aan voor het vrijgeven van die System Play updates (vb, Pixel toestellen eerst, dan Samsung, dan Nokia, dan Sony, etc etc)?

Info over de updates is hier terug te vinden trouwens: https://source.android.com/security/bulletin

Wanneer een specifiek toestel een maandelijkse update krijgt hangt af van de fabrikant en is vaak ergens op hun website terug te vinden. Maar wanneer een toestel een Google Play System Update zou moeten krijgen of wanneer je er een mag verwachten, is nergens terug te vinden, tenminste, ik heb nog nergens iets gevonden wat me hiermee kan helpen.

Dus, als iemand meer inzicht heeft, dan zou ik dat ten zeerste op prijs stellen als die dat hier wilde delen.

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

Alle reacties

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

Topicstarter
Ik denk dat ik mijn eigen vraag kan beantwoorden. Het Google Play system update systeem lost absoluut niets op met betrekking tot veiligheid en snelheid van updates krijgen, het enige wat het lijkt te doen is nog een extra vertraging inbouwen bovenop de reeds aanwezig vertraging bij de fabrikant.

Reden van deze conclusie:

Afgelopen week update gekregen van één van de hierboven beschreven toestellen waar dagelijks manueel op gezocht werd naar nieuwe Google Play system updates die al 4 maanden niet bijgewerkt was. Toestel krijgt update van de fabrikant (die 3 maanden achterliep, 1 maand minder dus) naar november patch, binnen de 5 minuten nadat die patch geïnstalleerd was krijgt het toestel de melding dat de Google Play system update voor november ook beschikbaar is. M.a.w. die Google Play system update is afhankelijk van de patch release cyclus van de fabrikant en dus heeft het wat beveiliging en snelheid van updates krijgen nul impact op de eindgebruiker.

Tenminste voor zover het POCO toestellen betreft, maar als dit werkelijk onder controle was van Google en veiligheid van Android de reden was voor het introduceren van Google Play system updates, dan had Google dus 4 maanden de tijd om het bij te werken, maar blijkbaar was dat onmogelijk zonder dat de fabrikant eerst zelf bijwerkt of toestemming geeft, wat het hele Google Play system update systeem compleet waardeloos maakt, voor zover ik op dit moment kan inschatten.

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Die pagina gaat over de aanpassingen van Android die fabrikanten verwerken in hun updates.

Op de volgende pagina vind je informatie over de Google Play System Updates:
https://support.google.co...ion/answer/11412553?hl=en

Misschien dat die updates gedeeltelijk hetzelfde zijn, maar als de fabrikant na een aantal jaren stopt met het updaten van een bepaalde telefoon dan krijg je in ieder geval nog deze updates waar belangrijke beveiligingsaanpassingen in verwerkt zijn.

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

Topicstarter
De link die je plaatste gaat niet over mijn vraag. Die link gaat over Google System Updates, hierin zitten onder andere ook feature updates en upgrades met betrekking tot Google's diensten binnen Android.

Mijn vraag ging over Google Play System Updates. Dat is niet hetzelfde. (Ik heb de namen niet gemaakt. Google vindt het blijkbaar heerlijk om verwarrende namen te gebruiken die allemaal zowat hetzelfde klinken en allemaal iets anders betekenen. Ook binnen de maandelijkse beveiligingsupdates heb je nog eens een Google System gedeelte wat weer iets anders is.)

Je karakterisering van de link die ik plaatste is dus ook incompleet. De Google Play System Updates zijn een onderdeel van de maandelijkse beveiligingsupdates. Het verschil zijnde dat het grootste deel van die updates inderdaad voorzien wordt door de producent van je telefoon, het Google Play System gedeelte komt rechtstreeks van Google zelf. Dat is waar mijn vraag over ging en wat de verwachtingen daarvan zijn met betrekking tot update snelheid.

Ik kwam eerder tot de conclusie dat je eerst de monthly van je producent gehad moest hebben vooraleer je de system play update van die maand kon krijgen. Dat leek op dat moment correct omdat ik nog nooit een play system update gekregen had voor ik de monthly kreeg. Inmiddels is gebleken dat dit ook niet correct is want ik heb sindsdien al twee keer een maandelijkse play system update gekregen vooraleer ik de maandelijkse algemene update kreeg.

Ik kan voorlopig dus enkel nog maar concluderen dat er absoluut geen systeem in de play system updates zit. Ze komen wanneer ze komen en wat de trigger is om ze te laten komen als ze beschikbaar zijn is onbekend. Soms is het sneller dan wat de fabrikant aanbiedt, soms is het trager.

Voor de duidelijkheid, de link die ik oorspronkelijk plaatste is de correcte link om de inhoud van de maandelijkse Google Play System beveiligingsupdates te zien. Er zijn niet elke maand updates onder deze noemer, maar als er in een bepaalde maand daarvoor updates zijn verschijnen die onder de header "Google Play system updates" van die welbepaalde maand, te vinden onder de link die ik oorspronkelijk plaatste (Project Mainline).

Voor deze maand is dat bijvoorbeeld: https://source.android.co...oogle-play-system-updates