Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Ik wil graag advies over welke apparatuur ik het beste kan gebruiken voor het filmen van instructie en trainingsvideo's.

Het is de bedoeling om een serie video's te maken die kwalitatief goed genoeg zijn om online te plaatsen voor cursisten. Ongeveer 70% van de opnames worden binnen gemaakt. De overige 30% zal buiten zijn waarbij de camera actief bediend moet worden om de instructeur te volgen als hij buiten beeld beweegt.

Full HD video is goed genoeg, het hoeft dus geen 4K te zijn.

De relevante hardware die ik nu tot mijn beschikking heb:
  1. Canon M50 (met kit-lens)
  2. Apple iPhone 12
Ik moet een aantal extra's aanschaffen, zoals een externe microfoon, statief, extra lenzen wellicht, etc.

Waar kan ik beter in investeren voor het filmen van de video's? De Canon M50 of een Apple iPhone?
Wat voor additionele accessoires heb ik daar nog bij nodig dan?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 11:16
Ik zou voor het filmen kiezen voor een camera die daar echt voor “gemaakt” is; de Canon dus. Ik ken de camera zelf niet maar ik denk dat de kans vrij groot is dat je meerdere instellingen van de camera handmatig in kan stellen (bij de iPhone kan dan overigens ook met de 3rd party app Filmic Pro). Bij video is het altijd fijn om eventueel de mogelijkheid te hebben zaken als ISO en sluitertijd zelf in te kunnen stellen. Hier zijn wel turorials over te vinden. Daarnaast heeft de Canon waarschijnlijk ook een microfoon-ingang.

Dat brengt je dan ook bij het volgende punt: goed geluid is belangrijk. Belangrijker nog dan beeld. Dit kun je het beste doen door de microfoon dichtbij de spreker te plaatsen. Dit kan bijvoorbeeld met een boommic of een lavaliermicrofoon. Ik zou voor de laatste optie gaan. Gebruiksvriendelijk en makkeljjk aan te sluiten op de camera. Wil je goed en duur dan kan je kijken naar bijv. de Sennheiser G4 of Sennheiser AVX. Goedkopere opties zijn Røde/Rodelink of setjes van Boya.

Daarnaast zijn consumercameras vaak wat slechter in situaties met gemixt licht (verschillende kleurtemperaturen van daglicht en kunstlicht) en weinig licht. Ik zou aanraden om in ieder geval twee videolampen aan te schaffen. Als je wat beter uit wilt zijn kun je eens kijken naar de ledpanels van Aputure. Als je goedkoop uit wilt zijn kun je eens kijken naar de Chinese softboxen met CFL lampen. (Oa te koop bij winkels als VidaXL of AliExpress)

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Daam schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:41:
Ik zou voor het filmen kiezen voor een camera die daar echt voor “gemaakt” is; de Canon dus. Ik ken de camera zelf niet maar ik denk dat de kans vrij groot is dat je meerdere instellingen van de camera handmatig in kan stellen (bij de iPhone kan dan overigens ook met de 3rd party app Filmic Pro).
Ik zat zelf ook op de lijn van de Canon M50 maar een collega met wie ik een deel van de opnames ga maken is atechnisch en zou met de iPhone misschien nog wel uit de voeten kunnen.
Het is belangrijk om een keuze te maken omdat assesoires voor de M50 meestal niet op de iPhone passen en vica versa.
Daarnaast heeft de Canon waarschijnlijk ook een microfoon-ingang.
De Canon M50 heeft een microfooningang. Voor de iPhone kun je echter ook externe microfoontjes kopen heb ik gezien.
Dat brengt je dan ook bij het volgende punt: goed geluid is belangrijk. Belangrijker nog dan beeld. Dit kun je het beste doen door de microfoon dichtbij de spreker te plaatsen. Dit kan bijvoorbeeld met een boommic of een lavaliermicrofoon. Ik zou voor de laatste optie gaan. Gebruiksvriendelijk en makkeljjk aan te sluiten op de camera. Wil je goed en duur dan kan je kijken naar bijv. de Sennheiser G4 of Sennheiser AVX. Goedkopere opties zijn Røde/Rodelink of setjes van Boya.
Dank je voor de tips! Een lavaliermicrofoon had ik zelf min of meer uitgesloten, omdat je dan met kabeltjes aan de camera 'vast' zit of een zender/ontvanger-set nodig hebt. Ik kan me echter wel voorstellen dat het beter geluid geeft als de microfoon zich zo dicht mogelijk bij de spreker bevind dus ik zal mij in deze categorie microfoons gaan inlezen.

Ik zat zelf te kijken naar de Rode VideoMicro en Rode VideoMic Go, omdat dit richtmicrofoons zijn en geen extra accu nodig hebben. Bedoel je met 'boommicrofoon' dergelijke microfoons of moet ik dan echt denken aan microfoons die op een boom zijn geplaatst die door een mannetje worden bediend?
Daarnaast zijn consumercameras vaak wat slechter in situaties met gemixt licht (verschillende kleurtemperaturen van daglicht en kunstlicht) en weinig licht. Ik zou aanraden om in ieder geval twee videolampen aan te schaffen. Als je wat beter uit wilt zijn kun je eens kijken naar de ledpanels van Aputure. Als je goedkoop uit wilt zijn kun je eens kijken naar de Chinese softboxen met CFL lampen. (Oa te koop bij winkels als VidaXL of AliExpress)
Thnx voor de tips! Videolampen had ik nog helemaal niet over nagedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-09 20:52
Ik weet niet wat voor soort trainingsvideo's het gaan worden? Over het algemeen is duidelijk geluid daarbij belangrijker dan goed beeld inderdaad. Eerst daarin investeren en daarna het beeld mooier proberen te maken.

Ik hoor veel goede verhalen over de Rode Wireless Go. Daarmee hoef je dus niet dicht bij de camera te zitten en is het redelijk plug en play. (Is net een 2de versie van uit die volgens mij ook gemakkelijk aan de iPhone te koppelen is.

Daarnaast is een statief natuurlijk wel handig en eventueel lampen. Maar die laatste ligt er maar net aan hoe de ruimte er uit ziet waarin gefilmd gaat worden en welke lampen al aanwezig zijn.

Tot die tijd is het denk ik nog niet relevant of het met de Canon of IPhone gefilmd gaat worden.

don't mind me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortis__Rigor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-09 09:18
Wat voor soort instructie/trainings video's gaan het zijn? Is het iets waar je zelf vrij passief achter een bureau blijft zitten of ga je veel bewegen?
- Nog voordat je nadenkt met welke camera('s) je dit gaat filmen denk ik idd dat eerst en vooral geluid en belichting heel belangrijk zijn. Bij geluid ga je buiten de microfoon ook moeten nadenken of je de ruimte waar je in gaat filmen nog wat extra acoustisch gaat behandelen om vervelende galm weg te werken. Weet dat hoeveelste verder de micro van de geluidsbron verwijderd is, hoeveelste meer last je hiervan zult hebben. Daarom dat het gebruik van een lavaliermicrofoon toch wel heel handig kan zijn (of zoiets als de Rode Wireless Go of de nieuwe DJI Mic.
- Voor het filmen binnen zou ik sowieso werken met een statief. Voor buiten lijkt me een gimball geen overbodige luxe om het beeld een beetje stabiel te houden.
- Vergeet zeker geen belichting voor binnen (en in sommige situaties zelfs voor buiten)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:16
Afhankelijk van het onderwerp zou je het geluid ook dmv een voice-over kunnen doen, dan hoef je er bij het filmen geen rekening mee te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedenk vooraf dat filmen niet jouw core business is, waarom niet een cameraman inhuren. Bedenk vooraf wat je in een fimpje wilt laten zien en hoe. Storyboard en script, je kan het namelijk niet alleen en zal dus alle anderen moeten laten weten wat je wilt. Een duidelijk en pakkend filmpje maken is iets anders dan een you tube tutorial of infotainment. Heb je veel omgevingsgeluid, is een voice over niet beter of ondertiteling met uitleg. Kortom er is zoveel meer wat erbij komt kijken, maak er eerst eens een met wat je hebt en bedenk dan wat je nodig hebt en of je door wilt gaan.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
De hardware heb je al (ik zou zelf de M50 gebruiken, die is top voor full HD filmen).

Zorg voor goed licht en een microfoon zoals de Rode wireless go die al genoemd is.

Maar voordat al die dingen relevant zijn, zorg dat je de video al uittekent en visualiseert voordat je gaat filmen. Dat komt het eindresultaat alleen maar ten goede!

Canon EOS R | Olympus OM-1

Pagina: 1