Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buster01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-04 15:52
Beste lezers,

Wij zitten met een bijzondere situatie, wij willen graag het appartement van mijn schoonmoeder kopen. Dit appartement is op dit moment sociale huur en we hebben goedkeuring gekregen van de woningbouw vereniging om dit appartement te kopen. Het enige probleem is dat alleen mijn schoonmoeder eigenaar mag zijn van het appartement. Zij moet het dus kopen. Mijn vriendin wilt graag de hypotheek samen met haar moeder bekostigen. Mag dit? Zonder dat mijn vriendin eigenaar is van het appartement?

Met vriendelijke groeten,
Rein

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:58
Wij willen, je schoonmoeder mag het alleen overnemen en je schoonmoeder en je vriendin willen de hypotheek nemen. Dit is ingewikkeld en kan niet. Jij kan nooit op papier mee overnemen, je vriendin (en/of jij kunnen geen eigenaar worden.

Wat wel kan, je schoonmoeder koopt het en jullie kopen het van haar. Dit kan niet als er in het contract staat dat de koper er zelf moet wonen (X jaar) Je hoeft dan geen overdrachtsbelasting te betalen en het staat op jullie beide namen. Maar je schoonmoeder moet het dan wel zelf kunnen financieren (of geld lenen van jullie als ze het niet kan financieren).

[ Voor 61% gewijzigd door Jumpman op 20-11-2021 20:12 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Een eerste adviesgesprek met een hypotheekadviseur is bijna altijd gratis, leg het daar eens voor en krijg advies welke optie het slimst is.

Ps: als je weer een topic copy/paste de "omhoog" tekst niet mee kopiëren

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buster01
Bedankt voor de antwoorden.

@Jumpman het is dus niet mogelijk om mede hypotheek verschuldigde te worden zonder eigenaar te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-05 10:28
buster01 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 20:23:
Bedankt voor de antwoorden.

@Jumpman het is dus niet mogelijk om mede hypotheek verschuldigde te worden zonder eigenaar te zijn?
Je krijgt een hypotheek met als onderpand een woning. Als je geen eigenaar bent heb je geen onderpand en zal er geen hypotheek kunnen worden verstrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Op zich is zoiets wel mogelijk. Als je zelf niet voldoende hypotheek kan krijgen op basis van je inkomen (LTI) kan je een ander garant laten staan voor een deel van de hypotheek. Daarnaast zijn er natuurlijk eisen aan de hoogte van de hypotheek t.o.v. de woningwaarde (LTV).

Of er hypotheekverstrekkers zijn die dat nu standaard aanbieden, weet ik niet. Maar ik zou even rond gaan zoeken op 'garantstelling hypotheek' om wat meer informatie in te winnen.

In dat geval wordt schoonmoeder eigenaar én drager van de hypotheek, maar tekent vriendin mee op de hypotheek. Als schoonmoeder niet meer betaalt, klopt de bank bij vriendin aan om te betalen.

Misschien zijn er ook andere opties: eigen geld schenken, eigen geld uitlenen, eigen hypotheek verhogen en hiermee schenken of uitlenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:29
Weet je trouwens zeker dat het alleen om eigendom gaat en er niet ook een zelfbewoningsverplichting bij zit? Dat zie ik namelijk bij appartementen bij mij in het complex die uit de sociale huur gaan, dat er een verplichting op zit dat de nieuwe eigenaar er 1-2 jaar zelf moet wonen, wat dus zou betekenen bij deze constructie dat jouw schoonmoeder er zou moeten gaan wonen omdat zij de nieuwe eigenaar wordt. Is dat iets dat in jullie plannen past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:11

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Vraag ook even heel goed de voorwaarden van de verkopende woningbouw op. Bijna altijd zit hier een anti-speculatiebeding in combinatie met een zelfbewoningsclausule op.

Als het ál zou lukken, zou dit beteken dat jullie qua woning in die periode geen kant op kunnen. Je vriendin heeft dan immers al een hypotheekverplichting.

Voor de rest zou je idd. moeten informeren naar een generatiehypotheek, al heb ik begrepen dat dit ook steeds lastiger wordt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-05 04:46
Andersom hebben Rabobank en Obvion een "generatiehypotheek", waarbij de ouders garant kunnen staan voor de hypotheek van hun kind. Daarbij is wel een eis dat het kind in kwestie de hypotheek na 10 jaar volledig zelf kan dragen.

Of je andersom dus ook garant kunt staan voor een ouder, zal je aan een expert moeten vragen.

Andere mogelijkheden zouden zijn, om een bedrag aan moeder te lenen of schenken, zodat ze een lagere hypotheek kan nemen.

Misschien zou moeder een deel aflossingsvrij kunnen lenen?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buster01
Dank voor alle reacties! We gaan inderdaad inzetten op een generatiehypotheek!
Pagina: 1