Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Zo moeilijk doen ze niet hoor heb ik ook al een paar keer gehad.
En nee dan hoef je in december niet meer te solliciteren.
een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Als het contract getekend is, kun je dat idd aangegeven.
Los van dat, het gaat om sollicitatie activiteiten, niet sollicitaties. Een keer op FB roepen "hoi, ik zoek werk" of eens met een recruiter bellen is *ook* een sollicitatie activiteit.
Zolang er niets getekend is, zou ik iig niet meteen alles stoppen en januari is nog heel ver weg.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Waarschijnlijk telt het tekenen van het contract ook als sollicitatie activiteit. En de onderhandelingen ook. Dus dat telt wel lekker op.unezra schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 20:02:
Zolang het contract niet getekend is, heb je sollicitatieplicht.
Als het contract getekend is, kun je dat idd aangegeven.
Los van dat, het gaat om sollicitatie activiteiten, niet sollicitaties. Een keer op FB roepen "hoi, ik zoek werk" of eens met een recruiter bellen is *ook* een sollicitatie activiteit.
Zolang er niets getekend is, zou ik iig niet meteen alles stoppen en januari is nog heel ver weg.
Dit inderdaad. Je kan een berichtje sturen met het verzoek om je te ontheffen van solliciatieplicht. Zolang dat niet bevestigd is moet je gewoon je sollicitaties doen.MrVegeta schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 19:56:
Of 4x solliciteren op banen waar ik geen interesse in heb.
Je WW zeg je niet op trouwens. Je moet melden dat je weer aan het werk gaat. Het kan zijn dat je nieuwe loon lager uit valt en daarom nog aanvullend recht op WW hebt. Wanneer je gaat werken en binnen 6 maanden (geloof ik) weer werkeloos wordt dan hoef je niet opnieuw WW aan te vragen maar dan wordt je oude WW regeling weer van kracht.
Ik gok dat je nog 4 activiteiten mag ondernemen.
Al kan dat snel klaar zijn natuurlijk.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Dit heb ik ook gedaan om een periode te overbruggen, was geen probleem volgens UWV.
Ook na aangeven dat een beetje sollicitatieronde een paar weken in beslag neemt en je daarbij iemand anders misschien een baan ontneemt voor een paar week, werd niet op ingegaan
Anoniem: 1271350
Wat wil je dan? Gratis geld zonder enige verplichting? Waar is de grens, starten werk over 3 mnd, wat dan?Qweridee schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:06:
Een vriend van mij heeft exact hetzelfde gehad, die moest doodleuk blijven solliciteren voor die anderhalf maand!
Ook na aangeven dat een beetje sollicitatieronde een paar weken in beslag neemt en je daarbij iemand anders misschien een baan ontneemt voor een paar week, werd niet op ingegaan
Tja je hebt recht op ww toch? Betaal je ook belasting voor toch? Op een gegeven moment ziet ook het UWV in dat het niet op schiet dan gaan ze meehelpen en mag je niet alles weigeren toch?TweakerVincent schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:41:
[...]
Wat wil je dan? Gratis geld zonder enige verplichting? Waar is de grens, starten werk over 3 mnd, wat dan?
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
je hebt er recht op zolang je je aan de voorwaarden houdt. Gewoon solliciteren of wat recruiters aanspreken. Doe je dat niet dan ben je aan het frauderen.MrVegeta schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:34:
[...]
Tja je hebt recht op ww toch? Betaal je ook belasting voor toch? Op een gegeven moment ziet ook het UWV in dat het niet op schiet dan gaan ze meehelpen en mag je niet alles weigeren toch?
Fijn dat je per 1 Jan wel kan beginnen!
Je kan het UWV vragen of de activiteiten noodzakelijk zij, nee heb je, ja kan je krijgen.
Kortom, maak je geen zorgen.
\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o
Ten Thousand fists in the air! \o
Beetje meedenken met mensen zou een hoop gezeur schelen, geloof dat we nu wel geleerd mogen hebben van alle ellende die komt van op de regels gaan zitten teweeg brengt?TweakerVincent schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:41:
[...]
Wat wil je dan? Gratis geld zonder enige verplichting? Waar is de grens, starten werk over 3 mnd, wat dan?
De WW is een van de weinige uitkeringen van de staat waarvoor je daadwerkelijk gewerkt moet hebben en belasting voor hebt moeten betalen.TweakerVincent schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:41:
[...]
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Heb maandag een belletje met de mensen van het UWV, was benieuwd of ze mijn ww kunnen stop zetten als ik al een contract aangeboden had gekregen, maar het valt allemaal wel mee dus.Just_I schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:42:
Er zijn legio mogelijkheden om aan je activiteiten te voldoen, om er maar een makkelijke aan te geven; inschrijven bij een vacature site.
Je kan het UWV vragen of de activiteiten noodzakelijk zij, nee heb je, ja kan je krijgen.
Kortom, maak je geen zorgen.
Zin in januari, had nu de tijd genomen om wat te zoeken wat goed voor mij matched.
Alleen ... Wordt de WW niet betaald uit belastinggeld, maar door de werkgevers.MrVegeta schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:34:
[...]
Tja je hebt recht op ww toch? Betaal je ook belasting voor toch? Op een gegeven moment ziet ook het UWV in dat het niet op schiet dan gaan ze meehelpen en mag je niet alles weigeren toch?
Wikipedia: Werkloosheidswet
De WW wordt tegenwoordig gefinancierd met de premies die uitsluitend door de werkgevers worden betaald aan het Algemeen Werkloosheidsfonds (Awf).[1] De uitvoering geschiedt door het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV).
Maar vrijwel alles waar je recht op hebt, komt met de nodige verplichtingen. Bij het UWV is dat én een arbeidsverleden én dingen als sollicitatieplicht. Werk je daar niet (afdoende) aan mee, mogen ze je uitkering korten.
In dit geval, januari is nog ver weg. Als het UWV vraagt of je niet eerder kunt beginnen en naar de reden waarom, is dat geen gekke vraag. (Tegelijkertijd, ze zijn overbelast. Mijn ervaring is overigens dat het in de basis heel redelijke mensen zijn, maar tegelijkertijd zitten ze wel vast aan standaard regels. De WW is zelden maatwerk.)
Waarom een belletje, als je heel simpel aan die 4 activiteiten per 4 weken kunt komen en straks kunt genieten van je nieuwe baan? Stel om wat voor reden dan ook, start je toch niet in januari, heb je nu een hoop moeite gedaan, voor misschien een half uur tot een uur werk in 1.5 maand.
Tegelijkertijd, als jij *meld* dat je nieuw werk hebt gevonden, met een ingangsdatum, is de kans groot dat ze je zelf al van je sollicitatieplicht ontheffen. Daarover krijg je dan bericht.
(Hou er wel rekening mee dat je tot en met 3 maanden ná start, iedere maand je inkomsten nog moet opgeven. Pas daarna word je uitkering formeel stop gezet. In die 3 maanden, als je meer verdiend dan je WW loon, krijg je domweg een uitkering van €0,- per maand.)
[ Voor 21% gewijzigd door unezra op 21-11-2021 21:13 ]
Zij bellen mij, even checken ofzo. Weet het ook niet zo goed haha.unezra schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:08:
[...]
Alleen ... Wordt de WW niet betaald uit belastinggeld, maar door de werkgevers.
Wikipedia: Werkloosheidswet
De WW wordt tegenwoordig gefinancierd met de premies die uitsluitend door de werkgevers worden betaald aan het Algemeen Werkloosheidsfonds (Awf).[1] De uitvoering geschiedt door het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV).
Maar vrijwel alles waar je recht op hebt, komt met de nodige verplichtingen. Bij het UWV is dat én een arbeidsverleden én dingen als sollicitatieplicht. Werk je daar niet (afdoende) aan mee, mogen ze je uitkering korten.
In dit geval, januari is nog ver weg. Als het UWV vraagt of je niet eerder kunt beginnen en naar de reden waarom, is dat geen gekke vraag. (Tegelijkertijd, ze zijn overbelast. Mijn ervaring is overigens dat het in de basis heel redelijke mensen zijn, maar tegelijkertijd zitten ze wel vast aan standaard regels. De WW is zelden maatwerk.)
Waarom een belletje, als je heel simpel aan die 4 activiteiten per 4 weken kunt komen en straks kunt genieten van je nieuwe baan? Stel om wat voor reden dan ook, start je toch niet in januari, heb je nu een hoop moeite gedaan, voor misschien een half uur tot een uur werk in 1.5 maand.
Tegelijkertijd, als jij *meld* dat je nieuw werk hebt gevonden, met een ingangsdatum, is de kans groot dat ze je zelf al van je sollicitatieplicht ontheffen. Daarover krijg je dan bericht.
(Hou er wel rekening mee dat je tot en met 3 maanden ná start, iedere maand je inkomsten nog moet opgeven. Pas daarna word je uitkering formeel stop gezet. In die 3 maanden, als je meer verdiend dan je WW loon, krijg je domweg een uitkering van €0,- per maand.)
Gezien je in januari weer aan het werk bent vervalt vervolgens de plicht. Was bij mij na de zomer ook. Bij mij kwam de vakantie tijdens WW goed uit want het viel deels samen met mijn zomervakantie. Uiteindelijk een lagere uitkering omdat ik te veel vakantie had genomen tijdens mijn werkloosheid, maar geen activiteiten hoeven doen.
[ Voor 9% gewijzigd door peter13579 op 21-11-2021 22:33 ]
10/11 jaar geleden moest ik maandelijks langskomen (dat zou best bellen kunnen zijn nu) tot dat stopte vanwege de werkdruk bij hun (was toen nog een beetje economische crisis). Zou best kunnen dat ze bellen. Dan zeg je gewoon dat je werk hebt gevonden en dan zullen ze gewoon blij zijn dat ze van je af zijn als klantMrVegeta schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:16:
[...]
Zij bellen mij, even checken ofzo. Weet het ook niet zo goed haha.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Je krijgt ook vakantiegeld. Maar vakantiedagen zijn niet onbeperkt, je krijgt er 20 per jaar:peter13579 schreef op zondag 21 november 2021 @ 22:31:
Zelf deze zomer ook tussen twee banen een maand zonder werk gezeten. Het advies wat ik van het UWV kreeg bij één maand werkeloosheid: neem een aantal vakantiedagen op ( kan blijkbaar ook als je werkloos bent...) Daarmee schuift je sollicitatie plicht door met het aantal dagen dat je vakantie neemt.
https://www.rijksoverheid...ntie-met-een-ww-uitkering
Dus TS kan niet zomaar ff tot januari vakantie opnemen en als het gaat om net iets meer dan een maand WW, gaat dat om nog geen 2 dagen. Dat zet niet echt zoden aan de dijk.
Net als bij een normale werkgever dus. Hou je einde dienstverband vakantiedagen over betalen ze die uit. Kom je te kort, mag je die terugbetalen á dagloon x aantal dagen verlof.Gezien je in januari weer aan het werk bent vervalt vervolgens de plicht. Was bij mij na de zomer ook. Bij mij kwam de vakantie tijdens WW goed uit want het viel deels samen met mijn zomervakantie. Uiteindelijk een lagere uitkering omdat ik te veel vakantie had genomen tijdens mijn werkloosheid, maar geen activiteiten hoeven doen.
De regels zijn niet super spannend en staan allemaal online. Het belangrijkste om te onthouden is dat de WW zelden maatwerk is en de weg van de minste weerstand, het braaf volgen van de regels is. (Voor de WW medewerkers ook fijner, die hebben het al hardstikke druk en zijn in de regel *ook* gewoon gebonden aan de regels die hun meerderen / het UWV / de overheid ze op legt.)
Aan de ene kant ben ik dat best met je eens. Aan de andere kant zitten werkgevers niet te wachten op mensen die brieven sturen (laat staan op gesprek komen) met de mededeling dat ze geen interesse hebben in de baan omdat ze al ergens anders getekend hebben.TweakerVincent schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:41:
[...]
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Er zijn toch ook baantjes waar een maand hulp erg welkom is? Ook als dat below your paygrade is.Pietervs schreef op maandag 22 november 2021 @ 07:15:
[...]
Aan de ene kant ben ik dat best met je eens. Aan de andere kant zitten werkgevers niet te wachten op mensen die brieven sturen (laat staan op gesprek komen) met de mededeling dat ze geen interesse hebben in de baan omdat ze al ergens anders getekend hebben.
Ik krijg altijd jeuk van dat "gratis geld".
Das hetzelfde als wat mijn partner in het zorgstelsel ondervind.
Einde van het jaar te horen krijgen dat je fysiotherapie nodig hebt, succes ermee dan.
Alle therapeuten zitten vol met mensen die hun "gratis" behandelingen op willen maken.
[ Voor 0% gewijzigd door VW-Arjan op 22-11-2021 09:01 . Reden: typo ]
Anoniem: 472287
"gratis geld". Populistische benaming. Werk je 20 jaar en heb je 50k in die pot gestoken, en haal je er dan 6 maanden wat uit omdat je werkeloos bent, heet het ineens gratis geld en ben je lui.VW-Arjan schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:50:
[...]
Er zijn toch ook baantjes waar een maand hulp erg welkom is? Ook als dat below your paygrade is.
Ik krijg altijd jeuk van dat "gratis geld".
Einde va nhet jaar te horen krijgen dat je fysiotherapie nodig hebt, succes ermee dan.
Alle therapeuten zitten vol met mensen die hun "gratis" behandelingen op willen maken.
En in dit geval heeft TS zelfs als een contract voor Januari. Wat wil je nog meer.
Helaas kóst je dat met de huidige regelingen vaak geld.VW-Arjan schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:50:
[...]
Er zijn toch ook baantjes waar een maand hulp erg welkom is? Ook als dat below your paygrade is.
Je wordt per uur gekort, niet per €. Dus als je tijdelijke baan een lager uurloon heeft dan je WW uitkering, krijg je effectief een lagere WW uitkering dan wanneer je die uren zou spenderen aan solliciteren.
I know, krom, maar dusdanig dat ik me kan voorstellen dat mensen er dan voor kiezen niet te werken. Als werken je effectief €10,- per uur minder op levert dan thuis zitten, snap ik dat mensen de keuze maken niet als pak 'm beet postbezorger of fabrieksarbeider aan de bak te gaan.
Het is in dit geval ook geen gratis geld. De werkgevers betalen de WW en de regels zijn best streng. Daarbij ben je verplicht te solliciteren, iets dat én geld kost én behoorlijk intensief kan zijn qua arbeidsuren.Ik krijg altijd jeuk van dat "gratis geld".
Einde van het jaar te horen krijgen dat je fysiotherapie nodig hebt, succes ermee dan.
Het is geen bijstandsuitkering waar, als je, als je werkelijk onbemiddelbaar verklaard bent, niets meer voor hoeft te doen. Het is ook geen basisinkomen.
Eens met jouw verhaal, waar het vooral om gaat is dat je door de 2 dagen vakantie te nemen pas op 4 januari aan je verplichtte 4 activiteiten voldaan moet hebben. 4 januari werk je weer en vervalt die plicht. Daarmee door 2 dagen op te nemen effectief geen plicht in de maand december. Als je in januari om wat voor reden dan ook geen werk hebt moet je echter wel 8 activiteiten ondernemen.unezra schreef op maandag 22 november 2021 @ 07:13:
[...]
Je krijgt ook vakantiegeld. Maar vakantiedagen zijn niet onbeperkt, je krijgt er 20 per jaar:
https://www.rijksoverheid...ntie-met-een-ww-uitkering
Dus TS kan niet zomaar ff tot januari vakantie opnemen en als het gaat om net iets meer dan een maand WW, gaat dat om nog geen 2 dagen. Dat zet niet echt zoden aan de dijk.
[...]
Net als bij een normale werkgever dus. Hou je einde dienstverband vakantiedagen over betalen ze die uit. Kom je te kort, mag je die terugbetalen á dagloon x aantal dagen verlof.
De regels zijn niet super spannend en staan allemaal online. Het belangrijkste om te onthouden is dat de WW zelden maatwerk is en de weg van de minste weerstand, het braaf volgen van de regels is. (Voor de WW medewerkers ook fijner, die hebben het al hardstikke druk en zijn in de regel *ook* gewoon gebonden aan de regels die hun meerderen / het UWV / de overheid ze op legt.)
Bijzondere manier van rekenen.peter13579 schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:15:
[...]
Eens met jouw verhaal, waar het vooral om gaat is dat je door de 2 dagen vakantie te nemen pas op 4 januari aan je verplichtte 4 activiteiten voldaan moet hebben. 4 januari werk je weer en vervalt die plicht. Daarmee door 2 dagen op te nemen effectief geen plicht in de maand december. Als je in januari om wat voor reden dan ook geen werk hebt moet je echter wel 8 activiteiten ondernemen.
EDIT: Sorry, ik realiseer me dat dát er wat lomp staat.
Volgens mij betekend het vooral dat hij ipv in de periode van 22 november tot 1 januari, in de periode van 23 november tot 1 januari 4-5 sollicitatieactiviteiten moet ontplooien. (Je hebt recht op 1,6 vrije dag per maand, niet op 2.)
Ik weet niet uit mijn hoofd óf er een grace period is en zo ja, hoe lang, vanaf het moment dat je contract getekend is tot het moment dat je begint, waarin je geen sollicitatieactiviteiten hoeft te ondernemen. Daarover kan het UWV ongetwijfeld uitsluitsel geven.
[ Voor 4% gewijzigd door unezra op 22-11-2021 13:52 ]
Dat was inderdaad het geval, zij gaf wel aan dat ik sollicitatieplicht had tijdens december, ook als het contract getekend zou zijn. Nou prima.Marzman schreef op maandag 22 november 2021 @ 06:10:
[...]
10/11 jaar geleden moest ik maandelijks langskomen (dat zou best bellen kunnen zijn nu) tot dat stopte vanwege de werkdruk bij hun (was toen nog een beetje economische crisis). Zou best kunnen dat ze bellen. Dan zeg je gewoon dat je werk hebt gevonden en dan zullen ze gewoon blij zijn dat ze van je af zijn als klant
Ergens ook niet heel raar.MrVegeta schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:25:
[...]
Dat was inderdaad het geval, zij gaf wel aan dat ik sollicitatieplicht had tijdens december, ook als het contract getekend zou zijn. Nou prima.
Als je nieuwe werkgever op 5 december belt met "bedankt, maar je hoeft op 1 januari niet te komen" is het klaar. Ook jij zou je kunnen bedenken in die tijd.
Nu heb je die situatie ook tijdens je proeftijd, maar die kans is in de regel wat kleiner dan vóór aanvang contract.
Tip: Kijk wel even wat onder de noemer "sollicitatieactiviteit" valt. Waarschijnlijk heb je de plicht 4 sollicitatieactiviteiten per maand te ontplooien. Dat is wat anders dan "4 sollicitaties".
Maar de WW regels over wat als 'sollicitatieactiviteit' meetelt zijn al behoorlijk ruim. Als je ziet hoeveel verschillende activiteiten je aan doet als je een baan aanneemt, dan kun je een flinke tijd vooruit met de 'sollicitatieactiviteiten'. En telefoontje een iedere mail, het ondertekenen van je contract, en ga zo maar door. Bij een beetje serieuze sollicitatieprocedure betekent dit dat je vaak al wel genoeg activiteiten hebt ondernomen om de tijd tot het begin van je baan te overbruggen.Qweridee schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:45:
[...]
Beetje meedenken met mensen zou een hoop gezeur schelen, geloof dat we nu wel geleerd mogen hebben van alle ellende die komt van op de regels gaan zitten teweeg brengt?