Welke router voor parental control aanschaffen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oldchatterman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-02 10:16
Voor mijn thuisnetwerk zoek ik een oplossing om enigzins controle te houden op het internetgebruik van mijn opgroeiende pubers. Het is me niet te doen om ze te straffen en internet toegang te ontzeggen, maar ik wil ze helpen door de toegang tijdens huiswerk maken te beperken. Ze geven zelf aan dat de verleiding om toch even een filmpje te kijken tijdens huiswerk maken toch wel erg groot is. Een telefoon kan makkelijk weggelegd worden, maar een pc op de kamer die ook voor school gebruikt wordt, is iets lastiger. Een klein drempeltje zou uitkomst bieden.

We hebben glasvezel van KPN met een experiabox, daaraan zitten via een switch 2x ubiquiti AP's verbonden. De experiabox wordt als router gebruikt, de wifi is uitgeschakeld.

Ik wil dus iets toevoegen waarmee ik de parental control kan instellen. In eerste instantie dacht ik aan een Ubiquiti USG ipv de experiabox, maar na wat inlezen blijkt de USG wel heel goed bij de Ubiquiti AP's te passen, maar niet echt geschikt voor parental control. Klopt deze conclusie? Welke toevoeging stellen jullie voor in deze situatie? Ik dacht zelf aan het vervangen van de experiabox door een fritzbox, maar weet niet of de fritzbox hiervoor geschikt is en niet een beetje overkill is als ik hem alleen voor parental control zonder wifi ga inzetten.

Mijn budget is ongeveer 200 euro, ik heb niet echt een voorkeur voor een bepaald merk. Wat ik vooral belangrijk vind is een goede en eenvoudige oplossing die out of the box makkelijk werkt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:03

Creesch

bla bla!

Wat verwacht je precies van "parental control"? Het is een nogal brede term die veel kan betekenen. Wil je simpelweg internet per computer kunnen regelen, ook de websites die ze kunnen bezoeken beperken of wellicht iets anders?

[ Voor 6% gewijzigd door Creesch op 20-11-2021 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:02
Je kan het gewenste resultaat waarschijnlijk met een raspberry pi met pi-hole realiseren.

https://opensource.com/ar...berry-pi-parental-control

via KPN kan je ook een fritzbox krijgen IPV een experia box deze heeft de mogelijkheid om parental controle in te stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:54
Is https://nextdns.io/ misschien iets voor je?

Het is wel zo, dat je binnen 3 Google zoek hits weer hoe je je dns server veranderd, en hierdoor geen blokkade meer hebt.

Willen je pubers meewerken, of zullen ze er alles aan doen er tussendoor te glippen? Als het 2e het geval is, word het een leuke zaak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:02
Dacuuu schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 19:24:
...Willen je pubers meewerken, of zullen ze er alles aan doen er tussendoor te glippen? Als het 2e het geval is, word het een leuke zaak :)
Dan bieden parental controle op de modem/router mogelijk een uitkomst om al het verkeer te blokkeren.
Websites kan je voor dit budget enkel blokkeren met een DNS server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:54
DVX73 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 19:30:
[...]

Dan bieden parental controle op de modem/router mogelijk een uitkomst om al het verkeer te blokkeren.
Google -> free vpn. En tadaa.. Doei parental control. Of een free vpn zo veilig is, is vraag 2..maar je bent om de parent control heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oldchatterman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-02 10:16
Creesch schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 19:12:
Wat verwacht je precies van "parental control"? Het is een nogal brede term die veel kan betekenen. Wil je simpelweg internet per computer kunnen regelen, ook de websites die ze kunnen bezoeken beperken of wellicht iets anders?
Dat is inderdaad een goede. Ik probeer de verantwoordelijkheid voor het bezoeken van websites en tijdsduur zoveel mogelijk bij mijn kinderen te leggen, maar merk dat ze dat best lastig vinden. Het is ook superlastig, ben je 12-13 jaar, moet je saai geschiedenis leren ofzo waar je helemaal niets aan vindt en is whatsapp of YouTube binnen 2 klikken beschikbaar. Ik zou het ook wel weten wat ik dan zou doen 😉. Dat is iets van deze tijd en hebben heel veel mensen mee te maken, niet alleen pubers.
Ze willen echt wel meewerken omdat ze ook wel voelen dat mindere prestaties op school een verband hebben met hoe vaak je bent afgeleid. Ze zijn er volgens mij niet op gericht om alle drempels te omzeilen.

Tijdens het huiswerk maken bv iedere dag van 14 tot 17 uur wil ik dan in staat zijn om websites te blokkeren (in het ergste geval gewoon internet toegang).
Daarnaast zou ik met ze aan de gang willen gaan met een tijdslimiet per dag, zodat ze inzicht krijgen hoeveel ze online zitten en er ook een stop op zit en bewust hun tijd inzetten. De limiet moet ook makkelijk opgeheven/opgerekt kunnen worden bv tijdens vakanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:12
Deze TP-Link Archer AX50 is volgens de recensies wel het overwegen waard. Ik heb geen ervaring met deze router en ook niet met parental controls, maar de TP-Link routers en switches die ik wel heb in mijn huis doen prima werk.

[ Voor 23% gewijzigd door martyw op 20-11-2021 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Besef dat je kids met wat geluk/pech beter op de hoogte zijn van de materie dan jij en in no-time iedere beveiliing omzeild hebben.

Ik zou het niet zoeken in technische oplossingen, maar in opvoedering.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
zoals DVX73 ook al voorstelde, vraag bij kpn een fritzbox als router. Die heeft uitgebreide configuratiemogelijkheden, op tijdsblokken, per device (ook op MAC niveau). Ook zijn er logging mogelijkheden hoeveel tijd een device on-line is geweest.

realiseer je wel dat met de huidige goedkope 4G databundels alles omzeild kan worden
Pagina: 1