Advies in gebruik warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janwynen
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-02-2023
Beste,

Enkele maanden terug zijn we verhuisd naar een bestaande woning welke met stookolie gestookt werd.
Omdat er zoveel zonnepanelen aanwezig waren 10KW, heb ik ook een warmtepomp van Panasonic (12KW) laten plaatsen. Normaal hadden we deze enkel voorzien voor de vloerverwarming op het gelijkvloers. En de convectoren op stookolie.
Nadien bleek dat het nogal een ingewikkelde situatie was om te verwarmen, dus hebben we alles laten aanpassen naar lage temperatuur (45°) Alle convectoren ben ik nu aan het aanpassen met ventilatoren. Er is een buffervat welke warmt wordt gehouden op 45°, hier is zowel de warmtepomp als de stookolie ketel op aangesloten.

We hebben ook nog een thuisbatterij van 22KW om toch snachts wat op te vangen kwa verbruik. Enkel krijgen we deze nu met deze dagen kwazie niet geladen. (Vanaf Maart zou deze zichzelf ook beginnen opladen van het net om zo het capaciteitstarief laag te houden, het is een Sonnen)

Toen we de warmtepomp voor het eerst in werking zetten kregen we een verbruik van 25 a 45KW per dag enkel voor de warmtepomp dus het andere verbruik is hier al vanaf. Volgens de warmte pomp licht de COP tussen de 2.5 a 4.2 afhankelijk van temperatuur. (Ik spreek nu van een 2 tal weken terug toen het snachts +/- 3 a 6 graden was).

Persoonlijk vondt ik dit wel een heel hoog verbruik. Sindsdien heb ik deze uitgeschakeld en stoken we terug op stookolie, De ketel warmt nu de buffertank op naar 45°. Ik weet dat de warmtepomp een functie heeft om op een zekere buitentemparatuur bij te vragen van de ketel of uit te schakelen en enkel de ketel te laten gaan.

Maar wanneer is dit nuttig, en vanaf welke temperatuur stel je dat dan best in ?
Ik weet bv niet wanneer stookolie duurder of goedkoper is dan de warmtepomp.

Ik weet dat de warmtepomp aan de lichte kant is gezien deze oorsponkelijk ook voor een kleinere oppervlakte voorzien was. Maar ze is enkel bedoelt om de tussenseizoenen op te vangen en in putje winter de ketel extra aan te zetten.

Het huis opzich heeft een B EPC.

Hopelijk heeft iemand soortgelijke situatie en kan me wat raad geven wat ik best doe & instel :).

Mvg
Jan Wynen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:59
Heb je enig idee hoeveel olie je gebruikt (dag/week/maand) Hoeveel graaddagen over die periode(s)?
(Al heb ik gevoel dat dit een woning buiten Nederland betreft, dus graaddagen moet wellicht op andere manier bepaald gaan worden?)
Hou oud is de olieketel? (Met oog op rendement)

Wat is oppervlak/inhoud van (verwarmde deel) van het huis?

Op zich vraag je veel van de WP om naar 45 graden te gaan, dat kost je gemiddeld 1 vol 'punt' op de COP in vergelijking met 35 graden.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 20-11-2021 17:33 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janwynen
Dag Ronald,

Ik ga de oppervlakte proberen te berekenen.

Het verbruik van de ketel is moeilijk te berekenen daar ik enkel maar een wijzerplaat heb om de tank uit te lezen. Ik vermoed dat er nu een 150 a 200 liter op 2 weken uit is (warmtepomp af)

Ik zoek het type van de ketel ook op...

Heb ook aan de vorige eigenaar gevraagd hoeveel liter hij ongeveer op een jaar verbruikte, dat krijg ik kortelings nog door.

Misschien dat ik de temperatuur ook naar 40 kan halen hoor... heb dat nog niet geprobeerd maar dan zit ik misschien met mijn convectoren weer wat aan de lage kant.

Let wel ik stook nu dag en nacht aan dezelfde temperatuur. Vloerverwarming is voor ons nieuw, in ons vorige huis was dit met radiatoren. En ik heb nu de indruk dat als we de vloerverwarming uitzetten het heel lang duurt eer we dit terug merken. (2 a 3 uur). Is het daarom niet beter om die dag en nacht op dezelfde temperatuur te houden dan voordurent snachts te laten afkoelen ?

We wonen vlakbij Baarle Nassau NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:59
1 liter stookolie ~= 10kWh. Een moderne (rookgascondenserende) ketel haalt bijna zelfde rendement als een gas CV... Procentje of 90 van het theoretische potentieel?

Er is met deze aannamen 1350-1800kWh aan warmte geleverd aan de woning.

Of 96kWh - 128kWh per dag.

Bij COP4 (dat is redelijk best case voor een L/W pomp op 45 graden) zou dat 24-32kWh en...
Bij COP2,5 zou dat 38 - 51 kWh aan elektriciteit zijn.

Hier zitten nogal wat aannamen in; maar eerste indruk is dat je warmtepomp nominaal lijkt te werken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
@janwynen
oke bij baarle, ik ken daar wel wat huizen. (vlak om de hoek)
en dan denk ik ook, groot huis, grote stook kosten.
uit eindelijk gaat het om het aantal m3 wat je wil verwarmen (of in m2 rekenen kan ook).
dus die 2 hebben veel met elkaar te maken.

maar ook rijtjes huis waar de buren ook stoken of vrijstaand met veel wind er om heen, doet aardig wat.
etc etc..

ik stook nu met +/-8kWh warmtepomp mijn huis warm, maar die zal wel een stuk kleiner zijn als die van jouw (tilburg) ;)
en ja is een tussen woning, dus stokende buren. etc etc.
een veel zuiniger huis dus (ondanks label C, maar pas op is een andere reken methode dus niet vergelijkbaar).

maar ja de getallen blijven schrikken, 1m3 gas of 1l stookolie je vervangt het al snel voor 2 a3kWh.
maar 1kWh kost dan ook maar 1/3 van stookolie of gas.
dus groot getal is niet altijd duurder, is allen maar groot getal.

met een warmtepomp is het vaak wel handiger om je huis op temperatuur te houden.
liever geen nacht verlaging toe passen (oke als je een weekend weg gaat dan kan je wel de temperatuur verlagen).
probeer het huis gewoon op temperatuur te houden, dat stookt zuiniger.
(en van daar ook dat isoleren zo belangrijk is met een warmtepomp.)

en ja een accu laden in de winter, het is bijna tot niet te doen.
zie mijn opbrengst van het dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
de maanden december + januari dat kan ik ook in 1 perfecte week doen in juni of juli.
dit is gewoon zo, rond 24 december heb je gewoon maar erg weinig uren dat het licht is. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janwynen
Hoi,

Ik heb het nog niet direct kunnen opmeten, heb ook niet echt plannetjes van het huis.

Ik heb nu tijdelijk de warmtepomp uitgeschakeld, omdat ik toch wel wat van het verbruik was geschrokken.

Het is een rookgascondenserende ketel, achteraan de ketel hangt bv een bak waar de rookgassen eerst passeren, dus vermoed wel dat dat ervoor dient... :)

We kunnen de ketel via de domotica regelen, ik kan alles meten van ingaande temperatuur in de vloerverwarming als uitgaande. Ook heb ik alles voorlopig door de dag lager gezet in temperatuur en savonds als we thuis zijn weer even hoger. maar inderdaad het duurt wel erg lang tot wel 2 a 3 uur eer dit terug op temperatuur is... Dus inderdaad misschien beter om het op temperatuur te houden.
Verder is het hybride aangesloten, we kunnen in de warmtepomp zeggen dat deze bv vanaf 5 graden moet uitgaan en de ketel aansturen, of met een bepaalde overgang.

Als je kijkt ik het de stookolie ook vrij goedkoop kunnen aankomen 650 euro voor 1500 liter 0,43 per liter dus. Als we dan kijken, betaal ik wellicht voor 1KW stroom tussen de 0,22 a 0,28

Met gevolg het mij lijkt dat de stookolie ketel zoiezo in alle scenario's goedkoper is. Tenzij ik de stroom zou verbruiken die opgewekt werd door de zon. Maar dat is in deze tijd van het jaar weer niet het geval...

Kloppen mijn ingevingen een beetje of slaag ik er echt volledig naast ? :-)
Pagina: 1