Ik gebruik een oudere pc voor het afspelen van muziek naar de versterker. Ik gebruikt hiervoor de optische uitgang op het moederbord (ja, komt je meer zo vaak tegen) om de aansluiting te maken naar de versterker.
Nu laat Windows 10 bij geluidsinstellingen bij de uitvoer 2 keer een s/pdif zien, terwijl ik er maar 1 heb. Ze hebben beide dezelfde naam en ik kan ze niet uit elkaar houden. Windows 10 stelt steevast de verkeerde in als standaard. Als ik de niet werkende uitschakel, schakel ik ook de werkende mee uit. Als het eenmaal werkt, werkt het goed, tot ik opnieuw opstart, dan weer geen geluid en staat hij weer op de verkeerde.
Hoe krijg ik die dubbele verwijzing eruit?
UPDATE: Oplossing gevonden aan de hand van de vraag of de GPU ook niet een optische aansluiting had, toen zag ik dat dat niet het geval was, maar dat de cd speler er wel een had, intern
. Opgelost.
...
Moederbord: ASUS P8Z77-V LE
Audio Adapter: Intel Panther Point PCH - High Definition Audio Controller [C1]
High Definition Audio Codec: RealTek ALC892
Processor Name: Intel Core i5-3570K
Windows 10 21H2 build 19044.1348
...
Alle drivers vervangen
...
Nu laat Windows 10 bij geluidsinstellingen bij de uitvoer 2 keer een s/pdif zien, terwijl ik er maar 1 heb. Ze hebben beide dezelfde naam en ik kan ze niet uit elkaar houden. Windows 10 stelt steevast de verkeerde in als standaard. Als ik de niet werkende uitschakel, schakel ik ook de werkende mee uit. Als het eenmaal werkt, werkt het goed, tot ik opnieuw opstart, dan weer geen geluid en staat hij weer op de verkeerde.
Hoe krijg ik die dubbele verwijzing eruit?
UPDATE: Oplossing gevonden aan de hand van de vraag of de GPU ook niet een optische aansluiting had, toen zag ik dat dat niet het geval was, maar dat de cd speler er wel een had, intern

...
Moederbord: ASUS P8Z77-V LE
Audio Adapter: Intel Panther Point PCH - High Definition Audio Controller [C1]
High Definition Audio Codec: RealTek ALC892
Processor Name: Intel Core i5-3570K
Windows 10 21H2 build 19044.1348
...
Alle drivers vervangen
...
:fill(white):strip_exif()/f/image/rnaFckXHyZiCRcCxPRC6tKKb.png?f=user_large)
[ Voor 7% gewijzigd door ElineK op 20-11-2021 16:39 . Reden: boosdoener gevonden ]