Herstellen van keramische tegels

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:36
Ik ben op zoek naar een manier om beschadigde keramische douchetegels te herstellen.
We hebben in 2015 een nieuwbouwwoning gekocht inclusief badkamer. Nu 6 jaar later hebben we de standaard glijstang douche vervangen door een regendouche, maar de gaten die achterblijven heb ik niet mooi dicht kunnen krijgen met kit. (zie foto's). Helaas heeft de aannemer die destijds de gaatjes gemaakt dat niet erg netjes gedaan waardoor de hoekjes best ver zijn afgebroken.

Ik heb al wel even gekeken, en er is ook zoiets als een voeg herstel kit, maar ik vroeg me af of iemand een goed middeltje weet waarmee ik de randen van de tegels weer een beetje naar origineel kan herstellen. Soort vloeibaar uithardende keramiek vuller ofzo. De tegels zijn Mosa wit 15x20 tegels. En iemand misschien ervaring met deze voeg-herstel kit? https://www.voegenstift.n...paratie-voegenvuller.html

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Q09a59T.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9W5bbI5.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:11
Zijn er niet wat tegels overgebleven? Bij ons stonden de aangebroken dozen tegels nog in het huis, die heb ik bewaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
croxz schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 14:38:
Zijn er niet wat tegels overgebleven? Bij ons stonden de aangebroken dozen tegels nog in het huis, die heb ik bewaard.
precies, als je de kleur voeg weet dan is even vervangen wat het meest gangbaar is en het uiteindelijk het beste uitziet

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Wat hierboven al gezegd wordt; 2 tegels verwijderen en nieuwe terugplaatsen. Klinkt eng, hoeft het niet te zijn. Je kan het natuurlijk ook uitbesteden.

Globaal stappenplan:
  • Voegen rondom de tegels uitschrapen (gaat het makkelijkst met een speciaal opzetstukje voor multitool, zoals dit)
  • Paar gaatjes boren in het midden van de tegels met een tegelboor. Let hierbij wel goed op waar je waterleidingen lopen! (Ook al hoef je nauwelijks dieper dan de daadwerkelijke tegel te gaan.)
  • Vanuit het midden met een steenbeiteltje de tegels breken en naar buiten werken. Op een geven moment wip je ze er zo af. Door van binnen naar buiten te werken voorkom je dat je de tegels eromheen beschadigt. Gewoon met de hand doen trouwens, hamerboor oid met slooptbeitel is overkill.
  • Daarna de nieuwe tegels erin plakken en voegen. Kleur van het voegmiddel is waarschijnlijk zilvergrijs (misschien manhattangrijs).
Let op dat je misschien opnieuw kimpasta moet aanbrengen voor je gaat tegelen (meestal roze pasta). Je kan het best cementgebonden tegellijm gebruiken in de natte ruimte.

Vergeet ook niet om handschoenen en een veiligheidsbril te dragen. Keramiek kan vlijmscherp zijn.

Edit: overigens zie ik de meerwaarde eigenlijk niet van zo'n voegreparatiemiddel tov daadwerkelijk voegmiddel. Vaak (meestal?) wordt Eurocol 706 gebruikt https://www.hornbach.nl/s...5-kg/7666520/artikel.html

[ Voor 16% gewijzigd door sOid op 20-11-2021 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
Hmm, helemaal vervangen had ik nog niet aan gedacht. Heb idd wel nog tegels over maar heb het idee dat je dat misschien meer ziet omdat de voeg rondom die hele tegels dan misschien net afwijkt in kleurverschil wat meer opvalt dan 2 kleine puntjes die afwijken in kleur. Wel voer om over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Robonus schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 15:55:
Hmm, helemaal vervangen had ik nog niet aan gedacht. Heb idd wel nog tegels over maar heb het idee dat je dat misschien meer ziet omdat de voeg rondom die hele tegels dan misschien net afwijkt in kleurverschil wat meer opvalt dan 2 kleine puntjes die afwijken in kleur. Wel voer om over na te denken.
Je zou alle voegen nog in de voegenfris kunnen zetten, dan is het allemaal weer dezelfde kleur.

https://www.alabastine.nl/product/voegenfris/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
@sOid legt het echt geel mooi uit. top post :)
je foto's geven geen beeld van de plaatsing van de huidige gaten maar stel nou dat die binnen de kabine vallen dan kan je natuurlijk ook een zeepbakje in de ene en een rekje an de andere kant kunnen plaatsen, de gaten zijn er al en een extra plankje/ruimte voor spul kan vaak goed van pas komen. Das minder eng en geft extra functionaliteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Er zijn zo veel verschillende kleuren voegmiddel dat het bijna niet op gaat vallen. Voegenopfrismiddel zoals @souljah1h suggereert zou ik persoonlijk ook niet gebruiken. Want waar hou je dan op? Of je moet alles doen of je blijft toch ergens een overgang zien. Lijkt me ook een klotewerk overigens :P

Maar goed, jouw huis natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
O O hoe is dit? ... twee gelijke tegeltjes met een goede montagekit over de gaten plakken over een hoek van 45 graden met gat als centraal punt. twee minuten werk. simpel en ja je ziet het maar geen lelijke roestige gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:40

MLLL

Palm Treo 650

Robonus schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 14:35:
Helaas heeft de aannemer die destijds de gaatjes gemaakt dat niet erg netjes gedaan waardoor de hoekjes best ver zijn afgebroken.
Hier moest ik wel even om glimlachen, sorry. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:31
MLLL schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 18:51:
[...]

Ik ook, de aannemer de schuld geven dat ie niet netjes heeft geboord 🙈

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:31
Maar te, waarom voeg je de gaatjes niet gewoon dicht? Ja je gaat het zien, maar het valt dan amper nog op...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robonus
Makrolon schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 19:00:
[...]

Ik ook, de aannemer de schuld geven dat ie niet netjes heeft geboord 🙈
Haha ja, ik snap 'm. Iets meer achtergrond informatie, ik ben een pietje precies, en veel tegels lagen al scheef, zowel in x, y als z richting. Kitten was lelijk gedaan en het putje was scheef. Anyway, het is maar een badkamer dus gelaten voor wat het is. Maar als ik zelf een gaatje voor de nieuwe douche voor, pak ik eerst een boortje 2mm, dan 3, 4 , 5 en 6 tot je een clean en mooi rond gat hebt. Als je dat vergelijkt met het gaatje van de aannemer destijds lijkt het alsof Johnny Sins dat gat heeft uitgewoond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

De tegel kan je bijwerken met "remaille". Krab sowieso de kit uit de voeg (das een vieze oplossing), krab ook de tegel netjes schoon, ontvetten, en tip de boel aan met remaille. Goed laten drogen, dan de voeg:

Haal een klein pakje eurocol 706 (ik kan niet goed zien of je voeg wit, ivoor, manhattan of zilvergrijs is), doe wat in een jampotje, water erbij, deksel erop en schudden maar. Je zoekt dikke dikke plakkerige pap. Duw het in het gat, gewoon met je vingers. Drogen, nat sponsje en inwassen. Drogen, stof wegvegen, klaar.

Je blijft het waarschijnlijk wel zien, dus als je je er aan gaat ergeren kan je altijd nog de tegels vervangen. :Y

[ Voor 81% gewijzigd door teacher op 21-11-2021 00:15 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-05 18:41
Denk dat het vervangen van tegels en opnieuw invoegen beste keus is. Al het andere is maar een lapmiddel, en je geeft zelf aan pietje precies te zijn dus daar ga je ongetwijfeld aan ergeren.

Over het afwijken van de kleur hoef je niet bang te zijn, gewoon foto maken, meenemen naar tegelboer. Desnoods vraag je wat stalen mee om thuis te vergelijken. Mocht het dan onverhoopt toch nog afwijken, dan kun je altijd nog uitkrabben en opnieuw invoegen. Fluitje van een cent met een multitool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
MLLL schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 18:51:
[...]

Met een speciaal diamantboortje en water krijg je de gaatjes wel mooi rond. Tegenwoordig moet dat ook omdat de tegels bikkelhard zijn en je met een gewone steenboor er nauwelijks doorheen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:40

MLLL

Palm Treo 650

Rofdof schreef op zondag 21 november 2021 @ 15:36:
[...]

Met een speciaal diamantboortje en water krijg je de gaatjes wel mooi rond. Tegenwoordig moet dat ook omdat de tegels bikkelhard zijn en je met een gewone steenboor er nauwelijks doorheen komt.
De eerste loodgieter die een glijstang ophangt met een diamantboortje moet ik nog tegen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
MLLL schreef op zondag 21 november 2021 @ 15:39:
[...]

De eerste loodgieter die een glijstang ophangt met een diamantboortje moet ik nog tegen komen.
Ik bedoel deze. Tegelboor is wellicht betere naam

https://www.tegelzetshop....gb5gqN1_ET0gaAjrDEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:00
Tja, ik vermoed dat als je hier in de originele kleur de boel dicht had gevoegd, na een beetje schoon/uitkrabben, je het weliswaar had gezien, maar tenzij op ooghoogte het niet enorm in het oog zou springen. Maar als je er grijze (siliconen?)kit in gaat plakken, dan wordt het vanaf dat punt niet beter nee :P

Nu wordt het die 2 tegels er uit zien te krijgen zonder de rest te slopen, uiteraard nadat je zeker weet dat je hetzelfde formaat in nagenoeg dezelfde kleur nog kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mocht je gaan vervangen en dus tegels bikken, leg dan een houten plank plus pak op de grond. Anders kun je straks nog meer tegens vervangen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1