Tado bij woning met vloerverwarming (aanpak check)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 17:35
Beste Tweakers, na wat onderzoekwerk blijft het een beetje spannend om te bepalen wat er nu nodig is, dus even ter dubbel check met jullie:

Situatie
Mijn woning heeft op de begane grond alleen vloerverwarming. Op de 1e verdieping 4 radiatoren (laag model, niet echt groot). Op 2e verdieping 1 lage en erg platte radiator.
De CV ketel staat boven op de 2e verdieping (systeem van vorige bewoners).
De pomp zit op de beganegrond, aanvoer komt van link boven, uitvoer rechts onder de vloer in.
Mijn pomp is van het merk: Grundfos Alpha2 L 15-60BP.
Thermostaat wired hangt vlakbij de pomp op beganegrond.

Wens
Ik wil in m'n slaapkamer op de 1e verdieping de temperatuur kunnen reguleren los van de woonkamer,

Ik vraag me af of ik kan besparen op de gas kosten door savonds de woonkamer op 17 ipv 18-18,5 te zetten zoals nu. En mn slaapkamer wel op 18-18,5. Ik las ergens op dit forum dat iemand twijfelde of een Tado+splitter oplossing wel tot besparing kan leiden omdat je CV toch die hitte maakt? Iemand hier meer input over, wat klopt er?

Mn huidige CV heeft een rare eigenschap dat s'avonds als de verwarming in mn slaapkamer aanslaat het water eerst heel hard stroomt (je wordt er bijna wakker van) en na 1-1,5 seconde gaat ie wat rustiger en stiller stromen. Wat zou hier de oorzaak van zijn?

Oplossing
Ik zat naar de Tado starter kit te kijken met 4 thermostaat koppen. Begrijp ik goed dat er voor de vloerwerwarming pomp een spliter / zone afsluiter nodig is? Zo'n honywell ding van 150 euro, welke adviseren jullie (ik lees veel slechte reviews bij sommige)? Heb een vakman gevonden die voor 400 euro totaal die wil installeren.

Is de rest van het werk met de Tado onderdelen installeren ook nog complex of zelf makkelijk te doen? Moet het water uit de radiatoren om die knoppen te vervangen?

Is er verder nog iets nodig? Verbinding naar de CV ketel? Of kan ik mn wired thermostaat vervangen met die van tado en klaar?

Nog andere tips waar ik voorzichtig mee moet zijn?

En nog een vraag (ben echt nieuw in deze woning), de maker van deze vloerverwarming zegt "je kan de CV aanvoer prima op 80 graden houden en dan op de regelaar beneden hem op 40 zetten". Echter merk ik als in de temperatuur s'ochtends verhoog het deel van de vloer vlakbij de pomp echt wel warm wordt. Er zit ook een scheur in dat gebied. In de loop van de dag merk je dat niet meer. Ik heb uit voorzorg de CV op 70 gezet en de thermostaat knop bij de pomp naar 28. Wat is hier wijsheid? Afhankelijk van wie ik bel spreken ze elkaar een beetje tegen.

Beste antwoord (via Badname2 op 01-12-2021 00:56)

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-07 23:54

FaceDown

Storende factor.

Ik heb net een vrijwel identieke installatie gedaan. Ik kon de Tado thermostaat rechtstreeks op de draden van mijn oude (Nefit Easy) thermostaat zetten.
Voor de verdeler van de vloerverwarming heb ik ook een Tado knop gezet. In de app heb ik deze toegevoegd aan 'woonkamer' en ingesteld dat de thermostaat de zoneregelaar is.
Voorheen had ik het probleem dat wanneer er boven warmtevraag was de vloerverwarming beneden altijd meeverwarmd werd. Dat is nu afgelopen want geen warmtevraag beneden betekent knop op de vloerverwarming gaat dicht.
De bestaande thermostaatknop op de vloerverwarming moet je laten zitten. Die zorgt dat er nooit te heet water de vloer in gaat. Voorheen stond deze op 40 graden. Nu op 30 max gezet. Werkt prima en ook een stuk zuiniger. De juiste aansluiten volgorde is ketel -- tado knop -- thermostaatkraan vloerverwarming -- verdeler vloerverwarming.
Dat hard stromen is waarschijnlijk omdat je ketel bij aanslaan eerst naar 100% gaat. Dit kun je meestal aanpassen, bijv naar max 50% of nog lager. Ook de pompsnelheid max kun je op 50 zetten.
Verder bespaar je door de max watertemp te verlagen naar zo laag mogelijk. Voor je vloerverwarming is 40 graden al genoeg, maar je radiatoren hebben waarschijnlijk meer nodig. Ik zou probeer eerst eens 55 graden. Alles onder de 60 is eigenlijk goed. Daarboven wordt je HR ketel veel minder efficient.
Laatste tip: Met Tado kun je je stromend water temp op 50 zetten. Op 1 dag, bijv zaterdag zet je hem op 60 om legionella te voorkomen.
Welke CV ketel heb je nu?
Knoppen kun je zo eraf draaien en Tado erop zetten mits je nu thermostaatknoppen hebt (dus knop met cijfers erop). Heb je standaard radiatorkranen (zonder cijfers) dan zul je die moeten vervangen. Dus water eraf etc.
De tip van de bypass is ook belangrijk. Maar je kunt ook 1 radiator kiezen die je altijd open laat staan. Bijv knop eraf halen. Dan fungeert deze als bypass.

[ Voor 10% gewijzigd door FaceDown op 21-11-2021 21:24 ]

Groetjes, FaceDown.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
kleine up in de hoop dat juiste expert dit ziet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07-07 21:19
Vloerverwarming kan ik geen advies over geven.

Het installeren van de knoppen is prima te doen. Zorg dat je het juiste gereedschap hebt, dus een goede Bahco, een radiatorsleutel en loctite 55. Dan kan je prima de aan-uit kranen vervangen door thermostatische kranen (met een M30 knop).

Als je een zoneklep installeert, zorg dan dat die achter de bypass zit, zodat er altijd een open circuit hebt.

Je kan ook het tado topic even doorlezen, want je bent niet de eerste met deze setup.
Mn huidige CV heeft een rare eigenschap dat s'avonds als de verwarming in mn slaapkamer aanslaat het water eerst heel hard stroomt (je wordt er bijna wakker van) en na 1-1,5 seconde gaat ie wat rustiger en stiller stromen. Wat zou hier de oorzaak van zijn?
De ketel begint altijd bij de hoogste pompstand. Ontluchten kan helpen tegen het geluid.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Ik heb net een vrijwel identieke installatie gedaan. Ik kon de Tado thermostaat rechtstreeks op de draden van mijn oude (Nefit Easy) thermostaat zetten.
Voor de verdeler van de vloerverwarming heb ik ook een Tado knop gezet. In de app heb ik deze toegevoegd aan 'woonkamer' en ingesteld dat de thermostaat de zoneregelaar is.
Voorheen had ik het probleem dat wanneer er boven warmtevraag was de vloerverwarming beneden altijd meeverwarmd werd. Dat is nu afgelopen want geen warmtevraag beneden betekent knop op de vloerverwarming gaat dicht.
De bestaande thermostaatknop op de vloerverwarming moet je laten zitten. Die zorgt dat er nooit te heet water de vloer in gaat. Voorheen stond deze op 40 graden. Nu op 30 max gezet. Werkt prima en ook een stuk zuiniger. De juiste aansluiten volgorde is ketel -- tado knop -- thermostaatkraan vloerverwarming -- verdeler vloerverwarming.
Dat hard stromen is waarschijnlijk omdat je ketel bij aanslaan eerst naar 100% gaat. Dit kun je meestal aanpassen, bijv naar max 50% of nog lager. Ook de pompsnelheid max kun je op 50 zetten.
Verder bespaar je door de max watertemp te verlagen naar zo laag mogelijk. Voor je vloerverwarming is 40 graden al genoeg, maar je radiatoren hebben waarschijnlijk meer nodig. Ik zou probeer eerst eens 55 graden. Alles onder de 60 is eigenlijk goed. Daarboven wordt je HR ketel veel minder efficient.
Laatste tip: Met Tado kun je je stromend water temp op 50 zetten. Op 1 dag, bijv zaterdag zet je hem op 60 om legionella te voorkomen.
Welke CV ketel heb je nu?
Knoppen kun je zo eraf draaien en Tado erop zetten mits je nu thermostaatknoppen hebt (dus knop met cijfers erop). Heb je standaard radiatorkranen (zonder cijfers) dan zul je die moeten vervangen. Dus water eraf etc.
De tip van de bypass is ook belangrijk. Maar je kunt ook 1 radiator kiezen die je altijd open laat staan. Bijv knop eraf halen. Dan fungeert deze als bypass.

[ Voor 10% gewijzigd door FaceDown op 21-11-2021 21:24 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
@faceDown Dank je wel! Ik ga de temperatuur verder verlagen. Welke ketel ik heb moet ik even opzoeken en of ik de pomp snelheid kan verminderen.

Heb je voor de vloerverwarming ook een knop nodig, als die vierkante thermometer al in je woonkamer bij de pomp komt?

Iemand die ik ken gaf ook aan dat ik een Tado receiver (die brede doos) nodig zou hebben bij de CV ketel? Hoe weet ik of ik zonder die kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Badname2 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 01:05:
@faceDown Dank je wel! Ik ga de temperatuur verder verlagen. Welke ketel ik heb moet ik even opzoeken en of ik de pomp snelheid kan verminderen.

Heb je voor de vloerverwarming ook een knop nodig, als die vierkante thermometer al in je woonkamer bij de pomp komt?
Als je dat niet doet kan het systeem de vloerverwarming niet uit zetten. Dus dan gaat er bij warmtevraag elders ook altijd warmte naar de vloer. Hoeft geen ramp te zijn en je kunt het proberen zonder maar het zal minder zuinig zijn en mogelijk wordt je woonkamer te warm.
Iemand die ik ken gaf ook aan dat ik een Tado receiver (die brede doos) nodig zou hebben bij de CV ketel? Hoe weet ik of ik zonder die kan?
Ligt aan je ketel. Ik kon hem zo op de draad van de oude aansluiten. Wil je de thermostaat draadloos aansluiten dan heb je de receiver sowieso nodig.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:57
Badname2 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 01:05:
Die heb je alleen nodig als je de Tado Thermostaat gebruikt om bijvoorbeeld een zoneklep aan te sturen (voor vloerverwarming) waardoor je dus geen rechtstreekse verbinding met de ketel hebt. Dit is in jouw geval niet nodig.
FaceDown schreef op woensdag 1 december 2021 @ 07:42:
[...]
Als je dat niet doet kan het systeem de vloerverwarming niet uit zetten. Dus dan gaat er bij warmtevraag elders ook altijd warmte naar de vloer. Hoeft geen ramp te zijn en je kunt het proberen zonder maar het zal minder zuinig zijn en mogelijk wordt je woonkamer te warm.
[...]
Ik heb Tado in gebruik zoals bovenstaand. Als er bij mij warmtevraag is in een andere kamer gaat de vloerverwarming altijd mee. Ik heb ook vol de zon op de kamer met vloerverwarming staan staan dus ik heb de toevoer van de vloerverwarming geknepen met de thermostaatknop op dit moment rond de 25/27 graden. Hiermee wordt de vloer lekker aangenaam, maar warmt de kamer niet (te) er op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
@breaker begrijp ik dan goed dat ik de keuze moet maken tussen of Tado thermostaat aangesloten op een zoneklep om die open/dicht te doen, of thermostaatknop voor de pomp die hem enkel afknijpt? Of moet je alsnog alles hebben, zoneklep, thermostaat bedraad, en thermostaat knop voor de zonekelp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
Badname2 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:52:
@breaker begrijp ik dan goed dat ik de keuze moet maken tussen of Tado thermostaat aangesloten op een zoneklep om die open/dicht te doen, of thermostaatknop voor de pomp die hem enkel afknijpt? Of moet je alsnog alles hebben, zoneklep, thermostaat bedraad, en thermostaat knop voor de zonekelp?
Als je je vloerverwarming echt zuiver wilt aansturen zul je een zoneklep moeten toevoegen. De thermostaatknop laat je sowieso zitten om de temperatuur te regelen

Dus dan heb je het als volgt:

1. Zoneklep (open/dicht) voor de verdeler in de aanvoer aangestuurd door de Slimme Thermostaat van de betreffende kamer
2. Extension kit op de ketel. Slimme Thermostaat geeft Extension kit het signaal om heet water te geven zodra een knop warmte vraagt, of als hij zelf de zoneklep opent
3. Thermostaatknop blijft zitten waar hij zit om de temperatuur te regelen van de vloerverwarming
4. Tussen de zoneklep en verdeler en retourleiding na verdeler moet een bypass met drukventiel. In de zomer kan het zo zijn dat je je vloerverwarmingspomp kapot maakt omdat hij in de zomer anders geen water heeft (want zoneklep gaat in de zomer niet open natuurlijk, dus draait je pomp vacuum)
5. Ook moet er een bypass in je systeem zitten om de pomp van de ketel zijn werk te kunnen laten doen

Maar! Ik zou het eerst zonder proberen en gewoon de vloerverwarming mee laten doen als een kamer warmte vraagt. In die tijd een beetje proberen wat een fijne toevoertemperatuur is voor de vloerverwarming.

Bij ons hangt Tado sinds afgelopen voorjaar en tot nu toe ~15% bespaard. Dit wordt hopelijk nog wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
Dank Tweakers, ik snap nu eindelijk wat er moet gebeuren. Heb de draadloze ontvanger net besteld, dat was enige dat ik nog miste.

Deze link heeft me erg geholpen het te snappen en zegt eribj exact welke set je moet kopen.
https://support.tado.com/...ebaseerde-vloerverwarming
Optie 2 ga ik voor.

Letop een valkuil is dat je de goekdopere volledige draadloze set koopt ipv de wired vierkante sensor. Maar dan zit je aan optie 3 te werken en heb je 2 van die dingen nodig.

Nu nog hopen dat de vakman die het gaat doen en de zoneklep installetie, bypass+ventiel het goed doet. Jullie nog advies voor vakmannen regio groot Amsterdam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
Breaker schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:08:
[...]

Dus dan heb je het als volgt:
4. Tussen de zoneklep en verdeler en retourleiding na verdeler moet een bypass met drukventiel. In de zomer kan het zo zijn dat je je vloerverwarmingspomp kapot maakt omdat hij in de zomer anders geen water heeft (want zoneklep gaat in de zomer niet open natuurlijk, dus draait je pomp vacuum)
5. Ook moet er een bypass in je systeem zitten om de pomp van de ketel zijn werk te kunnen laten doen
Toch nog een vraagje. Monteur is inmiddels langs geweest voor een offerte, maar wilde hele bypass verhaal skippen. Nu heeft hij het over 1 zo dicht mogelijk bij de CV.

Begrijp ik nou goed dat je voor de zomer een bypass met ventiel na je zoneklep nodig is? Als absolute must? en mn monteur dus een gek verhaal heeft nu?

En een 2e bypass als je niet 1 radiator met normale kraan altijd open laat staan? Die heb ik nog wel over vlak naast de CV. Zou dat evt die 2e bypass overbodig maken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:33

Osxy

Holy crap on a cracker

Ben zelf voor een DIY oplossing gegaan, ik heb de pomp aangesloten met een philips Hue plug. Ik schakel via Home Assistant de pomp nu simpelweg uit als er geen warmte vraag is.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
Badname2 schreef op zondag 19 december 2021 @ 21:24:
[...]

Toch nog een vraagje. Monteur is inmiddels langs geweest voor een offerte, maar wilde hele bypass verhaal skippen. Nu heeft hij het over 1 zo dicht mogelijk bij de CV.

Begrijp ik nou goed dat je voor de zomer een bypass met ventiel na je zoneklep nodig is? Als absolute must? en mn monteur dus een gek verhaal heeft nu?

En een 2e bypass als je niet 1 radiator met normale kraan altijd open laat staan? Die heb ik nog wel over vlak naast de CV. Zou dat evt die 2e bypass overbodig maken?
De reguliere bypass kan je realiseren door 1 radiator niet te voorzien van een Tado knop, maar gewoon altijd een klein beetje open te laten (heb ik ook).

Voor de VV geldt dat de pomp altijd draait. Als de VV in de zomer niet aangaat (en dus de zoneklep dicht!) gaat de pomp wel gewoon door, lijkt mij dat je die stuk draait op een gegeven moment omdat er niets te pompen valt. Hiervoor zou je tussen de zoneklep en de pomp een kleine bypass kunnen realiseren vanaf de retourleiding met een drukventiel. Hierdoor kan je pomp gewoon blijven draaien terwijl de zoneklep dicht blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sc1zIDJOzzM8TTLkmk58K7Qe2tM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Lj8XhffRjihO1nvIgSJeTO9K.jpg?f=user_large

Quick en dirty overzicht :)

Ik weet niet 100% zeker of de monteur "onzin" praat, maar ik kan mij ook voorstellen dat het voor de pomp niet bevordelijk is als er geen "vers" water is om rond te pompen.

[ Voor 5% gewijzigd door Breaker op 20-12-2021 09:33 ]

Pagina: 1