Wat is de oorzaak dat mijn luidsprekers "kloppen/ploppen"?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benebol
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-11-2024
Beste

Ik zit met de handen in het haar rond een issue dat zich stelt bij mijn "audio setup".

Issue: [Video: https://1drv.ms/v/s!AklbknpgV7WZqz4eTqTIQFQdG_Uj?e=qH36vG]
De luidsprekers lijken te "kloppen" van zodra de stroom wordt aangesloten.
Op dat moment is er zelfs geen audiosignaal actief.

Het probleem is moeilijk te identificeren want stelt zich niet altijd.
Soms helpt het om de stroomadapter van de versterker eens los te koppelen (maar soms helpt dat ook niet).
Soms helpt het om de speakers eens los te koppelen (maar soms helpt dat ook niet).
Soms is het probleem opgelost door 1 van bovenstaande methodes, maar dan stelt het probleem zich opnieuw van zodra ik geluid afspeel.
Soms zijn er ook helemaal geen issues...

Setup:
2-kanaals versterker van 100W:
https://www.conrad.be/p/b...er-2-kanaals-100-w-372204

2 speakers van 30W:
https://www.bol.com/be/nl...uHwfCa15_JxMaAtWVEALw_wcB

Voeding:
12V adapter

Hebben jullie enig idee waar de oorzaak mogelijks ligt?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wat zit er op de versterker aangesloten op het moment dat het ploppen begint?

Het klinkt wel wat als 'motorboating'. Dat heeft te maken met de versterker en zijn voeding. Kan je eens proberen of het goed gaat als je een andere, bij voorkeur zwaardere, adapter gebruikt? Een pc-voeding is goed genoeg.

[ Voor 19% gewijzigd door TBTL op 20-11-2021 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benebol
@TBTL
Aan de ene kant een 12V adapter.
Aan de andere kant 2 speakers van het type: https://www.bol.com/be/nl...uHwfCa15_JxMaAtWVEALw_wcB

Ik heb gemerkt dat wanneer ik met de voedingskabel/adapter beweeg het probleem zich oplost/stelt.
Heb zonet de voeding gewijzigd naar een professionele 12V (1.2 A) voeding, maar het probleem blijft jammer genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:20
Wat houd een professionele voeding precies in?

Maar je probeert 2 30W speakers aan te sturen met een voeding die nog geen 15W (12v x 1.2A = 14.4W) kan leveren. Denk dat de speakers (en/of versterker) gewoon niet genoeg vermogen krijgen om iets zinnigs te kunnen.

Om aan 60W te komen zal je 5 Ampere nodig hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door WEBGAMING op 20-11-2021 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benebol
"Professionele voeding" is wat fout omschreven. Eerst gebruikte ik een simpele 12V adapter, vervolgens een iets matuurder model om PLC componenten mee te voeden.

Wat ik ondrtssen ontdekt heb is dat op de voeding van de versterker een zekering zit ingebouwd. Die zit met momenten wat los, wat vermoedelijk het probleem veroorzaakt.

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Benebol schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 21:01:
@TBTL
Aan de ene kant een 12V adapter.
Aan de andere kant 2 speakers
Is er nog een mengpaneel of iets anders op de ingang van de versterker aangesloten? Zo niet, dan denk ik dat de versterker zelf de bron is van de plopgeluiden.

Op laag volume zou de versterker aan 1,2 A genoeg moeten hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door TBTL op 21-11-2021 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zap_pa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-06 18:17
100 Watt, eerder 2x10 RMS.
Deze hint al geprobeerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quVdmXMLbob1sgpuWKnADkSdFQw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bIFxmqRRRlP9ftK4WKmKOLGm.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Op 12 V kan je inderdaad niet meer dan 9 W per kanaal halen in 8 ohm, met een zuivere toon. Met verliezen van de eindtrap erbij kom je eerder op 5 of 6 W. Mocht je een andere versterker kopen, dan kan je overwegen om een zwaardere te kopen. Als hij op netspanning werkt is het ook praktischer.

[ Voor 168% gewijzigd door TBTL op 21-11-2021 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benebol
Bedankt voor de informatie allemaal, wordt zeer geapprecieerd!
Ik neem de feedback mee indien het probleem zich opnieuw stelt.
Door het bypassen van de zekering lijkt het issue momenteel opgelost. Voorlopig kunnen we het nodige ook voldoende kwalitatief afspelen met de huidige voeding.

@Zap_pa klopt, dat is reeds het geval, anders werkte de versterker helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:22

Reptile209

- gers -

Benebol schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:17:
[...]
Door het bypassen van de zekering lijkt het issue momenteel opgelost.
[...]
Ik hoop dat je dat bypassen alleen als test doet en niet (semi) permanent als oplossing gaat gebruiken? Die zekering zit er niet voor niks, dus ik zou dat wel (laten) herstellen. ;)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:35
Klinkt als een typisch gevalletje: "Pay peanuts, expect monkeys", oftewel, alle waar is naar z'n geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:46
Volgens mij is die versterker een auto ding. Aan een accu kan die wel wat stroom leveren maar op een adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benebol
@nineball Correct, gaat over een versterker die normaal in een auto gebruikt wordt. Ik lees op het web dat een aansluiting van een auto inderdaad heel wat meer ampères levert. Maar op zich is het afspelen van audio geen issue, de sound komt er vlot uit (zelfs op hoge volumes).

@Reptile209 Ik zou verwachten dat de zekering ervan tussen halen niet veel kwaad kan? Bij een kortsluiting ga ik er vanuit dat de de zekering van het net waar hij op aangesloten zit afslaat en in het slechtste geval is de versterker kapot.
Of zie ik dat fout?

(Ik dacht dat de zekering er louter tussen zat omdat die voornamelijk voor gebruik in de wagen geschikt is)

De zekering zit in het omkaderde gedeelte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/diZa0-hSALu3MBIbxhIO7SrQq6g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ItNDtZLtJBD7vBk26FrzI6S0.png?f=user_large
Pagina: 1