Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandel
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-02 13:43
Dit is een persoonlijke ervaring, ik heb recent een galaxy tab 6 lite gekocht en met de bijbehorende lader van 1.5 amp laadt sneller op dan een nieuwe raspberry pi voeding van 3 amp.
Beiden geven 5 volt en het wattage is uiteraard hoger bij de raspberry dan de samsung lader.

Ik kan dit niet verklaren anders dan dat de galaxy tab weigert meer amps te gebruiken.
De laad-tijd met de raspberry is dan bijna 4 uur of meer terwijl de samsung dit binnen anderhalf uur klaar speelt.

Hopelijk heeft u een verklaring voor dit fenomeen dat mij bezig houdt en ik zou graag van u willen horen wat u hiervan denkt.

Vriendelijk dank.
A. van Andel.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avoid
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:45
Ondersteunt die tablet QuickCharge? Staat er een QuickCharge logo op de Samsung lader?
Wikipedia: Quick Charge
Met QuickCharge wordt je accu met een hoger voltage geladen. De Raspberry lader heeft dat sowieso niet.

[ Voor 23% gewijzigd door avoid op 20-11-2021 11:44 ]

Time flies like an arrow, fruit flies like a banana.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:04
Is idd quickcharge of een variant daarvan. Via dat protocol communiceert de telefoon met de lader dat er een verhoogde spanning geleverd mag worden, waardoor je niet oplaadt met 5V maar met 9V of zelfs nog meer bij sommige andere apparaten.

Zou je dat hogere laadvermogen aanspreken bij 5V krijg je warme kabeltjes en connectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:13
Weet je zeker dat de Raspberry lader 3A op één poort levert? Of is dat over verschillende poorten verdeeld?
Weet je zeker dat de lader van Samsung (alleen) op 5 V werkt? Mijn Lenovo tabletlader doet 3A op 5V (=15W), maar op 10 en 12 V levert hij 20W (resp. 2 A en 1,67 A).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandel
Geen quickcharge, en de raspberry lader geeft 15,3 watt en de samsung geeft7,8 watt.
De theorie achter snelladen is het hogere amperage dat dit doet veroorzaken.

Dus.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandel
Wild Chocolate schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:55:
Weet je zeker dat de Raspberry lader 3A op één poort levert? Of is dat over verschillende poorten verdeeld?
Weet je zeker dat de lader van Samsung (alleen) op 5 V werkt? Mijn Lenovo tabletlader doet 3A op 5V (=15W), maar op 10 en 12 V levert hij 20W (resp. 2 A en 1,67 A).
De raspberry heeft maar 1 kabel die geïntegreerd is en 1 usb-c aansluiting heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het gaat er om welke maximale stroomsterkte de lader en de tablet met elkaar afspreken in de "negotiation" fase.
Samsung heeft 2 eigen protocollen, "Adaptive Fast Charging" en "Super Fast Charging" die lijken op QuickCharge en USB-PD.
Als je er een USB Power meter tussen zet dan kan je zien welke maximale stroom ze afspreken.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-05 19:48
Telefoon en lader "Praten" met elkaar om de hoogst mogelijk ondersteunde laadprotocol te gebruiken.

Die raspberry lader en samsung tablet ondersteunen samen dus minder dan de samsung lader en tablet kunnen. Dit kan doordat samsung zoals hierboven staat, een aantal eigen protocollen heeft.

Die raspberry doet dat dacht ik simpeler (correct me if i'm wrong). Deze gebruikt wat hij nodig heeft, tot de spanning te ver inzakt en als hij dan niet genoeg heeft, gaat ie terug clocken om te zorgen dat hij niet uitvalt.

En snelladen heeft niet altijd met hogere stroom te maken hoor. USB-PD laad bijvoorbeeld ook met hogere spanning, als beide apparaten dit ondersteunen. Als de stroom dan 1A blijft, laad je telefoon 2 keer zo snel op met 10V, vergeleken met 5V. (Maar USB-PD ondersteund 5V, 9V, 15V en 20V dacht ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandel
Bedankt zover voor jullie reacties, er zit niets anders op dan de samsung lader maar te blijven gebruiken. Er zit niets anders op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:19

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Schopje van GR naar ATB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Volgens https://eu.community.sams...-tab-s6-lite/td-p/1832255 kan jouw tablet wel 15W fast chargen met een andere Samsung lader.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Pagina: 1