Herstellen power supply externe tape drive

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-07 17:55
Ik heb een HP externe SAS tape drive hier liggen die niet wil opstarten. Hij gaat aan en de tape drive lijkt "logica" te hebben, hij start op en het READY lampje flikkert. Dat betekent dat hij iets aan het doen is maar nog niet klaar is. READY pinkt als zo'n drive data schrijft/leest, maar ik vermoed ook tijdens het booten. Vanaf hij klaar is, gaat het naar vol branden.

Nu merk ik dat de ventilator in de behuizing fluctueert in snelheid. Ik vermoed als de tape drive stroom vraagt. Op een gegeven moment zie je de tape drive terug van 0 opstarten, op dat moment gaat de fan ook echt heel merkbaar lager in toeren.

Mijn vermoeden is dat de power supply defect is en niet genoeg stroom meer kan leveren. De tape drive geraakt dus nooit helemaal opgestart en zit in een "boot loop".

Ik heb het bordje van de power supply eruit gehaald en mijn eerste gedacht is de bruine verkleuring onder de koperen spoel L101 . Weet iemand wat voor een component die spoel is? En is dat inderdaad een component die een verdachte kan zijn van dit probleem?

Als dat het niet is zou ik de capacitors af gaan en zien of die nog werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ffkcloih9__iSbVQ0dt6HfL2CZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wtQw2Zp1iPS8tFJ5qpkb41aK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKo3imAEzrn_pduQuQFL2PKvDos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/imw99nY28JkukXi2BYVlLfyt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j-rCZ6IdMaKWT02OQLiaM1A99Nc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hC7lAMhuQ12BSs14dWm0hA7F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQSFp7DhSvhTbb4nCVwf2rcXqgQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kp5Bo7NR1gEyg5B7xGhbrGJm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
L staat voor spoel maar die gaan eigenlijk bijna nooit kapot !
Deze verkleuringen zijn normaal na verloop van tijd.
De 2 condensatoren links van L101 lijken bol te staan , dus vermoedelijk defect , ik zou daar alle 4 vervangen (zowel rechts als links van L101) en hopen dat dat het probleem was!
Pas op gebruik zelfde of hogere spannings aanduiding (liefst lo esr van een goed merk) en let op dat je ze er goed om (- aan de goede kant) weer inzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
Ja ik las het al dat een spoel gewoon ... een spoel is. Niks aan. Maar ik denk dat je gelijk hebt. Als je met bol staan bedoelt het dakje dat bol staat, dan heb je gelijk! 3 zijn er stuk die rechts vooraan is nog goed.

Waar zou jij die bestellen? En wat is een goed merk? Ik heb nog nooit caps besteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXb-1_kV-y-9f2QQDpIskfbtsrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w3JK9QCFtm5JXpgaCQyOQyWs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Een simpele "google" op blown capacitor leert me inderdaad dat die 3 caps hoogstwaarschijnlijk de reden gaan zijn waarom die niet meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
En nog bijkomend 2 vragen
1. wat is de functie van die grijze lijm/pasta? Hittegeleiding en/of mechanische fixatie op het bord?
2. Hoe verwijder je dat best en breng ik dat best ook terug aan? (en hoe heet dat? :))

OK 4 vragen dus :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Er6VzNe6B8lsWN2sakCZSGzTvSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6e03lrOYZo7ioHpTvNHvpJ5L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:53
bucovaina89 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 07:19:
Ik heb het bordje van de power supply eruit gehaald en mijn eerste gedacht is de bruine verkleuring onder de koperen spoel L101 . Weet iemand wat voor een component die spoel is? En is dat inderdaad een component die een verdachte kan zijn van dit probleem?
zie daar aan de onderkant wel 3 smd posities waar mogelijk iets hoort te zitten. er rammelde niks in de behuizing?
Als dat het niet is zou ik de capacitors af gaan en zien of die nog werken.
Dat lijkt idd de eerste stap.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Tens schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:51:
[...]
zie daar aan de onderkant wel 3 smd posities waar mogelijk iets hoort te zitten. er rammelde niks in de behuizing?
Goed gezien. De solderingen daar blinken dus het lijkt er mij op dat het bordje ook voor iets anders gebruikt kan worden waar nog 3smd's erbij moesten maar dat voor deze voeding niet moest of zo. In ieder geval, het bordje werkt, ... semi dan. De drive gaat aan, alleen wanneer die echt stroom trekt kan het bordje dat niet aanleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
bucovaina89 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:49:
En nog bijkomend 2 vragen
1. wat is de functie van die grijze lijm/pasta? Hittegeleiding en/of mechanische fixatie op het bord?
2. Hoe verwijder je dat best en breng ik dat best ook terug aan? (en hoe heet dat? :))

OK 4 vragen dus :)
Fixatie, en in sommige gevallen ook tegen resonantie. die rechtse klodder is me onduidelijk btw.
verwijderen met een afbreek mesje en beleid, dan wel gepast geweld.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Tens schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:56:
[...]

... dan wel gepast geweld.
Ik heb nog een 18V reciprozaag liggen.

En hoe heet die pasta? Misschien wil ik het gewoon wel weer netjes te fixeren achteraf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
bucovaina89 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:57:
[...]

Ik heb nog een 18V reciprozaag liggen.

En hoe heet die pasta? Misschien wil ik het gewoon wel weer netjes te fixeren achteraf.
ik gebruik voor zoiets een lijmpistool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
OK super, dan doe ik dat zo.

Heb je toevallig nog een aanrader welke merk condensatoren "goed" is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:24

Onbekend

...

Tens schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:56:
[...]

Fixatie, en in sommige gevallen ook tegen resonantie. die rechtse klodder is me onduidelijk btw.
Ik denk dat die rechts klodder ook wel tegen resonantie bedoeld is. Mogelijk voorkom je hiermee haarscheurtjes in de solderingen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
bucovaina89 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 13:00:
OK super, dan doe ik dat zo.

Heb je toevallig nog een aanrader welke merk condensatoren "goed" is?
uit deze serie bijvoorbeeld

https://www.reichelt.nl/n...000-10000h-c5513.html?r=1

Capaciteit (μF) moet hetzelfde zijn, voltage mag een stapje hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
OK thanks daar kan ik mee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Die herstelling gaat me negen euro en achtentwintig centjes kosten inclusief verzendkosten :+

Ik heb ook wel gezien dat ik de beste serie eruit nam met 10.000u verwachte levensduur. Voor het verschil in prijs moet je't niet laten.

(net besteld :) )

[ Voor 37% gewijzigd door bucovaina89 op 20-11-2021 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:39

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

bucovaina89 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 13:38:
Die herstelling gaat me negen euro en achtentwintig centjes kosten inclusief verzendkosten :+

Ik heb ook wel gezien dat ik de beste serie eruit nam met 10.000u verwachte levensduur. Voor het verschil in prijs moet je't niet laten.

(net besteld :) )
Ik hoop dat je meteen alle condensatoren vervangt? Als er al 3 defect zijn, is de kans groot dat die andere ook niet zo goed meer zijn. Nu preventief vervangen kan je dan een hoop gedoe schelen en je bent er dan van verzekerd dat alles weer tip top is.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Ik wilde dat doen maar niet alles is op voorraad dus voorlopig is het alleen diegene die ik zie die opgeblazen zijn. Er zijn er ook die moeilijker bereikbaar zijn. Ik ga van wat er werkt gewoon af blijven. Mocht het ooit nog eens mis gaan, haal ik die wel terug uit elkaar. Het is puur voor thuis, dus dan heb ik ook weer eens wat te doen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Ook een condensator waarbij het dakje niet bol staat kan kapot zijn. Ik weet dat in de begin jaren 2000 een Chinese leverancier slechte condensatoren op de markt heeft gebracht. Hier hebben meerder leveranciers flink last van gehad. De enige oplossing was om alle condensatoren te vervangen voor een goed/juist exemplaar.

Gelijk een tip, kijk uit voor de grote condensator van 400V. Er zit niet heel veel capaciteit in maar je zal wel flink schrikken (en voelen) als je deze kortsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Die 400V condensator ga ik idd niet uitdagen, die wint :D :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:43
Mocht je geen succes hebben met het herstel. Het lijkt gewoon een standaard ATX molex connector te zijn, even multimeter erop voor dubbelcheck, geel + een zwarte draad =12v, rood + een zwarte draad is 5v.

Als dat klopt kan je deze vervangen met :

https://www.reichelt.com/...vilock-41410-p169041.html
Pinout zou in dat geval ook overeen moeten komen (Wel altijd even meten=weten).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

MdBruin schreef op zondag 21 november 2021 @ 13:00:
Ook een condensator waarbij het dakje niet bol staat kan kapot zijn. Ik weet dat in de begin jaren 2000 een Chinese leverancier slechte condensatoren op de markt heeft gebracht.
Ik weet dat China vindt dat Taiwan een afvallige provincie is, ;) maar het waren toch echt voornamelijk elco's uit Taiwan:

Wikipedia: Capacitor plague

The capacitor plague was a problem related to a higher-than-expected failure rate of non-solid aluminium electrolytic capacitors, between 1999 and 2007, especially those from some Taiwanese manufacturers,
...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
@ehtweak Ik wou de reden hier niet neerzetten, maar zie wel op je gelinkte pagina de reden al staan. Toen was het kopieergedrag helaas al bezig en dat ik in mijn ogen alleen maar erger geworden. Doordat ze de componenten/producten goedkoper konden produceren is het uiteindelijk een wereldmacht geworden. De producten welke van het bedrijf waar ik toen werkte, kwamen in die tijd voornamelijk uit China. Maar uiteindelijk is de overstap naar Taiwan wel gemaakt vanwege de betere kwaliteit. Er is ook in het gelinkte stukje te lezen dat de oorsprong uit China komt, maar het probleem groter is geworden doordat er medewerkers naar Taiwan zijn gegaan en daar de formule grootschalig hebben gebruikt in hun eigen opgerichte bedrijven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bucovaina89
Hoe cool is dat!!! Ik heb de 3 condensatoren vervangen die wat bol stonden en de drive staat hier ondertussen terug vrolijk data te archiveren voor 9,28 euro.

Desolderen ging wel erg moeilijk. Ik kreeg het soldeersel maar niet gesmolten en erg mooi zijn de nieuwe condensatoren er niet op gesoldeerd. Maar het belangrijkste: hij werkt terug _/-\o_ .

Wel een erg fijn gevoel, de eerste keer dat ik zelf iets van elektronica herstel door de defecte component te desolderen en te vervangen door iets nieuw, bye bye sukkels 8) .

De vervangen condensatoren: :w
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6pG-0rDn3WQojP0YJgUHrh6hGw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IxXtwxubeALOr60u0twqvgqs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Ja caps vervangen is vaak lastig, zitten direct op de powersporen, dikke brede koperen heatsinks vaak aan beide kanten van de printplaat, hoog vermogen soldeerbout nodig om dat echt netjes te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
@SA007 hoeveel watt spreek je dan? Ik denk dat ik een wsd50 heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:15

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@bucovaina89 Ik heb een ERSA RDS-80 en dat is 80W, als ik zo van die sporen moet doen zet ik hem op max temperatuur en hopen dat ie kan volgen :)

Anyway ben blij dat je drive terug werkt, maar ik had de andere condensatoren ook mee besteld en vervangen (behalve de 400V dan).

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdBruin
Op het bedrijf waar ik werkte werd er een 80W soldeerstation van Weller gebruikt. Afhankelijk van het gebruikte puntje stond deze meestal rond de 325 graden Celsius, maar dat hangt er dus vanaf tot hoever je puntje geschikt is. Bij de desolderen van de caps werd er eerst van vers soldeertin toegevoegd, om nieuw flux toe te voegen en het tin makkelijker te laten smelten/vloeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Ik weet het niet het is gewoon een "punt" geen beitel of zo. Ik zet hem standaard op 380 en dat werkte tot nu toe goed. Dat toevoegen heb ik ook niet gedaan.

Welke soledeertip zou je aanraden voor grotere caps weg te halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdBruin
Eentje waar je flinke warmte overdracht mee hebt, dit zijn meestal de beitelpuntjes doordat je een groter contact oppervlak hebt. Je hebt het nadeel als je het juiste typenummer hebt doorgegeven dat je 50W tot je beschikking hebt. Doordat de massa oppervlakte groter is en hierdoor makkelijker warmte verloren gaat, heb je iets meer geduld nodig om tot de juiste temperatuur te komen. Ga vooral niet wrikken/forceren aangezien je dan de sporen kunt beschadigen. Met wat geduld en vers soldeertin gaat het lukken. Om de gaatjes weer open te krijgen zou ik persoonlijk desoldeer litze gebruiken, hiermee heb ik zelf betere ervaring dan een desoldeerpompje (los pompje en niet een desoldeerstation wat weer wel goed werkt).
Pagina: 1