WiFi netwerk thuis verbeteren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alve
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-07-2024
Ik heb een Fritzbox 5490 router met WiFi.

Het wifi signaal is niet goed in huis, om dit te verbeteren heb ik rond gekeken op het forum, maar ik kom er niet helemaal uit.

In huis zitten betonnen vloeren en gemetselde tussenuren. De oppervlakte is ongeveer 175 m2 en er is 1 verdieping.
Ik heb een loze leiding naar de 1e verdieping liggen.
De schuur staat 5 meter achter het huis en daar kan ik geen kabel naar toe trekken, ik wil ook graag WiFi in de schuur en tuin.

Kan ik het beste access points gebruiken of een set die een mesh netwerk ondersteund (of een combinatie hiervan)?
Welk merk/type is hiervoor het meest geschikt?
Ik heb een glasvezel aansluiting van 1Gb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:42

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Een Mesh-WiFi set waarbij je zoveel mogelijk WiFi punten bedraad aansluit, is zeker een goede oplossing. Deze werken actief samen om je apparaat op het sterkste WiFi punt te krijgen.

Waar staat de Fritzbox nu? In de woonkamer of in de meterkast?

Ik zou de WiFi op de Fritzbox uitschakelen en bijv. een dergelijke set kopen (zijn ook genoeg alternatieven van andere merken maar TP-Link wordt veel gebruikt, ook hier op het forum). De units plaats je dan verspreid over de woning.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:11
[BoSS] schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 07:00:
Een Mesh-WiFi set waarbij je zoveel mogelijk WiFi punten bedraad aansluit, is zeker een goede oplossing. Deze werken actief samen om je apparaat op het sterkste WiFi punt te krijgen.

Waar staat de Fritzbox nu? In de woonkamer of in de meterkast?

Ik zou de WiFi op de Fritzbox uitschakelen en bijv. een dergelijke set kopen (zijn ook genoeg alternatieven van andere merken maar TP-Link wordt veel gebruikt, ook hier op het forum). De units plaats je dan verspreid over de woning.
Had hetzelfde antwoord met als kleine toevoeging dat ik via de loze leiding een netwerkkabel zou laten gaan en zo de 2e mesh bekabeld kan laten praten met de ander. Dan heb je eigenlijk alleen het punt bij de schuur die draadloos verbonden is. Als het punt op de 1e verdieping een beetje handig geplaatst kan worden kan dat punt ook de draadloze verbinding verzorgen naar het wifi punt bij de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-10 18:41
Is het WiFi signaal nergens goed? Of is het alleen niet goed op de verdieping waar de fritzbox niet staat? Wat is niet goed ? Heb je al gemeten? Fritzbox heeft een app waar je mee kan meten ( fritz WLAN).

Ter info: ik heb dezelfde router in de meterkast staan (beneden) en haal 500 Mb/s op de begane grond, dus meer dan genoeg. Op de eerste verdieping heb ik (bedraad) een fritzbox 3000 aangesloten, daarmee haal ik boven dezelfde snelheden. Het is dus zeker niet zo dat fritzbox niet goed is en dat je dit altijd moet vervangen door iets beters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alve
De Fritzbox staat in de meterkast.

Het signaal is goed in de directe omgeving, maar als ik in een andere kamer sta wordt het signaal veel zwakker en neemt de snelheid behoorlijk af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alve
Is de Fritzbox 3000 te vergelijken met de eerder genoemde tp link?

Op de website van Fritzbox worden er nu 2 in een pakket aangeboden voor 215 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
alve schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 06:51:
Ik heb een Fritzbox 5490 router met WiFi.

Het wifi signaal is niet goed in huis, om dit te verbeteren heb ik rond gekeken op het forum, maar ik kom er niet helemaal uit.

In huis zitten betonnen vloeren en gemetselde tussenuren. De oppervlakte is ongeveer 175 m2 en er is 1 verdieping.
Ik heb een loze leiding naar de 1e verdieping liggen.
De schuur staat 5 meter achter het huis en daar kan ik geen kabel naar toe trekken, ik wil ook graag WiFi in de schuur en tuin.

Kan ik het beste access points gebruiken of een set die een mesh netwerk ondersteund (of een combinatie hiervan)?
Welk merk/type is hiervoor het meest geschikt?
Ik heb een glasvezel aansluiting van 1Gb.
Op basis van deze info zou ik juist losse AP's inzetten en voor buiten een outdoor AP plaatsen zodat je in je tuin en schuur goede wifi hebt.

Aangezien je geen kabel wil trekken naar de schuur is de kans groot dat een Mesh set een gevalletje wordt van WKOA, of een nieuwe topic met " waarom is mijn wifi zo bagger in de schuur/tuin.
Mesh sets zijn niet geschikt voor buiten dus 1 van die punten komt dus in de schuur te staan.
Dit betekend dus 2 muren(veel demping) tussen de 2 wireless Uplink AP's waarbij je rekening moet houden met 2 mogelijke issues.

1- Er kan geen Mesh uplink gecreeerd worden dus de AP in de schuur werk niet
2- Er is een Uplink connectie maar een zeer lage bandbreedte en hoge latency.

Mesh sets zijn leuk maar ervaring is erg wisselend met Wireless Uplinks(Mesh) en dit geeft o.a. TP-link op hun website ook aan.(demping, wifi protocolen etc)
[BoSS] schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 07:00:
Even voor de duidelijkheid is dat Mesh niks te maken heeft met roaming en dus ook niet regelt naar welke AP je verbind.
De client bepaald uit eindelijk naar welke AP je switch maar er zijn wifi protocolen die client hier bij kan helpen, al is de ervaring wisselend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:54
Helemaal eens met bovenstaande
Echter soms is mesh kopen wel een goed idee als je hem bedraad aansluit. Je koopt da. Voor een lage prijs (deco m4 = 100 euro voor 3 nodes) een multi ap setup met centraal (cloud) management

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou persoonlijk gewoon het Fritz netwerk uitbreiden, die werken heel goed samen ook naar een Mesh oplossing. Afhankelijk van wat je wil kan je hiervoor ook 2e hands kijken. Ze laten zich makkelijk als master en slave configureren. Zoals boven genoemd eigenlijk waar bedraad kan dat ook gebruiken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:42

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Arthion-nl schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:46:
[...]

Even voor de duidelijkheid is dat Mesh niks te maken heeft met roaming en dus ook niet regelt naar welke AP je verbind. De client bepaald uit eindelijk naar welke AP je switch maar er zijn wifi protocolen die client hier bij kan helpen, al is de ervaring wisselend.
Ik weet uit eigen ervaring dat TP-Link (en andere merken naar mijn weten ook) clients actief sturen naar het AP met de hoogste sterkte. Dat zie ik ook terug in de logging van mijn mesh wifi set en werkt een stuk beter dan met losse Access Points waar (te) vaak WiFi devices erg lang verbinding proberen te houden met het punt waar ze verbinding mee hebben, ondanks dat een ander punt dichterbij is.

Overigens volledig mee eens dat je altijd moet kiezen om de access points of mesh wifi punten bedraad aan te sluiten. Helaas is dat niet altijd mogelijk en moet je concessies doen aan bereik of snelheid.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
@[BoSS] sorry voor mijn directheid maar iedere week komt er wel iemand op tweakers langs met deze misvatting. Nee is niet zo, mesh doet niets met sticky clients met roaming. Goed ingestelde aps werken net zo goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
[BoSS] schreef op zondag 21 november 2021 @ 07:30:
[...]

Ik weet uit eigen ervaring dat TP-Link (en andere merken naar mijn weten ook) clients actief sturen naar het AP met de hoogste sterkte. Dat zie ik ook terug in de logging van mijn mesh wifi set en werkt een stuk beter dan met losse Access Points waar (te) vaak WiFi devices erg lang verbinding proberen te houden met het punt waar ze verbinding mee hebben, ondanks dat een ander punt dichterbij is.
Je haalt hier weer Mesh en roaming door elkaar.. Mesh valt onder WiFi protocol IEEE 802.11s en roaming valt onder IEEE 802.11k/r/v .

Om roaming goed te laten werken zoals het bij de Mesh setjes gebeurd dient de client dus wel IEEE 802.11k/r/v te ondersteunen anders doen ze niks met die berichten van je Mesh setje.
Je logs zeggen alleen dat ze de berichten naar de client hebben gestuurd maar wat doet de client daar mee dan? wat ie niet kent kan ie niks mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
In 99.9% van de thuissituaties merk je geen verschil tussen een wifi netwerk met of zonder 802.11krv. Is vooral nuttig als downtime tijdens roamen minimaal moet zijn (sip calling oid)

• alve
Op Amazon.de zie ik de asus Zenwifi XT8 voor 299 staan (2stuks)
Bij Coolblue staat de TP-Link Deco voor 399.

Welke van deze 2 is de betere?
Pagina: 1