Extra interne opslag. NvME of SATA?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-01 09:13
3 jaar geleden heb ik zelf een systeem gebouwd voor foto en video bewerking met een AMD Ryzen R7 2700x op een Asus Crosshair VII Hero moederbord. Voor opslag heb ik toen voor 3 SATA SSD's gekozen (allemaal Crucial MX500), een 250GB voor het OS en programma's, een 250GB voor cache en scratch en een 1TB voor data opslag. Die laatste zit elke keer te snel vol, dus daar wil ik iets met wat meer ruimte voor terug. Aangezien ik al 3 SATA SSD's geïnstalleerd heb, is het fysiek gezien niet heel eenvoudig om er een 4de SATA SSD bij te plaatsen in de Corsair Obsidian 500d RGB kast. Nu kan ik de 1TB drive vervangen voor een 4TB variant, of ik plaats een 2TB NVME drive in één van de M.2 sloten en laat de 1TB SATA zitten waar die zit. Ik heb geen zin om het OS over te zetten naar de NVME. Het systeem draait al 3 jaar als een trein en de prestatie winst weegt niet op tegen alle moeite van het opnieuw installeren van Windows en alle software opnieuw te configureren. Het is dus puur voor extra opslag. Wat raden jullie aan? Alvast bedankt voor elke suggestie.

Some infinities are bigger than others.

Alle reacties

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:31
Waarom is het fysiek lastig om een extra ssdtje bij te plaatsen? Die kast is 60L en een SSD kan je gewoon los op de bodem van de kast leggen of met een tie wrap ergens vast zetten

• Major_ton
Rrob schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 01:59:
Waarom is het fysiek lastig om een extra ssdtje bij te plaatsen? Die kast is 60L en een SSD kan je gewoon los op de bodem van de kast leggen of met een tie wrap ergens vast zetten
Daar heb ik ook over nagedacht, maar het is een vrij nette build en daarbij moet ik eerst behoorlijk wat loshalen om een extra SATA kabel en voedingskabel aan te sluiten. Een SATA schijf swappen of een M.2 reepje erbij prikken is dan veel makkelijker.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:13
pricewatch: WD Blue SN550 2TB (WDS200T2B0C) of pricewatch: Samsung 970 Evo Plus 2TB erbij. Wees wel snel met de aanschaf want de aanbiedingen zullen na dit weekend weer voorbij zijn.

• Major_ton
Voor nu heb ik een 4TB Samsung SATA 870 QVO besteld. Volgend jaar rond deze tijd wil het ik moederbord met cpu en geheugen een upgrade geven en dan gaat deze SSD mee en komt er een NVME drive in voor het OS en de programma's.