x570 Aorus xtreme herkend geen 32gb maar 16gb

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwabara
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08-11-2022
Beste Tweakers,

Mijn Aorus x570 xtreme herkent niet wat er in slot b1 en b2 zit, Ik heb 4 reepjes van 8gb, zelfde merk, model en specs (‎Corsair- CMH32GX4M4D3600C18). Windows 10 taskmanager herkent alleen 16gb en de Bios herkent ook alleen 16gb terwijl het 32gb moet zijn.

Interresant genoeg herkent CPU-Z wel 32gb, hw monitor herkent ook de 4 reepjes en weergeeft zelfs de temps. Het is opmerkelijk want alle ddr4 reepjes worden gewoon herkent door Corsair Icue, rgb effecten werken op de 4 reepjes ook perfect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPjSSCUwb7yTtdCZWCXz582T6RU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hsHysPTnJhxMGS3CbmrmNn25.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSLQdS5R35UHxamHVCLfWaRZBGA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EmHtGtekFKDzfRmhAQEBHMbW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDGU7geRsXxP-c-YKq876SXH9o8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E5jHOYZ4N9mV2Rl8FSNgsAxK.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKIfafOZVeo-GYd6hq6Yb-CW50s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6UmYihZIbReYQY1uMWnhqtHr.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YG9sbPjOjZ-MuO4zuVxguhR5fc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRUCzu3tgHgovUFZprv9zMgg.jpg?f=fotoalbum_large

XMP profile werkt niet, wanneer je t activeerd (3600) via de bios, dan restart my pc 3x of 4x, en wanneer hij naar windows boot zie je dat er niks is veranderd aan snelheid van de ddr4, hij staat gewoon op 2133mhz zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zA89VW4_KVtdxeZw1DA_rOOtiDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vC5fIO7LqRYcq114Q71lmthN.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens heb ik besloten om mijn bios te updaten met de hoop voor een oplossing. Na de installatie van de nieuwste bios ging pc restarten, en ik kreeg maar geen beeld, handmatig uitschakelen was alleen mogelijk door kabel eruit te trekken, knoppen werkte niet, en gpu ging niet aan wel de fans en mobo.

Aangezien ik al gezeik had met de ram van b1 en b2 slot, besloot ik die eruit te halen, en bam windows boot gewoon en alles draait, ff bezoekje gedaan bij de bios om xmp te unlocken, dit x zonder dat de pc 3/4 x ging restarte ging hij meteen naar windows, en taskmanager gaf snelheid van mijn corsair (3600mhz) zoals hij geadverteerd word.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uW8TrOKr3-yyW_NdTE0oQFD5qQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/unXCN4pVRFQ4bZfTPbyocCpX.jpg?f=fotoalbum_large

Met de nieuwste bios was ik niet in staat om slot b1 en b2 werkend te krijgen, als ik dit probeer zou de pc in bootloop zitten en gpu zou niet aangaan. Als ik slot b1 en b2 leeg hou, dan start pc normaal op en ben ik in staat om xmp te unlocken maar echter wel met maar 2 reepjes van 8gb (3600).

Ik vind dit nogal een schok want, met mijn Aorus z390 ultra werkte diezelfde ddr4 gewoon perfect zonder gezeik. Bijzonder genoeg maak ik een upgrade van t zelfde merk naar een supper premium mobo van 700 euro, en ik krijg gezeik met mijn ddr4.

Ik geloof niet dat t hier om een defect gaat van hardware maar er is iets wat mijn mobo niet goed doet, geen iedee wat precies en hoe ik t kan fixen.

PC specs;

Aorus x570 xtreme
AMD 5800x
NZXT z73
Sapphire Nitroplus 6800xt SE
CORSAIR VENGEANCE RGB PRO SL 32 GB
Coolermaster 1200watt
c700m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:08
Wat is het exacte typenummer van het RAM?
Welk versienummer staat er op de modules?

[ Voor 4% gewijzigd door Uszka op 19-11-2021 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwabara
exact moddel staat in t begin van mijn verhaal, ik hb net ff dikke late bedrukken zodat je 't niet kan missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Dat had ik gezien en daarom de vraag al snel doorgestreept. Blijft het versienummer over. Dat vind je op de modules naast of onder het voltage.

Weet wel dat zolang er geen Z in het typenummer staat de modules zijn geoptimaliseerd voor Intel. Modules met een Z in het typenummer zijn geoptimaliseerd voor Ryzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwabara
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1LJywRRJFr4bK8yzdiMN_Xr0h0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eXeEgryxFP6HFDFcjPKtZXW4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9uI8wV4YtXpZIOvYiikvpLAgyYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iAQUmWsIXfQ6tD5JIgMyjupk.jpg?f=fotoalbum_large

Voordat ik dit setje kocht stond er op de product beschrijving dit;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NCmrrPFtn7wHtN0iv3CwOFzlMEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dfZO7smtaYiM0SvOu7P9wFEM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
4.32 dus. Mijn ervaring is dat dat nogal slecht loopt met Ryzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwabara
het ergste is dit ; Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4KT_TxEcWDSc0xlL0D2Z3V-NPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GlIhUAcb9oXM7VNUZBFmVi3t.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kocht hem begin 2020 in combi met mijn aorus z390 (9700k) nooit gedacht dat t impact zou hebben op een amd bord. Ik vind t wel zuur man nu ik een beefy bord heb en toch niet werkt.

Is er echt geen andere optie voor mij om t toch te fixen ergens in de bios settings van mijn x570 aorus xtreme ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Probeer eens met 2 modules. Je zou ook met de Ryzen DRAM Calculator aan de gang kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwabara
ik heb al aangegeven in mijn thread dat ik effectief alleen 2 modules kan gebruiken dat is dus in slot a1 en a2, wat ik in slot b1 en b2 stop heeft geen effect.

Met de iets ouder bios versie, kon ik prima slot b1 en b2 gebruike, maar windows en de bios zien alleen 16gb wat afkomstig is van a1 en a2 slot, vreemd genoeg werkt de rgb effect op alle modules en ze worde herkent in icue.

Met de nieuwste bios update, is t echter niet meer mogelijk om slot b1 en b2 te gebruike, pc gaat in de bootloop, dit hb ik al uitgelegd in mijn thread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:26
Probeer eens de snelheid handmatig terug te zetten op bijv. 2667 of 2933 nu met de nieuwe BIOS? Mocht je niet eens in de BIOS komen kun je nog eens een CMOS reset proberen.

Dit geheugen is al ansich al lastig met Ryzen en 4 modules op vrij hoge snelheid blijft vooral met AMD altijd een dingetje om stabiel te draaien. De combinatie daarvan maakt het niet beter

Als het echt niet wil lijkt me verkopen via de V&A + aanschaf van een nieuwe setje 2x16GB helaas de enige stabiele en zekere oplossing.

[ Voor 8% gewijzigd door !mark op 20-11-2021 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:44
kuwabara schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 00:10:
ik heb al aangegeven in mijn thread dat ik effectief alleen 2 modules kan gebruiken dat is dus in slot a1 en a2, wat ik in slot b1 en b2 stop heeft geen effect.

Met de iets ouder bios versie, kon ik prima slot b1 en b2 gebruike, maar windows en de bios zien alleen 16gb wat afkomstig is van a1 en a2 slot, vreemd genoeg werkt de rgb effect op alle modules en ze worde herkent in icue.

Met de nieuwste bios update, is t echter niet meer mogelijk om slot b1 en b2 te gebruike, pc gaat in de bootloop, dit hb ik al uitgelegd in mijn thread.
Is dat bord niet gewoon defect? Als alle 4 de modules in willekeurige combinaties het wel doen in A1 / A2 maar niet in B1 / B2 zou ik het zoeken in het bord met als 2de optie de geheugen controller van de 5800X, hou er namelijk ook rekening mee dat niet iedere Ryzen 5000 cpu 3600MT/s aan kan, de meeste wel, maar het is en blijft een overklok. Ik zou dus initieel even gaat testen met ofwel een ander bord, of wel een andere cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwabara
Dennism schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 00:53:
[...]

Is dat bord niet gewoon defect? Als alle 4 de modules in willekeurige combinaties het wel doen in A1 / A2 maar niet in B1 / B2 zou ik het zoeken in het bord met als 2de optie de geheugen controller van de 5800X, hou er namelijk ook rekening mee dat niet iedere Ryzen 5000 cpu 3600MT/s aan kan, de meeste wel, maar het is en blijft een overklok. Ik zou dus initieel even gaat testen met ofwel een ander bord, of wel een andere cpu.
als t deffect zou zoun, waarom zou corsair icue 4 reepjes herkennen en ook nog eens elke reepje individueel kunnen customize qua licht effect zowel slot a1,a2,b1 en b2 ? en waarom laat cpu-z toch 32gb zien en hardware monitor zelfs de 4 reepjes herkennen op naam en zelfs de temps laat zien, deffect is hier echt niet het geval zover ik heb gezien.

Ik heb nog nooit limitatie gehoord van een amd cpu op basis van ram speed, maar dit is ook me eerste amd cpu build.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwabara
!mark schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 00:39:
Probeer eens de snelheid handmatig terug te zetten op bijv. 2667 of 2933 nu met de nieuwe BIOS? Mocht je niet eens in de BIOS komen kun je nog eens een CMOS reset proberen.

Dit geheugen is al ansich al lastig met Ryzen en 4 modules op vrij hoge snelheid blijft vooral met AMD altijd een dingetje om stabiel te draaien. De combinatie daarvan maakt het niet beter

Als het echt niet wil lijkt me verkopen via de V&A + aanschaf van een nieuwe setje 2x16GB helaas de enige stabiele en zekere oplossing.
nadat ik naar laatste bios ben gegaan komt me pc altijd in een bootloop als ik b1 en b2 gebruik, videokaart gaat niet aan, wel mobo, maar cmos button doet niks, systeem blijf in bootloop tot ik kabel eruit trek en reepjes verwijder van b1, b2.

En waarom stel je voor om voor 2x 16gb te gaan ? Ik wil persoonlijk gewoon 4x8gb 3600. Met de nieuwe bios pakt hij nu wel xmp profile met 3600 maar hellaas niet b1 en b2, maar dat heeft weer te make met t feit wat jij eerder hebt gezegt, me reepjes zijn meer optimized voor intel in plaats van AMD.

Kan ik niet gewoon zelfde ram sticks weer kope maar dan voor amd optimized, exact t zelfde model maar dan meer voor amd optimized ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:26
kuwabara schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 01:26:
En waarom stel je voor om voor 2x 16gb te gaan ? Ik wil persoonlijk gewoon 4x8gb 3600.
Omdat 2 modules op hogere snelheden (met name >3200MHz) vaak stabieler werken dan 4 :)

Er is verder geen enkel prestatie voordeel t.o.v. 2x16. De geheugencontroller gaat op de consumentensockets immers niet verder dan Dual Channel.

[ Voor 4% gewijzigd door !mark op 20-11-2021 01:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwabara
hmmm dus mijn cpu heeft limitatie in combinatie met mijn x570 aorus xtreme en modules met hoge snelheden als 3600mhz ?

waar kan ik dit terug vinden, want dat is best een serius claim die je maakt. Als t om een seriuze limitatie gaat omdat ik een amd cpu dan moet t wel ergens zijn aangegeven bij corsair of amd.

En ik heb zojuist dit gevonde, https://download.gigabyte...xtreme_matisse_191231.pdf schijnt een lijst te zijn van supported ddr4 voor me mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
kuwabara schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 01:56:
hmmm dus mijn cpu heeft limitatie in combinatie met mijn x570 aorus xtreme en modules met hoge snelheden als 3600mhz ?

waar kan ik dit terug vinden, want dat is best een serius claim die je maakt. Als t om een seriuze limitatie gaat omdat ik een amd cpu dan moet t wel ergens zijn aangegeven bij corsair of amd.

En ik heb zojuist dit gevonde, https://download.gigabyte...xtreme_matisse_191231.pdf schijnt een lijst te zijn van supported ddr4 voor me mobo.
Ryzen is niet zoals Intel dat je er random RAM in kan drukken, XMP activeert en het probleemloos draait.

Geheugen QVL's zijn er voor elk moederbord, ook Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordius
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-10 10:09
Mja het probleem kan zijn dat die geheugens misschien niet compatibel is met zijn Ryzen, mar op stock zou die dan gewoon aan moeten lijkt me.
Zelfs als die de ram sloten apart van elkaar draait pakt ie niet in die sloten.
Het kan ook zijn dat je de waterkoeler evt te strak vast hebt gedraaid.

Zou toch evt ook even daarna kijken.
Vaak is er dan iets met het cpu.
Pinnetje gebogen, koelpasta tussen de pinnen of socket.

Maar het kan ook zijn dat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
kuwabara schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 01:04:
[...]

als t deffect zou zoun, waarom zou corsair icue 4 reepjes herkennen en ook nog eens elke reepje individueel kunnen customize qua licht effect zowel slot a1,a2,b1 en b2 ? en waarom laat cpu-z toch 32gb zien en hardware monitor zelfs de 4 reepjes herkennen op naam en zelfs de temps laat zien, deffect is hier echt niet het geval zover ik heb gezien.

Ik heb nog nooit limitatie gehoord van een amd cpu op basis van ram speed, maar dit is ook me eerste amd cpu build.
Als je hier had gekeken: https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-7-5800x had je kunnen zien dat AMD maar werking tot 3200MT/s garandeerd. Alles daarboven is een overclock en werkt dus niet gegarandeerd. Met veel AMD cpu is 3600MT/s geen probleem, maar het blijft een loterij.

Verder dat een dimm herkend wordt in een stukje software betekent niet dat er niet ergens een defect in het bordje kan zitten. Als een setje dimms het in A1 en A2 wel correct doet en in B1 / B2 niet kan dat juist duiden op een moederbord probleem. Had het aan de dimms gelegen, hadden ze het namelijk in A1/A2 ook niet moeten doen.

En daarom moet je ook testen, test met een ander moederbord en test met een andere cpu, op die manier kom je het snelt erachter waar het misloopt, ik blijf het moederbord of cpu vermoeden in jouw geval, op basis van de informatie die jij geeft in ieder geval.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 20-11-2021 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:13
Bovendien vinden veel borden 2x 3600 prima, maar willen ze niet 4x 3600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:19
Ik denk dat je een aantal stappen gaat moeten doen:

1. welke bios versies heb je geprobeerd?
2. hoe is je mobo gemonteerd in de kast? CPU cooler die in de weg zit? Eventueel alles demonteren en remonteren (incl cpu)?
3. volgens het internet zijn dat corsairs met samsung b-die - dus dat zou weinig problemen met ryzen moeten geven. Wat zegt taiphoon burner
4. kan je ergens van iemand 4x DDR4 latjes lenen - om te zien of die ook problemen geven (in dat geval is het mobo of cpu)
5. bios F35d is uit. Kan je die updaten (vanuit bios zelf, niet vanuit windows), vervolgens bios reset doen en dan terug testen?
6. er zijn wel wat klachten te vinden over biossen met de laatse agesa's (.3c en .4), heb je al een ouder bios geprobeerd?

[ Voor 13% gewijzigd door manzonderdas op 20-11-2021 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
manzonderdas schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 09:25:

3. volgens het internet zijn dat corsairs met samsung b-die - dus dat zou weinig problemen met ryzen moeten geven. Wat zegt taiphoon burner
B-die kan er in zitten maar dan wel degraded B-die. Het B-die waar Ryzen van smult is 3600C16, niet 3600C18.
Versie 4.32 is een beetje het afvalputje van de Samsung dies op Corsair RAM. Ook C-die kom ik dikwijls tegen en vaker nog niet nader gespecificeerde die. Voor Intel systemen gebruik ik zeer regelmatig Corsair RAM met B, C, D of E in het typenummer. Het laatste jaar is dat zonder uitzondering versie 4.32. Corsair heeft niet voor niets voor Ryzen geoptimaliseerd RAM uitgebracht. Deze versies hebben een Z in het typenummer zoals pricewatch: Corsair Vengeance RGB RT CMN32GX4M2Z3600C16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Uszka schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 09:48:
[...]

B-die kan er in zitten maar dan wel degraded B-die. Het B-die waar Ryzen van smult is 3600C16, niet 3600C18.
Versie 4.32 is een beetje het afvalputje van de Samsung dies op Corsair RAM. Ook C-die kom ik dikwijls tegen en vaker nog niet nader gespecificeerde die. Voor Intel systemen gebruik ik zeer regelmatig Corsair RAM met B, C, D of E in het typenummer. Het laatste jaar is dat zonder uitzondering versie 4.32. Corsair heeft niet voor niets voor Ryzen geoptimaliseerd RAM uitgebracht. Deze versies hebben een Z in het typenummer zoals pricewatch: Corsair Vengeance RGB RT CMN32GX4M2Z3600C16
Daar mag het in dit geval niet aan liggen, immers adverteert Corsair deze modules als zowel compatibel met, en geoptimaliseerd voor AMD op de productpagina en tech specs pagina.

https://www.corsair.com/w...X4M4D3600C18#tab-overview

Dit is dus gewoon voor AMD Ryzen geoptimaliseerd geheugen, niet de beste kits die ze hebben, die kit die jij linkt is inderdaad in de basis een betere kit, maar desondanks nog altijd geoptimaliseerd voor Ryzen.

Zoals ik eerder al aangaf, ik denk dat TS beter de focus kan verleggen naar het moederbord (mogelijk defect) of de cpu (mogelijk een memory controller die niet lekker werkt met overklokt ram, iets dat altijd kan gebeuren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Dennism schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:11:
[...]

Daar mag het in dit geval niet aan liggen, immers adverteert Corsair deze modules als zowel compatibel met, en geoptimaliseerd voor AMD op de productpagina en tech specs pagina.

https://www.corsair.com/w...X4M4D3600C18#tab-overview

Dit is dus gewoon voor AMD Ryzen geoptimaliseerd geheugen, niet de beste kits die ze hebben, die kit die jij linkt is inderdaad in de basis een betere kit, maar desondanks nog altijd geoptimaliseerd voor Ryzen.

Zoals ik eerder al aangaf, ik denk dat TS beter de focus kan verleggen naar het moederbord (mogelijk defect) of de cpu (mogelijk een memory controller die niet lekker werkt met overklokt ram, iets dat altijd kan gebeuren).
Die belofte van Corsair neem ik met een kilo zout. Zolang ze elk type in tig verschillende versies uitbrengen en niet vermelden om welke versie het gaat valt er in compatibiliteit weinig te garanderen. 4.32 en 5.30 werken gewoon waardeloos met Ryzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Uszka schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:20:
[...]

Die belofte van Corsair neem ik met een kilo zout. Zolang ze elk type in tig verschillende versies uitbrengen en niet vermelden om welke versie het gaat valt er in compatibiliteit weinig te garanderen. 4.32 en 5.30 werken gewoon waardeloos met Ryzen.
Dat is nu juist het mooie, door geen versie te benoemen garanderen ze juist de werking van iedere versie van die Sku met Ryzen. Het is voor TS juist beter dat ze geen versie benoemen, mocht er nu immers wat mis zijn met het ram (wat ik hier niet direct verwacht) heeft hij ten minste een stok om mee te slaan richting de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwabara
Dank voor reacties,

Ik heb t volgende geprobeerd;

Cpu eruit gehaald voor nader inspectie van de pinnetjes op de cpu, ik kan bevestigen dat er geen enkel schade is op de cpu, alle pinns zijn clean en niet gebogen.

Cpu terug geplaatst in socket, alle ddr4 reepjes aangesloten, aio schroeven helemaal los gehaald, wel zit aio kop op de cpu zonder schroeven, pc ligt plat dus hij valt er niet vanaf. Fordius stelde voor dat maybi de cpu koeler te strak zat, maar voor mijn geval zat hij echt niet stark, maar toch ff geprobeerd om schroeven los te halen.

Verrassend genoeg boot die kreng gewoon doodleuk met alle reepjes erin, bios rapporteerd 32gb, vervolgens xmp profile unlocked en jah alle reepjes draaien gewoon 3600mhz, en taskmanager herkent gewoon 32gb, cpu-z herkent t ook al, maar cpu-z herkende al mijn 32gb terwijl taskmanager en bios 16gb aangaven op mijn oudere bios (F34).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/loY6aeUb9jjFrrInJG4PrI5RMBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aUepgRlntLWKfMaNtP3YHwMX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UCqhWKXLqWa7vBZ47l-_uKeYhE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Wj6qOERwDMfdHNKBOQf0XMxG.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMc53ut5akq1xdAC6YOYdFwCHIs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jdklXlDkekwhB3khEwFMysOe.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLYvEN_NyB3RqakMvJoNce5Hpj8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FnKyT2fq61YN7CLtSKXxuC3D.jpg?f=user_large

Dit is dus positief, ddr4 slots zijn niet deffect, alle reepjes draaien gewoon 3600mhz zonder issue op de 5800x , dat zo n high end cpu geen 4reepjes van 3600 kan draaien en een 9700k is nogal onzin, maar goed.

Nu komt ti, op t moment dat ik besluit om mijn aio kop vast te schroeven beland pc meteen in bootloop land, het maakt niet uit of ik hem supper strak zet of kleine beetje strak, altijd bootloop land, als ik de reepjes uit b1 en b2 haal, pc draait gewoon normaal.

Ik heb meerdere pc's gebouwd zowel Intel en AMD, alleen is dit mijn eerste PC van amd die voor mezelf is. Ik draai over t algemeen onderdelen ook nooit te strak. Maar dit is nogal een bijzonder situatie maar toch ben ik overtuigt dat er geen deffect is aan de mobo.

wat denken jullie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:19
Pragmatisch: Schroeven van je aio los laten dus, wat stresstests draaien om te zien dat temperatuur binnen de perken blijft.

Alternatieven zijn: Vlakke koeler? Backplate erbij? Nieuwe cooler kopen?

Test voor de volledigheid je ram gedurende langere periode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwabara
manzonderdas schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 16:32:
Pragmatisch: Schroeven van je aio los laten dus, wat stresstests draaien om te zien dat temperatuur binnen de perken blijft.

Alternatieven zijn: Vlakke koeler? Backplate erbij? Nieuwe cooler kopen?

Test voor de volledigheid je ram gedurende langere periode
Stresstest is absolluut nutteloos en tijdverspilling als ik schroeven niet eens normaal vast kan draaien zonder problemen. Temperatuur was ook al hoog zonder schroeven, logish als je niet goed direct contact kan maken met de cpu.

Backplate ? nieuwe cooler ? really dude ? Ik bedoel ik heb een NZXT Z73 waarom zou ik een nieuwe cooler kopen, laten we realistish blijven aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Dat kan alsnog duiden op een kapotte cpu of moederbord, immers het lijkt erop, zoals je het beschrijft, dat zodra er druk op de cpu / moederkomt komt te staat de boel niet meer werkt, wat er op kan duiden dat er ergens een contact niet goed is. Immers het werkt wel zodra er geen druk op staat.

Ik zou als het mogelijk is er eens een andere cpu in drukken en de koeler aandraaien, werkt het dan wel, dan is het waarschijnlijk te cpu, werkt het dan nog niet mogelijk het moederbord. Koeler zou ik niet direct verdenken, maar als je een andere koeler hebt zou je die natuurlijk kunnen monteren ter test.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 20-11-2021 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwabara
Dennism schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 16:49:
Dat kan alsnog duiden op een kapotte cpu of moederbord, immers het lijkt erop, zoals je het beschrijft, dat zodra er druk op de cpu / moederkomt komt te staat de boel niet meer werkt, wat er op kan duiden dat er ergens een contact niet goed is. Immers het werkt wel zodra er geen druk op staat.

Ik zou als het mogelijk is er eens een andere cpu in drukken en de koeler aandraaien, werkt het dan wel, dan is het waarschijnlijk te cpu, werkt het dan nog niet mogelijk het moederbord. Koeler zou ik niet direct verdenken, maar als je een andere koeler hebt zou je die natuurlijk kunnen monteren ter test.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvYXVBqRH07QmRQBIiH75M2ja0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LkrJbBY9AtmQXlGulbN5nqjN.jpg?f=fotoalbum_large

Lees goed ! cpu is niet kapot en mobo ook niet, want op de foto geef ik duidelijk aan op t moment dat ik aio vastschroef en ik de reepjes uit b1 en b2 haal dan draait alles normaal. Er word hier blijkbaar veelste snel conclusies getrokken zonder nader inzicht.

Ik vermoed echt dat t te maken heeft met optimization van ddr4 reepjes. Blijkbaar wanneer de cpu niet compleet vastzit met de aio koeler, dan maakt hij ergens contact waar hij niet hoort te maken, maar wanneer je besluit om hem volledig vast te maken met aio, dan valt ti in bootloop ? maar als je in dat zelfde situatie de reepjes verwijderd van b1 en b2 dan werkt alles perfect.

Nogmaals, als ik besluit om de schroeven van de aio volledig te verwijderen dan ben ik in staat om alle 4 reepjes aan te sluiten inclusief xmp unlocked op 3600mhz voor alle reepjes.

Besluit ik om de schroeven vast te maken aan de aio, dan beland ik in bootloop, maar als ik b1 en b2 eruit haal, dan werkt alles prima, terwijl de schroeven op de aio redelijk goed vastzit, niet al te strak, maar gewoon goed vast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
kuwabara schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 17:11:
[...]

[Afbeelding]

Lees goed ! cpu is niet kapot en mobo ook niet, want op de foto geef ik duidelijk aan op t moment dat ik aio vastschroef en ik de reepjes uit b1 en b2 haal dan draait alles normaal. Er word hier blijkbaar veelste snel conclusies getrokken zonder nader inzicht.

Ik vermoed echt dat t te maken heeft met optimization van ddr4 reepjes. Blijkbaar wanneer de cpu niet compleet vastzit met de aio koeler, dan maakt hij ergens contact waar hij niet hoort te maken, maar wanneer je besluit om hem volledig vast te maken met aio, dan valt ti in bootloop ? maar als je in dat zelfde situatie de reepjes verwijderd van b1 en b2 dan werkt alles perfect.

Nogmaals, als ik besluit om de schroeven van de aio volledig te verwijderen dan ben ik in staat om alle 4 reepjes aan te sluiten inclusief xmp unlocked op 3600mhz voor alle reepjes.

Besluit ik om de schroeven vast te maken aan de aio, dan beland ik in bootloop, maar als ik b1 en b2 eruit haal, dan werkt alles prima, terwijl de schroeven op de aio redelijk goed vastzit, niet al te strak, maar gewoon goed vast.
Misschien dat ik je verkeerd begrijp, maar als alles werkt wanneer de AIO niet aangedraaid zit, maar er zaken stoppen met werken wanneer deze wel aangedraaid zit duid dat juist op een hardware probleem en geen software / optimalisatie probleem.

Je moet immers A1/A2/B1/B2 kunnen gebruiken met de AIO correct mounted op de cpu (dus aangedraaid met de correcte mounting pressure zodat deze ook daadwerkelijk de cpu koel houd). Gaat dat niet, dat duid dat juist op een defect.

Als het dus daadwerkelijk zo is dat B1 / B2 stoppen met werken zodra je de AIO aandraait dan is de conclusie dat het moederbord en cpu correct werken een vrij vreemde om te trekken. Wat je beschrijft lijkt inderdaad op een niet werkend contact, dat geef ik notabene al aan in mijn vorige post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwabara
Dennism schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 17:18:
[...]

Misschien dat ik je verkeerd begrijp, maar als alles werkt wanneer de AIO niet aangedraaid zit, maar er zaken stoppen met werken wanneer deze wel aangedraaid zit duid dat juist op een hardware probleem en geen software / optimalisatie probleem.

Je moet immers A1/A2/B1/B2 kunnen gebruiken met de AIO correct mounted op de cpu (dus aangedraaid met de correcte mounting pressure zodat deze ook daadwerkelijk de cpu koel houd). Gaat dat niet, dat duid dat juist op een defect.

Als het dus daadwerkelijk zo is dat B1 / B2 stoppen met werken zodra je de AIO aandraait dan is de conclusie dat het moederbord en cpu correct werken een vrij vreemde om te trekken. Wat je beschrijft lijkt inderdaad op een niet werkend contact, dat geef ik notabene al aan in mijn vorige post.
Jah tis best wel bullshit want als ik aio vastdraai, dan komt ti in bootloop omdat ik alle reepjes erin heb zitten, haal ik reepjes uit b1 en b2 dan werkt alles prima met vastgeschroeft aio.

Nog ook een interressante punt die je misschien hebt gemist in mijn eerste post, de x570 aorus xtreme draaide bios versie F34 voordat ik ging update naar laaste versie (F35d). Met versie f34, kon pc gewoon normaal aan met aio vastgeschroeft en alle 4 reepjes vast, de bios en w10 taskmanager herkent alleen 16gb, maar cpu-z en hardware monitor rapporteert dat ik 32gb erin heb zitte wat ook waar is, maar de bios en taskmanager rapporteerde altijd 16gb. Vreemgenoeg herkent zelfs Corsair Icue alle reepjes gewoon prima, ik kon elke ram cutsomize met rgb effecten.

Als je mijn eerste post goed doorleest dan moet alles duidelijk zijn, ik heb mijn best gedaan om alles zo duidelijk en specifiek mogelijk te rapporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Dan sowieso testen met een andere cpu en moederbord. Alleen dan kan je zowel moederbord en cpu uitsluiten, dan heb je heel waarschijnlijk binnen een paar minuten je antwoord met betrekking tot wat er mis is. Alles wat je neerzet doet echt een hardware issue vermoeden en geen software / optimalisatie issue.

Het bios verhaal had ik inderdaad al geleden en ook dat wijst op hardware problemen. Immers wanneer corsair icue je wel de leds laat aanpassen, maar zowel de bios als Windows het ram niet ziet doet een slecht contact vermoeden en geen software of optimalisatie probleem.

Het lijkt er echt op dat zodra je de correcte mounting pressure van de koeling toepast er iets slecht contact begint te maken. Wat je nog wel kan bekijken is of wanneer je de koeling aandraait het moederbord niet ergens een kromming laat zien. Misschien dat je ergens nog een schroef mist waarmee het moederbord in de kast vastgezet hoort te worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 20-11-2021 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwabara
Dennism schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 17:42:
Dan sowieso testen met een andere cpu en moederbord. Alleen dan kan je zowel moederbord en cpu uitsluiten, dan heb je heel waarschijnlijk binnen een paar minuten je antwoord met betrekking tot wat er mis is. Alles wat je neerzet doet echt een hardware issue vermoeden en geen software / optimalisatie issue.

Het bios verhaal had ik inderdaad al geleden en ook dat wijst op hardware problemen. Immers wanneer corsair icue je wel de leds laat aanpassen, maar zowel de bios als Windows het ram niet ziet doet een slecht contact vermoeden en geen software of optimalisatie probleem.

Het lijkt er echt op dat zodra je de correcte mounting pressure van de koeling toepast er iets slecht contact begint te maken. Wat je nog wel kan bekijken is of wanneer je de koeling aandraait het moederbord niet ergens een kromming laat zien. Misschien dat je ergens nog een schroef mist waarmee het moederbord in de kast vastgezet hoort te worden.
met optimalisatie bedoel ik dat mijn ddr4 setje meer voor intell is ontworpen en niet echt voor ryzen cpu.

De mounting pressure situatie vind ik vaag, want met de oudere bios versie (f34) kon je gewoon alle reepjes aansluite en aio gewoon vastschroeven en er was geen enkel probleem om systeem te booten en draaien, behalve dat dit 16gb leest terwijl 32gb in zit. Na bios update versie (F35d) zijn b1 en b2 zoals uitgelegd niet functioneel waneer aio volledig word vastgekoppeld. Ik denk echt dat dit gewoon een software optimalistie issue is van de ddr4.

Op verpakking van corsair reepjes staat ook optimized for Intel, nooit gedacht dat t zoveel probleem kon hebben op amd. Vervolgens kom ik erachter dat er QVL lijst is voor mijn mobo met een lijst van supported en tested reepjes, waar mijn ddr4 model er niet bij zit. Wat een gedoe, ik hoop dat een officieel ddr4 optimized for amd ryzen me probleem oplost. Het moet echt een corsair zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwabara
Uszka schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 23:26:
Dat had ik gezien en daarom de vraag al snel doorgestreept. Blijft het versienummer over. Dat vind je op de modules naast of onder het voltage.

Weet wel dat zolang er geen Z in het typenummer staat de modules zijn geoptimaliseerd voor Intel. Modules met een Z in het typenummer zijn geoptimaliseerd voor Ryzen.
Ik heb toch maar besloten om een type te bestellen met de letter Z (CMH16GX4M2Z3600C18) https://www.amazon.de/gp/...itle_o00_s00?ie=UTF8&th=1

Hopelijk werkt dat gewoon perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwabara
Update;

Cpu eruit gehaald en met tandeborstel voorzichtig schoon gemaakt en alles werkt perfect, zowel de oude corsair rgb modudel die optimized was voor Intel en zelfs ook nieuwe settje corsair van 32gb met model Z oftewel optimized voor amd.

Kortom, beide ddr4 werke prima, en xmp is ook unlocked, dus geen onzin met amd cpu trekt geen 3600mhz van 4 stuks, en qvl lijst moet je niet al te serius nemen.

Vermoedelijk zat er een stukje thermalpaste ergens op de pin die ik niet kon zien, maar alles werkt perfect na t schoonmaken. Er is geen deffect aan de mobo of cpu.

Toch bedankt voor alle reacties !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
QVL is ondanks jouw succes wel serieus te nemen. Geheugen bestaat uit primaire, secundaire en tertiere timings. Daarnaast zijn er nog verschillende die verborgen blijven. Moederborden met hun BIOS'en weten er raad mee of niet.
Dan geeft een QVL de meeste zekerheid op juist werkende combinaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwabara
bierschuit schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:16:
QVL is ondanks jouw succes wel serieus te nemen. Geheugen bestaat uit primaire, secundaire en tertiere timings. Daarnaast zijn er nog verschillende die verborgen blijven. Moederborden met hun BIOS'en weten er raad mee of niet.
Dan geeft een QVL de meeste zekerheid op juist werkende combinaties.
Ik ben nog steeds overtuigdt dat 99 % van ddr4 gewoon zou werken op elke high end mobo met ddr4 slots.
Pagina: 1