Ubiquiti alternatieven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 16:02
Hoi mede-tweakers,

Al een poosje spookt de gedachte door mijn hoofd dat ik misschien eens mijn horizon moet verbreden. Dat ik wellicht eens verder moet kijken dan Ubiquiti als het om netwerk hardware gaat. Die gedachte werd eerst vooral gevoed door koers die het bedrijf de laatste jaren lijkt te varen. Ubiquiti heeft de laatste 2 jaar nou niet bepaald de beste beslissingen gemaakt. Wellicht voor de aandeelhouders op korte termijn, maar voor mij als netwerk engineer bepaald niet.

Of het nou gaat om hoe ze met UniFi Video omgegaan zijn, of met hoe hard ze de Dream Machines pushen. Voorlopig heb ik nog genoeg klanten die interesse hebben in Protect. In mijn eerste jaar met UniFi heb ik echter al snel de conclusie getrokken dat UniFi op gebied van routers niet veel te bieden heeft. Daarom gebruik ik al enkele jaren naar volle tevredenheid EdgeRouters.

EdgeRouters hebben genoeg features en performance voor de ZZP-er en MKB-er die ik over het algemeen als klant heb. Daarnaast is het een flexibel en gebruiksvriendelijk apparaat. Zelfs de CLI vind ik erg prettig werken, zeker als je dit vergelijkt met Cisco. (Ik kan er met mijn hoofd nog steeds niet bij dat je voor autocomplete alleen tab kan gebruiken als er maar 1 mogelijkheid is, maar dat je per se ? moet intypen als je suggesties wilt). Daarnaast is het belangrijkste eigenlijk UISP. De combinatie van backups, monitoring en remote management is cruciaal voor mij om de service te kunnen bieden die ik graag wil leveren.

Met de stappen die Ubiquiti neemt ben ik me ervan bewust geworden dat ik wel erg afhankelijk ben van het merk. Wat me er nu echt toe beweegt om eens rond te kijken naar alternatieven is het huidige chiptekort.

Vooral switches en EdgeRouters kan ik vrijwel niet bemachtigen. Daaarnaast zou het me niks verbazen als deze tekorten langzaam overgaan in het uitfaseren van de gehele Edge linup. Hier heb ik geen bewijzen voor, maar ik wil me er in ieder geval op voor bereiden... mocht het noodlot toeslaan.

Ik overweeg onderzoek te doen naar Mikrotik, Omada en Cambium. Mikrotik heeft als nadeel dat het een stuk minder gebruiksvriendelijk is, daar zou ik nog mee kunnen leven als het net zo makkelijk te monitoren, managen etc is. Bij Omada lijken ze alles te kopiëren van UniFi en TP-link is naar mijn ervaring ook niet zo betrouwbaar als UniFi. Cambium is daarentegen weer een stuk duurder en vereist een cursus als ik me niet vergis.

Ik ben dus vooral benieuwd of er alternatieven zijn die alle hokjes kunnen inkleuren.
Dan heb ik het over:
- Features
- Flexibiliteit
- Remote management/monitoring/backups
- Vormgeving (vooral m.b.t. accesspoints)
- Performance
- Prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Cisco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:10
Tja zoek je nu alleen iets voor je WiFi of ook voor je switches? Aangezien je zegt netwerk engineer te zijn zou je scope wel iets breder moeten zijn dan UBNT toch? Voor de AccessPoints heeft UBNT samen met TP-Link een mooie positie op de markt qua prijs / feature verhouding.

Wil je wat meer pro dan kan je bijvoorbeeld nog naar ruckus kijken maar dan betaal je ook meer per accesspoint. Voor een switch zou je nog naar Aruba kunnen kijken wellicht.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-06 20:45
ik ken maar 2 interfaces, en das de HP MSR lijn (vooral de 2003/3012 en de Cisco Meraki..
beide gaan de bal op prijs misslaan ...maar doen vaak precies wat je wil
in de field zie ik bij klanten (die hotspots draaien in jeugdkampen etc) ook Juniper's ...

ik heb thuis een cisco RV340 draaien ... schijnt een onpopulair model te zijn maar ik heb er geen last van ;. prima stabiel ding waarmee ik 1gbps kan leegtrekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Heb je een prijs categorie? Cisco netwerk spul is vrij duur spul, Arubu netwerk spul is betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik herken je beeld in je post helemaal.
Ben ubiquiti gebruiker van t eerste uur maar paar jaar geleden mee gestopt. Ze teren nu nog op de reputatie maar fact based, teleurstellend wat ze maken

Ik heb even een uitstapje naar consumentenspul gemaakt maar ik overweeg de aruba instant on reeks. Mikrotik heb ik ook al jaren en vind im gaaf voor routers en point to point, minder voor accesspoint.
De edgerouter reeks van ubiquiti blijf ik gaaf vinden btw :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
Cisco en Ruckus is wel echt een klap duurder dan Ubiquiti. Het zal vast beter zijn, stabieler etc, maar is het ook 4-6x zo goed?

Begrijp me niet verkeerd, als ik op zoek ben naar een goede prijs/kwaliteit-verhouding dan kijk ik meer naar kwaliteit dan naar prijs... maar ook dat kent z'n grenzen.

Aangezien ik m'n bedrijf nog aan het opbouwen ben (ben nu nog ZZP-er) wil ik het met oog op toekomstige groei niet complexer maken dan nodig is. Hoe minder ik of toekomstige medewerkers moeten leren, des te beter het natuurlijk is. Ook zit ik niet te wachten op 12 systemen die allemaal min of meer hetzelfde doen.

Maar zelfs bij Ubiquiti ontkom ik er niet aan dat ik in meerdere systemen moet. Bijvoorbeeld UniFi en UISP. Ik kies nu wel bewust voor verschillende productlijnen als het om routers en switches en ap's gaat. Dus als het beter is om AP's van merk X en routers/switches van merk Y toe te passen, dan is dat zeker een optie.

Maar dit is dus precies wel een beetje waar ik tegenaan loop. Sommige merken hebben de features, het gebruiksgemak en de performance. Maar daar betaal je dan ook grof voor. Andere merken hebben performance, features en een lage prijs, maar echt gebruiksvriendelijk zijn ze niet.

De basis blijft wel wat ik nu heb. Ik zal nooit een AP van 600 euro kunnen verkopen als het voor de klant geen verschil maakt met een AP van 120 euro. Ik snap dat in een ziekenhuis er andere eisen zijn dan bij een restaurant met 15 tafels, maar dat restaurant heeft dan ook een ander budget en daar zal ik mee moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:10
Qlimaxxx schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 22:21:
Cisco en Ruckus is wel echt een klap duurder dan Ubiquiti. Het zal vast beter zijn, stabieler etc, maar is het ook 4-6x zo goed?

Begrijp me niet verkeerd, als ik op zoek ben naar een goede prijs/kwaliteit-verhouding dan kijk ik meer naar kwaliteit dan naar prijs... maar ook dat kent z'n grenzen.

Aangezien ik m'n bedrijf nog aan het opbouwen ben (ben nu nog ZZP-er) wil ik het met oog op toekomstige groei niet complexer maken dan nodig is. Hoe minder ik of toekomstige medewerkers moeten leren, des te beter het natuurlijk is. Ook zit ik niet te wachten op 12 systemen die allemaal min of meer hetzelfde doen.

Maar zelfs bij Ubiquiti ontkom ik er niet aan dat ik in meerdere systemen moet. Bijvoorbeeld UniFi en UISP. Ik kies nu wel bewust voor verschillende productlijnen als het om routers en switches en ap's gaat. Dus als het beter is om AP's van merk X en routers/switches van merk Y toe te passen, dan is dat zeker een optie.

Maar dit is dus precies wel een beetje waar ik tegenaan loop. Sommige merken hebben de features, het gebruiksgemak en de performance. Maar daar betaal je dan ook grof voor. Andere merken hebben performance, features en een lage prijs, maar echt gebruiksvriendelijk zijn ze niet.

De basis blijft wel wat ik nu heb. Ik zal nooit een AP van 600 euro kunnen verkopen als het voor de klant geen verschil maakt met een AP van 120 euro. Ik snap dat in een ziekenhuis er andere eisen zijn dan bij een restaurant met 15 tafels, maar dat restaurant heeft dan ook een ander budget en daar zal ik mee moeten werken.
Een ruckus R320 is er al vanaf 300 euro en dat is een prima prijs voor een zakelijke accesspoint. Als je zakelijk je klant niet kan overtuigen voor de beste optie te gaan dan moet je aan je verkoop skills werken :+

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Een aruba instant on wifi 6 149 euro
Aruba HPE Instant on AP22 (RW) – 802.11ax – Bluetooth, WLAN, dubbele band – plafondmontage/wand R4W02A https://www.amazon.nl/dp/...RZ5F?_encoding=UTF8&psc=1

Prima prijs voor (semi) enterprise :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
HKLM_ schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:13:
[...]

Een ruckus R320 is er al vanaf 300 euro en dat is een prima prijs voor een zakelijke accesspoint. Als je zakelijk je klant niet kan overtuigen voor de beste optie te gaan dan moet je aan je verkoop skills werken :+
Ik ben het deels met je eens. Ik kan zeker aan m'n verkoopskills werken en als het moet kan ik vast een AP van 300 euro verkopen. Maar het is wel een flink verschil. Het scheelt al dik 100 euro per AP als je een UniFi 6 LR neemt. Veel klanten komen ook prima weg met een U6 Lite en dan scheelt het 200 euro per AP.

Als een klant 1 AP nodig heeft dan is dat verschil nog te overzien, maar als ik er 2 tot 4 op moet hangen dan loopt het verschil al snel op. Er zijn genoeg klanten dus ik heb niet vaak last van concurrenten, maar dat gaat wel anders worden als ik ineens enkele honderden euro's hoger ga met m'n offerte. Bijna iedereen die deze markt bediend (ZZP, MKB zonder specifieke eisen voor dingen als VOIP via WiFi en andere realtime applicaties) gebruikt UniFi.

En natuurlijk, Ruckus is beter op veel vlakken. Ik zeg ook niet dat Ruckus overpriced is, maar als UniFi meer dan volstaat, dan kan ik zonder leugens niet verkopen dat ze zoveel extra moeten investeren. En mijn integriteit is me veel waard. Ik werk ook samen met sommige partners. Die leveren goede producten, maar ik ga mijn klanten niet wijs maken dat ze 2,5x zoveel moeten betalen als er lokaal toevallig een prima goedkoper alternatief beschikbaar is.
laurens0619 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:32:
Een aruba instant on wifi 6 149 euro
Aruba HPE Instant on AP22 (RW) – 802.11ax – Bluetooth, WLAN, dubbele band – plafondmontage/wand R4W02A https://www.amazon.nl/dp/...RZ5F?_encoding=UTF8&psc=1

Prima prijs voor (semi) enterprise :)
Ik heb me even gauw ingelezen, maar dit ziet er wel meer veelbelovend uit. Het is wel iets duurder, maar het is te overzien. Ik vind de AP's ook een stuk eleganter dan bijvoorbeeld die van Ruckus. Dat kan dan net het verschil zijn met of ik wel of niet de klant kan overtuigen de AP's in het zicht te hangen (in plaats van boven het systeemplafond of achter een andere obstructie).

Begrijp ik het goed dat ik als semi-MSP ook gewoon beheer over deze AP's kan voeren met mijn eigen accounts? Het delen van wachtwoorden door mijn klanten probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen i.v.m. security en overzicht.

Ik kan me even niet herinneren welk merk het was, maar ik heb me enkele maanden ook ingelezen in een soort lite versie van een merk dat normaal enterprise producten met licenties verkoopt. Nadeel was daarbij echt dat de features zeer beperkt waren en het vooral bedoeld was om door de klant zelf te beheren via een app. Is dat Aruba of ben ik nu in de war met een ander merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Hmm zo goed ken ik het niet, staat nog op mijn lijstje om een keer te kopen.

Enne over high end/low end

De markt is anders, vroeger was low end prut en moest je wel aan de mid/high end voor fatsoenlijk wifi, zelfs voor thuis. De low end/mid end is beter geworden waardoor deze voor meer situaties voldoet. De use voor een peperdure ruckus bestaat nog, maar is minder vaak nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-05 07:46
Hoe zeggen ze dat, het gras is altijd groener .. ;) Ben ook een tijdje op zoek geweest naar ander spul, gewoon omdat je het ene te gewoon bent geraakt maar er is gewoon geen winnaar.

Ik heb met het enterprise spul van Cisco & Aruba (niet de instant on) ook al de nodige problemen gezien, en die AP's kosten vaak rond de 700€/stuk, terwijl de specs zo goed als hetzelfde zijn.

Er was dan commentaar op Unifi want how! Cloud access! Neen dat is nieuw, dat willen we niet, we willen bij een offline controller blijven! Nou, Unifi heeft nog steeds een offline controller terwijl Aruba Instant On enkel met een cloud controller of app kan geconfigureerd worden, en als de AP geen connectiviteit heeft met het internet kan je zelf helemaal niets configureren. Aruba Instant On heeft ook alleen maar AP's & switches in het gamma, that's it, moet je weer een andere gateway gaan zetten die anders moet beheerd worden etc..

Samengevat, ik ben terug naar Unifi gegaan, ja ik was er ook soms boos op omdat er weer een rare beslissing kwam van HQ, of er een feature niet in zit terwijl je die nu écht wel zou verwachten maar goed, ik weet ondertussen wat ik er mee kan en vooral niet mee kan en voor die prijs, geraak ik gewoon niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
laurens0619 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 16:36:
Hmm zo goed ken ik het niet, staat nog op mijn lijstje om een keer te kopen.

Enne over high end/low end

De markt is anders, vroeger was low end prut en moest je wel aan de mid/high end voor fatsoenlijk wifi, zelfs voor thuis. De low end/mid end is beter geworden waardoor deze voor meer situaties voldoet. De use voor een peperdure ruckus bestaat nog, maar is minder vaak nodig
Dit is precies waar ik tegenaan loop. Ruckus, Meraki, Aruba (niet instant on), Aerohive. Het zal vast allemaal beter spul zijn dan UniFi. Maar als UniFi voldoet, hoe kan ik dan met een straight face de klant overtuigen dat ze toch echt het drievoudige moeten uitgeven.
Tha Render_2 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 17:44:
Hoe zeggen ze dat, het gras is altijd groener .. ;) Ben ook een tijdje op zoek geweest naar ander spul, gewoon omdat je het ene te gewoon bent geraakt maar er is gewoon geen winnaar.

Ik heb met het enterprise spul van Cisco & Aruba (niet de instant on) ook al de nodige problemen gezien, en die AP's kosten vaak rond de 700€/stuk, terwijl de specs zo goed als hetzelfde zijn.

Er was dan commentaar op Unifi want how! Cloud access! Neen dat is nieuw, dat willen we niet, we willen bij een offline controller blijven! Nou, Unifi heeft nog steeds een offline controller terwijl Aruba Instant On enkel met een cloud controller of app kan geconfigureerd worden, en als de AP geen connectiviteit heeft met het internet kan je zelf helemaal niets configureren. Aruba Instant On heeft ook alleen maar AP's & switches in het gamma, that's it, moet je weer een andere gateway gaan zetten die anders moet beheerd worden etc..

Samengevat, ik ben terug naar Unifi gegaan, ja ik was er ook soms boos op omdat er weer een rare beslissing kwam van HQ, of er een feature niet in zit terwijl je die nu écht wel zou verwachten maar goed, ik weet ondertussen wat ik er mee kan en vooral niet mee kan en voor die prijs, geraak ik gewoon niet weg.
Dat ben ik met je eens. Maar ik zit nu vooral met het scenario waarin ze Edgerouters uitfaseren. Komen geloof ik wel UISP-routers voor terug, maar ik moet eerst nog maar zien of dat een goed alternatief is. Beide lijnen zijn natuurlijk op (W)ISP's gericht, dus eigenlijk gebruik ik het niet waar het voor bedoelt is.

En dan hebben we nog het probleem dat ik momenteel alleen ER-4's kan krijgen. Hoe ga ik dat doen voor een klein kantoor die eigenlijk alleen een simpel routertje (met hoogstens wat VLAN's, sporadisch een VPN etc) nodig heeft met 2 AP's. Een ER-X SFP kost nog geen honderd euro. Een ER-4 met POE switch is al bijna het drievoudige. POE-switches zijn ook niet aan te slepen.

Ik sluit het trouwens ook niet uit dat UniFi self-hosted controllers gaat uitfaseren. Ze lijken namelijk echt all-in te gaan op UDM's. Self-hosted controllers zijn zelfs alleen te vinden in het legacy portaal. Ik hoop dat ze niet zo stom zijn om dat te doen, maar ze doen wel vaker gekke dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 15:29
Voor een aantal jaar terug veel gewerkt met

Budget/low-end: tp-link en draytek
Midrange: Engenius en unifi
High end: ruckus en Aruba

Aruba had een tijdje (als een van de eerste) de iap accespoints waarbij één accespoints zich als AP en controller voordeed en een ander ap was backup controller. Voor locaties waar je een stuk of 5 accespoints nodig was, was dit ideaal. Het scheelde vaak een dure controller en licenties.

Ruckus kwam daarna met unleashed waar ook heel vaak mooie kortingen op zitten. Ook hier geen controller nodig en minder "gezeur" met licenties. Daarnaast kun je een ruckus unleashed AP flashen naar normaal AP.

Ik zou is kijken naar Engenius. Hebben een mooie Line up met nu ook de cloud varianten met volgens mij een license free model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Nou mijn grootste probleem met unifi was vooral dat ze voor mijn gevoel enorm veel lanceerden maar producten niet afmaakten

Ontbrekende of kapotte features of bugs waar het met firmwares russich roulette was. Nu chargeer ik een beetje want als het werkte dan werkte het top. Had alleen idee dat ze mee energie uit nieuwe producten releasen haalden dan verfijning van het product

Ik heb de unifi ap ac lite, edgerouter x en nanostation echt top producten gevonden. De usg en udm eigenlijk altijd net niet. Alleen al hoe gevoelig het spul is op een afwijkende ip range te draaien. Nu las ik weer veel problemen met shxp

De vraag is ook, hoe belangrijk is het dat je switches, router en ap van dezelfde suite is? Ik heb die synergie altijd beperkt gevonden.

Als je dat loslaat en vendors gaat mixen dan is bv een edgerouter of mikrotik icm een aruba instant on best prima :)

@NL_Scratch ik heb 10-20 jaar geleden veel met draytek (vigor 2200 ❤️) gewerkt maar dat Zag ik eerder als mid end dan low end :) wel veel vaag gedoe mee gehad haha (maar in die tijd bestond er in die prijsklasse niet veel beters

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 20-11-2021 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 15:29
laurens0619 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 19:41:
Nou mijn grootste probleem met unifi was vooral dat ze voor mijn gevoel enorm veel lanceerden maar producten niet afmaakten

Ontbrekende of kapotte features of bugs waar het met firmwares russich roulette was. Nu chargeer ik een beetje want als het werkte dan werkte het top. Had alleen idee dat ze mee energie uit nieuwe producten releasen haalden dan verfijning van het product

Ik heb de unifi ap ac lite, edgerouter x en nanostation echt top producten gevonden. De usg en udm eigenlijk altijd net niet. Alleen al hoe gevoelig het spul is op een afwijkende ip range te draaien. Nu las ik weer veel problemen met shxp

De vraag is ook, hoe belangrijk is het dat je switches, router en ap van dezelfde suite is? Ik heb die synergie altijd beperkt gevonden.

Als je dat loslaat en vendors gaat mixen dan is bv een edgerouter of mikrotik icm een aruba instant on best prima :)

@NL_Scratch ik heb 10-20 jaar geleden veel met draytek gewerkt maar dat Zag ik eerder als mid end dan low end :) wel veel vaag gedoe mee gehad haha (maar in die tijd bestond er in die prijsklasse niet veel beters
De AP800 en later AP900 waren best "ok" tot zo'n 15 cliënts. Maar echt heel goed was het niet. Ik ken het vooral van de 2710/2820/2920 router series. Vervolgens de stap gemaakt naar unifi en dat was echt een heeeeele verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@NL_Scratch eens. Qua kwaliteit was draytek low end maar qua prijs mid end. Ik heb de wifi nooit ervaren

Ik ben toen begonnen met sweex rommel en de wrt54g op ddwrr maar daarna engenius maar ook dat was mweh. Toen de eerste unifi uitkwam direct aangeschaft (de groene 2.4 only) en dat was idd fantastisch :) (ook nog gespeeld met zero handoff maar dat was wat traag, roamde wel perfect ;))

[ Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 20-11-2021 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
laurens0619 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 19:41:

@NL_Scratch ik heb 10-20 jaar geleden veel met draytek (vigor 2200 ❤️) gewerkt maar dat Zag ik eerder als mid end dan low end :) wel veel vaag gedoe mee gehad haha (maar in die tijd bestond er in die prijsklasse niet veel beters
Die single pane of glass is voor mij ook niet heilig. Ik gebruik zelf ook geen UniFi routers meer. Ik beheer er nog een handjevol, maar die stammen uit de tijd dat ik nog niet tot de conclusie gekomen was dat ik beter geen USG's kon gebruiken.

Voor routers/firewalls zou het wel prettig zijn om een UISP/UniFi achtig systeem erbij te hebben, dat mis ik bij Mikrotik een beetje.
NL_Scratch schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 19:45:
[...]

De AP800 en later AP900 waren best "ok" tot zo'n 15 cliënts. Maar echt heel goed was het niet. Ik ken het vooral van de 2710/2820/2920 router series. Vervolgens de stap gemaakt naar unifi en dat was echt een heeeeele verbetering.
Met de beperkte ervaringen die ik heb met zowel Mikrotik als Draytek kan ik dat beamen. Beide maken ze prima spul, maar ik hou het met Draytek vooral op modems/routers en bij Mikrotik laat ik het liever bij routers en switches. Beiden niet echt geweldig op gebied van wifi.

Op het gebied van DSL-modems is Draytek dan juist weer wat duurder. Als er al een router is gebruik ik vaak een Proscend VVDSL SFP-module of een Draytek 130 modem. Als de klant verder geen exotische wensen heeft op gebied van vlan's etc, dan is een Fritzbox ook prima en die zijn vaak een stuk goedkoper.
laurens0619 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 20:01:
@NL_Scratch eens. Qua kwaliteit was draytek low end maar qua prijs mid end. Ik heb de wifi nooit ervaren

Ik ben toen begonnen met sweex rommel en de wrt54g op ddwrr maar daarna engenius maar ook dat was mweh. Toen de eerste unifi uitkwam direct aangeschaft (de groene 2.4 only) en dat was idd fantastisch :) (ook nog gespeeld met zero handoff maar dat was wat traag, roamde wel perfect ;))
Eigenlijk was wifi voor WiFI5 best wel ruk. WiFI6 is voor de meeste mensen (high density daargelaten) een stuk minder groot qua stap dan WiFi5 destijds was.

En wat betref roaming en handoff. Ik zie het ook wel eens voorbij komen als het om UniFi vs enterprise spul als Ruckus, Meraki en Cisco gaat. Dat schijnt daar een stuk beter mee om te gaan. Maar ik neig er eerder naar om voor een andere oplossing te kiezen als roaming met WiFi voor moeilijkheden zorgt. Bedraad is natuurlijk altijd nog het beste, en bij VOIP zie ik meer heil in (multi-cell) DECT dan WiFi handsets. Voor de meeste andere clients is het helemaal geen ramp als roamen niet instant gaat. Alhoewel, mijn ervaring met UniFi is dat als je zorgt voor niet te veel en niet te weinig overlap en het zendvermogen goed afsteld, dat meestal videocalls ook niet droppen bij het roamen.

[ Voor 21% gewijzigd door Qlimaxxx op 20-11-2021 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Mrja hoeveel verschil kan er nou technisch in t roamen zitten? Gaat puur om juiste config en evt 802.11krv (maar dat zette ik vaak uit ivm legacy clients). Unifi roamde geloof ik vooral goed omdat mensen bij eigenbouw foutjes maakte in de config en ze de trage linkrates uit hadden staan.

Er was 1 vendor die iets slims deed met virtuele bssid per client en die alleen zichtbaar maken als client in de buurt was. Voor de rest werd er vooral beweerd dat de grote namen beter roamde maar ik heb nooit een technische onderbouwing gevonden

Wifi4 was ruk waar het naar mijn idee vooral de 2.4 was. Veeels te veel bereik icm lage linkrates waar je op, ook vervuilde band, slechte verbindingen kreeg. Later met 5ghz kwamen pas echt de multi ap setjes goed uit de verf :)

Owja uisp, dat leek de oplossing te zijn van edgerouter en unifi integratie. Heb nooit iemand gehoord die dat gebruikte ;)

Maar ontopic:
Ik wil aruba instant on proberen, ga dat straks in mn nieuwe huis ophangen. Eigen router begin ik niet meer aan, provider router vind ik tegenwoordig goed zat en iptv is een gedoe om stabiel te houden. Voor kantoren ander verhaal, daar zou ik een fortinet overwegen (wel wat duur voor mkb) of een edgerouter/mikrotik

[ Voor 41% gewijzigd door laurens0619 op 20-11-2021 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qlimaxxx
laurens0619 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 20:19:
Mrja hoeveel verschil kan er nou technisch in t roamen zitten? Gaat puur om juiste config en evt 802.11krv (maar dat zette ik vaak uit ivm legacy clients). Unifi roamde geloof ik vooral goed omdat mensen bij eigenbouw foutjes maakte in de config en ze de trage linkrates uit hadden staan.

Er was 1 vendor die iets slims deed met virtuele bssid per client en die alleen zichtbaar maken als client in de buurt was. Voor de rest werd er vooral beweerd dat de grote namen beter roamde maar ik heb nooit een technische onderbouwing gevonden

Wifi4 was ruk waar het naar mijn idee vooral de 2.4 was. Veeels te veel bereik icm lage linkrates waar je op, ook vervuilde band, slechte verbindingen kreeg. Later met 5ghz kwamen pas echt de multi ap setjes goed uit de verf :)

Owja uisp, dat leek de oplossing te zijn van edgerouter en unifi integratie. Heb nooit iemand gehoord die dat gebruikte ;)

Maar ontopic:
Ik wil aruba instant on proberen, ga dat straks in mn nieuwe huis ophangen. Eigen router begin ik niet meer aan, provider router vind ik tegenwoordig goed zat en iptv is een gedoe om stabiel te houden. Voor kantoren ander verhaal, daar zou ik een fortinet overwegen (wel wat duur voor mkb) of een edgerouter/mikrotik
Met betrekking tot roaming zijn we het geloof ik eens.

Ik vond 5GHz op WiFi4 ook niet bepaald stabiel. Dat kon heel snel werken, maar mijn ervaring is dat WiFi5 toch een stuk stabieler werkte. 2.4GHz behandel ik sowieso als iets aparts. Het is er, maar ik kan geen garanties geven op hoe goed het werkt.

UISP (voorheen dus UNMS) vind ik anders wel een uitkomst. Kost me een paar euro per maand om een Ubuntu server te hosten. Trekt automatisch een backup van de config van elk apparaat na ongeveer elke wijziging. Firmware updates zijn makkelijk te managen en in te plannen. Monitoren en logging maken troubleshooten best makkelijk. En via een web-based terminal kan ik er altijd in. En als klap op de vuurpijl is er ook nog een credentials vault, zodat wachtwoorden per device uniek zijn en eventuele medewerkers er toch makkelijk gebruik van kunnen maken.

Ik hoop trouwens dat ze dat juist nooit gaan samengooien met UniFi. Beiden hebben hun sterke kanten en ik denk niet dat het een goed huwelijk zou zijn.

Misschien moet ik ook maar eens wat gaan testen thuis. Heb zelf nog wel een Edgerouter thuis, maar ik deel het internet dan ook met 2 buren en de winkel op de begane grond. TV is via de kabel, dus IPTV is niet echt een probleem. Moet zeggen dat ik nu bij 1 klant een Edgerouter X heb draaien voor FTTH van KPN met IPTV. Sinds dat eenmaal goed ingesteld is heb ik nog geen melding van welk probleem dan ook gehad. Draait nu al enkele maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ik zit als ZZP'er met ongeveer hetzelfde probleem.
Veel particulieren (met name in het segment waar WiFi geld mag kosten) en kleinzakelijke klanten.

Qua WiFi doe ik momenteel 100% UniFi op een eigen controller. Hier draaien momenteel +/- 75 klanten op, sites varierend van 1 tot 10 AP's.

Qua routers is het een beetje een mengelmoes. Draytek (hiervoor heb ik ook een VigorACS server), een paar USG's (ben ik aan het uitfaseren) en een stel Edgerouters. Voor die laatste heb ik UISP draaien.

Waarom wil ik iets anders overwegen? UniFi biedt weliswaar best goede prijs/prestatie, maar het is veel gedoe met firmware updates. Eigenlijk is het maar de vraag wat de volgende update weer voor functionaliteit sloopt. Daarnaast heb ik een paar klanten met hele vreemde issues die ik niet opgelost krijg. Packetloss, plotselinge verlies van verbinding, etc.

Ik denk dat het een utopie is dat er een ecosysteem bestaat wat geheel via dezelfde interface te beheren is én op alle vlakken volstaat.

Ik heb de volgende overwegingen:

Cambium
Op dit moment sta ik op het punt te gaan testen met Cambium apparatuur, al is dat eigenlijk (veel) te duur voor thuisgebruik. Not for resale kit kun je vrij voordelig krijgen bij die distri die ook UniFi verkoopt ;)
Wellicht leuk om een keer te proberen. Als dit bevalt zou ik het in kunnen zetten in de zakelijke omgevingen.

Aruba InstantOn
In het verleden (2 jaar geleden oid) heb ik getest met Aruba InstantOn. Dat was toen nog veel te beperkt instelbaar en ik vond o.a. de performance en bandsteering echt heel erg tegenvallen. Dat schijnt momenteel beter te zijn, dus ik wil dit nog testen. Deze apparatuur biedt, als de bugs nu zijn opgelost, prima prijs/prestatieverhouding, bijna vergelijkbaar met UniFi.

Omada
Het kost heel weinig, maar mijn gevoel zegt dat het me niet de verbetering gaat bieden die ik zoek, ten opzichte van UniFi. Wel een mooi breed assortiment, inclusief router(s)!

Draytek
Vind ik voor de routers een goed alternatief. Ik vind alleen de WiFi hardware erg prijzig en zie er het voordeel niet echt van in. Beheer via ACS werkt voor een router vrij goed, ik weet niet of ik dit ook prettig vind voor AP's.

Engenius
Voor een klant die een Outdoor AP en switch nodig had, alles wilde beheren in 1 portaal, en voorkeur had voor een ander merk dan UniFi heb ik een Cloud AI AP en switch van Engenius geleverd. Met de indoor modellen heb ik geen ervaring, al zijn die gemiddeld genomen wel ruim 2x zo duur als UniFi. Mogelijk ook nog interessant om uit te zoeken.

Tot zover mijn ervaringen, als ik meer informatie heb meld ik me weer :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:47

lier

MikroTik nerd

Ben zelf gestart met Grandstream (kwam van van alles via Unifi en MikroTik). Dit merk bevalt me erg goed en ik loop tegen veel minder problemen aan dan voorgenoemde merken. Ook prijstechnisch is het aantrekkelijk. Misschien een interessant alternatief? Mocht je er vragen over hebben...let me know.

Routing/switching doe ik overigens nog steeds met MikroTik.

[ Voor 9% gewijzigd door lier op 30-11-2021 17:09 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

lier schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 17:08:
Ben zelf gestart met Grandstream (kwam van van alles via Unifi en MikroTik). Dit merk bevalt me erg goed en ik loop tegen veel minder problemen aan dan voorgenoemde merken. Ook prijstechnisch is het aantrekkelijk. Misschien een interessant alternatief? Mocht je er vragen over hebben...let me know.

Routing/switching doe ik overigens nog steeds met MikroTik.
Interessant. Waar koop je dat in, en welke problemen ervaarde jij met UniFi wel en met Grandstream niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:47

lier

MikroTik nerd

Timmert schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 18:25:
Interessant. Waar koop je dat in, en welke problemen ervaarde jij met UniFi wel en met Grandstream niet?
DectDirect.nl, met name onjuiste DFS meldingen en de vage werking na een upgrade van de firmware was voor mij een reden om van de Unifi af te stappen. Gebruikte het samen met een CloudKey. Van MikroTik afgestapt omdat zij niet de performance konden leveren op Wifi, mede ten gevolge van de beperkte focus op dit gebied.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zit qua werk in een iets andere markt, maar ik hou me op de hoogte van de ontwikkelingen met dit soort spul, en kan sentiment van TS beamen: UniFi is op papier geweldig voor heel schappelijke prijzen, en installatie is eenvoudig - maar de boel draaiend houden gaat te vaak mis. Heb een goede vriendin bij wie ik een volledige UniFi installatie gedaan heb en nu al twee keer (in 5 jaar tijd) op locatie lang bezig moeten zijn om de boel te herstellen nadat het mis ging. Beide keren ging het rondom updates mis. Zelf draai ik het thuis ook en hoewel het nooit helemaal down ging heb ik er meer aandacht in moeten steken dan me lief is. Een keertje een firmware update die de 5GHz instabiel maakte. Paar weken later nieuwe update die het fixte, maar . Onvolkomenheden zoals een controller op Linux die wel als deb te downloaden is, maar vervolgens niet via APT te updaten is en ook niet vanuit de GUI - nee, je moet handmatig de boel herinstalleren. Werkt allemaal wel als je weet waar je mee bezig bent, maar voelt niet 'af'.

Heb zelf gespeeld met Aruba InstantOn, en puur voor WiFi vind ik het veel volwassener werken. Heb thuis de AP22 een tijdje lang naast UAP AC Pro draaiend gehad, en heb ook met een monster van een AP534. Performance per client is voor de specs vrij matig (je haalt hogere snelheden met de alternatieven), maar it just works en ik heb er vooralsnog niet genoeg clients tegenaan gesmeten om daar verschil in te merken. Wel is assortiment buiten WiFI beperkt.

Heb meerdere keren (van contacten bij TP-Link ;) ) tip gekregen om goed naar Omada te kijekn, maar ben daar nog niet aan toe gekomen. Gaat zeker nog een keer gebeuren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik gebruik thuis Cisco mobilty express. Het is net als Aruba Instance. Het is meer een lite Cisco wireless lan controller. Tot zover werkt het prima en stabiel. Het is wel een dure draadloos systeem voor MKB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:27
Netgear Insight compatible modellen lijken ook erg op de Unifi gebruikservaring. Mooie remote management tool met grafiekjes, gescheiden klantenportal en devices toevoegen op basis van serienummer of doosje scannen met de app. Iedere debiel kan de zooi installeren en zodra het online is komt jouw config er vanzelf in. Nadeel is wel dat, net als eigenlijk bij de rest, je lokaal via de cli of webinterface moet gaan klooien voor functies die nog toegevoegd moeten worden aan remote management.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:17
dion_b schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:22:
Onvolkomenheden zoals een controller op Linux die wel als deb te downloaden is, maar vervolgens niet via APT te updaten is en ook niet vanuit de GUI - nee, je moet handmatig de boel herinstalleren.
De controller kan je "gewoon" met apt updaten hoor. Mijn controller op Ubuntu gebruikt deze repo:
code:
1
deb https://www.ui.com/downloads/unifi/debian stable ubiquiti

Het enige irritante (maar anderzijds ook wel veiliger) is dat je handmatig moet bevestigen als de repo naar een nieuwe minor is gegaan en in de GUI beantwoorden dat je een backup hebt. Maar verder regelt die het zelf.
Ik heb hem ~3 jaar geleden zo opgezet en sindsdien netjes elke keer kunnen updaten naar de volgende versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pboelhouwer
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Als Cisco spul niet zo duur was en ze niet voor de spannende dingen aan van alles een licentie hangen zou ik dat nemen. :)
Pagina: 1