Dit is weer eens een verhaal van onrealistische verwachtingen op basis van erg creatieve geadverteerde getallen die op zich wel kloppen, maar interpretatie nodig hebben om realistische verwachtingen eruit te halen
Even die geadverteerde specs. Je zegt "Deco" maar geeft niet aan welke dan. Ik ga er even voor het gemak vanuit dat het M4 of M5 betreft. Zo niet: wijze les, voortaan nauwkeurig aangeven wat je hebt als je hulp zoekt.
Die M4 en M5 zijn "1200Mbps" apparaten. Wat betekent dat? Dat is de - naar boven afgeronde - som van de maximaal haalbare link rates op zowel 2.4GHz (300Mbps) als 5GHz (866Mbps). Een enkel apparaat kan (tot WiFi-7) nooit met meer dan een van de twee verbinden, dus er gaat nooit iets met 1200Mbps kunnen verbinden, hooguit, met 866Mbps.
Nu, dat is een bruto link rate, maar er moet nogal wat overhead vanaf. Vuistregel is dat 1/3 overhead is, dus max haalbare netto throughput zit rond de 575Mbps. Dat haal je bij een client met perfecte specs, perfect signaal en met nul andere drukte in de lucht.
Als je de Deco's allemaal bedraad aangesloten hebt, kun je dar met een goede client in dezelfde kamer redelijk in de buurt komen, iets van 400-450Mbps is prima haalbaar, je streefwaarde van 500Mbps ook.
Maar... je sluit ze draadloos aan. Dat heeft een aantal gevolgen:
- draadloos aangesloten worden het repeaters. Elk datapakketje moet minstens twee keer door de lucht. Omdat het dualband-apparaten zijn gaat dat in zelfde kanaal als waar je apparaat mee verbonden is, dus die pakketjes concurreren met elkaar: je halveert dus bij voorbaat je maximale bandbreedte. Maak maar van die 575Mbps iets van 285Mbps. Bij perfect signaal. Maar...
- aangezien je de Deco's gebruikt om dekking uit te breiden hang je ze per definitie waar signaal niet perfect is (anders had je helemaal geen repeaters nodig

). Idealiter hang je ze halverwege tussen bedraad aangesloten Deco en waar je dekking nodig hebt. Gevolg is wel: dan halveer je ook ongeveer je maximale bandbreedte. Dus dan ga je van 285Mbps naar 140Mbps ofzo. Dit is max realistisch haalbare met deze apparatuur als je de Deco (of om het even welke andere 2x2 MIMO dualband 'mesh' apparatuur) draadloos aansluit.
Let wel dat dit steeds een maximum is dat uitgaat van geen signaal van buren of verkeer van andere apparaten op je eigen netwerk, en een optimale plaatsing van de apparaten. Dat zal in de echte wereld vaak tegenvallen. En het gaat uit van perfecte client specs, en zie hieronder, dat is evenmin een sinecure.
Dat zegt dat je telefoon weliswaar WiFi-5 (WiFi-ac) ondersteunt, maar dat het geen MIMO doet (het heeft maar een WiFi-antenne ipv twee), dus in plaats van max 866Mbps kan het max 433Mbps aan. Daarmee moet je alle getallen die ik hierboven noem nog eens halveren. Dan kom je uit op max ~70Mbps netto throughput. Jij haalt 60Mbps. Ik zeg dus: gegeven je apparatuur en hoe het aangesloten is een prima waarde, >85% van max theoretisch haalbare onder die omstandigheden.
Nu, stel je wilt daadwerkelijk 500Mbps draadloos halen. Dan moet je twee dingen doen:
1) de Deco's allemaal bedraad aansluiten. Dan kun je met goede client dus theoretisch 575Mbps halen. 85% daarvan is 488Mbps, als dat acceptabel is ben je er qua infra.
2) de telefoon vervangen met eentje die wel MIMO doet ("866Mbps" WiFi aan kan), zodat je die 488Mbps en niet 244Mbps max kunt halen.
Mocht je die Deco's echt niet bedraad aan willen sluiten, dan is het alternatief om ze te vervangen door een tri-band systeem dat 4x4 MIMO doet. Ik zal je de rekensom besparen, maar het komt erop neer dat 2x2 dubbele bandbreedte kan leveren tov 2x2, en je met tri-band bij een enkele repeater-hop geen bandbreedte hoeft in te leveren (het kost je alleen wat latency). Daarmee zou je uitkomen op ~488Mbps bij perfecte plaatsing en dus pariteit met een kabel trekken. Maar goed, dan heb je het al snel over EUR 300 voor een set van drie - en voor dat geld kun je iemand inhuren om twee kabels te trekken en met bestaande hardware zelfde of betere prestaties te halen - en nog EUR 100 over houden voor de leuke dingen in het leven.
Maar even reality-check: is dit alles zinnig? Hoogstwaarschijnlijk niet
Jij hebt hier een probleem (haperende video's) en hebt de aanname gedaan dat het aan je WiFi-bandbreedte ligt. Die aanname heb je niet getoetst. Dat zou ik wel doen, want de 60Mbps die je meet is weliswaar flink lager dan 500Mbps, het is nog altijd meer dan enig filmpje/stream die je gaat aantreffen. Ter vergelijking, broadcast-quality 4k met HDR (beste/zwaarste wat je ongeveer gaat vinden online) kost tussen de 15 en 20Mbps. Jij zit daar dus 3-4x boven met je 60Mbps.
Kortom, ik denk dat je probleem met video's ergens heel anders ligt. Ik denk dat je er beter aan doet terug naar het begin te gaan en je problemen met haperende video's te troubleshooten in plaats van je blind te staren op WiFi-prestaties die exact zijn wat je bij je apparatuur mag verwachten en meer dan voldoende zijn voor soepel afspelen van video.