Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:21
Foto's
Foto tuin: Zwart: mogelijke locatie nieuwe panelen. Rood: kabel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SC6xmulQyGHIMR85F1CUgZVk-t0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/JpzOeLjd3N96BotYAR9VQm1e.png?f=fotoalbum_medium

Hoofdschakelaar: 3x40A
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0ds74XGy1qbxb8KPemvQ4FGRUw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6WQTLtWbXhnBVBojZzSlES2I.jpg?f=fotoalbum_medium

Huidige PV: 1 fase, max 10A
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USwhcAsdkQ6rMy8b5MdMd0j4gh4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MWGtKkoLB5jYRHJfkdVr7c3E.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDZ5ymQowe1wKa26e8lEv468OLs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0bL5SDRxCtP8F5b2a0RIqg76.jpg?f=fotoalbum_medium
Beschikbare (dak)ruimte
Tuin is groot genoeg.. Budget en aansluiting zijn het limiet 8)
Schaduw
n.v.t.
Jaarverbruik
2000kWh verbruik en 2200kWh opgewekt = netto -200 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x40A
Budget en doel
Het doel is om 10-15kW aan panelen neer te leggen om zoveel mogelijk terug te leveren aan het net en ook genoeg te hebben om een warmtepomp te plaatsen in de toekomst.
Budget: 8-12k!?
Wie gaat het project uitvoeren
Ik ga het zelf uitvoeren, eventueel met wat hulp van vrienden. Meerdere kleine projectjes gedaan met het leggen van zonnepanelen bij vrienden op het dak.
Ook het graven van de grondkabel (YMVK 5x4) naar achter wil ik zelf gaan doen met een gehuurd kraantje. De aansluiting van de omvormer op de meterkast wil ik laten doen door een kennis(betaald).
Bijhouden van data
Natuurlijk. Nu doe ik dat via P1-Monitor
Reeds verkregen offertes
Nog geen offertes aangevraagd
Regio
N-H 6km van de kust

Voor mijn project, het leggen van zonnepanelen in de tuin, ben ik opzoek naar wat advies en tips. Momenteel hebben wij al 9 panelen leggen die voor ons verbruik genoeg opwekken. Maar aangezien de energie kosten flink aan het toenemen zijn wil ik toch wel graag een warmtepomp aanschaffen. Voordat ik dat ga doen wil ik eerst zonnepanelen in de tuin leggen die daarvoor genoeg opwekken. Omdat ik dan toch bezig ga met het leggen van panelen wil ik het gelijk goed aanpakken. In de tuin is namelijk genoeg ruimte...

Nu zit ik er een beetje mee dat er al panelen liggen en dat is een 1 fase omvormer max 10A. Hoeveel vermogen kan ik dan maximaal nog aansluiten op de 40A aansluiting? Hoeveel marge moet ik aanhouden om ver genoeg van de 40A af te blijven?

Verder ben ik opzoek naar een frame om in de tuin neer te zetten. Ik kan eigenlijk maar heel weinig kant-en-klaren frames vinden voor deze toepassing. Graag wil ik ze van de grond hebben zodat ik onder de panelen de omvormer kan plaatsen en eventueel kan maaien. Hebben jullie tips of een voorbeeld?

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:09
@hood
hoofdschakelaar 3x40A, maar dat boeit geen k....
het belangrijke is hoeveel is jouw huis af gezekerd.
en dat is normaal 3x25A en geen 3x40A.
(of je hebt een 3x35A kan, maar dan is je vast recht ook een toren hoge +/-800€.
dus check je rekening of je een +/-800€ of een +/-235€ betaald.
maar dan nog is het beter om met 3x25A te rekenen, maar dat even terzijde.
voordat je verkeerde beslissingen neemt.)

over het algemeen trekt een warmtepomp helemaal niet zo heel veel kWh.
dus die eerst even grof uit rekenen, dan kun je betere beslissingen nemen.
1m3 gas = 8kWh met elektra kachels
die delen door COP van de warmtepomp laten we zeggen 4.
maakt 2x zoveel kWh als m3 gas nodig.
heb je een beetje richtlijn.
gebruik je dus 1000m3 gas, dan is 2000kWh al genoeg.
en neem je gewoon een simpele 3kW 1fase omvormer, met een leuk aantal panelen en je hebt al te veel kWh. >:)

maar ik doe dit even heel grofjes, zelf even beter doen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 19-11-2021 15:14 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:38
@migjes Niks op tegen om de aansluiting vol te prakken natuurlijk... Bij zelf leggen is dat heel snel heel rendabel.... Zeker als prijzen hoog blijven.

@hood Dat zal wel vergunningplichtig zijn
Je bent op zoek naar 'onderconstructie veldopstelling'

De 2.2kW omvormer beperkt wat je als 3 fase kan aansluiten met 6.6kW... dus wellicht verkopen die hap.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
@migjes Mmh goed punt hier ga ik even naar kijken. Wel bijzonder dat de hoofdschakelaar mogelijk meer Amperes kan hebben dan het huis is afgezekerd...

We hebben net een nieuw contract afgesloten. De kosten van een kWh zijn flink gestegen maar ook die van het terugleveren dus de terugverdientijd gaat ook flink naar beneden.

@Ronald Ja dat het vergunningsplichtig is was ik al van op de hoogte. Maar ik wil eerst het plan rond hebben voordat ik dat ga regelen.

Verkopen is inderdaad een optie. Of wellicht 2x een enkelfase omvormer voor de andere twee fases...

Maar stel ik heb een 3x25A aansluiting. Hoeveel ampere moet ik minimaal daar vanaf blijven? Is daar een vuistregel voor? Ik kan daar niet zoveel over vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@hood
ik heb zelf ook een hoofd schakelaar die geschikt is voor 40A, maar dan nog heb ik maar een 1x35A.
er zijn gewoon geen hoofdschakelaar te krijgen die geschikt zijn voor minder als 40A.
vandaar je 3x40A, maar waarschijnlijk heb je dus gewoon 3x25A hoofdzekering. ;)
(maar check het er zijn soms vreemde uitzonderingen.)

en ja zeker, terugleveren zonder salderen dus meer als nodig.
dat is zeker cool en een goed plan.
daar wil ik je zeker niet op tegen houden.

maar, als je nu een 3kW omvormer voor 3k€ neemt met alles er op en aan, heb je wel meteen genoeg geld over om nog deze winter al een warmtepomp te kopen.
tja je kunt je € maar 1x uitgeven.
over productie is goed en cool, maar geen doel. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@hood
een vuist regel is op 3x25A maximaal 3x16A terug te leveren.
maar vuist regel is niet perfect, soms is gewoon 3x25A ook mogenlijk.
ga ik het niet over hebben, want als je 2x een 16A 1 fase omvormer neemt, dan zit je al zo ruim. ;)
(en daar zitten net de leuke goedkoopste setjes voor jouw.)

(weet je wel zeker dat je dat wil, zo heel leuk is terug leveren ook weer niet, zitten best haken en ogen aan en je moet sterk in je schoenen staan om dat te doen. dus zin een beetje voor je begint. ik ben al vele vreemde problemen tegen gekomen met mijn over productie. ;)
sommige mensen rekenen zich soms te rijk, en je moet echt alles begrijpen, anders word je gewoon genaaid waar je bij staat.
een gezonde over productie van een paar tot +/-2000kWh is vaak geen probleem, meer word langzaam lastiger en lastiger, en dan heb je kennis nodig.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 17-06 20:10
hood schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:44:

Maar stel ik heb een 3x25A aansluiting. Hoeveel ampere moet ik minimaal daar vanaf blijven? Is daar een vuistregel voor? Ik kan daar niet zoveel over vinden..
Maximaal zou een 3 fase 17 kW omvormer makkelijk kunnen, maar officeel dient rekening gehouden te worden met selectiviteit en dan mag dan op een 3x25A hoofdzekering maximaal een 3x16A omvormer.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
@Ronald Bedankt voor je zoekterm 'Veldopstelling' Jammer dat ik hier zelf niet op ben gekomen...

https://terratechs.nl/lan...stelling-meervoudige-rij/
Terratechs heeft mooie frames. Ik ga daar eens informeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@hood
lol, die gaat naar @Ronald , niet naar mijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
Oeps |:( Aangepast..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-06 21:50
hood schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:44:
@migjes Mmh goed punt hier ga ik even naar kijken. Wel bijzonder dat de hoofdschakelaar mogelijk meer Amperes kan hebben dan het huis is afgezekerd...
Dat is normaal.

Dat is gewoon de maximum stroom die de schakelaar kan hebben. Het heeft geen nut om voor elke situatie een specifieke schakelaar te gaan ontwikkelen. het verschil in productiekosten zou verwaarloosbaar zijn.
In de praktijk is 40A de laagste standaard waarde.
Dan kun je 1 productielijn bouwen voor alle situaties met bijvoorbeeld 16, 25, 32 en 35A.
Als je nog hoger wil moet je dan overstappen, vaak naar 63A, dan 80A en dan 125A.

Voor de aardlekken geldt hetzelfde. Die 40A die er op staat is geen afschakelstroom zoals bij een automaat. Dat is gewoon hoeveel stroom er maximaal mag lopen in het circuit waar de ALS toegepast wordt. Anders moet je een zwaarder exemplaar kopen.

Als je inderdaad een 3x25A hoofdaansluiting hebt mag je maximaal 17kVA terugleveren (inclusief de bestaande panelen dus), oftewel de volle 3x25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:38
@timberleek Je vergeet dat je de 3 fase omvormer niet asymmetrisch kan laten terugleveren, dus zolang je de 2.2kW aangesloten houdt kom je maar tot 11kW (Wat wel prima op een 3x16A gaat)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:11
Als je de panelen oost west in de tuin gooit, zou ik 44 panelen doen op 10 kw drie fasen. 22 oost, 22 west.
Zit je aan 7,5 a 8 k investering, goed te doen.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-06 21:50
Ronald schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:40:
@timberleek Je vergeet dat je de 3 fase omvormer niet asymmetrisch kan laten terugleveren, dus zolang je de 2.2kW aangesloten houdt kom je maar tot 11kW (Wat wel prima op een 3x16A gaat)
Dat klopt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mananddog
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-06 12:10
hood schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:02:
@Ronald Bedankt voor je zoekterm 'Veldopstelling' Jammer dat ik hier zelf niet op ben gekomen...

https://terratechs.nl/lan...stelling-meervoudige-rij/
Terratechs heeft mooie frames. Ik ga daar eens informeren!
Is hier nog iets uitgekomen? Ik ben zelf ook op zoek naar een veldopstelling en was al aan het kijken om met steigerbuis een onderstel te maken maar daar lopen de prijzen ook flink van op als je het complete pakket bij elkaar hebt geklikt.

[ Voor 22% gewijzigd door mananddog op 17-01-2022 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:30
Ik ga binnenkort een vergelijkbaar projectje doen, let je wel op wat mag qua vergunningen?

In mijn gemeente moet je aantonen dat op het huis niet kan, en een aparte vergunning is vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
Ik ben gegaan voor wat panelen (6) op de paardenstal. Helaas heb ik hier wat schaduw in de winter van bomen en de stal van de buren. In de zomer is dit probleem veel minder/er niet. Aankomende zomer ga ik kijken naar de veldopstelling. Ik heb inderdaad een vergunning nodig en dat houd het voor nu even tegen. Het frame van Terratechs is niet goedkoop maar zelf wat bouwen is ook niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:30
hood schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:05:
Ik ben gegaan voor wat panelen (6) op de paardenstal. Helaas heb ik hier wat schaduw in de winter van bomen en de stal van de buren. In de zomer is dit probleem veel minder/er niet. Aankomende zomer ga ik kijken naar de veldopstelling. Ik heb inderdaad een vergunning nodig en dat houd het voor nu even tegen. Het frame van Terratechs is niet goedkoop maar zelf wat bouwen is ook niet gratis.
Ik ben zelf ook naar Terratechs aan het kijken. We gaan kijken of de gemeente mee wil werken aan een afdak/schuilstal onder de panelen, in plaats van plat op de grond. Onder de argumentatie dat de ruimtelijke inpassingen feitelijk beter is, (zonnepanelen op 2,5 meter zie je minder dan op de grond) en dat daarnaast de grond onder de panelen nog steeds agrarisch gebruikt kan worden. Ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken. We hebben 2 hectare, dus op zich ruimte genoeg, maar een extra schuilstal zou welkom zijn :)
Pagina: 1