Foto's
Foto tuin: Zwart: mogelijke locatie nieuwe panelen. Rood: kabel/f/image/JpzOeLjd3N96BotYAR9VQm1e.png?f=fotoalbum_medium)
Hoofdschakelaar: 3x40A
:strip_exif()/f/image/6WQTLtWbXhnBVBojZzSlES2I.jpg?f=fotoalbum_medium)
Huidige PV: 1 fase, max 10A
:strip_exif()/f/image/MWGtKkoLB5jYRHJfkdVr7c3E.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/0bL5SDRxCtP8F5b2a0RIqg76.jpg?f=fotoalbum_medium)
Beschikbare (dak)ruimte
Tuin is groot genoeg.. Budget en aansluiting zijn het limietSchaduw
n.v.t.Jaarverbruik
2000kWh verbruik en 2200kWh opgewekt = netto -200 kWhHuidige elektriciteitsaansluiting
3x40ABudget en doel
Het doel is om 10-15kW aan panelen neer te leggen om zoveel mogelijk terug te leveren aan het net en ook genoeg te hebben om een warmtepomp te plaatsen in de toekomst.Budget: 8-12k!?
Wie gaat het project uitvoeren
Ik ga het zelf uitvoeren, eventueel met wat hulp van vrienden. Meerdere kleine projectjes gedaan met het leggen van zonnepanelen bij vrienden op het dak.Ook het graven van de grondkabel (YMVK 5x4) naar achter wil ik zelf gaan doen met een gehuurd kraantje. De aansluiting van de omvormer op de meterkast wil ik laten doen door een kennis(betaald).
Bijhouden van data
Natuurlijk. Nu doe ik dat via P1-MonitorReeds verkregen offertes
Nog geen offertes aangevraagdRegio
N-H 6km van de kustVoor mijn project, het leggen van zonnepanelen in de tuin, ben ik opzoek naar wat advies en tips. Momenteel hebben wij al 9 panelen leggen die voor ons verbruik genoeg opwekken. Maar aangezien de energie kosten flink aan het toenemen zijn wil ik toch wel graag een warmtepomp aanschaffen. Voordat ik dat ga doen wil ik eerst zonnepanelen in de tuin leggen die daarvoor genoeg opwekken. Omdat ik dan toch bezig ga met het leggen van panelen wil ik het gelijk goed aanpakken. In de tuin is namelijk genoeg ruimte...
Nu zit ik er een beetje mee dat er al panelen liggen en dat is een 1 fase omvormer max 10A. Hoeveel vermogen kan ik dan maximaal nog aansluiten op de 40A aansluiting? Hoeveel marge moet ik aanhouden om ver genoeg van de 40A af te blijven?
Verder ben ik opzoek naar een frame om in de tuin neer te zetten. Ik kan eigenlijk maar heel weinig kant-en-klaren frames vinden voor deze toepassing. Graag wil ik ze van de grond hebben zodat ik onder de panelen de omvormer kan plaatsen en eventueel kan maaien. Hebben jullie tips of een voorbeeld?
Never fall in love with your own design!