Home Assistant, Nextcloud op Proxmox en een NUC: slim?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hampel12
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 08:43
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar Home Assistant. Mijn Rpi is druk met Kodi. Bovendien zou ik graag de mogelijkheid hebben nextcloud en evt. nog wat software te draaien zonder de meterkast vol met RPi's te hebben staan..

Dus ik kijk uit naar een goedkoop home servertje waar ik dan liefst makkelijk in containers deze spullen naast elkaar kan draaien..

Probleem is dat Home Assistant zich weliswaar wel in Docker laat installeren, maar dat je dan niet alle functionaliteit hebt die wel in Home Assistant Operating system zit.

Na wat zoeken kwam ik hier op de optie om Proxmox te installeren als host-os. Dan Home Assistant Operating System als virtual machine daar bovenop. En daarnaast nog een Docker die dan Nextcloud en eventuele andere software in containers kan draaien...ik moet nog even uitzoeken of dat rechtstreeks op Proxmox kan, of dan nog weer een, laten we zeggen Ubuntu, VM moet draaien met Docker daarop...

Ik heb een Synology DS218play staan. Dus opslag is voorlopig wel geregeld.

Nu had ik iets in de trant van onderstaand setje in gedachten:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BarebonesIntel NUC Kit NUC7CJYH (met EU-stekker)€ 177,84€ 177,84
1Geheugen internCrucial CT16G4SFRA266€ 49,99€ 49,99
1Solid state drivesSamsung 980 500GB€ 39,-€ 39,-
Totaal€ 266,83

Op zich snel genoeg zou ik denken, maar is het ook snel genoeg voor één of 2 VM's? De processor heeft maar 2 cores. Als HA ook 2 nodig heeft blijft er niets over. En 16 GB geheugen.. De NUC ondersteunt max 8GB, maar ik las ergens dat meer vaak ook wel lukt?

Kortom: is dit wel een verstandige opzet voor mijn doel? Of is het niet zo slim?

Na wat twijfel heb ik besloten het topic hier te plaatsen en niet in de hardware-hoek. De vraag gaat over de combinatie, maar de focus ligt wat mij betreft over de handigheid van de SW-setup. Niet over het extra dimensioneren van de server. Mara HW-tips worden uiteraard ook gewaardeerd.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat doet HAOS meer dan alleen HA software? Want HA OS is in feite al een docker host. Dat is hoe het HA draait. Als je daaronder Proxmox wil draaien, wat ook containers aan kan heb ik begrepen, wat is dan het nut om een virtualisatie pakket te draaien voor een 'OS' dat containers draait voor je? IMO slaat dat nergens op. ;)

Ga dus eerst even wat verdiepen in de software, de features ervan en hoe je de boel met zo min mogelijk overhead aan elkaar kan knopen of naast elkaar kan draaien.

Als je dat eenmaal hebt gedaan weet je ook hoeveel resources je mogelijk nodig hebt qua cpu en geheugen. 2 cores is best weinig, maar als het 4 threads is kan het mogelijk net genoeg zijn. Nexcloud doet als het goed is niets totdat je er verbinding mee maakt en bestanden gaat synchroniseren. HA zal wel meer doen, want dat heeft constant watchers e.d. draaien om zaken te kunnen uitvoeren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:01
Ik heb HA als VM op een NUC draaien. Er is gewoon een OVA beschikbaar bij HA en die werkt prima op mijn ESXi installatie. Qua resources staat de installatie op 2 Cores en 4 Gbyte en dat werkt snel genoeg. Ik denk zelf dat je dit prima op je NUC kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hampel12
als ik hier (https://www.home-assistant.io/installation/) kijk bij "Compare Installation Methods", dan mis je de add-ons; backups en de supervisor. Die laatste kan ik niet helemaal op waarde schatten, maar de mogelijkheid om add-ons te kunnen installeren en backups te maken van mijn installatie lijkt me toch wel erg handig..

@Archie_T die 2 cores en 4 Gb is die dan dedicated voor de HA VM? Dan hou ik bij die NUC niets over voor ene bijkomende VM en kan ik beter een NUC met 4 cores kiezen denk ik?

En ong een specifieke reden dat je voor ESXi ipv Proxmox hebt gekozen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:01
hampel12 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:44:
als ik hier (https://www.home-assistant.io/installation/) kijk bij "Compare Installation Methods", dan mis je de add-ons; backups en de supervisor. Die laatste kan ik niet helemaal op waarde schatten, maar de mogelijkheid om add-ons te kunnen installeren en backups te maken van mijn installatie lijkt me toch wel erg handig..

@Archie_T die 2 cores en 4 Gb is die dan dedicated voor de HA VM? Dan hou ik bij die NUC niets over voor ene bijkomende VM en kan ik beter een NUC met 4 cores kiezen denk ik?

En ong een specifieke reden dat je voor ESXi ipv Proxmox hebt gekozen?
De supervisor is juist wel handig want, volgens mij, kan je daar ook plugins enzo mee installeren. Backups doe ik met een SMB backup dus die zou ik nog kunnen missen. Die 2 cores 4GB is inderdaad dedicated. Mijn nuc heeft 8 cores en 32 GB. Je processor heeft waarschijnlijk hyperthreading dus je hebt wel iets meer cores en een beetje overcommit is geen probleem hoor.

Ik heb voor ESX gekozen omdat ik zelf veel ervaring heb met ESX vanuit het verleden. Maar als ik nu zou moeten kiezen zou ik voor Proxmox gaan, dat komt voornamelijk omdat de liefde voor Linux wat groter is geworden de afgelopen jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

hampel12 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:44:
Er is dus weinig verandert sinds ik er naar heb gekeken, heb geprobeerd en weg heb gegooid om het in de eerste plaats bleef zeiken over python versie out of support (wat na said datum onzin was, want de eerstvolgende releases deden het nog prima) en wat ik wilde qua 'complexiteit' of niet kon, of absurd in elkaar zat. Plus, m'n schakelaars werden telkens verkloot qua weergave en automation.

Hoe dan ook, het 'OS' is niets meer dan een docker host en de add-ons zijn ook weer losse docker images die naast de HA container draait. Want de container is waar HA werkelijk in draait, niet het zogenoemde OS van hun. Dat is niets anders dan een zo kaal mogelijke Linux omgeving om maar containers te kunnen draaien. Die supervisor is dan ook niets anders dan een schil om docker heen, of wat ze ook maar gebruiken als container software.

Backups kan je ook zelf heel makkelijk regelen in Proxmox, want je wilt toch dat er iets van persistent data is wanneer je container herstart of een nieuwe versie komt. Die data staat dus buiten de container in een opgegeven map. Dat kan Proxmox vast ook wel beheren, samen met de configuratie van de container.

Welke addons zou je willen installeren voor HA die niet al als container op bijvoorbeeld dockerhub te vinden zijn? Want dat is niet veel meer dan wat die addons installer voor je doet.

Zoals ik al zei, je zal zelf moeten gaan kijken naar de software, wat het te bieden heeft en of je de extra overhead die er mee komt accepteert.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-08 10:48

amx

Is het dan niet handiger om HA op de raspberry pi te installeren, en de overige software op de NUC?

Bijvoorbeeld op de NUC Ubuntu Core? Snaps krijgen vaker kritiek want langzaam, maar mijn ervaring is het is stabiel, eenvoudig te updaten, en de traagheid is eigenlijk alleen maar merkbaar bij Desktop apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hampel12
Tsja, eigenlijk wel...maar ik wilde juist wat combineren...Maar €266 is ook wel serieus geld en als dat dan een servertje oplevert dat nog niet voldoet....

Maar @Hero of Time heeft ook wel gelijk dat ik eerst moet kijken wat ik nodig heb..

Vooralsnog heb ik toch maar de Rpi vrijgespeeld (nieuwe TV, zodat Kodi niet meer nodig is ;-) ) en begin ik daar gewoon op te experimenteren..eens de behoeften dan duidelijk worden kan ik altijd nog naar iets zwaarders kijken..

Dank allemaal..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 16:57
Ik heb ook een NUC draaien met Proxmox en HA in een VM (daarbij nog een aantal containers en VM’s) op een dual-core 7e gen i7. Ik draai Synology DSM virtueel voor 2 camera’s met bewegingsherkenning, een Windows Server 2019 WDS, OpenVPN server, pi-hole container, UNMS container, UniFi container en een MariaDB container voor Kodi.

Ding draait met een gemiddelde belasting van 20% CPU, ik liep vooral tegen de 8gb geheugen limiet aan door de Windows VM, nu zit er 16 in en gaat t dikke prima. De NUC die jij linkt moet dit ook prima kunnen, zeker als je er verder niet meer op wil installeren.
Pagina: 1