• s0p
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-11-2022
Hi,

Ik heb de laatste tijd veel problemen met de batterij van mijn MacBook. Als hij niet aan de oplader zit en ik start op vanuit standby, sluit hij bij een batterijstatus van 50% of lager na ongeveer 10 seconden weer af alsof de batterij leeg is. Ook is hij traag en gaat de batterij vrij snel leeg.

Ik heb mijn MacBook nu zo'n 8 jaar en altijd voornamelijk gebruikt voor studie en voor games via Origin. Gedurende de jaren zijn er veel programma's op geïnstalleerd (en weer verwijderd). Er staan weinig bestanden op, omdat het geheugen niet zeer groot is (121GB). Ik denk dat er veel restbestanden zijn overgebleven, aangezien 48GB van het Flashgeheugen vol zit met 'Overig'.

Ik denk dat het tijd is om mijn MacBook eens helemaal te resetten en terug te zetten naar fabrieksinstellingen, in de hoop dat dit bovenstaande problemen oplost. Mijn vraag is: is dit aan te raden en vooral, welke stappen moet ik doorlopen? Ik zal natuurlijk een back-up maken en me afmelden voor apps als Office, maar ik vroeg me af of er nog andere belangrijke zaken zijn waar ik rekening mee moet houden.

ps. mocht er al een topic bestaan voor dit specifieke probleem, mijn excuses.

Alle hulp is welkom. Dank alvast :)

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@s0p Wat is de status van de batterij?

https://support.apple.com/nl-nl/HT201585

Verder is een schone installatie altijd verstandig, doe het zelf 1x per jaar met de update van het nieuwste OS.

Inderdaad backup maken van al je bestanden, bootable USB maken van het laatste ondersteunende OS en dan gewoon de standaard stappen doorlopen.

Zie ook:

https://www.appletips.nl/clean-install-mac/

Verder zou je nog kunnen overwegen om de SSD te upgraden:

https://nl.ifixit.com/Gui...-state+schijf+(SSD)/15181

[Voor 17% gewijzigd door Greatsword op 19-11-2021 15:22]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• s0p
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-11-2022
Slecht nieuws denk ik?

Statusinformatie:
Aantal cycli: 1051
Conditie: Vervang spoedig
Batterij geïnstalleerd: Ja
Ampèrage (mA): 0
Voltage (mV): 8186

Thanks voor je reactie!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

s0p schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:24:
Slecht nieuws denk ik?

Statusinformatie:
Aantal cycli: 1051
Conditie: Vervang spoedig
Batterij geïnstalleerd: Ja
Ampèrage (mA): 0
Voltage (mV): 8186

Thanks voor je reactie!
1000 cycli is inderdaad niet mis, vandaar logisch dat het niet meer zo goed werkt en je dus kunt afwegen wat het verstandigste is.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee