Bestaan QHD/4K IPS monitors met goed contrast?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull Shark
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09-2024
Ik ben op zoek naar een mooie IPS monitor met hoge resolutie 1440p of 2160p van rond de 27 inch, en 60Hz 4/5ms response time is voldoende voor me. Wat me steeds opvalt is dat elke IPS monitor review die ik bekijk, steeds weer genoemd wordt dat het contrast slecht is. Weet iemand een IPS monitor die goed contrast heeft?

Ik begrijp van het internet dat IPS glow minder is met een betere contrast ratio, gegeven dat de achtergrond verlichting in orde is. Daarnaast wil ik graag hoog contrast voor betere picture quality, en hoop ik dat het misschien zelfs eye stress enigzins kan verminderen. Dit laatste is ook belangrijk voor me aangezien ik een hoop tijd achter dit scherm zal besteden, niet alleen voor bekijken media en (niet al te serieus) spelen van games, maar ook veel programmeren en teksten lezen.

Het alternatief van IPS als je niet al te veel op kleuren wilt inleveren (vergeleken met TN) is VA, maar dat lijkt weer last te hebben van bewegende zwarte vagen in donkere scenes, of letters die blurry worden als ze over het scherm bewegen. Daar zit ik zeker niet op te wachten, vandaar dat ik in de titel alvast maar gespecificeerd heb dat het een IPS monitor moet zijn. Mochten VA panels hier inmiddels geen last meer van hebben, hoor ik het graag.

Als iemand een goede monitor weet, hoor ik het graag! Heb een prima budget, maar moet niet ineens een monitor van 500+ euro zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-07 13:11
Je bent al aardig op de hoogte.

IPS monitoren hebben in de regel een contrast ratio van 1000:1 (op papier)

In de praktijk zitten er veel monitoren toch wel onder of net iets boven.

Hier zie je een handig overzicht van metingen.
https://www.rtings.com/mo...re-quality/contrast-ratio
als je een x op contrast klikt dan verandert hij de volgorde van laag naar hoog.

Volgens mij valt het bij VA tot 60HZ nog wel mee. VA is juist minder geschikt voor hogere framerates aangezien de pixels niet snel genoeg reageren voordat het volgende frame alweer verwerkt moet worden.

Maar veel hoger contrast dan 1000:1 zul je niet krijgen in IPS. Dat is gewoon een zwakte van de monitoren.
Tenzij je naar monitoren met dimming zones gaat kijken, maar die zijn ver boven je budget.

[ Voor 5% gewijzigd door Mick3112 op 19-11-2021 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bull Shark
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09-2024
Oh interessant, je zegt dat dat zwarte vagen en blurryness probleem van bewegende tekst van VA minder is bij lagere Hz? Het valt me op dat er een hoop gaming monitoren zijn met VA panelen die 144Hz of hoger zijn. Betekent dit dan niet juist dat die panelen waarschijnlijk geen of weinig last meer hebben van die problemen?

Zijn die panelen misschien wat voor mij? Het enige wat ik tegen VA had waren die zwarte vagen en blurryness van bewegende tekst, maar als dat met 144Hz of hoger verholpen is in die gaming schermen vind ik het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-07 13:11
Nee, het is precies omgekeerd. Hoe hoger je framerate des te vaker het beeld vernieuwd moet worden tijdens 1 seconde. Als je dan met een panel zit wat die snelheid niet kan bijhouden treden er grafische artifacts op.
Ghosting noemen ze dat.

VA staat idd bekend om zijn trage verwerking van donkere beelden.

Je kan eens wat reviews van het kanaal hardware unboxed kijken. Daar bespreken ze dat fenomeen regelmatig.

YouTube: YouTube

[ Voor 3% gewijzigd door Mick3112 op 19-11-2021 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-07 10:44

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Je kan ook op zoek gaan naar een IPS monitor met FALD backlight. Dan is de monitor in staat specifieke secties van de backlight te dimmen, om zo kunstmatig het natuurlijke contrast van het paneel op te krikken.

Wees dan wel bereid de portemonnee te trekken echter. Meestal zie je dat alleen in monitors die een DisplayHDR 1000 of hoger certificering hebben.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.