Vraag

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-01 10:21
Ik ben opzoek naar een eenvoudige monochrome laserprinter die dubbelzijdig kan printen en via wifi verbonden kan worden. Er zal niet extreem veel geprint worden. De bedoeling is dat er een paar jaar zonder gezeur geprint kan worden. Bij voorkeur kan er gewoon een stapel papier in blijven liggen zonder dat dit stoffig wordt. Via de pricewatch kwam ik op de volgende 2 modellen uit:
pricewatch: Lexmark MS312dn (35S0080)
pricewatch: Xerox B230 A4 34 ppm draadloze dubbelzijdige printer PS3 PCL5e/6 ...

Nu vroeg ik mij af of deze printers ondersteuning gaan krijgen voor Windows 11. Deze info kan ik nergens vinden.

Op de Lexmark website vind ik wel dat via ethernet en USB "in-OS" ondersteuning voor de drivers aanwezig is. Voor wifi wordt er niets genoemd. Wel is er ook een product specifieke driver welke binnenkort beschikbaar wordt gemaakt voor windows 10 :?. Wellicht is dit totaal niet relevant, maar het doet toch even mijn wenkbrauwen fronzen.

De Xerox printer is nieuwer (2014 vs 2021) dus dat zou kunnen wijzen op een langere ondersteuning. De Lexmark printer is goedkoper en daar kan gewoon een heel pak papier van 500 vellen in (lade capaciteit 850 vs 250 vellen). Printen vanaf de telefoon is een nice to have.

Kan iemand mij advies geven?

Beste antwoord (via Bumpy_NL op 22-11-2021 16:19)

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:58
Voor de duur van de ondersteuning is het van belang of de postscript- en/of PCL-implementatie zich in de printer bevindt. Zo ja kan de printer onbeperkt ondersteund worden, want elke Windows-versie ooit zal Postscript en PCL kunnen genereren. Zit deze implementatie evenwel in de driver, dan is er een grote lap driversoftware nodig die van versie naar versie geporteerd moet worden en krijg je noodzakelijkerwijs kortere ondersteuning.

Persoonlijk hou ik er niet van om printers nieuw te kopen: Een goede printer kan makkelijk 15 jaar mee. Bedrijven vervangen om de zoveel jaar hun printers en die nog een heel leven te gaan hebben. Ik heb een tijdje terug een Laserjet cp5225dn op Marktplaats gekocht voor €150. Jij gaat niet minder betalen, maar ik heb voor mijn geld een kleurlaser, A3, dubbelzijdig printen en meerdere papierlades gekregen, iets waar ik bij nieuwkoop het geld waarschijnlijk niet voor over gehad zou hebben.

Tevens heb je dan gelijk het "sjieke spul" in handen waarbij fabrikanten geen fratsen uithalen om je zoveel mogelijk geld uit je zak te kloppen. HP is berucht om maatregelen tegen niet originele cassettes en dat je bijvoorbeeld niet meer zwart kan printen als 1 kleurencassette leeg is. Bij het enterprisespul laten ze dat soort streken wel uit hun hoofd: Mij cp5225dn kan ik forceren alsnog te printen ook al denkt hij dat de cassettes leeg zijn, er cassettes ontbreken of dat ik zelfs de kleuren met elkaar verwissel: Ik ben de meester en het apparaat zal mij gehoorzamen.

Wifi is een beetje een dingetje: Bij veel mooie printers die op Marktplaats worden aangeboden zit vaak wel ethernet, maar geen Wifi. Dat betekent dat je je printer dan zelf bedraad moet aansluiten, draadloos printen kan natuurlijk gewoon via je Wifi-toegangspunt. Je kunt specifiek op wifi gaan zoeken, maar vaak kom je dan weer bij het goedkope consumenspul terecht waar je juist van wilt wegblijven.

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:32

nelizmastr

Goed wies kapot

Wifiprinters met duplexeenheid eindigen qua aanduiding meestal op dw en niet op dn. dn staat voor duplexer en netwek (als in kabel), dw voor duplexer met wifi.

Directe ondersteuning voor W11 gaat nog wel even duren. Windows 10 drivers werken ook prima op 11.

https://tweakers.net/prin...fcVlG52_C-63_eyo2fjpXX9QM

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• dmantione
Voor de duur van de ondersteuning is het van belang of de postscript- en/of PCL-implementatie zich in de printer bevindt. Zo ja kan de printer onbeperkt ondersteund worden, want elke Windows-versie ooit zal Postscript en PCL kunnen genereren. Zit deze implementatie evenwel in de driver, dan is er een grote lap driversoftware nodig die van versie naar versie geporteerd moet worden en krijg je noodzakelijkerwijs kortere ondersteuning.

Persoonlijk hou ik er niet van om printers nieuw te kopen: Een goede printer kan makkelijk 15 jaar mee. Bedrijven vervangen om de zoveel jaar hun printers en die nog een heel leven te gaan hebben. Ik heb een tijdje terug een Laserjet cp5225dn op Marktplaats gekocht voor €150. Jij gaat niet minder betalen, maar ik heb voor mijn geld een kleurlaser, A3, dubbelzijdig printen en meerdere papierlades gekregen, iets waar ik bij nieuwkoop het geld waarschijnlijk niet voor over gehad zou hebben.

Tevens heb je dan gelijk het "sjieke spul" in handen waarbij fabrikanten geen fratsen uithalen om je zoveel mogelijk geld uit je zak te kloppen. HP is berucht om maatregelen tegen niet originele cassettes en dat je bijvoorbeeld niet meer zwart kan printen als 1 kleurencassette leeg is. Bij het enterprisespul laten ze dat soort streken wel uit hun hoofd: Mij cp5225dn kan ik forceren alsnog te printen ook al denkt hij dat de cassettes leeg zijn, er cassettes ontbreken of dat ik zelfs de kleuren met elkaar verwissel: Ik ben de meester en het apparaat zal mij gehoorzamen.

Wifi is een beetje een dingetje: Bij veel mooie printers die op Marktplaats worden aangeboden zit vaak wel ethernet, maar geen Wifi. Dat betekent dat je je printer dan zelf bedraad moet aansluiten, draadloos printen kan natuurlijk gewoon via je Wifi-toegangspunt. Je kunt specifiek op wifi gaan zoeken, maar vaak kom je dan weer bij het goedkope consumenspul terecht waar je juist van wilt wegblijven.

• Bumpy_NL
@nelizmastr en @dmantione, hartelijk dank voor jullie antwoorden.

Volgens de specificaties op Tweakers en op de website van de verkoper heeft deze "dn" variant wifi ondersteuning. Wellicht gaat het om een speciale uitvoering van deze printer. Bij de Lexmark gaat dit bij dit type printer namelijk via een losse wifi module. Dit wist de Lexmark support mij te vertellen. Verder is dit niet meer relevant want dit type printer is nu uitverkocht.

Ik heb ook op marktplaats gekeken voor een printer uit de omgeving, maar er wordt maar weinig aangeboden.

Als ik de driver pagina's van Xerox en van Lexmark kijk dan wordt er PCL en/of postscript genoemd dus dat lijkt mij goed moeten gaan. Het verbaasd mij wel dat er zoveel drivers beschikbaar zijn. Je zou toch denken dat printers en hun drivers wel redelijk uitontwikkeld zijn (zei ik ongehinderd door de juiste kennis).

Lexmark heeft ook een opvolger die iets duurder is dan de Xerox, maar die printer is helaas niet leverbaar. Die leveringsproblemen ook overal... pricewatch: Lexmark B2338dw

• dmantione
Op het moment dat de PCL- en/of Postscriptimplementatie in de printer zelf zit, dan wordt de Windows-driver heel eenvoudig: Die bestaat dan vooral uit een beschrijving van de printer van welke versie van PCL/Postscript hij ondersteunt, welke papierlades er in de printer zijn en en nog wat instellingen voor de afdrukkwaliteit. Vaak stopt de fabrikant er nog wat eigen functies bij zodat je bijvoorbeeld de status van de toner in Windows kunt uitlezen.

Al dat spul is optioneel: Windows heeft een driver voor een "Generieke Postscript printer". Met die driver kun je iedere postscriptprinter uit het jaar kruik (bijv. een oude bak uit 1992 of zo) gewoon aansturen en dat werkt dan. Geen mogelijkheden om papierlades e.d. te kiezen, maar je kunt gewoon printen.

Mocht er ooit een Windows-versie komen waarin die "beschrijvingsdriver" van jouw printer ontbreekt, dan zal de generieke driver er nog wel zijn en kun je printen. Maar omdat de "beschrijvingsdriver" maar heel weinig componenten heeft, is de kans groot dat 'ie in toekomstige Windows-versies gewoon aanwezig is en de printer volledig ondersteund blijft. Voor een stokoude Laserjet 4 vind je bijvoorbeeld nog altijd drivers.

Consumentenleed wat betreft printers komt vooral voor bij printers waarbij geen Postscript/PCL in de printer zelf aanwezig is. Als je dat eruit haalt dan hoeft er geen sjieke computer met comfortabele hoeveelheid geheugen in de printer te zitten en dan kun je de printer lekker goedkoop maken.

[Voor 6% gewijzigd door dmantione op 22-11-2021 22:21]

• Bumpy_NL
Ter info. Het is uiteindelijk deze geworden: pricewatch: Brother HL-L2350DW (tenminste als de shop hem gaat leveren). Deze printer had ik oorspronkelijk op het oog, maar de leverbaarheid is slecht.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee