Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 12:35
Ik heb thuis al erg lang een AD draaien en onder andere het volgende in gebruik
code:
1
2
3
4
5
6
Hyper-V host op 2019
Hyper-V:
DC/DHCP/DNS op 2008R2
TMG         op 2008R2
Appserver   op 2008R2
Fileserver  op 2019

Omdat de support op 2008R2 inmiddels al een tijdje is afgelopen wil ik die 2008R2 machines toch eens upgraden naar liefst 2022 om weer vooruit te kunnen.

Nu heb ik gisteren een 2e DC gebouwd met 2022, dit ging tamelijk vlekkeloos. Deze draait nu zonder fouten als backup DC. De DHCP heb ik nu ook hiernaar overgezet.

Nu is mijn vraag. Het gaat nu vooral even om die oude DC.
2008R2 kan je niet inplace upgraden naar 2022, dit moet via 2012R2.

Eigenlijk doe ik ook liever geen inplace upgrade.
Echter. Als ik eerst apart een nieuwe DC bouw moet ik deze uiteraard een ander IP gaan geven. Daarna de oude DC demoten zodat hij geen DC meer is, en uit mijn netwerk halen. Ik wil mijn oude IP echter hergebruiken (beetje OCD zeg maar :) ) maar haal ik mezelf dan niet veel gezeik op de hals omdat ik dan van alle clients de DNS moet gaan veranderen en dan nadat de oude server weg is, weer opnieuw moet veranderen? Als "leek" (professioneel hou ik me niet bezig met Windows servers) lijkt me dat ik dit weloverwogen moet doen. Nu heb ik al tijden een stabiel netwerk en dat wil ik graag zo houden.

Voordeel van de inplace upgrade is dat ik niks hoef te doen met dat IP. Dat blijft immers gelijk.

Wat is de netste manier om dit aan te pakken?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

psy schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:33:
...
Niet ;o) Probeer ermee te leren leven dat het ip adres van je AD verandert.

Theoretisch is het mogelijk om het ip van de oude DC te hergebruiken op de nieuwe.
Maar in de praktijk blijken er nog zoveel verwijzingen naar de oude DC te blijven hangen, dat je jezelf enorme problemen op de hals haalt. Been there, done that, didn't even get the freaking t-shirt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-05 14:34

@r!k

It is I, Leclerq

psy schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:33:
Ik heb thuis al erg lang een AD draaien en onder andere het volgende in gebruik
code:
1
2
3
4
5
6
Hyper-V host op 2019
Hyper-V:
DC/DHCP/DNS op 2008R2
TMG         op 2008R2
Appserver   op 2008R2
Fileserver  op 2019

Omdat de support op 2008R2 inmiddels al een tijdje is afgelopen wil ik die 2008R2 machines toch eens upgraden naar liefst 2022 om weer vooruit te kunnen.

Nu heb ik gisteren een 2e DC gebouwd met 2022, dit ging tamelijk vlekkeloos. Deze draait nu zonder fouten als backup DC. De DHCP heb ik nu ook hiernaar overgezet.

Nu is mijn vraag. Het gaat nu vooral even om die oude DC.
2008R2 kan je niet inplace upgraden naar 2022, dit moet via 2012R2.

Eigenlijk doe ik ook liever geen inplace upgrade.
Echter. Als ik eerst apart een nieuwe DC bouw moet ik deze uiteraard een ander IP gaan geven. Daarna de oude DC demoten zodat hij geen DC meer is, en uit mijn netwerk halen. Ik wil mijn oude IP echter hergebruiken (beetje OCD zeg maar :) ) maar haal ik mezelf dan niet veel gezeik op de hals omdat ik dan van alle clients de DNS moet gaan veranderen en dan nadat de oude server weg is, weer opnieuw moet veranderen? Als "leek" (professioneel hou ik me niet bezig met Windows servers) lijkt me dat ik dit weloverwogen moet doen. Nu heb ik al tijden een stabiel netwerk en dat wil ik graag zo houden.

Voordeel van de inplace upgrade is dat ik niks hoef te doen met dat IP. Dat blijft immers gelijk.

Is vrij eenvoudig te doen eigenlijk. Hier staat het vrij aardig beschreven.

https://social.technet.mi...version?forum=winserverDS
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:49:
[...]

Theoretisch is het mogelijk om het ip van de oude DC te hergebruiken op de nieuwe.
Maar in de praktijk blijken er nog zoveel verwijzingen naar de oude DC te blijven hangen, dat je jezelf enorme problemen op de hals haalt. Been there, done that, didn't even get the freaking t-shirt
Valt reuze mee tegenwoordig. Het proces verwijdert over het algemeen zijn eigen resources alleen het computer object in sites en services en de DNS server entries willen nog wel eens blijven hangen. Heb flink wat keren een dc vervangen door een nieuwe met behoud van Naam en IP adres.

[ Voor 17% gewijzigd door @r!k op 19-11-2021 13:18 ]

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:49:
[...]

Ja ik herken het wel. Vooral in de <2003 tijden heb ik vaker van die etterproblemen gehad die dagen duurden om op te lossen. Maar nu al heel lang niet meer en dat is ook wel prettig. Geen omkijken naar behalve af en toe wat updates installeren.

@@r!k Dank voor de link. Die had ik nog niet gevonden.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

@r!k schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:16:
[...]
Valt reuze mee tegenwoordig. Het proces verwijdert over het algemeen zijn eigen resources alleen het computer object in sites en services en de DNS server entries willen nog wel eens blijven hangen. Heb flink wat keren een dc vervangen door een nieuwe met behoud van Naam en IP adres.
Ik geef toe: mijn recentste ervaringen zijn van server 2016. Daar werd bijvoorbeeld het replicatie-object niet verwijderd uit sites & services. En ik zag LDAP queries voorbijkomen waarin de hostname van de oude DC gekoppeld werd aan het ip-adres. In hexadecimale notatie, overigens.

Mijn punt is dat dit scenario niet actief getest wordt in het windows development proces. Dus het introduceert onzekerheid, naar mijn idee. Maar iedereen mag z'n eigen afwegingen maken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

Waarom niet gewoon in place upgrade doen ?
Eigenlijk zijn nieuwe windows versies gewoon servicepacks op vorige versies.
Je doet toch ook niet steeds een reinstall tussen windows 10 versies ?

Ik heb al flink wat servers lopen die vanuit server 2008 server afgelopen jaren geupdate zijn en inmiddels server 2022 draaien.
Alleen rekening houden met software die op een server draait dat die ook supported is bij nieuwe versie.
Denk aan sql server.

https://www.ajtek.ca/wsus...not-change-how-you-think/

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
Het is inmiddels gelukt, zonder noemenswaardig probleem. Trouwens ik kon geen inplace upgrade doen van 2008r2 naar 2022, die stap is te groot.

Pagina: 1