Minisforum HX90 met welk geheugen: SODIMM/LPDDR4

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb een Minisforum HX90 met AMD Ryzen 9 5900HX in bestelling staan. Deze gaat gebruikt worden voor het draaien van VM's en dus gaat er 32 GB in (2x 16 GB) en een 2 TB M.2 SSD initieel (die kan uitgebreid worden met nog een 2.5" SSD).

Ik vind het belangrijk dat het niet teveel stroom verbruikt dus ik ga de cTDP van de CPU/GPU ook op de lagere stand zetten en die gaat pas omhoog als ik merk dat ik tegen de limiet van de performance aan zou lopen.

De HX90 kan echter ook LPDDR4 aan en nu is het lange tijd geleden dat ik een pc heb gebouwd, dus ben niet meer heel goed op de hoogte hiervan, maar het lijkt erop als ik de Pricewatch bekijk en op DDR4 SODIMM filter dat er geen LPDDR4 bijzit.

Mijn vraag is daarom tweeledig: is dit geheugen wel gewoon beschikbaar en heeft het echt nut qua stroomverbruik of is het te verwaarlozen? Ook eventueel in perspectief met de aanschafprijs, want als het 2x zoveel kost, dan is het natuurlijk de vraag of het besparen op stroomverbruik nog rendabel is.

Daarnaast: is er ook op M.2 SSD gebied nog veel variatie in stroomverbruik of ontloopt het elkaar allemaal niet veel? Ik zou op dit moment voor een value-for-money SSD zoals een Samsung 970 Evo of 980 gaan. Of is een WD Blue bijv. efficiënter?

Beste antwoord (via MooDyBLueS op 19-11-2021 16:29)

Anoniem: 472287

LPDDR4 bestaat wel, LPDDR4x is de gesoldeerde variant vermoed ik.

Maar, LPDDR4 heeft slechts de halve geheugenbus van normaal DDR4. Wel iets hogere clocks.
Je wilt met die Ryzen CPU's juist zo hoog mogelijke geheugensnelheid hebben, daar heeft de CPU veel baat bij.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:31
LPDDR4x zit vastgesoldeerd aan het moederbord en is niet upgradebaar zoals SO-DIMM dat wel is. Je hebt dus SO-DIMM nodig.

Afbeeldingslocatie: https://storage-asset.msi.com/global/picture/news/2021/nb/lpddr-20210104-6.jpg

En wat betreft M.2 ssd’s. Het scheelt maar weinig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wr84Yz2BC_5A_i246ivelJeKkM0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0NDsUJwmKTdldjc1TPYdPTsi.png?f=user_large

[ Voor 35% gewijzigd door Djarune op 19-11-2021 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Is het “vloeibaar metaal probleem” inmiddels opgelost? Dat klinkt niet goed namelijk:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Djarune schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:03:
LPDDR4x zit vastgesoldeerd aan het moederbord en is niet upgradebaar zoals SO-DIMM dat wel is. Je hebt dus SO-DIMM nodig.

[Afbeelding]
Hmm, dus wat hier onderaan genoemd wordt is onzin begrijp ik? Dit is een screenshot van hun eigen website onder het Features tab, bij Specs wordt het weer niet genoemd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iymmCTA0sjoxW0KTiDXf7Br-Fd0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NglGsJJJ8Jile5wayAqo7cUh.png?f=fotoalbum_large
En wat betreft M.2 ssd’s. Het scheelt maar weinig:
[Afbeelding]
Thanks! Dat is inderdaad te verwaarlozen. De zuinigste is dus de 870 Evo met 1,5 Watt en als ik dan even de uitschieter (970 Evo) vergeet, is de 980 Pro 2,6 Watt. Die 1,1 Watt ga ik niet wakker van liggen nee. ;)

Kan ook gelijk het WD Blue verhaal wat ik ergens had gelezen de prullenbak in, iets over dat het een power efficiëntie SSD zou zijn. Als ik het zo zie zou ik gewoon voor een 980 gaan.

Edit: ik heb gelijk de 980 1 TB bij Amazon besteld, die blijkt extreem scherp geprijsd nu. Wou eerst voor 2 TB gaan, maar dat was puur op de groei en ik kan altijd nog vervangen of een 2.5" erin kwijt.
pricewatch: Samsung 980 1TB
€ 69 voor 1 TB of € 185 voor 2 TB (970 Evo) vind ik niet in verhouding staan.

[ Voor 10% gewijzigd door MooDyBLueS op 19-11-2021 13:43 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Maar, LPDDR4 heeft slechts de halve geheugenbus van normaal DDR4. Wel iets hogere clocks.
Je wilt met die Ryzen CPU's juist zo hoog mogelijke geheugensnelheid hebben, daar heeft de CPU veel baat bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:42:
LPDDR4x is een doorontwikkeling van LPDDR4. Het enige verschil is dat de I/O spanning 0.6V is bij de 4x en 1.1V bij de 4 variant. Het zijn beide gesoldeerde chips. Soms vertalen diverse mensen LP als Low Profile en dan gaat het dus fout. Ik ben nog geen verwisselbare LPDDR4 / LPDDR4x tegengekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Anoniem: 472287 en @Djarune thanks allebei! Ja, ik las LP wel als Low Power, niet als Low Profile. Maar goed, ik denk dus dat ik ook gezien wat ik lees met hogere clocks gewoon voor DDR4-3200 SODIMM moet gaan.

Het is voor de kracht die het biedt toch al een enorm zuinig ding.

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-05 23:13
Ik heb eergisteren een MinisForum EliteMini HM90 barebone binnen gekregen en daar een setje G.SKILL Ripjaws DDR4 in gezet (kit van 2x 16GB, partnummer F4-3200C22D-32GRS) omdat die CL22 zijn bij 1,2V alsmede een Samsung 980 SSD (1TB NVME M2).

Ik heb daar gisteren met succes VMware ESXi-7.0U3c op kunnen installeren door een custom install image te maken met daarin de Net-Community-Driver_1.2.2.0. De 1gbit netwerk poort werkt niet (was te verwachten) maar de 2.5GB poort werkt dus wel. Of die ook sneller dan 1gbit gaat weet ik niet bij gebrek aan switch die dat ook kan.

Draait gisteren zonder storingen met een Windows 11 VM er op en gebruikt gemiddeld ongeveer 10 watt aan stroom (gemeten aan het stopcontact via een Shelly PlugS. En dat is out of de box, zonder enige power tweak. Ik verwacht bij meerdere VM's en hogere belasting uiteraard ook een hoger verbruik, maar ik heb het systeem tot nog toe niet boven de 35W totaal weten te krijgen.
Pagina: 1