"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs
Lijkt me het meest voor de hand liggend...
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Als het anders kan, hoor ik dat graag, dan gaat ikke dat ook efkes doen :-)
- de RAID array on the fly (hotplug) met schijven uitgebreid worden
- de extra ruimte kan een nieuwe logische drive worden
- of de extra ruimte kan toegevoegd worden aan de aanwezige lokale drive.
De laatste optie wil ik dus gebruiken. Disk Administrator die ziet eerst bijv. 1x 18 GB (3x9 GB RAID5), en nadat je er 2x 9GB bijgeplugd hebt ziet Disk Administrator opeens 1x 36 GB. Wat doet NT hier dan mee?
"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs
sinds wanneer is 3x 9 GB 18GB?Op dinsdag 21 augustus 2001 14:09 schreef mr_a het volgende:
eerst bijv. 1x 18 GB (3x9 GB RAID5
Verwijderd
[edit] was te laatOp dinsdag 21 augustus 2001 14:14 schreef Cutebritney het volgende:
[..]
sinds wanneer is 3x 9 GB 18GB?
(c) GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
Life is a Joke!, but not all jokes are funny.
gaan we schelden?Op dinsdag 21 augustus 2001 14:24 schreef Kippenijzer het volgende:
Kut(e)Britnie, 3x9,1 in Raid5 (zoek maar op wat het is) is 18Gb, omdat er 1 schijf voor parity gegevens wordt gebruikt. Zo ik ook 7x9,1 in Raid5 maar 45Gb.
ik probeer ook maar te helpen hoor !
damn, ik
[Edit: 3 smilies zijn ook genoeg
Wat je dan hebt is 2x een logische drive waarvan de NTFS partities aan elkaar ge-append zijn. Dat wil ik dus niet, ik wil 1 logische drive, volgens de doc's van de adapter moet dat kunnenOp dinsdag 21 augustus 2001 14:19 schreef Bazeman het volgende:
Ik heb op mijn werk niet zolang geleden ook een 4-tal 18.2Gb schijven bijgeplaatst in een bestaanden raid 5 set. Nu zitten er 8*18.2 GB schijven in, en dat zorgt voor ongeveer 127 GB. Het uitbreiden duurde wel enorm lang en nadat alles 10 uur later klaar was, was de volledige capaciteit beschikbaar in NT 4.0. Als je met de disk administrator gaat kijken naar de configuratie van NT, dan zie je twee volumes met dezelfde schijf letter.
Zie Compaq Array Configuration utility. Hiermee moet het wel mogelijk zijn. De feature die je moet hebben is "Online logical drive capacity expansion".Op dinsdag 21 augustus 2001 14:14 schreef Kippenijzer het volgende:
Volgens mij is het toevoegen aan de huidige raid5 array data destructief, dus dan doet windows NT niets met de nieuwe ruimte, omdat window NT dan niet meer werkt, heb zelf ook een 2DH...
http://www.compaq.com/support/files/server/us/download/9798.html
Het zal wel niet, maar het zou maar wel.
Typo
[einde offtopic dan nu maar weer?]
Verwijderd
Leer dan aub eerst de termen kennen voordat je gaat blaten. Anders kun je sowieso niks nuttigs bijdragen in deze thread.Op dinsdag 21 augustus 2001 14:33 schreef Cutebritney het volgende:
[..]
gaan we schelden?
ik probeer ook maar te helpen hoor !
damn, ik![]()
![]()
op mensen zoals jij !
[Edit: 3 smilies zijn ook genoeg- Jotti]
Uit dit verhaal begrijp ik dat ik dus het volgende ga doen:Op dinsdag 21 augustus 2001 14:30 schreef spook het volgende:
Je kunt met de array utils van compaq online HDD's toevoegen aan een array of een nieuwe array maken. Daar na kun je in de diskadmin van NT4.0 de nieuwe vrije ruimte partitioneren, Wil je een stripset maken van een oude partietie en de nieuwe ruimte samen zul je moeten rebooten. Heb je al een stripset en wil je de nieuwe ruimte toevoegen kan dit on-line en als je alleen een nieuwe partitie maakt kan dit ook on-line.
stap 1 - nulsituatie
[[ NTFS partitie ]]
stap 2 - schijven erbij
[[ NTFS partitie ] new space ]
stap 3 - partition magic
[[ ..........NTFS partitie.........]]
Helaas is het namelijk niet mogelijk de NTFS paritie op een andere manier dan PQMagic te vergroten: het appenden van volumes wordt door de gebruikte Availability software niet ondersteund, alleen normale partities (Legato Co-StandbyServer).
Dan zal na het toevegen van de extra hd's NT gewoon opstarten hoor en nu een grotere HD zien. Das all.
De data wordt meteen herberekend en de parity wordt nu herbeschreven over alle aanwezige schijven in de array.
Het enige wat roet in het eten kan gooien is als er iets mis gaat tijdens het toevoegen van de hd's. Dit heeft als gevolg data kwijt. Tevens is het ook aan te raden om dit per 1 hd te doen. En niet 2 of meerdere hd's tegelijk toe te voegen.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Precies, NT "ziet" een grotere array, maar je bedoelt dus dat de NTFS partitie ook meteen meevergroot isOp dinsdag 21 augustus 2001 15:23 schreef DarkSide het volgende:
Als jij je logishe volume wilt uitbreiden. (dus meerdere hd's worden gezien als 1 HD door windows)
Dan zal na het toevegen van de extra hd's NT gewoon opstarten hoor en nu een grotere HD zien. Das all.
De data wordt meteen herberekend en de parity wordt nu herbeschreven over alle aanwezige schijven in de array.
Het enige wat roet in het eten kan gooien is als er iets mis gaat tijdens het toevoegen van de hd's. Dit heeft als gevolg data kwijt. Tevens is het ook aan te raden om dit per 1 hd te doen. En niet 2 of meerdere hd's tegelijk toe te voegen.
Euh, je hebt het toch wel over een hardware oplossing, dus niet over NT stripe sets with parity? Daar heb ik het namelijk niet over....
en sorry las het verkeerd.
Je zou nu idd met DiskAdmin de nieuwe ruimte in moeten delen. Wil je een bestaande partitie groter maken dan is PM een oplossing.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Ok, bedankt, theorie allemaal 99% duidelijk nu, alleen bij deze server is het allemaal nog wat complexer dan ik hier voorgesteld heb, maar ik kom er wel uitOp dinsdag 21 augustus 2001 15:33 schreef DarkSide het volgende:
Ja ik heb het over een hardware matige oplossing.
en sorry las het verkeerd.
Je zou nu idd met DiskAdmin de nieuwe ruimte in moeten delen. Wil je een bestaande partitie groter maken dan is PM een oplossing.
Als je een disk (of meer) bijplaatst, kun je twee dingen doen:
1. Een nieuw Array maken
2. Een bestaan Array uitbreiden.
Stel je hebt 3 disks en wilt naar 5, dan zou ik dus het Array uitbreiden. Hier gaan we dus verder. De Compaq Tool CPQONLIN (NLM) of Compaq Array Config Utility (NT) zal dan de Stripe over de disk aanpassen, zodat Raid5 over 5 disks gaat 'lopen'. Dan heb je vrije space op het Array. Hiervan kun je ALLEEN MAAR een logical disk aanmaken, indien je de bestaande logical disk wilt behouden (daar stond data op, toch?). Dit is omdat de Controller helemaal niet weet wat voor logische structuur het OS op de schif heeft geschreven (en dat ook niet hoeft te weten!). De logical disk kun je dan met Voluem manager (Novell, NWCONFIG) of Disk Administrator voorzien van een partitie en een filesysteem. Een bestaande partitie uitbreiden naar een Volume Set of een nieuwe partitie.
Wil je de Boot partitie van NT aanpassen, dan heb je dus pech. Dit kan niet met NT, en dan zul je dus PM of zo moeten gebruiken. Hou er wel ff rekening nmee dat NT op de meeste SCSI array's geen grotere boot partitie dan 4 GB aan kan..............
De groente,
Nothing is a problem once you've debugged the code
Uit stukje tekst over Array configuration utility:Op dinsdag 21 augustus 2001 16:22 schreef DaRealRenzel het volgende:
Heb dit wel vaker gedaan, dus ff mijn ervaringen..
[snip]
Dan heb je vrije space op het Array. Hiervan kun je ALLEEN MAAR een logical disk aanmaken, indien je de bestaande logical disk wilt behouden (daar stond data op, toch?). Dit is omdat de Controller helemaal niet weet wat voor logische structuur het OS op de schif heeft geschreven (en dat ook niet hoeft te weten!).
[snip]
online logical drive capacity extension
Logical drive extension increases the size of a logical drive without data loss.
unlike logical drive expansion, which results in a new logical drive, logicakl drive extension adds the new capacity to an existing logical drive. (..)
because most operaiting systems are not ready for dynamic increase3 in the size of a drive, logical drive extension usually requires a reboot. Additionally, 3rd party tools such as partition magic can resize a partition on the extended (=bigger) logical drive.
spreekt je toch tegen, denk ik! Moet ik naar jou of naar Compaq luisteren
Verwijderd
nt + 2000 kunnen partitie vergroting niet aan , je moet dus een logical volume maken , of virtual replicator gebruiken , maar dat is een ander verhaal ..
1. uninstallatie clustersoftware
2. backup
3. bestaande array thrashen en nieuwe array genereren
4. restore
5. herconfiguratie clustersoftware
In principe hoeft de server niet down, alles is hot-plug..
7x9,1GB is dan nog altijd 54GB (ipv 63GB)Op dinsdag 21 augustus 2001 14:24 schreef Kippenijzer het volgende:
Kut(e)Britnie CuteBritney, 3x9,1 in Raid5 (zoek maar op wat het is) is 18Gb, omdat er 1 schijf voor parity gegevens wordt gebruikt. Zo ik ook 7x9,1 in Raid5 maar 45Gb.
Heb je helemaal gelijk in, maar het systeem staat op een aparte drive (raid-1). dat is sowiezo een goede strategie voor serverinrichten: systeem en data scheidenOp donderdag 23 augustus 2001 00:09 schreef Poltergeist het volgende:
Het mag dan wel HotPlug zijn, en je server hoeft wellicht niet down, maar als je WinNT ook op die RAID5 hebt gezet maakt dat niets meer uit. Die moet in het laatste geval ook gebackupped en restored worden, waardoor het er toch op neer komt dat de server iig niet als server te gebruiken is op zo'n moment.
Aan allen: bedankt voor alle informatie, top!