Vaillant HRpro haalt gevraagde aanvoer temp niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
In het kader van cv tuning en vooral hoe ik onze vloerverwarming zo goed mogelijk efficient krijg heb ik de installatie eens goed bestudeerd. Wij hebben beneden vloerverwarming (10 groepen en boven radiatoren) met pomp en thermostaat voor vvw. VVW is therminon 5000 en CV is HRpro CW4

Het viel op dat de vloerverwarming nooit warmer werd dan 29 graden ongeacht vvw thermostaat en CV aanvoer temperatuur max ingesteld.

Na check blijkt dat de CV aanvoer temperatuur nooit boven de 50 graden komt, meestal rond de 46,47 graden. De max aanvoer staat op 63 Graden max.

Ik heb alles geprobeerd, de CV max naar 85 gezet, de thermostaat in de kamer (Calormatic 350) op punt regeling (aan/uit) gezet ipv analoog, het maakt allemaal niks uit, zelfs al zet ik kamer thermostaat op 35.

Ik kan in diagnose menu ketel zien dat de gevraagde temp 90 graden is, maar de aanvoer temperatuur begint altijd rond de 44 en loopt dan heel langzaam (over 30 min) richting de 49,50 graden. De retour temp begint rond de 27 graden en loopt langzaam richting de 30 graden.

Ik begrijp hier niets van, heb ook Vaillant gebeld, maar die zeiden dat het verschil tussen retour en aanvoer temperatuur meer dan 20 graden moet zijn, anders gaat de ketel moduleren en dus knijpen.

Lijkt me onwaarschijnlijk toch? Bij de start is aanvoer en retour toch altijd bijna gelijk? Enige suggesties, wat kan ik nog meer controleren?

Alvast dank!

Beste antwoord (via patrickvdhart op 13-12-2021 13:17)

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:08
Dat klopt precies, zodra het temperatuursverschil tussen aanvoer en retour meer dan 20 graden is, neemt de ketel gas terug. Pas zodra de retour stijgt, gaat ook aanvoer omhoog.

Maar wat is de klacht? Wordt het niet warm in de kamer? Je zit nu lekker in het Hr gebied, prima toch?

[ Voor 9% gewijzigd door hesselbeertje op 18-11-2021 21:46 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Dat klopt precies, zodra het temperatuursverschil tussen aanvoer en retour meer dan 20 graden is, neemt de ketel gas terug. Pas zodra de retour stijgt, gaat ook aanvoer omhoog.

Maar wat is de klacht? Wordt het niet warm in de kamer? Je zit nu lekker in het Hr gebied, prima toch?

[ Voor 9% gewijzigd door hesselbeertje op 18-11-2021 21:46 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• patrickvdhart
Dank voor je reactie.
Het probleem is dat we het niet echt aangenaam warm krijgen vooral beneden. Als ik bijv snachts de temp 1 graad lager zet en sochtends rond 06:00 weer een graad hoger dan is om 1300 de temperatuur nog steeds niet terug op zijn setpoint van 20.5. Dat is zelfs voor vvw wel erg traag.
Als ik de vloer temp meet komt die zelden boven de 21.5 graden en dat is denk ik te laag dus wil ik de vvw wat warmer maken. Maar dat doet hij niet vanwege de te lage vvw temp, die meestal niet boven de 25 graden komt en als ik het forceer misschien 28 of 29 haalt.

Enige suggestie hoe ik die CV aanvoer toch hoger krijg? Probleem is ook dat de CV weer snel afschakelt dus water gaat in de regel met 25 c de vloer in, zelden met meer. Is er een manier om de CV langer te laten branden, handleiding geeft daar geen suggesties?

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Kun je zien op welk vermogen de ketel draait?

Is hij aan het pendelen?

Waar staat de vv thermostaatknop en de vloerverwarmingschakelaar op? (Als je die hebt)

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:04

BCC

Staat je vloerverdeler soms helemaal dichtgeknepen? De verdeler kan z'n warmte niet kwijt in de buizen en daarom gaat het warme water gewoon weer terug naar de ketel. Als het in de kamer niet warm wordt, is dat mogelijk het probleem.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Remco Tr schreef op donderdag 18 november 2021 @ 22:04:
Precies dat^

https://www.vaillant.nl/pdf-neu/hrpro-inst-144394.pdf
Pagina 25 en 26.

[ Voor 49% gewijzigd door teacher op 18-11-2021 22:09 ]

Wise enough to play the fool

• patrickvdhart
Remco Tr schreef op donderdag 18 november 2021 @ 22:04:

Is hij aan het pendelen?

Waar staat de vv thermostaatknop en de vloerverwarmingschakelaar op? (Als je die hebt)
Ik kan alleen het max vermogen zien, die is ingesteld op 20 kW, weet niet waar ik eigenijk vermogen kan vinden.
Hoe zie ik of de ketel pendelt, ik geloof dat dat een soort oscillatie van het vermogen is, klopt dat?

De vvw thermostaatknop staat op 5 (van de 6) maar ik heb die al op 6 gezet, dat maakt niet veel uit.
Schakelaar wordt gestuurd door temp sensor (als dat is wat je bedoelt). Ik geloof dat hij niet te veel geknepen is, zelfs al haal ik de knop eraf dan verandert er niet veel. Ook de retour naar de CV wordt niet heel warm dus dat is denk ik teken dat de vloer de warmte wek opneemt.

[ Voor 27% gewijzigd door patrickvdhart op 18-11-2021 22:17 ]

• patrickvdhart
Die D0 parameter staat op 20. Een eigenlijk vermogen die op zeker moment actief is kon ik niet vinden.

• patrickvdhart
Fijn overigens dat iedereen op dit uur nog mee denkt! :-)

De pomp in de vvw is een Alpha2 die op stand 2 staat, ik heb nog overwogen om die hoger te zetten maar ik heb nog steeds het gevoel dat de CV meer temperatuur moet leveren, om de terug kerende water uit de vloer te compenseren

• hesselbeertje
Flow van de ketel naar de vloerset verhogen. Kan zijn dat er een ventiel geknepen is, anders pompsnelheid in de ketel omhoog.

[ Voor 5% gewijzigd door hesselbeertje op 18-11-2021 22:29 ]

• patrickvdhart
hesselbeertje schreef op donderdag 18 november 2021 @ 22:29:
Flow van de ketel naar de vloerset verhogen. Kan zijn dat er een ventiel geknepen is, anders pompsnelheid in de ketel omhoog.
Ik meen dat ik de CV pomp snelheid niet kan aanpassen. Dus dan maar de VVW pomp verhogen, dat hij wat meer trekt?

• hesselbeertje
Als die zoals t hoort hydraulisch neutraal is, trekt ie niks. De ketel moet het brengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
Hydraulisch neutraal zegt me niet zo veel, maar begrijp eruit dat hij niet extra trekt uit CV circuit.

Even een update. Heb de VVW thermostaat op max gezet en gehouden over de afgelopen dagen. Dat is een duidelijke verbetering toch, als je het wat langer laat staan, waarschijnlijk wordt de vloer warmer uiteindelijk.
Blijgf het overigens vreemd vinden dat ik de VVW thermostaat op max moet zetten terwijl het buiten echt niet zo koud was, dat zit me nog steeds niet lekker.

Andere vraag: Ik wil dit wat gestructuurder bijhouden en wil aan en afvoer temp CV ketel over een tijd bijhouden. Iemand een suggestie hoe ik beide continu meet en opsla zodat ik het uiteindelijk in excel of zo kan verwerken? Ik zie op tweakers regelmatig mooie grafieken, dat wil ik ook wel. Overweeg Raspberry PI aan te schaffen maar vraag me af of er een simpeler systeem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
Een update ter afsluiting.
Uiteindelijk was de oplossing vrij simpel. Ik heb de toevoer temperatuur flink verhoogd op de VVW en heb de ketel incl. thermostaat zo geprobeerd in te stellen zodat hij langer blijft lopen.

Wat je nu ziet is dat de aanvoer temp van de vloer nu (als het nodig is) naar 36 graden gaat, het duurt even voor de temp dat bereikt maar na een tijdje is het zover en de vloer wordt dan mooi warm en de kamer ook.

De aanvoer temp van de vvw is ongeveer 50 graden en de retour rond de 25-30 graden, dat lijkt me goed.

De CV heeft rond de 54 Graden C aanvoer en rond de 35 graden retour, die hoge retour temp (in verhouding tot vvw retour) komt door aantal radiatoren die vrij warm retour hebben, daar zal ik wat tuning moeten doen in de toekomst.

Maar kamer wordt heerlijk warm, dus dit probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Toch raden ze dit soort hoge temperaturen af, omdat de kans nu groot is dat de ruimte te snel op temperatuur komt en vervolgens de thermostaat afslaat. Gevolg kan dan zijn dat slechts de helft van de vloer warm geworden is.
Het is me niet helemaal duidelijk of er een bypass in je systeem zit of heb je ergens altijd 1 radiator openstaan? Is het niet gewoon zo dat de retourleiding bij de CV ketel veel te snel warm wordt en de ketel dus afslaat?

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
Sircuri schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:50:
Toch raden ze dit soort hoge temperaturen af, omdat de kans nu groot is dat de ruimte te snel op temperatuur komt en vervolgens de thermostaat afslaat. Gevolg kan dan zijn dat slechts de helft van de vloer warm geworden is.
Het is me niet helemaal duidelijk of er een bypass in je systeem zit of heb je ergens altijd 1 radiator openstaan? Is het niet gewoon zo dat de retourleiding bij de CV ketel veel te snel warm wordt en de ketel dus afslaat?
De beneden verdieping doet er toch echt 2 uur+ over om van nach temp van 18 naar dag temp van 19.5 te lopen dus ik denk niet dat hier sprake is van te snel opwarmen. Overigens merk ik wel dat delen van de vloer minder warm wiorden dan andere delen, maar dat komt waarschijnlijk door verschil in knegte van loops of dat loops meer geknepen staan dan andere. Om dat uit te zoeken wordt ng een hele klus, ik weet niet precies waar welke loop loopt.
Met de kennis van nu had ik dat vantevoren wel opgeschreven..

De VVW heeft inderdaad een drukgestuurde bypass.

Ik merk dat met de hogere temperaturen de CV minder vaak afslaat, als ik het verschil tussen aan en afvoer temp bekijk zit die vaak tegen de 20 graden dus wel gezond denk ik.

Vreemd overigens dat het max verschil 20 graden is in de Vaillant, als ik het goed begrijp moduleert hij terug als het neer dan 20 wordt. Die snap ik niet, als het meer dan 20 wordt betekent dat toch dat het huis koud is en een grote warmte vraag heeft. Waarom zou je dan terug moduleren?
Pagina: 1