Advies zonnepanelen Hongarije

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfons5
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-11-2021
Mijn vraag

Wij gaan ons vestigen in Hongarije. Het huis daar heeft maar 1 groep, wat nu en dan niet voldoende is. Een 2de groep kost al snel 4000 euro om aan te leggen. Een beter alternatief lijkt me zonnepanelen. Omdat ik daar niets vanaf weet zoek ik hier wijsheid.
Ik wil het dus als 2de groep in huis gebruiken en als back-up voor de regelmatige energie uitvallen daar in de winter. Belangrijk is dat er dan 2 koelkasten en 2 vrieskasten door kunnen draaien evenals de pompen van de verwarming en de hydrofoor. Tijdens langere uitval zou er af en toe een wasmachine moeten draaien.
Terug leveren wil ik niet, liever heb ik dat de boiler dan verwarmd wordt. Het huis wordt verwarmd door een hout cv-ketel met een buffervat met mogelijkheid van elektrisch verwarmingselement, er is ook een waterboiler.

Kortom:
Wat is er nodig om dit te verwezenlijken?
Wat is betaalbaar maar toch degelijk? Het moet tenslotte ook een poos meegaan.
Ik hoop dat jullie ons van advies kunnen voorzien, alvast bedankt, Alfons

...
...

Alle reacties

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-06 15:37
Eerste vraag : Wat is een korte en wat is een lange uitval daar? Hebben we het over uren of dagen?
2 koelkasten en 2 vriezers, zou het dan niet makkelijker zijn de deur van die apparaten open te zetten als die uitvallen in de winter zijn?
En dan nog de pompen van de verwarming en de hydrofoor? En nog af en toe een wasmachine?
Hoeveel energie gebruiken die apparaten op een dag?

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:19

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Een omvormer schakelt af als de stroom uitvalt. Zonnepanelen leveren dus geen stroom als de netstroom uitvalt. Ik neem aan dat je niet off grid wil met batterijen.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan Workum op 18-11-2021 20:06 ]

Anoniem: 472287

De problemen die je beschrijft los je niet op met zonnepanelen.

Wellicht met een huisbatterij maar je gaat zeker over die 4000 euro van je groepenuitbreiding heen, en meer dan een beetje.

Wil je het toch echt doen, dat is off grid je zoekterm, of tenminste hybrid on/off grid

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 18-11-2021 20:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:09
@Alfons5 Wij weten niets over Hongarije... Dus je zult veel meer moeten uitleggen. '1 groep' is een nietszeggende term zonder kennis over hoe het daar zit.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-06 21:26
Een off grid systeem met voldoende accu capaciteit is duurder dan die tweede groep aan laten leggen, dus ga er maar aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfons5
De groep is net als hier max 3500 watt, uitval kan varieren van een paar uur tot 3 dagen. Off grid zal dan sowieso nodig zijn. Ik realiseer me dat het veel duurder dan 4000 euro zal zijn maar investeer dan wel in mijn eigen huis ipv de leiding van een bedrijf waar ik vervolgens elke maand aan betaal.
pomp van de hydrofoor is 500 watt , pomp van de cv 100 watt. De wasmachine zal 2500 watt zijn.
Er wordt zoveel aangeboden en iedere fabrikant zegt natuurlijk topspul te verkopen.
Wat zijn echt goede en betrouwbare merken en liefst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfons5
ook betaalbaar.

Vooral in de winter zal het belangrijk zijn de accu te kunnen vullen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-06 15:45
Zoek eens op victron.
Vroeger plaatsten we een klein aggregaat...

[ Voor 51% gewijzigd door DjAntoon op 19-11-2021 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:52
Ik zou ook eens Victron en Mastervolt checken.
All in one kom je uit bij een thuisaccu, DE heeft wel een paar bedrijven hier nu in maar ze zijn nog wel relatief nieuw.
Een aggregaat maakt wel aardig wat geluid, ik weet niet of dat wel wenselijk is...

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-02 14:42
Wat moet er allemaal gebeuren voor die extra groep? Voor die prijs is niet alleen een kleine aanpassing in de groepenkast. Gewoon erg benieuwd wat er dan bij komt kijken ? Nieuwe groepenkast , bedrading opnieuw erbij ? .. allen een groep in de groepenkast erbij kost normaal 100,- ongeveer.. dus 4000 is wel erg groot verschil.

Echt gewoon erg benieuwd waar dat verschil dan in moet zitten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 01:07

Barrycade

Through the...

Qua zonnepanelen: als het allemaal in de winter cruciaal is, dan mag je flinke een partij zonnepanelen gaan installeren. In de winter brengen zonnepanelen bijna niets op.
Ik heb 4kWp liggen en in de winter (zonder sneeuw op de panelen) levert dat ~50kWh op, dus ongeveer 2 kWh per dag. Maar daar zitten ook dagen tussen van (bijna) 0.
Daar hou je 2 koelkasten en 2 vriezers niet mee aan de gang.

En die zonnepanelen zullen je meer kosten dan je aansluiting te vergroten. En in de zomer druk je je 16A groepje helemaal vol met een overmaat aan zonnepanelen om in de winter nog wat opbrengsten te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Jim423 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:10:
Ik zou ook eens Victron en Mastervolt checken.
All in one kom je uit bij een thuisaccu, DE heeft wel een paar bedrijven hier nu in maar ze zijn nog wel relatief nieuw.
Een aggregaat maakt wel aardig wat geluid, ik weet niet of dat wel wenselijk is...
Mwa, een aggregaat kan heel stil zijn, maar niet die dingen van 100 piek :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:26:
[...]

Mwa, een aggregaat kan heel stil zijn, maar niet die dingen van 100 piek :+
maar die 100 piek dingen leveren ook amper vermogen... :+

als je nou buren hebt.. leuk aggregaat met overcapaciteit stroom verpatsen aan de buren :+

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:09
@Barrycade Hongarije is iets anders dan Nederland.

In december komt er uit 10kWp omgeving Budapest nog 400kWh. (Zuid, 35 graden) en te verhogen naar bijna 500 ten koste van jaaropbrengst door op 60 graden te leggen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Gitano schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:13:
Wat moet er allemaal gebeuren voor die extra groep?
Waarschijnlijk moet er een zwaardere kabel naar de wijktransformator komen. En als teveel mensen dit willen ook een zwaardere transformator. Zo te horen is dit een buitengebied want in de steden van bv. Roemenië speelt dit totaal niet.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 01:07

Barrycade

Through the...

Ronald schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 23:06:
@Barrycade Hongarije is iets anders dan Nederland.

In december komt er uit 10kWp omgeving Budapest nog 400kWh. (Zuid, 35 graden) en te verhogen naar bijna 500 ten koste van jaaropbrengst door op 60 graden te leggen.
Zal best, maar 10 kWp neerleggen kost iets meer dan €4000 voor een extra aansluiting.

En blijkbaar gaat TS op een shoestring op een berg in niemandsland zitten. Daarnaast zal die 10kWp geen drol opbrengen als er blijkbaar een veredeld verlengsnoer op de berg ligt als aansluiting en de omvormer het niet weggedrukt krijgt het net in.

Want een homebattery zal er dan ook niet inzitten als het niet meer mag kosten dan 4k in €.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:55
Waarom is 1 groep niet voldoende? Als je de waterboiler en element in buffervat voorziet van load balancing of mogelijkheid om met half vermogen te verwarmen, is het dan misschien wel voldoende?

Als je iets doet met een thuisaccu dan het liefst eentje die in de winter tussen 2 stroomuitvallen ook kan opladen met netstroom? Victron heeft mooi offgrid spul (maar heb ik zelf geen ervaring mee).

Als de stroomuitval vooral in de winter is dan liefst de koelkasten en vriezers in een koude ruimte?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Barrycade schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 00:08:
[...]

Zal best, maar 10 kWp neerleggen kost iets meer dan €4000 voor een extra aansluiting.

En blijkbaar gaat TS op een shoestring op een berg in niemandsland zitten. Daarnaast zal die 10kWp geen drol opbrengen als er blijkbaar een veredeld verlengsnoer op de berg ligt als aansluiting en de omvormer het niet weggedrukt krijgt het net in.

Want een homebattery zal er dan ook niet inzitten als het niet meer mag kosten dan 4k in €.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KcMth891oJuOYEa6j3oZxp0eLis=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b6Slwe0oBxfx96XwX43cKwIl.jpg?f=user_large
Bron foto https://www.ronaldvandenb...it-hongarije-12-szigetvar

Ts mag bevestigen of de stroom levering bij hem idem is als op de afbeelding hier boven, je mag dan alle nederlandse normaliteiten aan de kant gooien.

[ Voor 5% gewijzigd door PClop op 20-11-2021 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfons5
De stroomvoorziening loopt daar idd door de lucht en die kosten worden dus door het graven van de leiding gemaakt.
Een off grid systeem zal noodzakelijk zijn begrijp ik.
Daar ga ik me op richten en ga op zoek in Hongarije zelf naar een bedrijf die dit kan leveren.
Bedankt voor de reacties en tips.
Groet, Alfons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik zou mij verbazen als je zo'n bedrijf kan vinden. Want het gaat niet alleen om leveren maar ook om installeren en configureren neem ik aan :)

[ Voor 5% gewijzigd door Jim423 op 22-11-2021 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Jim423
Als de stroom daar maar vaak genoeg uitvalt dan wordt er denk ik vanzelf een markt voor thuisaccus gecreëerd.
Ook daar heb je denk ik wel mensen die het geld er voor hebben.

Ik merk wel aan @Alfons5 dat hij graag iets met een accu wil. Kennelijk is er dermate vaak stroomuitval.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17:40
Alfons5 schreef op maandag 22 november 2021 @ 19:35:
De stroomvoorziening loopt daar idd door de lucht en die kosten worden dus door het graven van de leiding gemaakt.
Een off grid systeem zal noodzakelijk zijn begrijp ik.
Daar ga ik me op richten en ga op zoek in Hongarije zelf naar een bedrijf die dit kan leveren.
Bedankt voor de reacties en tips.
Groet, Alfons
Enphase schijnt binnenkort met de IQ8 serie te komen. Schijnbaar is er in Californië regelmatig stroomuitval en zorgen deze omvormers ervoor dat de panelen dan wel blijven werken. Misschien iets om je over in te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PjotrP
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 14:40
Als je offgrid wilt kunnen, maar ook hybride nodig hebt dan is KStar een heel goede en betaalbare oplossing. Bijvoorbeeld deze: https://www.vdh-solar.nl/...clusief-1x-51kwh-batterij

Ga ik binnenkort bij een tiny house installeren.

Zonnepaneel installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
PjotrP schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:10:
Als je offgrid wilt kunnen, maar ook hybride nodig hebt dan is KStar een heel goede en betaalbare oplossing. Bijvoorbeeld deze: https://www.vdh-solar.nl/...clusief-1x-51kwh-batterij

Ga ik binnenkort bij een tiny house installeren.
Ziet er goed uit.
Sluit je het hele huis dan op de accu aan en wordt de netaansluiting alleen nog gebruikt voor het bijladen van de accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrP
Ik moet het pakket nog uitpakken & installeren, dus ik weet nog niet alle details. Maar grofweg heeft deze twee standen:
1) hybride. Net voeding, PV staat aan, accu wordt geladen door PV. Accu kan via PV systeem AC terugleveren
2 off grid. Geen AC van buitenaf, PV levert zelf 230V op 50Hz

Ik weet niet zeker of de accu kan worden geladen vanuit AC in de hybride stand. Zal ik uitzoeken als ik ga installeren, maar dat duurt nog wel een paar weken.

Zonnepaneel installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@PjotrP en hoeveel kost het?

@Alfons5 in geval van situatie 1 heb je nog steeds geen stroom in geval van stroomuitval toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PjotrP
Kale inkoop: €2800 ex BTW

Zonnepaneel installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Dat lijkt me goedkoop als het inclusief die 5.1 kWh accu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrP
Yep, dat is zeker goedkoop en inclusief 5.1kWh accu.
Qua accu's is het een solide fabrikant. KStar komt vanuit de UPS industrie en maakt ook veel OEM accu's voor andere bedrijven.
Qua omvormers is KStar vrij nieuw. Hoe goed ze zijn weet ik nog niet. Ze zitten in China al in grote zonnevelden met hun omvormers, dus het is zeker geen slecht spul.

Zonnepaneel installateur

Pagina: 1